Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Europeanen zien iets zitten in 2019, 2020, 2021 en verklaren met veel glamour dat ze (ooit) honderduizenden EV's zullen maken (maar heeft iemand onlangs nog bijv. een VW e-Golf op de kop kunnen tikken?).

Een Koreaan (Kia/Hyundai) doet het nu echt wel (maar mogelijk in beperkte aantallen? We zien wel). Een Jap (Leaf), een Fransman (Zoé), en een Indiër (Jag) ook, maar a priori niet op honderdduizend exemplaren per jaar (al hoop ik dat ik ongelijk krijg).

Chinezen kondigen het niet aan, maar doen het gewoon. Hier het meest recente voorbeeld, blijkbaar morgen al te koop: China’s Great Wall Motor unveils $8,680 all-electric ORA R1 urban car with nearly 200-mile range

Als jullie het met me eens zijn dat EV's de toekomst zijn van de auto, dan lijkt het me dat overmorgen 50% van de automarkt Chinees is... En de fout ligt dan gewoon bij onze Europese autobouwers (en US autobouwers, behalve Tesla) die gewoon niet snel genoeg schakelen.

Frustrerend.
 
Europeanen zien iets zitten in 2019, 2020, 2021 en verklaren met veel glamour dat ze (ooit) honderduizenden EV's zullen maken (maar heeft iemand onlangs nog bijv. een VW e-Golf op de kop kunnen tikken?).

Een Koreaan (Kia/Hyundai) doet het nu echt wel (maar mogelijk in beperkte aantallen? We zien wel). Een Jap (Leaf), een Fransman (Zoé), en een Indiër (Jag) ook, maar a priori niet op honderdduizend exemplaren per jaar (al hoop ik dat ik ongelijk krijg).

Chinezen kondigen het niet aan, maar doen het gewoon. Hier het meest recente voorbeeld, blijkbaar morgen al te koop: China’s Great Wall Motor unveils $8,680 all-electric ORA R1 urban car with nearly 200-mile range

Als jullie het met me eens zijn dat EV's de toekomst zijn van de auto, dan lijkt het me dat overmorgen 50% van de automarkt Chinees is... En de fout ligt dan gewoon bij onze Europese autobouwers (en US autobouwers, behalve Tesla) die gewoon niet snel genoeg schakelen.

Frustrerend.

China gaat zeker groter worden maar enkele kanttekeningen bij dit model:
Prijs is “after incentives”
200mile is nedc standaard
Max snelheid is 100 km/h dat is maar 20 km sneller dan een Twizy die 7k kost zonder incentives (en ex batterij)
Chinese auto’s hebben het vaak moeilijk om een hoge score te halen in de Europese crashtests
 
China gaat zeker groter worden maar enkele kanttekeningen bij dit model:
Prijs is “after incentives”
Ja, maar so what. Breng het naar Europa en het kost nog steeds maar de helft van een Citroën C-Zero.
200mile is nedc standaard
Goed genoeg nee? 150km of zo reëel?
Max snelheid is 100 km/h dat is maar 20 km sneller dan een Twizy die 7k kost zonder incentives (en ex batterij)
Twizy is geen echte wagen maar een soort (overigens leuke) mini-Mehari waar geen grote markt voor bestaat.
Chinese auto’s hebben het vaak moeilijk om een hoge score te halen in de Europese crashtests
Juist, maar ik voorspel dat dat binnen 2 jaar niet meer het geval zal zijn (trouwens, Japanners en Koreanen zijn al jaren beter in dit dan pakweg Franse autobouwers, dus het argument is artificieel, "racistisch" zelfs :), want uiteindelijk kiezen maar weinige consumenten op die basis - in Frankrijk rijdt nog steeds zowat de helft van de mensen met Franse wagens, denk ik).
 
China gaat zeker groter worden maar enkele kanttekeningen bij dit model:
Prijs is “after incentives”
200mile is nedc standaard
Max snelheid is 100 km/h dat is maar 20 km sneller dan een Twizy die 7k kost zonder incentives (en ex batterij)
Chinese auto’s hebben het vaak moeilijk om een hoge score te halen in de Europese crashtests
Wat crashtests betreft heeft Great Wall inderdaad niet zo’n beste reputatie. Ze hebben de crashtests door hun klanten laten doen
 
  • Funny
Reactions: job-lek and pvkeep
Dat zal niet erger zijn dan in andere landen. Het meest smerige deel is het winnen van cobalt. En alle Li-Ion batterijproductie overal ter wereld heeft daar in meer of mindere mate mede schuld aan.
Aha, dus ook voor de batterijen in de mobiele telefoon van P. Omzigt?

Afpakken dat ding. En z'n tablet ook maar meteen.
 
Worden Chinese batterijen niet vreselijk schadelijk voor het milieu gefabriceerd?

let toch maar op met dit soort vooroordelen ;).

in 2008 was ik betrokken bij de bouw van een brouwerij in de buurt van Shanghai.
De milieueisen waren vergelijkbaar tot strenger dan hier.


Wist je bvb. dat onder een bepaalde breedtegraad je géén verwarming in huis mag halen ?
Laat het nu net in feb2008 abnormaal koud zijn...
We zaten met z'n allen met muts, sjaal en handschoenen aan te vergaderen. Want verwarming was verboden.
 
  • Informative
Reactions: job-lek and FVO
Een kerstkaart van e.Go ontvangen. Het 4-persoons autootje uit Aken is nog steeds onderdeel van mijn personeelsplan 'elektrisch rijden', voor m'n assistentes.

View attachment 364034

Ziet er leuk uit. Zat even op de site te kijken, vriendelijke prijzen ook.
Kan niet zo gauw iets terugvinden over wanneer ze denken te gaan produceren/leveren. Weet jij daar iets over?