Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waar de hoogste inruilprijs voor je Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
ik heb gisteravond een en ander in een spreadsheet gezet. Daar kwamen wat interessante conclusies uit (in mijn geval dan!):

(TL;DR: een nieuwe model X leasen is niet significant duurder dan de huidige model S blijven rijden, mits ik na max. 59 maanden weer een nieuwe of andere lease. Degenen die dit draadje lezen zijn daar natuurlijk allang achter gekomen :))
  • Voor of na 31 december de auto vrijwaren scheelt zomaar 20k€ desinvesteringsbijtelling (afhankelijk van de verkoopprijs van de huidige auto uiteraard).
  • De verkoopprijs van de huidige auto heeft als gevolg van de desinvesteringsbijtelling na 31 december veel meer invloed op het totale kostenplaatje dan voor 31 december.
  • Een nieuwe X leasen ipv de huidige S houden scheelt mij de komende paar jaar vele duizenden euro's netto per jaar omdat ik (het waardeverschil tussen de model S en) de model X kan aftrekken.
    De model S is toentertijd grotendeels willekeurig afgeschreven, dus die levert mij geen belastingaftrek meer op de komende jaren.
  • Als ik een vergelijking maak tussen de model S nog 5 jaar doorrijden en dan verkopen, of een nieuwe model X leasen en die over 5 jaar terugverkopen aan Tesla (gegarandeerde restwaarde), dan heeft de model X uiteindelijk zo'n 5000€ meer gekost (netto).
    Uiteraard is het onmogelijk om te voorspellen hoe betrouwbaar de huidige S zal zijn (tot nu toe geen issues gehad op de bekende garantiedingetjes na), en is het ook afwachten wat een 9 jaar oude S nog waard is straks, dus het verschil zou ook 0 euro of 10000 euro kunnen zijn...
  • De hoge(re) restwaarde van de model X over 5 jaar (t.o.v. de huidige model S dan) levert een grote herinvesteringsreserve op rond 2022. Wanneer ik de nieuwe X naar de waarde van de huidige S (herinvesteringsreserve) afschrijf in 5 jaar, en de restwaarde van de X inzet als herinvesteringsreserve tegen 2022, dan maak ik optimaal gebruik van de afschrijvingsmogelijkheden die de 4% bijtelling me nog biedt.
    De (relatief hoge) herinvesteringsreserve die ik dan voor een nieuwe auto aanwend kan ik dan niet meer afschrijven, maar tegen die tijd zal de bijtelling dermate hoog zijn dat ik überhaupt nauwelijks meer zal kunnen afschrijven op een auto.
  • Het wel of niet in de aankoopprijs meenemen van autopilot (en/of self-driving) heeft nauwelijks of geen invloed op het totale plaatje in de eerste 5 jaar. De 1000 euro meerprijs om het later te laten installeren komt overeen met het netto belastingvoordeel. Na 5 jaar begin je het voordeel wel te merken in de jaarlijkse btw correctie voor privé gebruik (de bijtelling zal dan dermate hoog zijn dat die 5k€ lagere catalogusprijs geen invloed heeft).
  • Operational lease is over de looptijd van 60 maanden bezien in mijn geval ongeveer even duur, maar dan moet ik de verkoopopbrengst van de huidige model S als winst boeken (of ik moet die opbrengst in iets anders investeren de komende jaren... Als software consultant moet ik dan wel creatief worden...). Daardoor wordt die optie minder interessant.

Oftewel, tijd om de kleur en het interieur van de toekomstige model X maar eens te gaan kiezen... :cool:

(mocht er iemand interesse hebben in de spreadsheet dan laat maar weten)

Een tijdje geleden had ik in een ander draadje (inderdaad off-topic) het volgende al geschreven:
Overstappen op een nieuwe achterwielaangedreven S75 was een no-brainer:
- zelfde acceleratie, bijna zelfde range en hogere topsnelheid als P85 in 2013 maar nu €22.000 goedkoper
- bijtelling van mijn Classic gaat straks naar 7%,, tegen 4% vd nieuwe met lagere nieuwprijs
- financiering actie Tesla 0,4% rente tegen nu 4,3%
- opnieuw afschrijven
- nieuwe en doorontwikkelde auto met weer garantie uiteraard
- zoals het lijkt ook nog accureserve (door vermoedelijk softwarematig begrensde 85kWh-accu) dus sneller laden bij de SuC's
- waarschijnlijk brengt mijn Classic nog een heel aardig bedrag op, ondanks hoge kmstand.
Ik had wel even een externe trigger nodig, maar het werd snel duidelijk! :D
 
Ik snap dat we hier allemaal (drog)redenen zoeken om nieuwere speeltjes te kunnen aanschaffen, maar hoe kom je aan 7% bijtelling op een december 2013 auto?
Ik las recentelijk dat er nog van alles ter discussie staat, maar ik heb een tijdje geleden het processchema / de beslisboom gevolgd die Athlon samen met de Belastingdienst opgesteld heeft, en daarmee kwam ik op 7%. Er geldt een korting van 18% voor de nieuwe periode en in 2013 was het standaardpercentage 25. Zodoende 7% bijtelling.
 
Een tijdje geleden had ik in een ander draadje (inderdaad off-topic) het volgende al geschreven:
Overstappen op een nieuwe achterwielaangedreven S75 was een no-brainer:
- zelfde acceleratie, bijna zelfde range en hogere topsnelheid als P85 in 2013 maar nu €22.000 goedkoper
- bijtelling van mijn Classic gaat straks naar 7%,, tegen 4% vd nieuwe met lagere nieuwprijs
- financiering actie Tesla 0,4% rente tegen nu 4,3%
- opnieuw afschrijven
- nieuwe en doorontwikkelde auto met weer garantie uiteraard
- zoals het lijkt ook nog accureserve (door vermoedelijk softwarematig begrensde 85kWh-accu) dus sneller laden bij de SuC's
- waarschijnlijk brengt mijn Classic nog een heel aardig bedrag op, ondanks hoge kmstand.
Ik had wel even een externe trigger nodig, maar het werd snel duidelijk! :D
Dus dat betekent dat je de Classic weg gaat doen? Spijtig, want was voor ons (andere forumleden) een interessante case naar de te verwachten slijtage van batterij en andere onderdelen.
 
Ben ook wel benieuwd naar je sheet. Ben ook hard aan het twijfelen voor een nieuwe Model S of X
Ik ook. Ben alleen nog op zoek naar een soort Noordkoreaans indoctrinatieprogramma waarmee ik de X mooi ga vinden. Hij lijkt me praktisch en ik vind hem ook niet lelijk, maar daar is wel alles mee gezegd. De S doet me iets als ik hem zie, dat heb ik bij de X niet. Ik heb het gevoel dat ik probeer verliefd te worden op de ideale schoondochter, maar de chemie is er gewoon niet. Ik moet echt gaan beslissen, want ik mik toch op levering in januari, direct na de desinvesteringsbijtelling termijn. En als ik dan weer zo'n rijtje argumenten lees zoals Klaas opsomt staat de configurator alweer te snorren op mijn beeldscherm. Problems, problems.
Oh wacht, of toch wachten op de 3? Sh*t.
 
Ik ook. Ben alleen nog op zoek naar een soort Noordkoreaans indoctrinatieprogramma waarmee ik de X mooi ga vinden. Hij lijkt me praktisch en ik vind hem ook niet lelijk, maar daar is wel alles mee gezegd. De S doet me iets als ik hem zie, dat heb ik bij de X niet. Ik heb het gevoel dat ik probeer verliefd te worden op de ideale schoondochter, maar de chemie is er gewoon niet. Ik moet echt gaan beslissen, want ik mik toch op levering in januari, direct na de desinvesteringsbijtelling termijn. En als ik dan weer zo'n rijtje argumenten lees zoals Klaas opsomt staat de configurator alweer te snorren op mijn beeldscherm. Problems, problems.
Oh wacht, of toch wachten op de 3? Sh*t.

Dat dus... :confused:
 
Een tijdje geleden had ik in een ander draadje (inderdaad off-topic) het volgende al geschreven:
Overstappen op een nieuwe achterwielaangedreven S75 was een no-brainer:
- zelfde acceleratie, bijna zelfde range en hogere topsnelheid als P85 in 2013 maar nu €22.000 goedkoper
- bijtelling van mijn Classic gaat straks naar 7%,, tegen 4% vd nieuwe met lagere nieuwprijs
- financiering actie Tesla 0,4% rente tegen nu 4,3%
- opnieuw afschrijven
- nieuwe en doorontwikkelde auto met weer garantie uiteraard
- zoals het lijkt ook nog accureserve (door vermoedelijk softwarematig begrensde 85kWh-accu) dus sneller laden bij de SuC's
- waarschijnlijk brengt mijn Classic nog een heel aardig bedrag op, ondanks hoge kmstand.
Ik had wel even een externe trigger nodig, maar het werd snel duidelijk! :D

:eek::eek::eek::eek: de godfather van de classics - je gaat ons toch niet verlaten ? De unieke classic inruilen voor een facelifto_O

Vanaf nul herbeginnen, net na zo'n mooie tellerstand ?

Er zijn géén zekerheden meer in het leven.:rolleyes:
 
  • Funny
Reactions: PascalH and KrisB
Ik las recentelijk dat er nog van alles ter discussie staat, maar ik heb een tijdje geleden het processchema / de beslisboom gevolgd die Athlon samen met de Belastingdienst opgesteld heeft, en daarmee kwam ik op 7%. Er geldt een korting van 18% voor de nieuwe periode en in 2013 was het standaardpercentage 25. Zodoende 7% bijtelling.
Meer voor het bijtellingsdraadje, maar is die beslisboom (die m.i. gesnoeid moet worden bij een tak die op 7% uitkomt) nog ergens live te bewonderen?
 
Ik ook. Ben alleen nog op zoek naar een soort Noordkoreaans indoctrinatieprogramma waarmee ik de X mooi ga vinden. Hij lijkt me praktisch en ik vind hem ook niet lelijk, maar daar is wel alles mee gezegd. De S doet me iets als ik hem zie, dat heb ik bij de X niet. Ik heb het gevoel dat ik probeer verliefd te worden op de ideale schoondochter, maar de chemie is er gewoon niet. Ik moet echt gaan beslissen, want ik mik toch op levering in januari, direct na de desinvesteringsbijtelling termijn. En als ik dan weer zo'n rijtje argumenten lees zoals Klaas opsomt staat de configurator alweer te snorren op mijn beeldscherm. Problems, problems.
Oh wacht, of toch wachten op de 3? Sh*t.
Je kunt ook opteren voor onze aanpak: wij hebben nu zowel een S (de echte, uit 2013) als een nieuwerwetse X. 'S ochtends kan dus de keuze worden gemaakt voor een auto die mooi is van buiten of een auto die fijner is van binnen. De X wint...
 
  • Like
Reactions: davandy