We kunnen ook iets positief zeggen: een e-racewagen die dus ook een bocht kan pakken en voldoende gekoeld is om dit 20 ronden vol te houden: Cool!
Je bedoelt zoals een Model 3?
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
We kunnen ook iets positief zeggen: een e-racewagen die dus ook een bocht kan pakken en voldoende gekoeld is om dit 20 ronden vol te houden: Cool!
Je bedoelt zoals een Model 3?
Je bedoelt zoals een Model 3?
Ik begrijp dat het een tikkeltje confronterend is, maar bekijk het verslag van een lange afstand racetest (tot de batterij/tank leeg is) tussen een M3 Performance en een M3 van dat merk wat al meer dan 100 jaar auto's bouwt. De link kan ik zo 1-2-3 niet vinden, maar ook op dat vlak is de BEV de ICE inmiddels voorbij.Model 3 is idd iets beter, vooral de wegligging. Op Laguna Seca is het na 2 ronden ook gedaan in track mode wegens te warm. EV en circuits zijn een hele uitdaging... formule E toont hoe moeilijk het is. Om je een idee te geven, een gemiddelde track day in Spa zijn 100 tot 150 ronden op een dag en 200 liter benzine of meer!
Wat je wint aan het ontlasten van de remmen, verlies je door de hoeveelheid energie die de elektromotoren opwekken en aan hoog tempo terug in de batterij moeten krijgen, waardoor de batterij (te) warm wordt.Heeft een BEV niet een enorm voordeel op het circuit doordat de remmen veel minder belast kunnen worden?
Ja maar als je zit te vertragen, valt dus de koeling weg bij lagere snelheden.Ah, dank je. Betere koeling zou helpen dus, net als bij een ICE. Het is toch redelijk kortstondig iedere keer en ligt lager dan wat een SuC doet. Toch? Of maak ik hier een denkfout? (35% regeneratie)
Ik begrijp dat het een tikkeltje confronterend is, maar bekijk het verslag van een lange afstand racetest (tot de batterij/tank leeg is) tussen een M3 Performance en een M3 van dat merk wat al meer dan 100 jaar auto's bouwt. De link kan ik zo 1-2-3 niet vinden, maar ook op dat vlak is de BEV de ICE inmiddels voorbij.
Klopt wel, K. Maar hoe geschikt de auto ook is, de piloot maakt het verschil.Voor ouderwetse ICE's is dat echt niet anders. Alleen auto's die op circuitgebruik gebouwd zijn overleven een dag stevig circuitrijden. Onder andere Porsches zijn standaard voldoende geschikt voor circuitrijden, maar verder zijn er maar weinig 'straatauto's' zomaar geschikt.
Ik heb een Z4M gehad van dat merk dat meer dan 100 jaar auto's bouwt, en na 5 ronden op circuit reed je best ook de pitlane in omdat de remmen gaar waren. Gemiddeld verbruik was overigens 22 liter, dus na 200km kon je op zoek naar zo een stinkende snellader.
Bij tweakers kwam ik zojiuist 50 Ways To Slow The Electric Vehicle Revolution — A Complete Idiot's Guide | CleanTechnica tegen. Hmmm, akelig nauwkeurig volgens mij.
Jammer, helaas kan ik het filmpje niet meer vinden. Beschouw het dus maar als fake news. Wat ik mij nog kan herinneren, is dus ook fake. De eerste ronden was de M3 Performance iets sneller. Na 3-5 ronden zakte de rondetijd van de Perfomance gelijkmatig en gecontroleerd een paar seconden terug, om daarna dat tempo vol te houden. De M3 van dat merk wat al meer dan 100 jaar auto's bouwt, kreeg na een zelfde aantal ronden te maken met oververhitting in de aandrijflijn en zakte veel abrupter terug, totdat de remmen serieuze problemen gaven. Maar zoals gezegd, fake newsZoek toch maar even die link, ik wil het graag zien.
Ik heb een kleine 20 jaar geleden m'n racelicentie gehaald, dus toen ik 40 jaar oud was. Ik heb weleens op een 'circuitdag' met een Porsche 944 Turbo S (fantastische circuit-auto, gaat menig 911 voorbij met 2 vingers in de neus) bij moeten tanken, in totaal weleens 50 ronden gereden. Zonder technische problemen. Het enige wat niet origineel was waren de remblokken, en de motorcomputer was gechipt, had ongeveer 325 pk. Als de temperatuur niet hoger was dan zo'n 25 graden kon ik het zelf ook wel 20 ronden volhouden. Gereden op Assen, Zandvoort en Spa Francorchamps. De laatste natuurlijk het beste in het geheugen bewaard gebleven!Klopt wel, K. Maar hoe geschikt de auto ook is, de piloot maakt het verschil.
Mijn '92 Porsche 911 versie 964 hield zich heel goed tijdens een dagje Zandvoort. Betere veren, banden en schokbrekers dan beschikbaar in het geboortejaar hielpen ook wel wat. Sommige rondjes kon je zelfs een -op papier snellere- 911 versie 993 bijhouden, ondanks de racelicentie van de bestuurder daarvan.
Maar uiteindelijk breekt toch de zwakste schakel; de amateurchauffeur. De adrenaline sloopt je gewoon. Na twee rondjes met instructeur heb ik de tien niet eens meer volgemaakt, schat ik zo.