Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben eigenlijk meer voor het vastzetten van de verantwoordelijken dan hoge geldboetes. Hetzelfde zie je bij die schikkingen bij de ING, waarbij er gewoon betaalt wordt en de verantwoordelijken voelen er niets van (het zijn de aandeelhouders die er voor opdraaien). Zet de hele top maar eens 10 jaar vast, dan gebeurt het echt een stuk minder...

Waarschijnlijk zou de winst zonder frauduleus handelen een stuk lager zijn geweest. Voorbeeld: met frauduleus handelen bijvoorbeeld een winst van 300 miljoen; zonder frauduleus handelen 100 miljoen; boete 50 miljoen. Uiteindelijke extra winst van frauduleus handelen 150 miljoen. En de aandeelhouders zijn spekkoper. Geen vervolging, wel de knaken.
 
Waarschijnlijk zou de winst zonder frauduleus handelen een stuk lager zijn geweest. Voorbeeld: met frauduleus handelen bijvoorbeeld een winst van 300 miljoen; zonder frauduleus handelen 100 miljoen; boete 50 miljoen. Uiteindelijke extra winst van frauduleus handelen 150 miljoen. En de aandeelhouders zijn spekkoper. Geen vervolging, wel de knaken.
Maar geen enkele CEO heeft trek om 5 jaar in de bak te gaan zitten zodat een ander winst heeft. De aandeelhouder is vaak ook niet degene die fraudeert, maar het bestuur (of is daar op zijn minst voor verantwoordelijk).
 
Maar geen enkele CEO heeft trek om 5 jaar in de bak te gaan zitten zodat een ander winst heeft. De aandeelhouder is vaak ook niet degene die fraudeert, maar het bestuur (of is daar op zijn minst voor verantwoordelijk).
Klopt, maar de aandeelhouder is indirect wel de trigger. Aandeelhouders willen winst c.q. winstuitkering. Hoe meer, hoe beter. Aandeelhouders leggen daarmee druk op het bedrijf en dan met name op de CEO. De CEO legt weer druk op zijn ondergeschikten om hoge winsten te maken. Bij die ondergeschikten zijn altijd strebertjes, die het willen maken. Dan worden de regels weleens uit het oog verloren. Dat wil niet zeggen dat CEO's altijd onschuldig zijn. Vaak zijn dat ook strebertjes.
 
Klopt, maar de aandeelhouder is indirect wel de trigger. Aandeelhouders willen winst c.q. winstuitkering. Hoe meer, hoe beter. Aandeelhouders leggen daarmee druk op het bedrijf en dan met name op de CEO. De CEO legt weer druk op zijn ondergeschikten om hoge winsten te maken. Bij die ondergeschikten zijn altijd strebertjes, die het willen maken. Dan worden de regels weleens uit het oog verloren. Dat wil niet zeggen dat CEO's altijd onschuldig zijn. Vaak zijn dat ook strebertjes.

Maar die aandeelhouder, wie is dat?
Heel vaak zijn dat de Pensioenfondsen. Ah, de “gewone man” dus, want voor hem beleggen de fondsen in die aandelen. En owee als je aan de pensioenvoorziening van de gewone man tornt.
 
Meestal is de "gewone man" niet op hoogte van dergelijke praktijken en heeft er zeker geen vinger in de pap.
Maar die aandeelhouder, wie is dat?
Heel vaak zijn dat de Pensioenfondsen. Ah, de “gewone man” dus, want voor hem beleggen de fondsen in die aandelen. En owee als je aan de pensioenvoorziening van de gewone man tornt.

Hebben jullie al een aandeel Follow This ?
Kan je je pensioenfonds pushen een beetje verstandig met hun beleggingen in fossiele aandelen om te gaan.
 
  • Like
Reactions: S-19910
ff het hele artikel lezen hè
“Over twee jaar zal onze jaarlijkse productie van elektrische auto’s al verhoogd zijn naar150.000. In 2025 moeten dat er een miljoen zijn.’’
Staat er echt hoor.
Ik was het met jou niet oneens, job-lek.
Aan de andere kant, dit soort berichten zien we al jaren van de old-school-autofabrikanten. Tot nu toe is het vooral bij beloftes gebleven. Alle goede bedoelingen van VW ten spijt: wat is de keuze vandaag? En heeft Tesla ze dan in 2012 of iets later nog steeds niet getriggerd om echt aan de slag te gaan in plaats van af en toe een bericht te plaatsen, en een enkel bestaand benzinemodel mondjesmaat in een elektrische uitvoering uit te brengen?
 
Ik was het met jou niet oneens, job-lek.
Aan de andere kant, dit soort berichten zien we al jaren van de old-school-autofabrikanten. Tot nu toe is het vooral bij beloftes gebleven. Alle goede bedoelingen van VW ten spijt: wat is de keuze vandaag? En heeft Tesla ze dan in 2012 of iets later nog steeds niet getriggerd om echt aan de slag te gaan in plaats van af en toe een bericht te plaatsen, en een enkel bestaand benzinemodel mondjesmaat in een elektrische uitvoering uit te brengen?
Zeker en ze erkennen ook in zoveel woorden dat het een zware dobber zal worden. In ieder geval komen ze eindelijk met een speciaal ev platform in plaats van golfjes ombouwen
 
Het is een beetje zoals met het evenwicht op de begroting in België: al 30 jaar beloven ze dat binnen de 4 jaar het evenwicht zal bereikt worden maar het komt er nooit van. Ik geloof niks van het feit dat binnen 2 jaar ze er 150.000/jaar gaan maken. Waar gaan ze de battery packs halen ? Bij Tesla ?
 
Mooi zeg ik! Alleen jammer dat we niet weten of die 50 miljoen er komen in 2022 of 2062. Maar serieus: als geen enkele Europese autobouwer iets revolutionairs doet, zitten we overmorgen zonder eigen Europese auto-industrie, behalve dan "plaatselijke" assemblagefabrieken van Amerikaanse, Indiase (bijv. JLR) en vooral Chinese autobouwers.