Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waar de hoogste inruilprijs voor je Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb de spreadsheet in Google Docs gezet en voor iedereen opengezet. (Via het bestanden menu kun je hem exporteren naar Excel als je dat fijner vindt werken).
Ik heb hem zo generiek mogelijk opgezet zodat je ook bijv. de gegevens van een model 3 kunt invullen.
De sheet is echt bedoeld om de netto kosten na belasting te bepalen (oftewel wat blijft er aan het eind over op mijn bankrekening nadat alle belastingen betaald zijn) en houdt alleen maar rekening met regels voor IB ondernemers.

Link: Leaseauto: doorrijden of inruilen?

Disclaimers
- ik weet niks van boekhouden
- ik weet ook niks over belastingen
- ik kan niet rekenen

Ik hoop dat jullie er alleen maar fouten in het voordeel van een nieuwe auto in vinden, dan ga ik er binnenkort eentje bestellen. ;):cool:
Bas, ik denk dat je erg ver bent gekomen. Onder de disclaimer dat ik minder handig ben met Excel dan jij, denk ik wel dat een belangrijk punt correctie nodig heeft. Als je wilt, kunnen we komende week bijvoorbeeld een TeamViewer sessie doen om er doorheen te lopen? PM me eventueel.
 
Je moet ook gewoon een tweedehands Toyota kopen. Vraag maar aan je accountant.
Echt BS. Tesla geeft geen ruk voor je
Heb bij Tesla een inruil voorstel gekregen. Wetende dat Tesla hoge restwaarde pretendeert te hebben voel me dat enorm tegen. Voor mijn p85 (geen d, wel AP en full option) van 2jr, 7 mnd oud en 53k km kreeg ik een voorstel ca 53% van de nieuwwaarde.
Is gewoon BS vanuit Tesla. Geven geen ruk voor je S. Echt belachelijk, roepen dat de S waardevast is maar 20% onder prijs bieden. Ze zitten helemaal niet te wachten op 2de hands S'en. Is prima, maar wees er dan eerlijk over.
 
Wat bijdraagt aan de lagere dan gehoopte waarde van onze tweedehandjes is dat Tesla nog geheel geen informatie geeft vwb prijzen van een nieuwe accu. Ondanks de 8 jarige garantie is daar nu behoefte aan. Sommige S-en zijn nu 5 jaar geworden. Kopers daarvan willen ook weten waar ze aan toe zijn. Zou jij 50-60k willen neerleggen voor een auto waar mogelijk over 3,5 jaar een nieuwe accu in moet van 30k? Zou snap ik ook niets van de pricing van Tesla occasions. Zeker niet nu er 18k subsidie te krijgen is.
 
Wat bijdraagt aan de lagere dan gehoopte waarde van onze tweedehandjes is dat Tesla nog geheel geen informatie geeft vwb prijzen van een nieuwe accu. Ondanks de 8 jarige garantie is daar nu behoefte aan. Sommige S-en zijn nu 5 jaar geworden. Kopers daarvan willen ook weten waar ze aan toe zijn. Zou jij 50-60k willen neerleggen voor een auto waar mogelijk over 3,5 jaar een nieuwe accu in moet van 30k? Zou snap ik ook niets van de pricing van Tesla occasions. Zeker niet nu er 18k subsidie te krijgen is.

Het is redelijk goed aangetoond dat de degeneratie erg verwaarloosbaar is door diverse slimme softwarematige regelingen in een Tesla. 1.000.000 km tegen maar 10%-15% degeneratie is denk ik wel straks duidelijk een realistisch verhaal. Ook de prijs van accu's is gewoon niets over te zeggen. Prijzen dalen sterk per jaar, echter door vraag/aanbod kan dat ook wel weer eens gaan tegenvallen. Een ICE rijden wil ook niets zeggen of je de complete motor moet vervangen bij 300.00 of het klokje rond kan gaan. Uiteindelijk kan je me een Tesla nog redelijk van te voren berekenen hoeveel je bespaard t.o.v. een ICE in de vorm van verbruik (SuC gratis op huidige occasions) wegenbelasting en onderhoud, dus ook een "spaarpotje" opzetten. En dan nog, na 8 jaar is je accu echt niet 100% kapot. Al zou hij "slecht" zijn is er nog een 2nd life voor te bedenken. Thuisaccu bijvoorbeeld. Daar maakt het echt niet voor uit als er maar 60% beschikbaar is. Een ICE een nieuwe motor geven blijft het vaak niet bij, de rest slijt ook en gaat verrot. Bij een Tesla eigenlijk niet. Nieuwe accu erin en gaan. Mijn punt is gewoon dat zij (Tesla) van te voren aangeven dat de waarde hoog blijft, maar als je een quote vraagt ze een belachelijk lage prijs geven welke vele malen lager is dan welke ICE dan ook van vergelijkbare leeftijd/KM, naar mijn mening in de hoop dat je hem elders verkoopt en dan een nieuwe S of X koopt. Laten we eerlijk zijn, er zijn maar weinig mensen welke op dit moment hun Tesla verkopen en een ander merk gaan rijden, behalve dan een Belgische minister... Maar politicus... zegt genoeg.
 
  • Like
Reactions: shoot72
Als het bij alleen een paar % degraderen blijft is het natuurlijk niet zo'n probleem doch mijn ervaring met Panasonic 18650 batterijen in andere toepassingen (led mountainbike bv) is dat ze het jaren goed doen en dan in eens de geest geven. Nu weet ik dat het accumanagement van onze accu's niet vergelijkbaar is maar Roadster eigenaren weten het maar al te goed dat hun accupack na de garantieperiode er ineens ermee kunnen stoppen. Kosten in de VS $ 40.000,- (nieuwe 56kwh pack). Geen idee of je nog iets krijgt voor je oude. Zolang we hier niets overweten wil ik niet te lang buiten de garantie doorrijden of zou ik t.z.t alleen een occasion kopen bij Tesla zelf met 4 jaar garantie.
 
Als het bij alleen een paar % degraderen blijft is het natuurlijk niet zo'n probleem doch mijn ervaring met Panasonic 18650 batterijen in andere toepassingen (led mountainbike bv) is dat ze het jaren goed doen en dan in eens de geest geven. Nu weet ik dat het accumanagement van onze accu's niet vergelijkbaar is maar Roadster eigenaren weten het maar al te goed dat hun accupack na de garantieperiode er ineens ermee kunnen stoppen. Kosten in de VS $ 40.000,- (nieuwe 56kwh pack). Geen idee of je nog iets krijgt voor je oude. Zolang we hier niets overweten wil ik niet te lang buiten de garantie doorrijden of zou ik t.z.t alleen een occasion kopen bij Tesla zelf met 4 jaar garantie.

Roadster-verhaal is mi. wel anders. Die hadden hun batterij volledig leeg gereden en leeg laten staan.
Vanwege de negatieve pers daarover heeft Tesla de 8 jaar garantie én de brick protection ingevoerd.

En verder is het batterij management van Tesla totaal anders dan van een E-bike.
Of van een smartphone.:rolleyes:


Edit : onlangs haalde iemand de brand op de Dreamliner aan; door de Li-batterijen; om duidelijk te maken dat ik met gevaarlijk spul bezig was. "Vroeg of laat vliegt je auto in brand."
 
Last edited:
Ik heb juist het idee dat Tesla lage inruilprijzen geeft omdat ze de auto's ook tweedehands voor weinig aan willen bieden (nieuwe doelgroep, mogelijk in afwachting van model 3). Ik ken een voorbeeld waarbij de inruilprijs die ze boden in een maand 10.000 omlaag ging, en dat was net voordat ze zelf op de pre-owned site auto's vanaf 50.000 euro gingen aanbieden. Terwijl verkoopprijzen van vergelijkbare exemplaren bij de bekende opkopers pas bij 60.000 begonnen. Ze stimuleren daarmee inderdaad dat ook particulieren Tesla gaan rijden. En het grote verschil met autodealers is dat Tesla op deze tweedehands auto's niet veel hoeft te verdienen. Ze verdienen op verkoop van een nieuw exemplaar en bieden de inruilmogelijkheid dan als extra service aan. Inmiddels hebben ze daardoor wel de prijzen op de tweedehandsmarkt omlaag geduwd. Gunstig voor kopers (particulieren), minder fijn voor bestaande Tesla rijders die willen inruilen...
 
Bas, ik denk dat je erg ver bent gekomen. Onder de disclaimer dat ik minder handig ben met Excel dan jij, denk ik wel dat een belangrijk punt correctie nodig heeft. Als je wilt, kunnen we komende week bijvoorbeeld een TeamViewer sessie doen om er doorheen te lopen? PM me eventueel.
Gaat het om een technische fout (fout in een formule) of om een verkeerde interpretatie van de belasting- of boekhoudregels?
In het laatste geval houd ik de discussie liever publiek... (evt. in een beter passend draadje).

Je kunt er ook voor kiezen om een opmerking in de spreadsheet toe te voegen en die versie een naam te geven (in het bestanden menu) dan kan ik in de spreadsheet hierop reageren.

(Ik heb meestal pas 's nachts tijd voor dit soort dingen, een teamviewer sessie wordt dan wat lastig ws.)
 
Ook in eigenbelang zal ik er nog even wat moeite voor doen... ;)
Geeft te denken... lijkt overal zorgvuldig verwijderd van het web, dat stroomschema van Athlon en de Belastingdienst voor vaststellen 2e periode van 60mnd bijtellingspercentage van een 100% elektrische auto...:D
Binnenkort zal ik nog even op een locale schijf kijken, maar ik vrees dat-ie daar ook niet op staat.
 
  • Informative
Reactions: Keezje
Gaat het om een technische fout (fout in een formule) of om een verkeerde interpretatie van de belasting- of boekhoudregels?
Ik ben daar niet geheel zeker van, doordat ik niet alle formules goed kan volgen (ben jurist en kan wel aardig rekenen :) maar ben geen Exceltijger :oops:) maar je lijkt leasebetalingen te verwerken als kosten, en als het om financial lease gaat, is dat onjuist. Ik was bezig om het e.e.a. te schrijven m.b.t. dit punt en de consequenties voor je sheet, daarnaast heb ik nog een aantal andere punten, maar ik kan pas goed meedenken als je dit eerste punt hebt verhelderd.
 
Ik ben daar niet geheel zeker van, doordat ik niet alle formules goed kan volgen (ben jurist en kan wel aardig rekenen :) maar ben geen Exceltijger :oops:) maar je lijkt leasebetalingen te verwerken als kosten, en als het om financial lease gaat, is dat onjuist. Ik was bezig om het e.e.a. te schrijven m.b.t. dit punt en de consequenties voor je sheet, daarnaast heb ik nog een aantal andere punten, maar ik kan pas goed meedenken als je dit eerste punt hebt verhelderd.

Inderdaad, lease termijnen zijn geen kosten in de boekhoudkundige zin van het woord, ze zijn een aflossing van een lening en dat heb ik in de sheet niet duidelijk gemaakt. Ik zal er een regel tussen voegen om te laten zien dat ze er los van staan.
(De kosten moet je in de spreadsheet eigenlijk lezen als 'dit gaat er van mijn bankrekening af'.)

Maar, bij de berekening van de aftrekposten voor de belasting neem ik de lease termijnen bij de regel 'Autokosten' niet mee (in die cell wordt de som van aftrekposten vanaf de regels na de lease genomen).

Alleen de afschrijving wordt meegenomen, en die wordt berekend als het verschil tussen nieuwprijs ex btw nieuwe auto (minus restwaarde) en de herinvesteringsreserve (is de boekwinst op de verkoop van de huidige auto), lineair verdeeld over de afschrijvingsduur.

De formules zijn inderdaad behoorlijk harig hier en daar, dat komt omdat ik de berekening van de desinvesteringsbijtelling, bijtelling en btw correctie onafhankelijk van de datums wilde maken, zodat de sheet ook werkt voor bijv. auto's uit 2015 e.v. waarbij de desinvesteringbijtelling tot bijv. 2019 nog van toepassing is.
De bepaling of een cell voor, in of na een bepaald jaar valt, en welke formule dan gebruikt moet worden, maakt de formules behoorlijk onleesbaar... (en het helpt ook niet dat de rijen en kolommen geen fysieke naam hebben zoals bijv. in Numbers op de Mac mogelijk is).

PS: spreadsheet aangepast. Tijd voor lunch.
 
Last edited:
Inderdaad, lease termijnen zijn geen kosten in de boekhoudkundige zin van het woord, ze zijn een aflossing van een lening en dat heb ik in de sheet niet duidelijk gemaakt. Ik zal er een regel tussen voegen om te laten zien dat ze er los van staan.
(De kosten moet je in de spreadsheet eigenlijk lezen als 'dit gaat er van mijn bankrekening af'.)

OK helder. Zo’n kasstroomoverzicht is niet alleen nuttig maar ook noodzakelijk voor iedereen die het geld niet zonder nadenken van de plank kan trekken. Als een echte (bedrijfseconomische, dus niet-fiscale) kostencalculatie ontbreekt, loopt de gebruiker wel de kans zichzelf rijk of arm te rekenen, het geeft immers geen inzicht in het totaal van {waarde auto + banksaldo -/- restant lening} aan het eind van de periode.

In plaats van die calculaties toe te voegen door een extra regel toe te voegen, zou je ervoor kunnen kiezen twee calculaties te maken, waarbij de ene je duidelijk inzicht geeft in “wat kost dat ding” en de andere in “en waar betaal ik dat van”.

Maar, bij de berekening van de aftrekposten voor de belasting neem ik de lease termijnen bij de regel 'Autokosten' niet mee (in die cell wordt de som van aftrekposten vanaf de regels na de lease genomen).

Dat is correct.

Ik zag wel dat in het tabblad ‘Huidige auto houden’ de ‘Correctie BTW privégebruik’ niet in de fiscale berekening wordt meegenomen. Dit moet wel, en is in de andere scenario’s correct gedaan.

En als ik dan toch bezig ben: Bijtelling privégebruik in 2017 en 2018 staat op 4% maar is 0% in jouw geval van een 2013 DET zodat het totaal van de fiscale aftrekposten en dus het Netto belastingvoordeel een stuk hoger zijn (…daarmee verlies je het berekende voordeel van vervangen..?)

De formules zijn inderdaad behoorlijk harig hier en daar, dat komt omdat ik de berekening van de desinvesteringsbijtelling, bijtelling en btw correctie onafhankelijk van de datums wilde maken, zodat de sheet ook werkt voor bijv. auto's uit 2015 e.v. waarbij de desinvesteringbijtelling tot bijv. 2019 nog van toepassing is.
De bepaling of een cell voor, in of na een bepaald jaar valt, en welke formule dan gebruikt moet worden, maakt de formules behoorlijk onleesbaar... (en het helpt ook niet dat de rijen en kolommen geen fysieke naam hebben zoals bijv. in Numbers op de Mac mogelijk is).

Daar loop ik inderdaad op vast.

Ff nadenken hoe nu verder…
 
OK helder. Zo’n kasstroomoverzicht is niet alleen nuttig maar ook noodzakelijk voor iedereen die het geld niet zonder nadenken van de plank kan trekken. Als een echte (bedrijfseconomische, dus niet-fiscale) kostencalculatie ontbreekt, loopt de gebruiker wel de kans zichzelf rijk of arm te rekenen, het geeft immers geen inzicht in het totaal van {waarde auto + banksaldo -/- restant lening} aan het eind van de periode.

In plaats van die calculaties toe te voegen door een extra regel toe te voegen, zou je ervoor kunnen kiezen twee calculaties te maken, waarbij de ene je duidelijk inzicht geeft in “wat kost dat ding” en de andere in “en waar betaal ik dat van”.

Onderaan elke sheet staat natuurlijk wel vetgedrukt wat de netto kosten zijn per jaar. Die cashflow moet je jaarlijks wel binnen je bedrijf kunnen genereren om de auto te kunnen (blijven) betalen.
Ik denk dat ik me er makkelijk vanaf ga maken door een dikke disclaimer op het voorblad te zetten die dat benadrukt. (ik heb al teveel tijd in de spreadsheet zitten ;)).

Ik zag wel dat in het tabblad ‘Huidige auto houden’ de ‘Correctie BTW privégebruik’ niet in de fiscale berekening wordt meegenomen. Dit moet wel, en is in de andere scenario’s correct gedaan.
Ow hee inderdaad, dat lijkt zo, maar doordat ik die regel blijkbaar een keer van plaats verschoven heb in de tabel heeft Google Docs in de formule de btw cell als losse cel voor de som gezet. Hij wordt dus wel degelijk meegenomen alleen staat er "D9 + SOM(D5: D8)" ipv "SOM(D5: D9)".

En als ik dan toch bezig ben: Bijtelling privégebruik in 2017 en 2018 staat op 4% maar is 0% in jouw geval van een 2013 DET zodat het totaal van de fiscale aftrekposten en dus het Netto belastingvoordeel een stuk hoger zijn (…daarmee verlies je het berekende voordeel van vervangen..?)

Ah, heb je het bijtellingspercentage in de gegevens van je huidige auto wel op 0% gezet? (dat vakje had ik eigenlijk ook van een formule kunnen voorzien).

Ik zie wel dat ik geen rekening heb gehouden met de bijtelling (in de paar laatste maanden) van 2018 (daar wordt meteen met het regime van 2019 e.v. gerekend).
Ik ga er overigens van uit dat de bijtelling niet opnieuw voor een tweede 60 maanden wordt vastgezet maar gewoon net als ICE's per jaar de in dat jaar geldende bijtelling wordt gebruikt.

Wat een belachelijk onduidelijke en lastige materie. Geen wonder dat IT projecten van het rijk miljoenen verslinden om vervolgens vast te lopen...
 
Onderaan elke sheet staat natuurlijk wel vetgedrukt wat de netto kosten zijn per jaar. Die cashflow moet je jaarlijks wel binnen je bedrijf kunnen genereren om de auto te kunnen (blijven) betalen.
Ik denk dat ik me er makkelijk vanaf ga maken door een dikke disclaimer op het voorblad te zetten die dat benadrukt. (ik heb al teveel tijd in de spreadsheet zitten ;)).


Ow hee inderdaad, dat lijkt zo, maar doordat ik die regel blijkbaar een keer van plaats verschoven heb in de tabel heeft Google Docs in de formule de btw cell als losse cel voor de som gezet. Hij wordt dus wel degelijk meegenomen alleen staat er "D9 + SOM(D5: D8)" ipv "SOM(D5: D9)".



Ah, heb je het bijtellingspercentage in de gegevens van je huidige auto wel op 0% gezet? (dat vakje had ik eigenlijk ook van een formule kunnen voorzien).

Ik zie wel dat ik geen rekening heb gehouden met de bijtelling (in de paar laatste maanden) van 2018 (daar wordt meteen met het regime van 2019 e.v. gerekend).
Ik ga er overigens van uit dat de bijtelling niet opnieuw voor een tweede 60 maanden wordt vastgezet maar gewoon net als ICE's per jaar de in dat jaar geldende bijtelling wordt gebruikt.

Wat een belachelijk onduidelijke en lastige materie. Geen wonder dat IT projecten van het rijk miljoenen verslinden om vervolgens vast te lopen...
Hmmm... ik zie nu dat er inmiddels van alles is veranderd, en nog gaande..?
Ik heb zelf nooit iets aangeraakt, dus ook niet bijtelling 2013 van 0% naar 4% veranderd... en die BTW-correctie stond er vanmorgen ook anders in... :confused:
Ik haak ff af nu, want zo heeft helpen om het goed genoeg te maken geen zin...

Edit:

Ik blijf wel erg benieuwd naar het eindresultaat. Dat vervanging tot lagere kosten leidt kan ik op voorhand eigenlijk niet gemakkelijk geloven. De belangrijkste kostencomponent is immers de afschrijving, en die wordt normaliter steeds lager; anderzijds kan het hebben van AP en een auto die nog enkele jaren 4% bijtelling biedt (ook in 2018 nog nieuw verkrijgbaar...) natuurlijk tot duidelijk lagere afschrijving (minder waardedaling) leiden. Als je geen heldere en goed gefundeerde aannames (of liever feiten) m.b.t. de afschrijving gebruikt, is het m.i. zinloos om iets over kosten te zeggen, dan kun je alleen maar kijken wat je kunt / wilt financieren (en of je zin hebt in een nieuwe auto).
 
Last edited:
Hmmm... ik zie nu dat er inmiddels van alles is veranderd, en nog gaande..?
Ik heb zelf nooit iets aangeraakt, dus ook niet bijtelling 2013 van 0% naar 4% veranderd... en die BTW-correctie stond er vanmorgen ook anders in... :confused:
Ik haak ff af nu, want zo heeft helpen om het goed genoeg te maken geen zin...

Edit:

Ik blijf wel erg benieuwd naar het eindresultaat. Dat vervanging tot lagere kosten leidt kan ik op voorhand eigenlijk niet gemakkelijk geloven. De belangrijkste kostencomponent is immers de afschrijving, en die wordt normaliter steeds lager; anderzijds kan het hebben van AP en een auto die nog enkele jaren 4% bijtelling biedt (ook in 2018 nog nieuw verkrijgbaar...) natuurlijk tot duidelijk lagere afschrijving (minder waardedaling) leiden. Als je geen heldere en goed gefundeerde aannames (of liever feiten) m.b.t. de afschrijving gebruikt, is het m.i. zinloos om iets over kosten te zeggen, dan kun je alleen maar kijken wat je kunt / wilt financieren (en of je zin hebt in een nieuwe auto).

Ik heb zonet de bijtellingsberekening aangepast (terwijl er 3 anderen aan het editen waren zo te zien :)) zodat de 0% correct berekend wordt. Het bijtellingspercentage wordt nu ook berekend voor de huidige auto in plaats van dat je dat zelf moet invullen (aangezien de DET bekend is).
Verder de disclaimer aangepast en een (voor de meeste onder ons reeds bekende) referral link toegevoegd :cool:.

Ik heb nu alle formules nog een keer nagelopen en ze gelockt. Je kunt nu dus alleen nog maar de gekleurde vakken in de Gegevens tab wijzigen.
(log in met je google account en je kunt via het Bestand menu een kopie maken waarin je de hele spreadsheet wel voor jezelf kunt wijzigen).

Ik heb zelf ook moeite om te geloven dat een nieuwe auto rijden net zoveel kost als de oude houden (althans voor mij dan), vandaar mijn noeste arbeid die tot deze spreadsheet geleid heeft :D.
 
  • Like
Reactions: Basvdpoel