Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Alexander Seitz, o.m.CFO van Audi, was in Manager Magazin (02/19 Audi: der Sanierungsfall) niet tevreden .Het belangrijkste uit het artikel even samengevat: De Etron is te duur voor Audi. Om de 2 miljard ontwikkelingskosten te dekken zouden er 600000 stuks moeten verkocht worden, een illusie. Ook technische problemen, vooral bij het laden, maken dat men bij Audi niet echt fier kan zijn op de E-tron. De Elektro-joint-venture met Porsche is terug van nul moeten beginnen.Daardoor zijn de Macan en Audi EQ6 naar voorjaar 2022 uitgesteld. De ingenieurs moeten nl. een tandje bijsteken omdat Tesla's Model 3 veel beter is geworden dan ze dachten. Kosten snijden lukt ook niet echt omdat bij de grootste post, het batterijpack, niet meer kan uitgespaard worden. Eigenlijk zou Audi het geld voor de transitie naar Tech-en mobiliteitsconcern in 2018,19 en 2020 uit een 'vers' modellenpalet moeten kunnen puren. De doorsneeleeftijd van de Audivloot ligt om en bij de 2 jaar. Dat zou een garantie moeten zijn voor goede zaken, want BMW en vooral Mercedes verkopen duidelijk oudere modellen.

CFO's zijn duitenklievers en de technische problemen zijn allemaal software gerelateerd, dat krijgen ze wel in orde.

Toch maak ik hier uit op dat het nooit het doel was om de e-tron zo goed mogelijk te maken. Immers, men had een slechtere Model 3 verwacht en nu de Model 3 echt goed blijkt te zijn valt de e-tron tegen. Raar dat een autofabrikant zo'n eerste echte EV niet serieus neemt (alhoewel, blijkbaar willen ze nog steeds niet...).
 
Toch maak ik hier uit op dat het nooit het doel was om de e-tron zo goed mogelijk te maken. Immers, men had een slechtere Model 3 verwacht en nu de Model 3 echt goed blijkt te zijn valt de e-tron tegen. Raar dat een autofabrikant zo'n eerste echte EV niet serieus neemt (alhoewel, blijkbaar willen ze nog steeds niet...).
Waarom zou je iets moois willen maken dat je toch niet kunt leveren? Als Audi een echt goede EV had ontwikkeld en daarvoor veel klanten zou krijgen, betekent het per saldo alleen maar dat die klanten gaan wachten en dus geen nieuwe ICE kopen. Ik ben ervan overtuigd dat Audi op dit moment veel liever een winstgevende ICE verkoopt in plaats van een niet leverbare EV.
 
Volgens mij ging het erover dat ze met het nieuwe PPE platform niet concurrentieel genoeg bezig waren om een prijsgunstigere middenklasser in de markt te kunnen zetten tov de verrassende M3, en dat ze daarom met een nieuwe lei zijn begonnen.
Audi-Neuheiten bis 2025: Elektro-Q3, E-Tron Sportback, Taycan-Zwilling, Aicon
Ik denk net dat ze het met de E-tron te goed hebben willen doen, je steekt geen 2 mijard Euro in ontwikkeling als je er niet 100% in gelooft. Ik vraag me wel af of Seitz de 600 miljoen om de fabriek in Brussel aan te passen ook bij die ontwikkelingskosten telt, want daar wordt ook nog de Sportback gemaakt volgend jaar. Een productie van nu 180 stuks per dag vervangt qua omzet al minstens 550 ICE-wagens.(Audi produceerde 1.988.000 auto's en een omzet van 60 miljard in 2017). Die cijfers maken de E-tron al meteen zeker belangrijk voor Audi.
Hij is misschien niet optimaal als EV (minder range en trager dan de Tesla's) maar bij mij ligt de nadruk op comfort, zitcomfort (verwarmde en geventileerde stoelen) en afwerking. 't Is de stilste EV tot nu toe (volgens Björn). Met een range van 280 a 300km ben ik tevreden en voor de sprintjes is 6" van 0-100 bijna dubbel zo snel als ik gewoon ben. Kortom, imho gaat de beleving zeker in orde zijn. De mijne staat voor half juni gepland ;-)
 
Volgens mij ging het erover dat ze met het nieuwe PPE platform niet concurrentieel genoeg bezig waren om een prijsgunstigere middenklasser in de markt te kunnen zetten tov de verrassende M3, en dat ze daarom met een nieuwe lei zijn begonnen. Audi-Neuheiten bis 2025: Elektro-Q3, E-Tron Sportback, Taycan-Zwilling, Aicon
Ik denk net dat ze het met de E-tron te goed hebben willen doen, je steekt geen 2 mijard Euro in ontwikkeling als je er niet 100% in gelooft. Ik vraag me wel af of Seitz de 600 miljoen om de fabriek in Brussel aan te passen ook bij die ontwikkelingskosten telt, want daar wordt ook nog de Sportback gemaakt volgend jaar. Een productie van nu 180 stuks per dag vervangt qua omzet al minstens 550 ICE-wagens.(Audi produceerde 1.988.000 auto's en een omzet van 60 miljard in 2017). Die cijfers maken de E-tron al meteen zeker belangrijk voor Audi.
Hij is misschien niet optimaal als EV (minder range en trager dan de Tesla's) maar bij mij ligt de nadruk op comfort, zitcomfort (verwarmde en geventileerde stoelen) en afwerking. 't Is de stilste EV tot nu toe (volgens Björn). Met een range van 280 a 300km ben ik tevreden en voor de sprintjes is 6" van 0-100 bijna dubbel zo snel als ik gewoon ben. Kortom, imho gaat de beleving zeker in orde zijn. De mijne staat voor half juni gepland ;-)
Gefeliciteerd, gelukkig blijf je electrisch rijden. Alvast veel veilige kilometers met de e-tron toegewenst en veel plezier op het e-tron forum.
 
Koop je toch een eigen laadpas? Als die e-tron eigenaren een beetje kunnen googelen en zich verdiepen in de materie komen ze al snel op alternatieven. Neem aan dat je niet verplicht bent om bij de e-tron de pas er bij te nemen.

deze is een inkoppertje... ;):D

Als die e-tron eigenaren een beetje kunnen googelen en zich verdiepen in de materie komen ze al snel op alternatieven.

Juist : bij Tesla !:p
 
Last edited:
  • Like
  • Funny
Reactions: EelkoV and Xfrank
Door een E-tron te kopen, sponsor je toch degene die jaren aan een stuk belogen en bedrogen heeft. en zeg je, "goed bezig mannen, doe zo verder".
Ook al zouden ze beter en goedkoper zijn dan een niet nader te noemen merk;), zou ik uit principe er nog geen kopen.
Maar ja, ieder zijn eigen gedacht zeker.o_O
Dat ze in België gebouwd worden, maakt me niks uit in deze overweging.
 
  • Love
Reactions: RvdVen
Door een E-tron te kopen, sponsor je toch degene die jaren aan een stuk belogen en bedrogen heeft. en zeg je, "goed bezig mannen, doe zo verder".
Ook al zouden ze beter en goedkoper zijn dan een niet nader te noemen merk;), zou ik uit principe er nog geen kopen.
Maar ja, ieder zijn eigen gedacht zeker.o_O
Dat ze in België gebouwd worden, maakt me niks uit in deze overweging.
Behalve wanneer het klopt dat ze bij VAG verlies maken op hun EV avonturen. Dan is het een extra duwtje, dichter naar de afgrond. Waar je zelf van profiteert, als het echt een passende auto is.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Ik denk dat veel merken die nu EV's uitbrengen er verlies op maken. Nissan heeft ook aanvankelijk veel geld toegelegd op de Leaf, maar die verkopen ze nu goed omdat de tijden veranderd zijn; veel meer mensen willen nu een EV. Ze hebben er nu 380.000 van gemaakt t/m december 2018 (bron: Nissan Leaf - Wikipedia) Dat is dan wel de 1.0 en de 2.0 te samen. Van Renault is bekend dat ze hebben toegelegd op de Zoe.

Denk dat Hyundai/Kia ook nu nog toeleggen. Die proberen dan wel de kosten te verdelen over hybride/ICE versies zodat ze de investering over meer auto's kunnen spreiden. Niro en Ioniq zijn zuster auto's die veel techniek delen en van het begin af aan ontworpen zijn voor hybride als EV aandrijflijn. Ook de Soul en Kona delen veel met hun ICE broertjes/zusjes. Over die aanpak kan je zeggen dat het halfslachtig is omdat ze geen dedicated EV bouwen, aan de andere kant weten zij dat ze de kosten moeten drukken om te zorgen dat ze auto's neer zetten die hun klanten ook kunnen/willen betalen.

Dus dat Audi en ook Jaguar toeleggen op de EV's die ze nu maken verbaast me niet. Dat moeten ze zien als lesgeld en dat een CFO van Audi alleen kijkt naar de kortere termijn snap ik, maar als VAG niet overstapt dan kan er hetzelfde mee gebeuren als bijna met VW gebeurde toen ze maar bleven voortborduren op varianten van de kever (VW Variant, de ouderen zullen dat ding nog wel kennen). Overname van NSU met voorwiel aandrijving was de redding met de VW K70 als gerebadgde NSU en de basis voor de latere Audi's en Golf en Passat. Nu kunnen ze zichzelf niet redden door een EV bedrijf te kopen, dus zelf ontwikkelen en ja: investeren in de eigen toekomst.

Ach, hoe meer mensen aan de EV hoe beter :)
 
Ik denk dat veel merken die nu EV's uitbrengen er verlies op maken. Nissan heeft ook aanvankelijk veel geld toegelegd op de Leaf, maar die verkopen ze nu goed omdat de tijden veranderd zijn; veel meer mensen willen nu een EV. Ze hebben er nu 380.000 van gemaakt t/m december 2018 (bron: Nissan Leaf - Wikipedia) Dat is dan wel de 1.0 en de 2.0 te samen. Van Renault is bekend dat ze hebben toegelegd op de Zoe.

Denk dat Hyundai/Kia ook nu nog toeleggen. Die proberen dan wel de kosten te verdelen over hybride/ICE versies zodat ze de investering over meer auto's kunnen spreiden. Niro en Ioniq zijn zuster auto's die veel techniek delen en van het begin af aan ontworpen zijn voor hybride als EV aandrijflijn. Ook de Soul en Kona delen veel met hun ICE broertjes/zusjes. Over die aanpak kan je zeggen dat het halfslachtig is omdat ze geen dedicated EV bouwen, aan de andere kant weten zij dat ze de kosten moeten drukken om te zorgen dat ze auto's neer zetten die hun klanten ook kunnen/willen betalen.

Dus dat Audi en ook Jaguar toeleggen op de EV's die ze nu maken verbaast me niet. Dat moeten ze zien als lesgeld en dat een CFO van Audi alleen kijkt naar de kortere termijn snap ik, maar als VAG niet overstapt dan kan er hetzelfde mee gebeuren als bijna met VW gebeurde toen ze maar bleven voortborduren op varianten van de kever (VW Variant, de ouderen zullen dat ding nog wel kennen). Overname van NSU met voorwiel aandrijving was de redding met de VW K70 als gerebadgde NSU en de basis voor de latere Audi's en Golf en Passat. Nu kunnen ze zichzelf niet redden door een EV bedrijf te kopen, dus zelf ontwikkelen en ja: investeren in de eigen toekomst.

Ach, hoe meer mensen aan de EV hoe beter :)
Het is mij een raadsel hoe Renault kan toeleggen op de Zoé. Een Clio zonder ICE, verkocht voor de dubbele prijs en dan nog een maandelijks abonnement van 80 euro.
 
Als je er te weinig van verkoopt dan gaat je die 80 euro per maand ook niet redden; Ik zie veel meer Tesla's rijden dan Zoë's. Bovendien: toen ik de Zoe heb proefgereden zag ik het verbruik en ben aan de reken gegaan... als je de accu kocht was je duurder uit dan een basis Ioniq zonder die domme huur en die auto rijdt beter en comfortabeler op de snelweg.