Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
... die reactie zorgt voor grote expansie van het mengsel en de daaruit resulterende drukvergroting ....

Bovenstaande voegt verder overigens niks toe aan de hele discussie, ik hou er gewoon van om schoolmeestertje te spelen :p:D.
Ik weet het niet schoolmeester, maar ik zou denken dat expansie leidt tot drukverlaging in plaats van drukverhoging. Volgens mij is het de drukvergroting (als gevolg van temperatuurstijging die weer het gevolg is van de chemische reactie) die leidt tot expansie en niet andersom. Expansie is het middel dat de natuur gebruikt om van hoge druk(verschillen) af te komen.
 
Ik weet het niet schoolmeester, maar ik zou denken dat expansie leidt tot drukverlaging in plaats van drukverhoging. Volgens mij is het de drukvergroting (als gevolg van temperatuurstijging die weer het gevolg is van de chemische reactie) die leidt tot expansie en niet andersom. Expansie is het middel dat de natuur gebruikt om van hoge druk(verschillen) af te komen.

Hoewel beter (expansie leidt inderdaad tot drukverlaging), is ook dit niet geheel correct. De chemische reactie zorgt voor druk verhoging en die zorgt, samen met het exotherme karakter van de reactie, tot verhoging van de temperatuur.

Edit: en nog nauwkeuriger: een diesel comprimeert de brandstof waardoor de druk, en dus de temperatuur toeneemt tot het ontstekingspunt. Vanaf daar is het een exotherme reactie met verdere druktoename. Alleen als de motor nog koud is moet deze worden geholpen door middel van voorgloeien.
 
Last edited:
We zitten met een viertaktmotor. Het gasmengsel wordt samengedrukt in een eerste slag (compressieverhouding). De ontploffing/verbranding zorgt voor een ogenblikkelijke temperatuursverhoging van het gasmengsel in de cilinder. Volgens de ideale gaswet: p.V=n.r.T stijgt de druk evenredig met de temperatuur in Kelvin bij gelijkblijvend volume. Die verhoogde druk wordt gebruikt in de arbeidsslag om arbeid te leveren bij expansie. En dan is er nog een spoelcyclus met twee slagen waarbij het verbrande mengsel wordt uitgeduwd en nieuwe lucht wordt aangezogen.
 
De ontploffing/verbranding zorgt voor een ogenblikkelijke temperatuursverhoging van het gasmengsel in de cilinder. Volgens de ideale gaswet: p.V=n.r.T stijgt de druk evenredig met de temperatuur in Kelvin bij gelijkblijvend volume.
Inderdaad. Ik denk dat je niet, zoals ik deed, kunt stellen dat temperatuurverhoging leidt tot drukverhoging of, zoals Horta deed, dat drukverhoging leidt tot temperatuurverhoging. Druk en temperatuur zijn, zoals de gaswet inderdaad stelt, bij gelijkblijvend volume 'hetzelfde' (overigens ook als je temperatuur in graden C meet).
 
Bedankt, het is mijn vak niet, een beetje helderheid kan geen kwaad.
Werking van de verbrandingsmotor is begrijp ik, een lastig punt.
Dit blijkbaar niet:
De batterij is de limiterende factor.
De battery-pack, de architectuur, het managementsysteem, het laadvermogen, de laadinfrastructuur, de chemie en de koeling zijn blijkbaar het strijdtoneel. Bij wat de een merk doet is dit wat aandacht vraagt. De iPace is een voorbeeld van de aandacht naar de verkeerde dingen. Mooie auto, maar beperkt tot rondjes om de kerk. Inmiddels zijn er plaatsen waar je $3k korting op een iPace krijgt als je een Tesla bezit.
ik hou er gewoon van om schoolmeestertje te spelen
En dan van de oude stempel?
 
Inderdaad. Izoals Horta deed, dat drukverhoging leidt tot temperatuurverhoging. Druk en temperatuur zijn, zoals de gaswet inderdaad stelt, bij gelijkblijvend volume 'hetzelfde' (overigens ook als je temperatuur in graden C meet).

Je denkfout is 'gelijkblijvend volume'. Ja, de inhoud van de cilinder verandert niet, maar de hoeveelheid gas wel degelijk als gevolg van de reactie van benzine of diesel met zuurstof. Daarmee gaat dus ook de druk omhoog. Er worden meerdere parameters tegelijk veranderd. Er is niet voor niets sprake van een 'explosie', oftewel de hoeveelheid gas neemt na de ontbranding significant toe, en dus de druk en dus ook de temperatuur.
 
Als je klaagt dat Tesla developers enkel aandacht hebben voor spelletjes op het middenscherm, moet je deze review over de Hyundai Palisade eens bekijken.


Een biepje dat je kan activeren om te verwittigen dat je voorligger vertrekt. Zelf je welkom-geluid selecteren. De kleur van het dashboard aanpassen. Een functie om de passagiers op de achterste rij toe te spreken.
 
  • Funny
Reactions: horta
Als je klaagt dat Tesla developers enkel aandacht hebben voor spelletjes op het middenscherm, moet je deze review over de Hyundai Palisade eens bekijken.


Een biepje dat je kan activeren om te verwittigen dat je voorligger vertrekt. Zelf je welkom-geluid selecteren. De kleur van het dashboard aanpassen. Een functie om de passagiers op de achterste rij toe te spreken.
Ah, innovatie! :D