Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben benieuwd wat de regering vrijdag aankondigd v.w.b. de aangepaste milieumaatregelen. Kan het in het slechtste zijn dat men de fiscale bijtelling tot 40.000 euro per 1 juli van dit jaar al aanpast (verhoogt).
Volgens de NOS site:
Bijtelling
Leaserijders van elektrische auto's zijn straks meer kwijt aan bijtelling. Nu is die nog 4%, volgend jaar wordt die verdubbeld naar 8 procent, in 2022 stijgt het tarief naar 16 procent en uiteindelijk, in 2026, naar 22 procent. De bijtelling voor elektrische en brandstofauto's is dan ongeveer gelijk.

Die bijtellingstarieven gaan overigens niet voor alle e-auto's gelden. Alleen auto's die minder dan 45.000 euro kosten krijgen die verlaagde bijtelling. In 2021 wordt dat bedrag verder verlaagd naar 40.000 euro. Op die manier wil het kabinet voorkomen dat veel subsidiegeld besteed wordt aan heel dure elektrische wagens.


Dat betekent voor ons om nog dit jaar een nieuwe elektrische auto te kopen. Keuze, vanwege beschikbaarheid sowieso een Tesla, zal dan gemaakt moeten worden tussen de SR+ en de AWD LR. Jammer anders had ik mogelijk nog tot 2020 gewacht voor de Polestar 2..
 
Volgens de NOS site:
Bijtelling
Leaserijders van elektrische auto's zijn straks meer kwijt aan bijtelling. Nu is die nog 4%, volgend jaar wordt die verdubbeld naar 8 procent, in 2022 stijgt het tarief naar 16 procent en uiteindelijk, in 2026, naar 22 procent. De bijtelling voor elektrische en brandstofauto's is dan ongeveer gelijk.

Die bijtellingstarieven gaan overigens niet voor alle e-auto's gelden. Alleen auto's die minder dan 45.000 euro kosten krijgen die verlaagde bijtelling. In 2021 wordt dat bedrag verder verlaagd naar 40.000 euro. Op die manier wil het kabinet voorkomen dat veel subsidiegeld besteed wordt aan heel dure elektrische wagens.


Dat betekent voor ons om nog dit jaar een nieuwe elektrische auto te kopen. Keuze, vanwege beschikbaarheid sowieso een Tesla, zal dan gemaakt moeten worden tussen de SR+ en de AWD LR. Jammer anders had ik mogelijk nog tot 2020 gewacht voor de Polestar 2..

is natuurlijk gelekt nieuws, maar zou betekenen dat een 45K+ EV volgend jaar de volle 22% over het gehele bedrag is ...!?
 
Alleen auto's die minder dan 45.000 euro kosten krijgen die verlaagde bijtelling.

Er staat niet dat boven de 45K de bijtelling hoger is over het hogere deel, er staat alleen voor ev's die goedkoper zijn dan 45K, dan geldt 8%.
Interpretatie dingetje ..... maar even morgen afwachten.
 
Ik heb de afgelopen tijd wat zitten rekenen. Als de nieuwe bijtelling en grens tesla tax grens echt per 01.01.2020 in gaat dan:

- is het verschil tussen bijv. een Kia E-Niro en een nieuwe middenklasse benzine auto nog maar minimaal. Een M3 is dan alleen nog interessant voor mensen uit de benzineklase > 40.000
- dan is autobrief 2 dus waardeloos, en de overheid dus wederom "onbetrouwbaar". Denk eens aan de mensen die afgelopen maanden een ev hebben besteld met levering in 2020 en een cat prijs > euro 45.000

De afgelopen weken getwijfeld tussen een m3 en een e-niro, nu komt daar (als info NOS klopt) dus een benzine auto als optie bij...leve het klimaatakoord.

Morgen inderdaad maar even afwachten....
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
Wij twijfelen tussen een KIA e-Niro of een M3 LR:

Nadelen KIA
- bereik, in winter slechts 250 a 300 snelweg km’s
- 1 fase thuisladen, wellicht binnenkort upgrade naar 3 fase thuisladen
- snelladen met met max 77kwh
- levertijd (14 maanden)

Voordelen KIA
- cross-over hatchback, hoge zit
- aanschafkosten (ZZP)
- bijtelling
- aftersales in de buurt


Nadelen M3:
- kosten, bijtelling (tesla tax)
- aftersales?

Voordelen M3
- restwaarde (laadvermogen neemt bij M3 nog toe, bij KIA waarschijnlijk niet, waardoor dit over 5 jaar al een EV old timer is)
- bereik
- laadtijd


Waar gebruiken we de auto met name voor?
- gezin 3 personen
- met name ritten in de Randstad < 300 km per dag
- ritten naar ouders, snelweg retour 375 km
- vakantie tot max 1000 km


Hebben jullie suggesties welke te “nemen”? Wij vinden het een erg moeilijke maar keuze, wel luxeprobleem;)
Als je zo twijfelt, voeg het superlader netwerk toe aan je swot analyse en je kiest voor de 3. Ik zou vooralsnog geen EV als eerste wagen nemen, indien ik af en toe van openbare palen zou afhankelijk zijn. Ook al is het maar 1 keer per jaar. Eenmaal buiten NL is dit een ramp en zorgt het gegarandeerd voor gekibbel in het gezin.
Toen ik de S kocht, was de redenering dat we de voorgaande jaren steeds met het vliegtuig op vakantie gingen, en op reis gaan dus geen punt was.
Sedert die bijna 3 jaar zijn we nooit meer met het vliegtuig op vakantie geweest. Ondertussen al zo’n 10 keer met de Tesla minstens 800km ver, waaronder een aantal flinke roadtrips (een vakantieformule waar we vroeger afkerig van waren).
Het is zo zalig. De vakantie begint als je thuis de deur dicht slaat. Het ‘moeten’ stoppen aan de lader en de AP (had je ook niet vermeldt) zorgen voor zo’n ontspannen reizen dat ik niet anders meer wil.
 
Nou @Luc2000 : volgens mij heeft het kabinet zojuist voor je beslist. Als je de auto als leasebak neemt, dan is het nu voor 4% rijden in een Tesla of volgend jaar voor 8% in een Niro plus het beetje dat die boven de 45K is 22%... Financieel zullen de twee elkaar niet veel meer ontlopen.

Heerlijk zo'n betrouwbare (r)overheid.
 
Ik zou vooralsnog geen EV als eerste wagen nemen, indien ik af en toe van openbare palen zou afhankelijk zijn. Ook al is het maar 1 keer per jaar. Eenmaal buiten NL is dit een ramp en zorgt het gegarandeerd voor gekibbel in het gezin.
Bingo. Allemaal dapper, zo een i3, Kia e-Niro en zo, maar als ik dan iemand buiten de openingsuren bij de lokale Lidl zijn Renault Zoe of Nissan Leaf zie bijladen, wat ben je dan?
 
  • Like
Reactions: Phil V and TM3LR
Bingo. Allemaal dapper, zo een i3, Kia e-Niro en zo, maar als ik dan iemand buiten de openingsuren bij de lokale Lidl zijn Renault Zoe of Nissan Leaf zie bijladen, wat ben je dan?
Brave, een pionier, iemand die respect verdient en ondanks het ongemak zijn of haar steentje bijdraagt. Ik ben in 2014 naar het zuiden van Kroatië gereden met de S.... ik stond toen bij havens, bedrijfsterreinen en gewone stopcontacten.....