Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verbruik zuinige Tesla model Y rijder (RWD)

This site may earn commission on affiliate links.
Alle rekensommetjes etc. terzijde, wat is het maximale aantal km's dat hier gereden is op 1 volle accu. Model Y Rwd (ca 57.5kw accu)
Aangezien er uit een test gebleken was dat tesla behoorlijk goed scoort wlpt vs reallife...-1,3% 449km



Maar wlpt modely rwd staat op 455 km Op display auto staat 418km volle accu. Maar ik krijg er met geen mogelijkheid meer dan ca 380km uit. Is niet erg, maar ben gewoon benieuwd, ligt het aan mijn auto of is dit de werkelijke max van de rwd.
 
  • Like
Reactions: Beire
Alle rekensommetjes etc. terzijde, wat is het maximale aantal km's dat hier gereden is op 1 volle accu. Model Y Rwd (ca 57.5kw accu)
Aangezien er uit een test gebleken was dat tesla behoorlijk goed scoort wlpt vs reallife...-1,3% 449km



Maar wlpt modely rwd staat op 455 km Op display auto staat 418km volle accu. Maar ik krijg er met geen mogelijkheid meer dan ca 380km uit. Is niet erg, maar ben gewoon benieuwd, ligt het aan mijn auto of is dit de werkelijke max van de rwd.
Max 90 rijden, dan kom je ver zat ;)
 
Met het weer van afgelopen maand kom ik met w/w-verkeer (50-100-80-50) prima aan 490 390 en op lange ritten ligt het verbruik rond 135-145 afhankelijk van mee- of tegenwind. 31 maart opgehaald. April t/m juni 152 gemiddeld, waarbij april (wie weet niet meer hoe het weer toen was…) op 159 uitkwam en mei/juni sindsdien dus onder 150 is geweest. RWD met 20” induction. Wel bewust zuinig gereden.
 
Last edited:
Met het weer van afgelopen maand kom ik met w/w-verkeer (50-100-80-50) prima aan 490 en op lange ritten ligt het verbruik rond 135-145 afhankelijk van mee- of tegenwind. 31 maart opgehaald. April t/m juni 152 gemiddeld, waarbij april (wie weet niet meer hoe het weer toen was…) op 159 uitkwam en mei/juni sindsdien dus onder 150 is geweest. RWD met 20” induction. Wel bewust zuinig gereden.
Met het weer van afgelopen maand kom ik met w/w-verkeer (50-100-80-50) prima aan 490 en op lange ritten ligt het verbruik rond 135-145 afhankelijk van mee- of tegenwind. 31 maart opgehaald. April t/m juni 152 gemiddeld, waarbij april (wie weet niet meer hoe het weer toen was…) op 159 uitkwam en mei/juni sindsdien dus onder 150 is geweest. RWD met 20” induction. Wel bewust zuinig gereden.
U rijd een long range?
 
Met het weer van afgelopen maand kom ik met w/w-verkeer (50-100-80-50) prima aan 490 en op lange ritten ligt het verbruik rond 135-145 afhankelijk van mee- of tegenwind. 31 maart opgehaald. April t/m juni 152 gemiddeld, waarbij april (wie weet niet meer hoe het weer toen was…) op 159 uitkwam en mei/juni sindsdien dus onder 150 is geweest. RWD met 20” induction. Wel bewust zuinig gereden.
Model y rwd met de LFP batterij?
 
Met dit weer rij ik op lokale ritten nóg zuiniger:
20230707_193202.jpg
 
Verwarming uit ja :) . En een mix van 80km wegen en bebouwde kom. Dat korte stukje met 92Wh was van werk naar huis, 5km 80km weg, 2km bebouwde kom.
Op die momenten vind ik persoonlijk het verbruik altijd het minst interessant, immers altijd weer een lader om de hoek. En natuurlijk scheelt het euto's. Veel andere merken kunnen een auto bouwen met een prima wltp. Maar zodra je lange afstanden wilt afleggen en de snelheid omhoog gaat valt het tegen. Daarom vind ik voor verbruik en range etc de testen van Björn altijd interessant.
 
Ik vind de kosten niet belangrijk, ik rij 95% op zonneoverschot, die paar euro voor onderweg maken me niet uit.
Ik ben ook niet bewust superzuinig aan het rijden of zo. Maar heb op dit soort lokale ritjes liever de kachel uit en het raampje open.
Als ik dezelfde 7 km zo hard als lukt afleg, en heel flink te hard op de 80km weg rijd, kom ik op een 140wh per km uit, maar dan moet ik écht gek doen.
Verder rij ik gewoon normaal met het verkeer mee, maar hou me altijd aan de max snelheden, en ik zit nu na 10.000 km op een lifetime verbruik van 134Wh per km.
 
MYLR 2023. 149wh/km over 6000km. Als ik m’n best doe haal ik vrij eenvoudig 135 wh/km. Daar zitten stukken bij waarin op autopilot op de rechterstrook rij. Bovendien merk ik dat op ritten die ik dagelijks rij veel zuiniger rij dan op meer onbekende wegen.
 
MYLR 2023. 149wh/km over 6000km. Als ik m’n best doe haal ik vrij eenvoudig 135 wh/km. Daar zitten stukken bij waarin op autopilot op de rechterstrook rij. Bovendien merk ik dat op ritten die ik dagelijks rij veel zuiniger rij dan op meer onbekende wegen.
Verbrui vergelijken is lastig. Het eerste jaar met mijn MS (alle seizoenen) had ik een gemiddeld verbruik van 180Wh/km. Vooral autoweg 120km/u.
Nu al een (relatief warme) 2 maand een nieuwe opdracht op 27km enkel secundaire wegen (gemiddelde dnelheid 36km/u wegens de drukte). Ik haal nu 135Wh/km.
Zelfde wagen, zelfde voet.
 
  • Like
Reactions: Krisja
Ik hou statistieken bij via TeslaMate en mijn Model Y RWD geeft volgende cijfers:
Qua rijden best efficient met 158 Wh/km. Op het totaal zit er wel wat verlies op de auto bij stilstand door Sentry Mode, wake-ups door Tesla app, TeslaMate en pre-conditioning. Vanaf September heb ik mijn thuislocatie uitgesloten van Sentry mode, wat toch impact heeft gehad op het totaalgebruik.
Benieuwd wat de wintermaanden gaan brengen, maar dat zal afhankelijk van de temperatuur zijn.

1698766672622.png
 
Ik hou statistieken bij via TeslaMate en mijn Model Y RWD geeft volgende cijfers:
Qua rijden best efficient met 158 Wh/km. Op het totaal zit er wel wat verlies op de auto bij stilstand door Sentry Mode, wake-ups door Tesla app, TeslaMate en pre-conditioning. Vanaf September heb ik mijn thuislocatie uitgesloten van Sentry mode, wat toch impact heeft gehad op het totaalgebruik.
Benieuwd wat de wintermaanden gaan brengen, maar dat zal afhankelijk van de temperatuur zijn.

View attachment 986745
Dat vind ik gewoon hoog verbruik, mijn oude Kona zat lager in verbruik terwijl die toch meer de luchtweerstand van een baksteen had. Dan heb ik het niet over onze Ioniq die echt lager zit.