Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Model 3 is idd iets beter, vooral de wegligging. Op Laguna Seca is het na 2 ronden ook gedaan in track mode wegens te warm. EV en circuits zijn een hele uitdaging... formule E toont hoe moeilijk het is. Om je een idee te geven, een gemiddelde track day in Spa zijn 100 tot 150 ronden op een dag en 200 liter benzine of meer!
Ik begrijp dat het een tikkeltje confronterend is, maar bekijk het verslag van een lange afstand racetest (tot de batterij/tank leeg is) tussen een M3 Performance en een M3 van dat merk wat al meer dan 100 jaar auto's bouwt. De link kan ik zo 1-2-3 niet vinden, maar ook op dat vlak is de BEV de ICE inmiddels voorbij.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Ah, dank je. Betere koeling zou helpen dus, net als bij een ICE. Het is toch redelijk kortstondig iedere keer en ligt lager dan wat een SuC doet. Toch? Of maak ik hier een denkfout? (35% regeneratie)
Ja maar als je zit te vertragen, valt dus de koeling weg bij lagere snelheden.

En dan kom je de bocht uit, en wat ga je dan doen? Weeral accelereren, en moet al die energie weer met een rotvaart uit die batterij en naar de elektromotoren!

Ga je er grote luchthappers op zetten om de koeling te verbeteren, is dat weer nefast voor de range en topsnelheid... Het is altijd wat!
 
Voor ouderwetse ICE's is dat echt niet anders. Alleen auto's die op circuitgebruik gebouwd zijn overleven een dag stevig circuitrijden. Onder andere Porsches zijn standaard voldoende geschikt voor circuitrijden, maar verder zijn er maar weinig 'straatauto's' zomaar geschikt.
Klopt wel, K. Maar hoe geschikt de auto ook is, de piloot maakt het verschil.
Mijn '92 Porsche 911 versie 964 hield zich heel goed tijdens een dagje Zandvoort. Betere veren, banden en schokbrekers dan beschikbaar in het geboortejaar hielpen ook wel wat. Sommige rondjes kon je zelfs een -op papier snellere- 911 versie 993 bijhouden, ondanks de racelicentie van de bestuurder daarvan.
Maar uiteindelijk breekt toch de zwakste schakel; de amateurchauffeur. De adrenaline sloopt je gewoon. Na twee rondjes met instructeur heb ik de tien niet eens meer volgemaakt, schat ik zo.
 
  • Funny
Reactions: CL600
Ik heb een Z4M gehad van dat merk dat meer dan 100 jaar auto's bouwt, en na 5 ronden op circuit reed je best ook de pitlane in omdat de remmen gaar waren. Gemiddeld verbruik was overigens 22 liter, dus na 200km kon je op zoek naar zo een stinkende snellader.

Verbruik klopt zeker en de remmen ook, tenzij je met ceramische op weg bent. stalen remmen lukt ook nog wel maar dan moet je extra koelkanalen inbouwen...

Ik kijk uit naar het filmpje van een m3p die leeg wordt gereden op circuit zonder hitte problemen of andere vermogen limitaties... Vooral de bijhorende range interesseert mij, misschien kan het dan toch een trackday alternatief zijn. Tot zover heb ik het nog niet gevonden Utube etc.
 
Zoek toch maar even die link, ik wil het graag zien.
Jammer, helaas kan ik het filmpje niet meer vinden. Beschouw het dus maar als fake news. Wat ik mij nog kan herinneren, is dus ook fake. De eerste ronden was de M3 Performance iets sneller. Na 3-5 ronden zakte de rondetijd van de Perfomance gelijkmatig en gecontroleerd een paar seconden terug, om daarna dat tempo vol te houden. De M3 van dat merk wat al meer dan 100 jaar auto's bouwt, kreeg na een zelfde aantal ronden te maken met oververhitting in de aandrijflijn en zakte veel abrupter terug, totdat de remmen serieuze problemen gaven. Maar zoals gezegd, fake news ;)
 
Last edited:
Ik herinner me wel een artikel van Road&Track die ook zeiden dat de Model 3 Performance na 7 ronden ofzo iets trager werd per ronde, zo een 2 seconde per ronde trager. Nu als amateur 7 rondjes rijden ga je vanzelf al trager rijden, als je remmen het nog doen :D
 
Klopt wel, K. Maar hoe geschikt de auto ook is, de piloot maakt het verschil.
Mijn '92 Porsche 911 versie 964 hield zich heel goed tijdens een dagje Zandvoort. Betere veren, banden en schokbrekers dan beschikbaar in het geboortejaar hielpen ook wel wat. Sommige rondjes kon je zelfs een -op papier snellere- 911 versie 993 bijhouden, ondanks de racelicentie van de bestuurder daarvan.
Maar uiteindelijk breekt toch de zwakste schakel; de amateurchauffeur. De adrenaline sloopt je gewoon. Na twee rondjes met instructeur heb ik de tien niet eens meer volgemaakt, schat ik zo.
Ik heb een kleine 20 jaar geleden m'n racelicentie gehaald, dus toen ik 40 jaar oud was. Ik heb weleens op een 'circuitdag' met een Porsche 944 Turbo S (fantastische circuit-auto, gaat menig 911 voorbij met 2 vingers in de neus) bij moeten tanken, in totaal weleens 50 ronden gereden. Zonder technische problemen. Het enige wat niet origineel was waren de remblokken, en de motorcomputer was gechipt, had ongeveer 325 pk. Als de temperatuur niet hoger was dan zo'n 25 graden kon ik het zelf ook wel 20 ronden volhouden. Gereden op Assen, Zandvoort en Spa Francorchamps. De laatste natuurlijk het beste in het geheugen bewaard gebleven!