Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verbeterpunten Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Wacht - dus een laadpaal met vaste kabel zonder dit knopje zit niet op slot in je auto?
Ik denk het wel hoor. De irritatie van iemand is net dat die kabel vast zit, en volgens hem enkel via een software knop op het scherm losgekoppeld kan worden.

Mijn MX ontkoppelt automatisch de kabel wanneer het laden stopt, sinds een software update pakweg pakweg 9 maanden geleden.
 
Ik denk het wel hoor. De irritatie van iemand is net dat die kabel vast zit, en volgens hem enkel via een software knop op het scherm losgekoppeld kan worden.

Mijn MX ontkoppelt automatisch de kabel wanneer het laden stopt, sinds een software update pakweg pakweg 9 maanden geleden.
Het viel me anders op dat vanmiddag bij de SuC ik de kabel pas loskreeg na het indrukken van de trunkknop ook na het indrukken van de stop charging knop op het mooie MS-scherm. Of is dat standaard zo bij een SuC? Ik sta er niet dagelijks laat staan wekelijks.
 
Het sluiten van de frunk is echt wel een verbeterpunt.
Achterbank is te laag en te vlak. Tijdens de testrit schoof mijn zoon van links naar rechts, bijna geen zijdelingse steun.
Persoonlijk zal ik ook een automatische kofferdeksel missen.
 
Genoeg verbeterpunten te lezen tussen de Amerikaanse juichberichten door:
- browser ‘sucks’ daar hoor je dus niemand meer over, leek zo leuk, doet het maar zelden
- automatische ruitenwisser slaat te laat aan, dus toch steeds ouderwets met de hand een zetje geven
- achterbank te laag of voeten te hoog
- Tesla service momenteel erg slecht, tijdrovend, vb kapotte ruit: minimaal 1 maand
- telefoon als sleutel werk maar zelden goed, grote irritatie
Verder alleen maar genieten natuurlijk.
 
-Voor een auto die zo snel is hadden er best wat sportievere stoelen in gemogen met meer steun.
Het is net voldoende maar dan heb je het ook gehad, elk ander merk met dergelijke prestaties stopt er echte sportstoelen in.
Geldt ook voor de achterbank trouwens.
-De look en feel van het interieur daar kan echt nog veel aan verbetert worden, hier zouden ze een voorbeeld kunnen nemen aan de bekende Duitse automerken.
-De lak op de auto is echt matig, veel sinaasappel.
-Opening van de kofferbak is aan de kleine kant
-De standaard 1 fase laadkabel die erbij zit.
 
Er zal nog wel wat bij komen, maar even een eerste overzichtje:

1- Zitpositie achterbank. De achterbank is te laag en zelfs mijn zoon van 10 klaagt daarover. 1.90+ en je zit met je hoofd tegen het dak (maar in hoeveel landen dat erg is ;)).
2- Algemene felheid van alle verlichting (zowel van de spotjes die je als passagiers hebt als de felheid van de "raam open/dicht" knop en de "deur open" knop als de lampen in je kofferbak.
3- De achterspiegel kijkt heel "hoog". Ik zie met mijn 1.83 gemiddeld ongeveer mijn bestuurder achter me vanaf borst hoogte.
4- Release van je mennekes laadkabel. Dat kan -voor zover ik heb kunnen vinden- alleen vanaf het scherm. Ik had een knopje verwacht in de charge port waarmee je hem open kunt doen als je auto unlocked is, maar Tesla verwacht blijkbaar dat iedereen een kabel met Tesla knopje gebruikt.
5- Minder windgeluid bij hogere snelheden (worden nu losse sets voor verkocht om dat te verbeter).
6- Een manier om de stoelverwarming van de achterbank ook daar aan te kunnen zetten per stoel (nog niet gevonden hoe dat zou kunnen).
7- De manier waarop Tesla de auto's aflevert (zie ook Tesla Model 3 in Nederland: 'Achterbank is enige nadeel')
8- Het lakwerk van mijn achterdeur op de overgang naar het raam (kleur zwart) verdient verbetering.
9- Het feit dat je auto pilot na aanschaf nog niet in je online omgeving als upgrade aan kunt schaffen en dat ze dit in het service center ook nog niet kunnen.


En dat gezegd... Wat een GEWELDIGE auto :D

10- Mijn Model S had een echte ruitenwisser sensor. Dat werkt beter dan het inzetten van de camera's als sensor. Die slaan vaak te laat aan. Daarnaast had de Model S 2 "standen" voor automatisch wissen. Een snelle en een langzame. Ik mis die snelle op de M3.
11- De achterbank had idd meer zijondersteuning mogen hebben per stoel. De kinderen glijden wel heel eenvoudig heen en weer.
12- De telefoon als sleutel. Leuk bedacht, maar het werkt gewoon niet zo betrouwbaar. En ik snap dat Tesla voor de pas heeft gekozen nav de veiligheidsproblemen met de vorige sleutel, maar die sleutel werkte wel heel fijn.

En dank voor de tip van het stoppen van de laadsessie bij de paal waarna de kabel wordt vrijgegeven. Ga ik uitproberen.
 
Qua achterbank, in de autoweek van deze week staat ook een test met een audi A5. Het lijkt erop dat die achterbank ook zo klein / laag is. Tenminste aan de zithouding van die persoon te zien. Nu heb ik hier geen Audi A5 staan, misschien iemand wel en kan hij of zij daar de meetlat langs houden (hoogte, diepte).

Glijden op de achterbank hoor je ook vaak. Volgens de leerinbouwer zou dat aan het materieel liggen, goed leer glijdt volgens hem niet maar dat vraag ik me af. Wanneer op het zitvlak alcantara ligt is het "glijden" opgelost. Ik heb nu leer / alcantara en eerlijk gezegd zit dat een stuk prettiger (voorheen circa 10 jaar auto's met leren bekleding gehad)
 
Qua achterbank, in de autoweek van deze week staat ook een test met een audi A5. Het lijkt erop dat die achterbank ook zo klein / laag is. Tenminste aan de zithouding van die persoon te zien. Nu heb ik hier geen Audi A5 staan, misschien iemand wel en kan hij of zij daar de meetlat langs houden (hoogte, diepte).

Glijden op de achterbank hoor je ook vaak. Volgens de leerinbouwer zou dat aan het materieel liggen, goed leer glijdt volgens hem niet maar dat vraag ik me af. Wanneer op het zitvlak alcantara ligt is het "glijden" opgelost. Ik heb nu leer / alcantara en eerlijk gezegd zit dat een stuk prettiger (voorheen circa 10 jaar auto's met leren bekleding gehad)

Klopt, dat viel mij ook al op, achterbank in een Audi is ook laag maar was me nooit zo opgevallen. Ik zit ook niet zo vaak achterin.
 
Ik heb een vraag aan de gebruikers van de model 3.
Handig is het, als je de sleutelfunctie van je mobiele telefoon gebruikt begrijp ik. Hoe gaat dat dan als je met je partner de auto instapt, op welke telefoon reageert de auto dan? (hij stelt neem ik aan de gebruikers instellingen dan automatisch in; dus als ik instap heeft hij de stoel/spiegel/stuur voorkeur instellingen voor mij al ingezet). Wat nu als een van de andere "sleutelhouders" eerder aan passagierszijde instapt?
Ook heb ik 2 auto's naast elkaar in de carport staan. Wat nu, als ik in de andere auto stap: gaat dan ook de tesla automatisch van het slot en gaat deze ook weer in het slot als ik de auto niet binnen een aantal seconden open??

Groeten
 
Bij de S/X is het nu zo dat als je bij een publieke laadpaal met je pasje de laadsessie beeindigd ook de kabel aan de autokant wordt ontgrendeld.

Net even getest, werkt in de Model 3 ook zo.
Alleen onhandig op plekken waar de laadpaal ontgrendelt na ontgrendelen aan de voertuig kant (dus zonder laadpas), zoals in de Stopera in Amsterdam. Dan moet je eerst de auto in of de app gebruiken.
 
Oke dan, mijn beurt.

-Ik wil via de app kunnen aangeven wanneer ik de accu tot 80% vol wil hebben EN voorverwarmd (vooral de accu, want het interieur is zo warm! Die stoelverwarming is knijterheet).
-De mediaplayer interface is mehhh. Ik wil mijn usb stick kunnen sorteren op datum-gewijzigd (nieuw spul bovenaan). Ik wil spotify kunnen gebruiken zoals op de pc want zoals het nu is kan je vrij weinig. Ik wil ook de locatievoorkeuren in spotify kunnen wijzigen want nu krijg ik allemaal van die Nederlandse meuk in mijn lijsten. Geluid is verder super goed maar dit is een zeurdraad dus ik moet ff doorzeuren.
-Ik wil dat 'ouderwetse' cruisecontrol (wacht nog even met EAP) met 1 klik ergens terug gaat naar de snelheid voordat ik de cruisecontrol onderbrak. Kon in mn Clio wel.
-Ik wil die velgdoppen kunnen kopen (vanuit NL) zodat mn antraciet 18" velgen 'af' zijn.
-Ik wil goede all-weather trunk en frunk liners kunnen kopen, evenals floor mats.
-Ik wil een aanstip stiftje krijgen voor kleine krassen.
-Ik wil via de navigatie enkele functies krijgen die ik ook op mijn oude Samsung telefoon krijg: voornamelijk alternatieve routes waar je vooraf uit kan kiezen, en de keuze om snelwegen te vermijden.
-Ik wil 360 graden camera voor inparkeren.
-Ik wil dat de telefoonhouder in de center console mn telefoon ook echt ...houdt. Nu schuift ie heen en weer. Maar ik zal toch een wireless charging pad aanschaffen.

Als geen enkele van deze dingen ooit verholpen worden ben ik nog steeds extreem blij met de auto, maar het zou fijn zijn als dit soort (hele) kleine dingen snel geregeld kunnen worden.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: ssdshirt
-Ik wil dat 'ouderwetse' cruisecontrol (wacht nog even met EAP) met 1 klik ergens terug gaat naar de snelheid voordat ik de cruisecontrol onderbrak. Kon in mn Clio wel.
Bij een S/X kan het door enkele seconden op de AP balk te trekken. Zou het ook niet zo zij op de 3? (enkele seconden naar beneden?)
Of anders heb ik ooit gelezen door op het scherm, op het snelheid even tikken?