Disclaimer: Motoren/elektra zijn niet mijn vakgebied dus ik hoor graag wat ik over het hoofd zie.
Nou, daar gaat-ie dan, ik zal je eens bijspijkeren
.
Bij verbranding motoren wordt het vermogen opgewekt door de motor.
Bij een verbrandingsmotor komt de energie vrij uit de gecontroleerde reactie van brandstof met zuurstof in de cylinders, die reactie zorgt voor grote expansie van het mengsel en de daaruit resulterende drukvergroting duwt de zuigers op en neer, wat weer wordt omgezet in een draaiende beweging van de uitgaande as (vliegwiel) van de ICE.
De hoeveelheid energie per tijdseenheid (let op:
per tijdseenheid, niet
maal tijdseenheid) die vervolgens maximaal via de uitgaande as van de ICE kan worden overgebracht is het maximaal vermogen van de verbrandingsmotor.
Dat maximale vermogen is dus afhankelijk van de hoeveelheid brandstof/zuurstof mix die de ICE per tijdseenheid kan laten reageren. Dus hoe groter de inhoud van de cylinders en hoe hoger het toerental en hoe hoger de vullingsgraad van die cylinders (m.b.v. bijv. turbo of compressor), hoe hoger het maximale vermogen.
Bij elektromotoren wordt het vermogen aangeleverd door de batterij en in de motor wordt de energie in de vorm van elektriciteit omgezet in beweging.
Bij elektromotoren komt de energie vrij uit het verschil in potentiaal tussen de beide batterijpolen. Dit potentiaalverschil maakt het mogelijk om een stroom door de elektromotor te laten lopen, die daarin omgezet wordt in een magnetisch veld en dat op zijn beurt weer een rotor laat draaien.
De hoeveelheid energie per tijdseenheid die vervolgens maximaal via die rotor kan worden overgebracht is het piekvermogen van de elektromotor.
Dit piekvermogen hangt af van de hoeveelheid stroom die de motor maximaal om kan zetten (om te zetten krijgt) in een magnetisch veld i.c.m. het batterijpotentiaal.
Het opgegeven vermogen bij een elektromotor is wat deze kan verwerken. Bij een verbrandingsmotor wat deze kan opwekken.
Het opgegeven vermogen bij een elektromotor is meestal het nominale vermogen, het vermogen waarbij de elektromotor continu kan blijven draaien zonder kapot te gaan (afgezien van normale slijtage). (circa 50kW voor een model S meen ik).
Het piekvermogen van een elektromotor is vele malen hoger maar kan maar kort geleverd worden zonder oververhitting en schade.
Aangezien een elektromotor heel eenvoudig (over)gedimensioneerd kan worden is het de batterij die bepaalt hoe groot de maximale stroom is die i.c.m. het batterijpotentiaal door de motor gestuurd kan worden. De batterij is de limiterende factor.
Bij een verbrandingsmotor is het maximale vermogen afhankelijk van de hoeveelheid brandstof/zuurstofmix die de ICE kan verwerken. Aangezien de toevoer van brandstof en zuurstof heel eenvoudig (over)gedimensioneerd kunnen worden is de ICE zelf de limiterende factor.
Bovenstaande voegt verder overigens niks toe aan de hele discussie, ik hou er gewoon van om schoolmeestertje te spelen
.