Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Wij rijden nu (nog..) voor t derde jaar in de variant Leaf-30kWh, Tekna uitvoering. Klopt daar zit ook alleen een laadtimer op (via app of direct in auto instellen), maar laad-% aangeven kan voor zover ik weet nergens, ook niet in de veel snellere 3e partijen app Leaf Manager. Is idd geen probleem, die accu is zo klein dat je blij bent dat ie vol is... :D Wij laden sowieso altijd weer tot 100% als hij op 60% staat. Maar rijdt prima en perfecte en heel snel werkende airco ook, iig in onze 2015-uitvoering.
PS
...of bedoel je soms dat je het SoC percentage niet ziet? Dat kun je gewoon instellen. Je ziet dan bv én % én nog ingeschatte bereik in km's tegelijk. Die inschatting van bereik ( afh, snelheid / temp. etc etc... ) zijn we heel tevreden over, werkt prima.

Is de 30 kWh variant dan anders dan de eerste 24 kWh? Die laatste hebben wij en bij instellingen kunnen we kiezen voor laden tot 80% of tot 100 %.
 
Wij hebben als 2de auto een Nissan Leaf gekocht. Rijdt prima trouwens, wat ik niet begrijp is dan er geen mogelijkheid is om de accu tot 80 of 90% te laden, hij staat dus altijd vol. Volgens Nissan is dat helemaal geen probleem. Wat is het verschil met de Tesla accu behalve dat hij groter is..

Wij hebben onze Renault ZOE met exact hetzelfde. Je kan niet vooraf bepalen hoeveel prik je erin wilt hebben (via de app het laden uitzetten is dan een optie), of hoe snel je hem wilt laten laden (een 16A kabel ipv een 32A kabel gebruiken is een oplossing) . Maar verder wel een prima bakkie voor in de kleinere ruimte ;)
 
Mijn vrouw heeft een Kia Soul EV en de manier van opladen bepaalt hoe vol hij gaat laden. Met Chademo 80% met een type 2 lader 90%. De display geeft dan aan dat de batterij 100% vol is....!

We hebben de auto nu 4 jaar en de actieradius is (bij gelijke omstandigheden) van 180KM teruggelopen naar 110KM.
De dealer heeft een test gedaan van de accu maar de State of Health (SOH) is 91%.

Nu lees ik op wikipedia dat SOH op geen enkele wijze is gedefinieerd. Mijn inziens heb je daar dus weinig aan.
Zijn er mensen met gelijke ervaring?
 
Inderdaad. Het batterij management van de Leaf zal waarschijnlijk niet toestaan hem 100% vol te laden (dat is namelijk aantoonbaar slecht voor de accu als je er niet meteen mee gaat rijden) maar presenteren dat wel als 100% aan de bestuurder. Als dat klopt zou de Leaf eigelijk dan een iets grotere hebben als je hem echt 100% vol kon laden. Tesla geeft je de mogelijkheid daarin zelf een keus te maken.

Aha, ik begrijp je. Het gaat er ook (juist?) in de autoindustrie om wie de grootste heeft natuurlijk ;)
 
Is de 30 kWh variant dan anders dan de eerste 24 kWh? Die laatste hebben wij en bij instellingen kunnen we kiezen voor laden tot 80% of tot 100 %.

Blijkbaar wel, ik lees en kijk het ( ook uit nieuwsgierigheid.. ) net nog eens even na. Allerlei Timer tijdsinstellingen zijn dus bij ons wel mogelijk voor Laden en Klimaat maar % Laden instellen 'nada'. Een grote verandering denk ik is verder het nog veel groter geworden 'motorblok' voorin. Zie afb. De Leaf is natuurlijk qua afm veel kleiner dan een Model S dus logisch dat je dan ook geen frunk overhoudt. Blijft toch wel een erg groot blok vind ik persoonlijk.... Zit er zelfs bij de nieuwe Leaf-2018 ook nog zo in, net alsof de tijd heeft stilgestaan!
SmarterPowertrainDesign.jpg
 
Ik bedoel maar dat 80kWh batterij, verbruik van 22,2kWh/100km WLTP geeft een range van 360km, ook WLTP (80 / 22,2 x 100) en geen ‘ruim 400’ zoals Mercedes beweert.

Btw, mocht er 11% laadverlies in de 22,2 zitten, zou de rekening wel kloppen, want dan verbruik je maar 200kWh door te rijden. Maar 200 met zo’n CX inefficiënte wagen zal niet lukken.

Thanks, dit is wel de sleutel waarom ze het op zich niet verkeerd weergeven.
Mercedes EQC 400 4MATIC
@S-19910
De WLTP met laadverlies geeft een gecombineerd verbruik van 22,2 kWh/100km, echter tijdens het rijden, en dus zonder laadverlies is het WLTP verbruik 18,4kWh/100km.
Dus ga je rijden en hou je je aan de WLTP dan verbruik je de laatste en is je WLTP range 425 km.
Neem je laadverlies wel mee dan kom je op een range van 351km 74kWh bruikbaar/22,2x100), maar tijdens het rijden zelf heb je op zich geen laadverlies.
Doet Tesla ook niet zoiets door geen kachel verbruik mee neem in zijn boordcomputer weergave?
Ze rekenen dus voor berekening van de WLTP range inderdaad met een ander verbruik alleen op een andere manier dan ik verwacht had.

Echt raar dat de WLTP regels zo lastig te vinden zijn en dat nergens op eenvoudige wijze wordt uitgeschreven waar een test dan uit bestaat. Maar na enig zoeken dus toch een uitleg te vinden.
 
  • Like
Reactions: S-19910
We hebben de auto nu 4 jaar en de actieradius is (bij gelijke omstandigheden) van 180KM teruggelopen naar 110KM.
De dealer heeft een test gedaan van de accu maar de State of Health (SOH) is 91%.

Bij mijn Ioniq ben ik nu ruim 40K verder in bijna twee jaar en merk nog geen afname van de capaciteit, in de zomer nog steeds iets boven de 200km. Wordt doordeweeks elke nacht langzaam geladen en in de ochtend voorverwarmd op tijdinstelling en bij langere ritten in het land hangt die met enige regelmaat aan de fastcharger. Volgens mij vergelijkbare accu technologie als de Soul. Vind een afname van 180 naar 110km wel erg fors en op basis van die 91% zou je nog iets boven de 160 verwachten. Volgens mij zijn er wel mensen die met een OBD2 plug en diagnose software een accu kunnen beoordelen.
 
Thanks, dit is wel de sleutel waarom ze het op zich niet verkeerd weergeven.
Mercedes EQC 400 4MATIC
@S-19910
De WLTP met laadverlies geeft een gecombineerd verbruik van 22,2 kWh/100km, echter tijdens het rijden, en dus zonder laadverlies is het WLTP verbruik 18,4kWh/100km.
Dus ga je rijden en hou je je aan de WLTP dan verbruik je de laatste en is je WLTP range 425 km.
Neem je laadverlies wel mee dan kom je op een range van 351km 74kWh bruikbaar/22,2x100), maar tijdens het rijden zelf heb je op zich geen laadverlies.
Doet Tesla ook niet zoiets door geen kachel verbruik mee neem in zijn boordcomputer weergave?
Ze rekenen dus voor berekening van de WLTP range inderdaad met een ander verbruik alleen op een andere manier dan ik verwacht had.

Echt raar dat de WLTP regels zo lastig te vinden zijn en dat nergens op eenvoudige wijze wordt uitgeschreven waar een test dan uit bestaat. Maar na enig zoeken dus toch een uitleg te vinden.


Vindt vooral de 7,4KW waarmee je het thuis kan laden voorhistorisch voor een auto van die prijs die in 2019 op de markt komt.




"† Om dit laadvermogen te bereiken is een 1-fase aansluiting met 32A benodigd. Bij openbare laadpalen komt dit soms voor, maar in huizen komt dit amper voor. In de praktijk is het laadvermogen 3.7 kW met een laadtijd van 25 uur en een laadsnelheid van 15 km/u."
 
En dat terwijl de vorige full electric van Mercedes (B250e) wel op 3x16A laadt. Je zou er bijna van gaan denken dat Mercedes een strategie volgt die erop gericht is de omschakeling naar EV nog even uit te stellen...

Zojuist een chat met MB gehad om naar de laadmogelijkheden te informeren.
Dit omdat op de MB site staat dat je met hun wallbox 22kW kunt laden (waarschijnlijk DC).
Helaas weten ze er nog niets over en adviseren ze om met de dealer contact op te nemen.
 
  • Informative
Reactions: job-lek