Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Interessant om te lezen dat Porsche geen gebruik maakt van re-gen terug in de batterij. Dat proces is namelijk "niet 100% efficient". In plaats daarvan wordt de regenerated energie kinetisch opgeslagen. Met mijn beperkte kennis van zaken zie ik nu een draaiend zwaar vliegwiel voor mij.

Okay, dat is wellicht efficiënter in normaal verkeer, maar in de bergen is het een gemiste kans tijdens de afdalingen.

Ben benieuwd hoe de definitieve cijfers zullen zijn voor de Taycan. Ik kijk uit naar een real-world-test van Björn Nijland.
 
Ik denk niet dat ze een vliegwiel gebruiken, al was het maar omdat dat zwaar is, en er daar ook verliezen optreden.

Als ik het artikel lees, lijkt het er eerder op dat men geen regeneratie gebruikt, behalve als de bestuurder expliciet het rempedaal induwt. Dat is misschien welkom voor de gemiddelde Porsche rijder, maar ik heb toch liever regeneratie :)

De 3400km in 24u is opmerkelijk, maar natuurlijk op een vast circuit en met 800V snelladers...
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Interessant om te lezen dat Porsche geen gebruik maakt van re-gen terug in de batterij. Dat proces is namelijk "niet 100% efficient". In plaats daarvan wordt de regenerated energie kinetisch opgeslagen. Met mijn beperkte kennis van zaken zie ik nu een draaiend zwaar vliegwiel voor mij.

Okay, dat is wellicht efficiënter in normaal verkeer, maar in de bergen is het een gemiste kans tijdens de afdalingen.

Ben benieuwd hoe de definitieve cijfers zullen zijn voor de Taycan. Ik kijk uit naar een real-world-test van Björn Nijland.
Uiteraard gebruikt de Taycan wel degelijk regeneratie. Deze werkt echter uitsluitend via het rempedaal. Met andere woorden: geen one-pedal-driving.

Niets wat niet met een over-the-air update aangepast kan worden.
Oh, wacht...
 
  • Like
Reactions: Mad P***y and Carl
Het is nog altijd de vraag wat efficienter is:

- uitrollen of
- regen

Bergaf gebruik je dan de rem, en dus automatisch regen.

Volgens mij is uitrollen efficienter, althans dat heb ik wel eens gelezen. Zal de bron eens proberen op te zoeken.
 
"... unlike other EVs, there's no driving strategy where kinetic energy is harvested and sent back to the battery. There is no one-pedal driving mode, or even mild liftoff regen. "We let kinetic energy move the car when possible," Meier admits. "Sending it back to the battery means energy losses because the process cannot be 100 percent efficient."

Ik ben dan een beetje op het vekeerde been gezet door "we let kinetic energy move the car".
Er wordt dus bedoeld, "we willen dat de bestuurder de auto zoveel mogelijk laat uitrollen".
Dat wordt dus voor 99,9% van de bestuurders regelmatig de rem intrappen, want anticiperen kunnen weinigen echt goed. Hopelijk krijg je als bestuurder voldoende feedback van het rempedaal, zodat je weet wanneer de remmen het werk doen en wanneer nog de re-gen. Indien niet, dan zal dit ongunstiger uitpakken dan one pedal driving.

De keuze om niet voor one-pedal-driving te gaan vind ik een beetje ouderwets denken. Zo van: "Het moet aanvoelen zoals het al tientallen jaren aanvoelt". Maak het dan op z'n minst een optie in het menu.
 
  • Like
  • Disagree
Reactions: MaH, nervus and Ipe
Regen vs uitrollen zou mijn inziens de auto moeten uitzoeken wat op dat moment het meest efficient is, en daar ook in dynamisch in middelen dan (bijv van 30%-70%, naar 25-75, 20-80 etc in de loop van (fracties) van seconden e.d.). Met one pedal drive zou de auto dat altijd beter moeten kunnen dan de mens.

Overigens de oplossing voor regen naar de batterij en weer naar de motor zou op termijn te optimaliseren moeten zijn mbv super/ultra capacitors. In eerste instantie de regen-electriciteit moet opgevangen worden door die capacitors en die is dan ook direct klaar voor gebruik. Indien de elektriciteit niet meteen gebruikt wordt dan kan het langzaam (of in ieder geval langzamer dan de regen het aanleverde) door diezelfde capacitor naar de batterij worden overgebracht wat de batterij veel minder belast. Andersom kan een capacitor ook beter piekbelastingen aan en leveren bij grote acceleratie e.d.

Conceptueel beetje vergelijkbaar met een computer met snel cachegeheugen in de CPU en langzamer (en veel groter) normaal geheugen daarachter.
 
Ik ben toevallig in de markt voor een interessante bus tot 8+1 personen (B rijbewijs), en uit ideologie liefst elektrisch. Het is voor een schooltje, en als je dan samen met Greenpeace luchtverontreiniging gaat meten in de schoolomgeving vind ik het nogal klef om met een dieselbusje aan de slag te gaan.
 
  • Like
Reactions: Carl
Ik ben toevallig in de markt voor een interessante bus tot 8+1 personen (B rijbewijs), en uit ideologie liefst elektrisch. Het is voor een schooltje, en als je dan samen met Greenpeace luchtverontreiniging gaat meten in de schoolomgeving vind ik het nogal klef om met een dieselbusje aan de slag te gaan.
Want die Greenpeace boten gebruiken ook geen diesel?
 
20 jaar geleden reden ze met een diesel-vrachtwagen rond waar zonnepanelen op stonden om de technologie te demonstreren. Nu zitten we op het randje van elektrificatie van onze mobiliteit dus zie ik een elektrisch busje wel zitten. Maar ik vrees inderdaad dat het nog 5 jaar te vroeg is.
 
Motoren, omvormers, accu's, ze hebben allemaal hun limieten en het is momenteel zo'n beetje om het even welke op dit moment de bottleneck is.

Een accu kan maar zoveel ampere opladen of ontladen.
Een motor kan maar zoveel energie omzetten.
Een omvormer kan maar zoveel energie omzetten.

800 Volt levert inderdaad meer energie, maar is simpelweg wel gevaarlijker.
Als je je hand op een 12, of 24 volt accu zet voel je niets, bij een 400 volt voelt het als een enorme klap, als het een stang is (of 2 stangen, de + en de - ) die onder stroom staan die je vast pakt kun je bij dergelijke voltages kun je ook niet zomaar meer los laten al blijf je nog even bij bewustzijn. Bij 800 volt is de kans bijzonder groot dat je het al vrij snel niet meer na verteld.

Een elektromotor op AC kan ook als dynamo functioneren, hetgeen erg handig is bij het rijden van een elektrische auto, een accu is echter altijd op DC, als je een accu op wilt laden via een dynamo heb je dus een omvormer/gelijkrichter/4 diodes nodig, welke dus ook weer hun limieten hebben.

Volgens mij is de rekenmethode van elektrisch rijden en PK's een beetje vreemd, zoals je ook in de onderstaande filmpjes kunt horen:



 
Ik ben toevallig in de markt voor een interessante bus tot 8+1 personen (B rijbewijs), en uit ideologie liefst elektrisch. Het is voor een schooltje, en als je dan samen met Greenpeace luchtverontreiniging gaat meten in de schoolomgeving vind ik het nogal klef om met een dieselbusje aan de slag te gaan.
Benieuwd naar de prijs van die EQV want dat is toch wel een markt die nog niet door EV's was aangeboord dacht ik, wat zonde was (shuttles etc.).
 
Die EQV zal inderdaad geen kaal werkmansbusje worden., laat staan een kale shuttlebus. Misschien moet ik bij BYD eens informeren, ik gok dat de prijs per stoel goedkoper zal zijn maar dat ik er direct wel 46 moet kopen.

Wellicht is het de moeite waar om eens naar de Maxus EV80 te kijken. Ik dacht eigenlijk dat deze er alleen als bestelbus was, maar blijkbaar ook voor personenvervoer.

https://www.fleximo.nl/blog/autos/saic-maxus-ev80-passenger-van-h3/
 
  • Like
Reactions: wooter
Dank je! Maar zo zie je snel, dat ding kost 70K en dan zit je dus aan een leaseprijs die tussen de Model 3 en Model X zit. De school heeft wel zonnepanelen maar financieel zie ik niet snel dat plaatje rond komen :)

Edith zegt dat in 2018 AutoWeek zei dat ie 50K zou kosten.
 
Last edited:
Dank je! Maar zo zie je snel, dat ding kost 70K en dan zit je dus aan een leaseprijs die tussen de Model 3 en Model X zit. De school heeft wel zonnepanelen maar financieel zie ik niet snel dat plaatje rond komen :)

Edith zegt dat in 2018 AutoWeek zei dat ie 50K zou kosten.

Vergis je niet wat de ombouw voor invalidenvervoer kost. Dit is maatwerk voor deze auto en ze kunnen relatief veel rekenen, want er is (nog) geen concurrentie.
 
Disclaimer: Motoren/elektra zijn niet mijn vakgebied dus ik hoor graag wat ik over het hoofd zie.
Nou, daar gaat-ie dan, ik zal je eens bijspijkeren :p:D.
Bij verbranding motoren wordt het vermogen opgewekt door de motor.
Bij een verbrandingsmotor komt de energie vrij uit de gecontroleerde reactie van brandstof met zuurstof in de cylinders, die reactie zorgt voor grote expansie van het mengsel en de daaruit resulterende drukvergroting duwt de zuigers op en neer, wat weer wordt omgezet in een draaiende beweging van de uitgaande as (vliegwiel) van de ICE.
De hoeveelheid energie per tijdseenheid (let op: per tijdseenheid, niet maal tijdseenheid) die vervolgens maximaal via de uitgaande as van de ICE kan worden overgebracht is het maximaal vermogen van de verbrandingsmotor.

Dat maximale vermogen is dus afhankelijk van de hoeveelheid brandstof/zuurstof mix die de ICE per tijdseenheid kan laten reageren. Dus hoe groter de inhoud van de cylinders en hoe hoger het toerental en hoe hoger de vullingsgraad van die cylinders (m.b.v. bijv. turbo of compressor), hoe hoger het maximale vermogen.
Bij elektromotoren wordt het vermogen aangeleverd door de batterij en in de motor wordt de energie in de vorm van elektriciteit omgezet in beweging.
Bij elektromotoren komt de energie vrij uit het verschil in potentiaal tussen de beide batterijpolen. Dit potentiaalverschil maakt het mogelijk om een stroom door de elektromotor te laten lopen, die daarin omgezet wordt in een magnetisch veld en dat op zijn beurt weer een rotor laat draaien.
De hoeveelheid energie per tijdseenheid die vervolgens maximaal via die rotor kan worden overgebracht is het piekvermogen van de elektromotor.
Dit piekvermogen hangt af van de hoeveelheid stroom die de motor maximaal om kan zetten (om te zetten krijgt) in een magnetisch veld i.c.m. het batterijpotentiaal.
Het opgegeven vermogen bij een elektromotor is wat deze kan verwerken. Bij een verbrandingsmotor wat deze kan opwekken.
Het opgegeven vermogen bij een elektromotor is meestal het nominale vermogen, het vermogen waarbij de elektromotor continu kan blijven draaien zonder kapot te gaan (afgezien van normale slijtage). (circa 50kW voor een model S meen ik).
Het piekvermogen van een elektromotor is vele malen hoger maar kan maar kort geleverd worden zonder oververhitting en schade.
Aangezien een elektromotor heel eenvoudig (over)gedimensioneerd kan worden is het de batterij die bepaalt hoe groot de maximale stroom is die i.c.m. het batterijpotentiaal door de motor gestuurd kan worden. De batterij is de limiterende factor.

Bij een verbrandingsmotor is het maximale vermogen afhankelijk van de hoeveelheid brandstof/zuurstofmix die de ICE kan verwerken. Aangezien de toevoer van brandstof en zuurstof heel eenvoudig (over)gedimensioneerd kunnen worden is de ICE zelf de limiterende factor.

Bovenstaande voegt verder overigens niks toe aan de hele discussie, ik hou er gewoon van om schoolmeestertje te spelen :p:D.
 
  • Disagree
  • Like
Reactions: nervus and shthpnz