Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik vind 'm wel gaaf, maar wie gaat 'm kopen? De eerste exemplaren ga je wel verkopen omdat er altijd mensen zijn die het leuk vinden om dit soort initiatieven, maar hoe gaat die echt in de markt aanslaan? Helaas voor Lightyear heb ik het geld niet.

Begreep dat ze de eerste 100 reserveringen binnen hebben, dus ze kunnen even voor uit.
Daarna opschalen naar 1500 per jaar.
Vooralsnog een niche product, maar er zal nog wel veel potentie voor cost-down zijn, en evt later partnerships.
 
Ik kan dat bevestigen. Ik rijd in beide auto's (ik heb een KIA e-Niro, mijn vrouw de M3 LR). Ik zie de KIA als een labrador: relaxed, altijd goed gehumeurd, makkelijk in de omgang, weinig geheimen. De M3 is veel vuriger, maar ook een stuk onpraktischer op bepaalde vlakken. Plezier haal ik uit de M3, maar mijn zakelijke kilometers maak ik misschien wel liever in de KIA (hoge zit, rustig rustiger rijden, etc).
Voor beide auto's is een publiek (niet voor niets zijn SUV/Crossovers momenteel populair). De komst van de Model Y SR+ zal het leven van de KIA wel lastiger gaan maken, zolang de KIA op dit prijsniveau blijft.


Wij twijfelen tussen een KIA e-Niro of een M3 LR:

Nadelen KIA
- bereik, in winter slechts 250 a 300 snelweg km’s
- 1 fase thuisladen, wellicht binnenkort upgrade naar 3 fase thuisladen
- snelladen met met max 77kwh
- levertijd (14 maanden)

Voordelen KIA
- cross-over hatchback, hoge zit
- aanschafkosten (ZZP)
- bijtelling
- aftersales in de buurt


Nadelen M3:
- kosten, bijtelling (tesla tax)
- aftersales?

Voordelen M3
- restwaarde (laadvermogen neemt bij M3 nog toe, bij KIA waarschijnlijk niet, waardoor dit over 5 jaar al een EV old timer is)
- bereik
- laadtijd


Waar gebruiken we de auto met name voor?
- gezin 3 personen
- met name ritten in de Randstad < 300 km per dag
- ritten naar ouders, snelweg retour 375 km
- vakantie tot max 1000 km


Hebben jullie suggesties welke te “nemen”? Wij vinden het een erg moeilijke maar keuze, wel luxeprobleem;)
 
Wij twijfelen tussen een KIA e-Niro of een M3 LR:

Nadelen KIA
- bereik, in winter slechts 250 a 300 snelweg km’s
- 1 fase thuisladen, wellicht binnenkort upgrade naar 3 fase thuisladen
- snelladen met met max 77kwh
- levertijd (14 maanden)

Voordelen KIA
- cross-over hatchback, hoge zit
- aanschafkosten (ZZP)
- bijtelling
- aftersales in de buurt


Nadelen M3:
- kosten, bijtelling (tesla tax)
- aftersales?

Voordelen M3
- restwaarde (laadvermogen neemt bij M3 nog toe, bij KIA waarschijnlijk niet, waardoor dit over 5 jaar al een EV old timer is)
- bereik
- laadtijd


Waar gebruiken we de auto met name voor?
- gezin 3 personen
- met name ritten in de Randstad < 300 km per dag
- ritten naar ouders, snelweg retour 375 km
- vakantie tot max 1000 km


Hebben jullie suggesties welke te “nemen”? Wij vinden het een erg moeilijke maar keuze, wel luxeprobleem;)

Volg je hart. Yolo

(rationeel kun je het alle kanten op redeneren en is afhankelijk van je persoonlijke weging van argumenten)
 
Ik heb ze beide hier rijden, model 3 LR nemen tenzij je perse een SUV wilt. Model 3 is op zowat alle punten beter. Verder smaak en financieel.
Dagelijks gebruik is er niet zoveel verschil (e-niro is echt prima ev), maar Tesla doet alles gewoon beter.

p.s. en vergeet de superchargers niet in je vergelijk.

o ja .....edit: volg je het nieuws ? 14 maanden levertijd......bijtelling naar 8%, 40K grens (wellicht al volgend jaar).....zou het nooit gokken.
 
Last edited:
Neem aan dat je al in beiden hebt proefgereden, zo niet: dat eerst doen en ook achterin zitten en wat standaard koffer spul meenemen en kijken of het past. En dan wordt het lastig. Het bereik dat je voor de Niro in de winter aanhoudt lijkt mij aan de korte kant tenzij je altijd 130 rijdt en als eerste bij het stoplicht weg wil zijn (wat toch vaak wel lukt tenzij er een Tesla naast je staat). En met die range wens valt iig de SR+ af, want die blijkt uit allerlei testen in de praktijk toch echt niet de range van de Niro te halen (Alex on Auto's heeft een uitgebreide toelichting op zijn tests); ook de laadsnelheid van de SR+ komt niet op de snelheid van de LR. de SR+ is echt een instapmodel.

Prijs is iets van: ik kan niet in je portemonnee kijken. Bij mij werd de Tesla te duur, toen ik in december 2018 de twee naast elkaar zette (maar toen was basis AP nog niet bij de prijs inbegrepen) en er was geen LR met alleen RWD. Qua restwaarde is koffiedik kijken: op dit moment kan je zelfs nog verdienen op het inruilen van een e-Niro omdat er veel vraag naar is, maar hoe dat over een paar jaar zit? Ik vermoed een redelijk normale afschrijving en de vraag naar EV's zal voorlopig nog hoog blijven. Of een model 3 absoluut minder afschrijft durf ik niet te zeggen. Normaal schrijf je op een duurdere auto absoluut meer af, ook al zakt die relatief minder in prijs. Een LR AWD is al snel 60K en een e-Niro 46K Ook al zou de Niro relatief harder afschrijven: hij kost ook minder in aanschaf. Als de Tesla na 5 jaar gehalveerd is en 30K kost, dan zou de e-Niro in absolute cijfers moeten dalen tot 16K na 5 jaar. En kijk wat er nu uitkomt en voor 2020 en 2021 in de pijplijn zit: voornamelijk auto's met tussen de 300 en 400km range WLTP en dat haalt de Niro nu al en ook geen spectaculaire laadsnelheden, hooguit voor de EV's in een hoger segment dan de Niro (en dat is eigenlijk ook de M3, de echte model 3 kost 60K en dat is een ander prijssegment dan het topmodel voor 46K); het is jammer dat de LR RWD nu echt niet meer bestelbaar is. Dan zou je voor 55K instappen met de beste range.

mijn 2 centen.
 
Last edited:
Wij twijfelen tussen een KIA e-Niro of een M3 LR:

Nadelen KIA
- bereik, in winter slechts 250 a 300 snelweg km’s
- 1 fase thuisladen, wellicht binnenkort upgrade naar 3 fase thuisladen
- snelladen met met max 77kwh
- levertijd (14 maanden)

Voordelen KIA
- cross-over hatchback, hoge zit
- aanschafkosten (ZZP)
- bijtelling
- aftersales in de buurt


Nadelen M3:
- kosten, bijtelling (tesla tax)
- aftersales?

Voordelen M3
- restwaarde (laadvermogen neemt bij M3 nog toe, bij KIA waarschijnlijk niet, waardoor dit over 5 jaar al een EV old timer is)
- bereik
- laadtijd


Waar gebruiken we de auto met name voor?
- gezin 3 personen
- met name ritten in de Randstad < 300 km per dag
- ritten naar ouders, snelweg retour 375 km
- vakantie tot max 1000 km


Hebben jullie suggesties welke te “nemen”? Wij vinden het een erg moeilijke maar keuze, wel luxeprobleem;)
Mijn gezin zou de Model 3 direct inruilen voor de KIA. Met name door de hoge en beter zit van de KIA.
Ook 2 medewerkers van mij kiezen de KIA boven de Model 3 vanwege de betere bruikbaarheid voor hun gezin.
Geen mening maar een constatering.
 
VW gaat het serieus proberen.
In elk geval hebben ze serieus gewerkt aan het scripten. Als er wordt vergeleken met een wagen die het ergens "beter" doet dan is het de Audi e-tron (toevallig ook van het huis). Die kerel mocht een scoop scoren als VW de pen mocht vasthouden.

Ik moest wel even lachen als de ID "goed genoeg" bleek omdat je evenveel kilometers kon bijtanken per tijdseenheid als de e-tron (wow!)

Voor de rest: ik hoop dat ze verkopen als zoete broodjes én dat ze genoeg batterijen gefabriceerd krijgen voor goede volumes. Elke ID.3 is een ICE Golf minder ;-).
 
Mee eens, de e-niro (kona ook, echter minder erg): in feite een nagenoeg niet leverbare ev.
Over een jaar is het aanbod en prijzen weer anders. Zelf meegemaakt, bijna een jaar gewacht op de Kona electric en prima EV en na 4 maanden verkocht (model 3 was plots leverbaar en goedkoper).

Toen zowat geen keuze, nu wel en als het even kan zou ik dat niet meer doen in het huidige politiek klimaat (ze gaan het duurder maken: ev rijden). Zelfs wachten tot januari volgend jaar kan flinke gok zijn.
 
Toen zowat geen keuze, nu wel en als het even kan zou ik dat niet meer doen in het huidige politiek klimaat (ze gaan het duurder maken: ev rijden). Zelfs wachten tot januari volgend jaar kan flinke gok zijn.

Ik ben benieuwd wat de regering vrijdag aankondigd v.w.b. de aangepaste milieumaatregelen. Kan het in het slechtste zijn dat men de fiscale bijtelling tot 40.000 euro per 1 juli van dit jaar al aanpast (verhoogt).
 
  • Like
Reactions: Hans_TM3
Mijn gezin zou de Model 3 direct inruilen voor de KIA. Met name door de hoge en beter zit van de KIA.
Ook 2 medewerkers van mij kiezen de KIA boven de Model 3 vanwege de betere bruikbaarheid voor hun gezin.
Geen mening maar een constatering.

Ik heb vroeger ook die fout gemaakt.
Het gehele jaar in een draak van een SUV of MPV rijden omdat de kids dan twee keer in het jaar beter zitten onderweg naar de camping.

Een hoge zit is nooit beter maar altijd slechter....
Tenminste als het over het rijden gaat.
 
  • Like
Reactions: TM3LR and ebullio
Ik heb vroeger ook die fout gemaakt.
Het gehele jaar in een draak van een SUV of MPV rijden omdat de kids dan twee keer in het jaar beter zitten onderweg naar de camping.

Een hoge zit is nooit beter maar altijd slechter....
Tenminste als het over het rijden gaat.
Kan fout zijn geweest voor jou, maar dat hoeft natuurlijk niet voor een ander te gelden. Ik heb ook liever ook een SUV. Model Y lijkt me dan wel wat. :)
Als je dan daarmee wat inlevert in puur het rijden, vind ik dat niet erg.

Met andere woorden, het blijft een persoonlijke afweging.
 
Ik ben benieuwd wat de regering vrijdag aankondigd v.w.b. de aangepaste milieumaatregelen. Kan het in het slechtste zijn dat men de fiscale bijtelling tot 40.000 euro per 1 juli van dit jaar al aanpast (verhoogt).


Hij gaat zo-wie-zo naar 8% en de 40K grens, vraag is wanneer.
1 juli 2019 lijkt me wel erg krap (kunnen ze haast niet maken)
1 januari 2020 zou me niks verbazen.
1 januari 2021, bijna zeker.
 
Is eigenschap SUV, hoger zitten. Dus wil je hoger zitten, koop dan een suv. Ruimte voor gezin, beide hetzelfde.
De e-nrio heeft iets meer range maar laad weer langzamer.

De SR+ laad niet zo snel als de LR, maar dat kan best omhoog gaan als er meer data is (laden kw verhouding tov kwh accu.... kom je toch rond de 150kw uit als haalbaar, uitgaande van wat de LR nu al kan). Enige wat kan is dat tesla dat bewust begrensd. Maar ben geen accu specialist.