Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Schermafbeelding 2019-02-27 om 15.02.40.png


Polestar 2 is 'bekend' :

De productie van de Polestar 2 begint in het voorjaar van 2020 in de Chinese fabriek. Het model kan enkel online gekocht worden. De introductieversie heeft een vanaf richtprijs van € 59.900. Het gaat hier om een Duitse prijs zonder verdere belastingen. De Nederlandse prijs zal dus naar alle waarschijnlijkheid anders uitpakken, maar daarvoor moeten we nog even geduld hebben. Na de 'Launch Edition' zou de Duitse instapprijs voor een Polestar 2 op € 39.900 uitkomen. Pre-orders worden nu geopend. Op de beursvloer in Genève beleeft de Polestar 2 zijn publieksdebuut waarna de auto een roadtrip door Europa, Noord-Amerika en China maakt.

Nederland behoort samen met onder andere België, Duitsland en Noorwegen tot de eerste markten waar de Polestar 2 geïntroduceerd wordt. Andere markten worden volgens Polestar overwogen voor toekomstige uitbreiding.
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2019-02-27 om 14.55.54.png
    Schermafbeelding 2019-02-27 om 14.55.54.png
    240.4 KB · Views: 32
Last edited:
View attachment 380987

Polestar 2 is 'bekend' :

De productie van de Polestar 2 begint in het voorjaar van 2020 in de Chinese fabriek. Het model kan enkel online gekocht worden. De introductieversie heeft een vanaf richtprijs van € 59.900. Het gaat hier om een Duitse prijs zonder verdere belastingen. De Nederlandse prijs zal dus naar alle waarschijnlijkheid anders uitpakken, maar daarvoor moeten we nog even geduld hebben. Na de 'Launch Edition' zou de Duitse instapprijs voor een Polestar 2 op € 39.900 uitkomen. Pre-orders worden nu geopend. Op de beursvloer in Genève beleeft de Polestar 2 zijn publieksdebuut waarna de auto een roadtrip door Europa, Noord-Amerika en China maakt.

Nederland behoort samen met onder andere België, Duitsland en Noorwegen tot de eerste markten waar de Polestar 2 geïntroduceerd wordt. Andere markten worden volgens Polestar overwogen voor toekomstige uitbreiding.
met veel belangstelling naar de onthulling gekeken.
Mikt op het segment van de M3 logisch daar zit de marktvraag.

Wel slim een 5 deurs variant.... Mijn interesse is in elk geval gewerkt :rolleyes:
 
Polestar 2: Beter goed gepikt dan slecht verzonnen.

Een deel van de presentatie deed mij denken aan de video's gepresenteerd door Peter Rawlinson in 2011 over de Model S. Er werden zaken gepresenteerd alsof het wereldprimeurs waren, maar niet zo nieuw zijn.

Mooie auto, maar:

1) Geen woord over AC en DC laadvermogen
2) De transmissietunnel lijkt vervangen te worden door een accutunnel. Wat betekent dit voor de been/voetruimte achterin? Is het een vierzitter of een vijfzitter
3) Welk niveau driver assistance mogen we verwachten? Level 2 of 3?

Ik gok dat het DC laadvermogen niet bekend gemaakt wordt tot Tesla met de technische specs voor SuC versie 3 komt.
 
View attachment 380987

Polestar 2 is 'bekend' :

De productie van de Polestar 2 begint in het voorjaar van 2020 in de Chinese fabriek. Het model kan enkel online gekocht worden. De introductieversie heeft een vanaf richtprijs van € 59.900. Het gaat hier om een Duitse prijs zonder verdere belastingen. De Nederlandse prijs zal dus naar alle waarschijnlijkheid anders uitpakken, maar daarvoor moeten we nog even geduld hebben. Na de 'Launch Edition' zou de Duitse instapprijs voor een Polestar 2 op € 39.900 uitkomen. Pre-orders worden nu geopend. Op de beursvloer in Genève beleeft de Polestar 2 zijn publieksdebuut waarna de auto een roadtrip door Europa, Noord-Amerika en China maakt.

Nederland behoort samen met onder andere België, Duitsland en Noorwegen tot de eerste markten waar de Polestar 2 geïntroduceerd wordt. Andere markten worden volgens Polestar overwogen voor toekomstige uitbreiding.
Aërodynamisch vergelijkbaar met i-Pace en Etron. Ziet er dus niet goed uit voor een zuinig verbruik. Ook Volvo durft geen echte EV te maken.
 
Ziet er op zich goed uit (wel behoudend vormgegeven), maar de grote vragen: hoeveel kunnen ze er van maken per jaar, wat is het verbruik en idd laadsnelheid.

Level 3 autonoom rijden kan je denk ik wel op je buik schrijven. Level twee autonoom rijden kunnen de meeste voertuigen maar matig tot redelijk en ook Tesla komt niet boven level 2 uit en de FSD optie zit veilig opgeborgen in het vriesvak (dat zou level 3 zijn). Stap van level 2 naar 3 is fors en de auto moet echt zelfstandig beginnen verkeerssituaties in te schatten. Naadloos lezen van verkeersborden en verkeerslichten is randvoorwaardelijk.
 
View attachment 380987

Polestar 2 is 'bekend' :

De productie van de Polestar 2 begint in het voorjaar van 2020 in de Chinese fabriek. Het model kan enkel online gekocht worden. De introductieversie heeft een vanaf richtprijs van € 59.900. Het gaat hier om een Duitse prijs zonder verdere belastingen. De Nederlandse prijs zal dus naar alle waarschijnlijkheid anders uitpakken, maar daarvoor moeten we nog even geduld hebben. Na de 'Launch Edition' zou de Duitse instapprijs voor een Polestar 2 op € 39.900 uitkomen. Pre-orders worden nu geopend. Op de beursvloer in Genève beleeft de Polestar 2 zijn publieksdebuut waarna de auto een roadtrip door Europa, Noord-Amerika en China maakt.

Nederland behoort samen met onder andere België, Duitsland en Noorwegen tot de eerste markten waar de Polestar 2 geïntroduceerd wordt. Andere markten worden volgens Polestar overwogen voor toekomstige uitbreiding.

Dit is eigenlijk gewoon heel goed. Zet veel druk op de Duitse producenten, en leidt tot nog meer acceptatie van EV. Opent ogen en het besef hoe ver Tesla is. Versterkt alleen maar.
 
Eindelijk zou ik zeggen. Vroeg het me al meermaals af waarom Honda nog geen deftige elektrische wagen op de markt heeft gebracht. Dit is een berekende gok lijkt mij. Nu steeds meer merken zich toeleggen op sedans en suv's met een grote range lijkt er een gat te ontstaan in het segment van de stadsauto's. Wat me wel opvalt is de premium look van dit voertuig. Lijkt mij echt klassevolle afgewerkt met zeer veel oog voor detail en met een paar leuke vernieuwingen. Je ziet dat hier lang over nagedacht is. Lijkt mij wel een aanwinst te zijn.
 
Kijk, die P2 is een echte hatchback die ook nog eens automatisch open en dicht gaat. Als er ook nog een trekhaak onder kan ben ik verkocht. :) Nog een voordeel vind ik dat de Polestar 2 echt premium wordt gepresenteerd (en over komt) terwijl de M3 toch het goedkope broertje van de MS is. Ik denk dat ik liever overstap op een P2 dan op een M3, als ik ooit afscheid zal willen nemen van de MS dan.
 
Aërodynamisch vergelijkbaar met i-Pace en Etron. Ziet er dus niet goed uit voor een zuinig verbruik. Ook Volvo durft geen echte EV te maken.
Wim, zijn de Kona of de Niro dan zoveel beter gestroomlijnd? Toch halen beide auto's een zeer laag verbruik en zijn zij ook voor lange afstanden een zeer interessant aanbod. De bruikbaarheid hangt af van de combinatie van verbruik en laadsnelheid. De Ioniq scoort om die reden heel goed want met zijn extreem laag verbruik en de in verhouding tot de batterijgrootte hoge laadsnelheid, krijg je een mooie gemiddelde snelheid. Dat is ook de reden dat een M3 (zelf de toekomstige MR en SR) eigenlijk wagens zijn met een hogere gemiddelde snelheid dan de MS en MX.
TeslaBjorn moest de snelle laders links laten liggen of de Kona/ NIro zouden sneller geweest zijn de dan MX in de vergelijkende test. Verbruik hangt niet alleen af van de stroomlijn. Ook gewicht en efficiëntie van het aandrijfsysteem (slechts een motor bv) spelen mee.
 
  • Like
Reactions: Fralamjo
Even correctie: Ook de MX mocht niet teruggrijpen op de superchargers in het filmpje van TeslaBjorn. Maar verder is het natuurlijk zo dat de CW-waarde niet het frontoppervlak meeneemt, het zegt iets over de vorm. De Niro en Kona zijn beiden 0.29, maar kleiner en lichter. Maar ten opzichte van een MX heb je wel drie Kona's of Niro's qua prijs. Dus eigenlijk mag je ze niet met elkaar vergelijken. Op dit moment zijn het de enige auto's onder de 50K met 350-400km range. Heb dan zelf sinds een week de e-Niro en moet zeggen dat het een prima auto is en op heel wat punten beter dan de Ioniq. Had de Ioniq 300km range gehad, dan had ik 'm niet vervangen. Moet alleen nog eens een proefrit maken in een M3. Weet iig wel dat de e-Niro een heel praktische auto is en ze hebben bij Kia echt prima werk geleverd. Dit weekend staat er een lange rit op het programma en weet ik meer over snelweg verbruik.
 
Wim, zijn de Kona of de Niro dan zoveel beter gestroomlijnd? Toch halen beide auto's een zeer laag verbruik en zijn zij ook voor lange afstanden een zeer interessant aanbod. De bruikbaarheid hangt af van de combinatie van verbruik en laadsnelheid. De Ioniq scoort om die reden heel goed want met zijn extreem laag verbruik en de in verhouding tot de batterijgrootte hoge laadsnelheid, krijg je een mooie gemiddelde snelheid. Dat is ook de reden dat een M3 (zelf de toekomstige MR en SR) eigenlijk wagens zijn met een hogere gemiddelde snelheid dan de MS en MX.
TeslaBjorn moest de snelle laders links laten liggen of de Kona/ NIro zouden sneller geweest zijn de dan MX in de vergelijkende test. Verbruik hangt niet alleen af van de stroomlijn. Ook gewicht en efficiëntie van het aandrijfsysteem (slechts een motor bv) spelen mee.

Het lijkt dat de Kona en Niro minder goed gestroomlijnd zijn. Dat is niet zo. De Kona en Niro hebben beide een vooruit gebouwde neus die overal een voldoende kromming heeft om de luchtstroom zijwaarts en over de auto te geleiden. De Polestar heeft, net als de i-Pace en de Eltron en rechtop staande neus met een grille.
Dat is dodelijk voor de aërodynamica.
De Ioniq is nog beter gestroomlijnd omdat ie vooral lager is. Maar ook de Ioniq heeft een vrijwel dichte neus.
Uiteraard zijn een licht gewicht en een efficiënt aandrijfsysteem ook heel belangrijk.
Maar bij hogere snelheden telt maar één ding en dat is aërodynamica.
Om die simpele reden is een Model X, ondanks dat ie groter is dan een Etron of i-Pace 25% zuiniger dan de laatste twee.
Ik heb veel bewondering voor de Koreanen. Nu nog voldoende accu's regelen en het komt goed. Dat die accu's dan niet naar Audi gaan is wel een dingetje.
Verder vinden de media de Polestar weer een 'Tesladoder'. Dat hebben we vaker gehoord.
Een kudtkoekiewall. Omdat dat moet, van de kudtkoekiewet.
 
Maar staar je niet blind op de Cw-waarde, frontoppervlak zit net zo hard in de formule en evenredig met de Cw, alleen de snelheid zit er in het kwadraat in. Een e-Niro is grofweg 10% smaller dan een i-Pace en verder net zo hoog; dus ondanks zelfde Cw waarde is de luchtweerstand van de Niro al ongeveer 10% minder. Daarnaast is de Niro 400kg lichter en de Koreanen zijn al langer bezig met EV's en hebben meer ervaring met een efficiënte aandrijflijn. Dat vertaald zich in een veel zuinigere auto.
 
Weet ik, maar Wim had het over de betere stroomlijn van de Niro en de Kona en dat is blijkbaar niet correct.
Stroomlijn is een van de factoren, frontaal oppervlak en gewicht zijn ook grote spelers. Bij gelijke CW waarden, je hebt gelijk dat die onderling weinig verschillen, winnen de Kona en de Niro omdat ze frontaal kleiner zijn en honderden kilo's minder wegen. De Etron is geheel uit staal opgetrokken en weegt 2,5 ton. De Kona is ruim 800 kg lichter.