Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik rij met mijn Tesla in Duitsland gewoon 150 hoor. Die 10 km/u maakt het niet.

En goeie koffie in een tankstation? ;)

Ik sta tenminste niet in de wachtrij achter een paar andere Nederlanders om €70 af te rekenen aan een personeelslid achter een plexiglas vitrine.

Total europe kaartje...aanschuiven? Hoezo? 70 euro hoezo? :p

Kom, laat ons stoppen voor de draadjes politie bekeuringen begint uit te delen :D

OT: Lucid Motors claims its all-electric Air sedan will have a range of 517 miles

Wel leuke wagen, weet nog dat enkele jaren geleden de prijs 50k zou zijn.....nu toch een tikkeltje hoger.
Het is ook niet duidelijk of deze afstand met het 100 of 130 pack werd gehaald. Wss het tweede en dan blijft de vraag of hij dan echt veel efficienter is....
 
Last edited:
De stelling dat laden voordelen heeft tov tanken heeft me nooit echt kunnen overtuigen. Van alle argumenten voor EV, vind ik dat toch het minst te onderbouwen.
Tot vorig jaar was een van onze auto's een aangenaam rijdende diesel hybride die een realistisch bereik had van 1100km. Ik ben niet echt een veelrijder want met ongeveer 25.000km per jaar moest ik elke maand ongeveer tweemaal tanken en een vakantierit van 1.000 km werd gewoon met een volle tank afgelegd. Stoppen kon nog altijd waar en wanneer we wilden, maar het moest niet echt.
 
De stelling dat laden voordelen heeft tov tanken heeft me nooit echt kunnen overtuigen. Van alle argumenten voor EV, vind ik dat toch het minst te onderbouwen.
Tot vorig jaar was een van onze auto's een aangenaam rijdende diesel hybride die een realistisch bereik had van 1100km. Ik ben niet echt een veelrijder want met ongeveer 25.000km per jaar moest ik elke maand ongeveer tweemaal tanken en een vakantierit van 1.000 km werd gewoon met een volle tank afgelegd. Stoppen kon nog altijd waar en wanneer we wilden, maar het moest niet echt.

Die is nog wel het gemakkelijkste te onderbouwen.

Laden kost mij gedurende het jaar nooit tijd hooguit 5sec per keer voor het erin prikken van de stekker en 5sec voor het eruit halen.
Tanken koste mij iedere week 20min omrijden en tanken. Of ik moest voor 25% extra langs de snelweg gaan tanken..
Maar dan nog was ik 5-10min per keer kwijt.

48wkn x 20min = 16uur per jaar tanken met een ICE.
365dgn x 10s = 1 uur bezig met laden. Voordat ik 15 uur laadtijd kwijt ben voor die 2 lange ritten in een jaar....
 
  • Like
Reactions: horta and wooter
De stelling dat laden voordelen heeft tov tanken heeft me nooit echt kunnen overtuigen. Van alle argumenten voor EV, vind ik dat toch het minst te onderbouwen.
Tot vorig jaar was een van onze auto's een aangenaam rijdende diesel hybride die een realistisch bereik had van 1100km. Ik ben niet echt een veelrijder want met ongeveer 25.000km per jaar moest ik elke maand ongeveer tweemaal tanken en een vakantierit van 1.000 km werd gewoon met een volle tank afgelegd. Stoppen kon nog altijd waar en wanneer we wilden, maar het moest niet echt.

Tijdens een lange trip heb je gewoon gelijk en praat ook ik het goed voor mezelf: in een BEV ben je verplicht te stoppen op specifieke plekken, en met een ICE heb je veel meer vrijheid. Ik ervaar het alleen niet meer als vervelend, en de laatste stop waar we direct dineren, vind ik echt een verbetering. Alle druk is van de aankomsttijd af, aangezien je toch al gegeten hebt. De kinderen vinden stoppen overigens het leukste van de hele reis. Er wordt niet meer gevraagd 'wanneer zijn we er?', maar 'wanneer gaan we weer laden?'. Nog voordat ik de Tesla gekoppeld heb aan de SuC, draait Netflix al :D
Alleen als het echt niet anders kan, ga ik nog met een ICE op vakantie. Ik vind namelijk de toekomst van die Netflixers op de achterbank dusdanig belangrijk, dat ik graag een steentje wil bijdragen. En als afgelopen zaterdag bij Parijs de snelheid wordt teruggeschroefd naar 90km/u, dan ben ik blij dat ik daar met een Tesla rijdt.
 
Repeat:

Ja laden kost meer tijd, en soms moet je plannen. Maar ik vind het verschil tussen Tesla rijden of fossiel rijden als het gaat om laden of tanken nu zo miniem dat ik oprecht, en dat meen ik oprecht, geen respect meer kan opbrengen voor mensen die dat argument gebruiken of misbruiken om fossiel te blijven rijden. Misschien komt dat doordat ik ook in oil & gas heb gewerkt en weet wat er gebeurt van exploratie, waarom tankschepen verwarmd over de aarde varen tot en met raffinage, distributie en verbranding.

Echt nul komma nul respect.

En rij je liever een Polestar, een ID3, Kona, Taycan of een andere EV? Prima, geniet er van in alle opzichten. Het is veel en veel beter dan fossiel.
 
Last edited:
Gemiddeld gesproken kost het laden enkel tijd op die ongeveer 10 dagen per jaar dat je meer dan je range nodig hebt, zonder pause.
Als je de stops wat plant is er op die 10 dagen misschien 1 laadbeurt bij die wat ongelegen komt.
De rest van het jaar krijg je als compensatie dat je nooit meer moet vloeken omdat je nog moet tanken. Mijn grootste frustratie als ik eens een ICE vervangwagen heb: tanken.
 
Ah man, hou op over tanken. Stinkende handen tot laat op de dag als toetje.

Maar dat tanken, laat dan nu 'snel' gebeuren in 3 minuten(moet je geen pech of vertraging hebben, wat in drukte dus wel is - en zeg nu wanneer tank je, ochtend naar het werk of in de einde middag vanaf het werk, kortom het is 'eigen tijd' woon werk verkeer. Plus die 3 minuten per week, als je dat al zou halen hé, is al snel 150 minuten per jaar.

4x 37minuten laadmoment voor een lange reis is dus al minder lang 'wachten' dan een heel jaar in een ICE rondbanjeren
 
Ik rij zelf nagenoeg alle dagen het liefste in een ev, behalve op die enkele dagen dat ik lange afstanden reis voor vakantie. Dan pak ik (na enkele jaren dat ook met een Tesla te hebben gedaan) toch een ice.

meer flexibiliteit in snelheid, range en waar te stoppen. Op vakantie kies ik voor gemak. Ja, ik had gratis kunnen laden, maar als ik geld zou willen besparen, moet ik niet op vakantie gaan.

Ja, het is milieu onvriendelijker. Maar daar denkt niemand aan als hij in zijn lekker verwarmde zwembad zit of in de gondel naar een piste (dankzij bomenkap ontstaan). Dus een gelegenheidsargument.
 
Op een bepaald moment is nog meer range weinig zinvol. Het impliceert eigenlijk dat je de hele tijd een overgewicht aan batterijen meezeult met dito extra verbruik en verminderde prestaties (?) voor die enkele keer dat het een verschil zou kunnen maken.
ik weet niet of die Engelse studie besproken is. De meest duurzame oplossing volgens die studie is laadinfrastructuur inbouwen op autosnelwegen. Voor vrachtwagens zou een bovenleiding de meest logische keuze zijn
Dan heb je bij wijze van spreken nog een accu met een bereik van 100-200 km nodig : je rijdt op accu tot aan de autosnelweg, en laadt dan de accu bij terwijl je rijdt op de autosnelweg.

Ik weet het lijkt vergezocht, maar dan zou je dus veel milieuvriendelijkere, lichtere en zuinigere EV's kunnen produceren.
 
Ja, het is milieu onvriendelijker. Maar daar denkt niemand aan als hij in zijn lekker verwarmde zwembad zit of in de gondel naar een piste (dankzij bomenkap ontstaan). Dus een gelegenheidsargument.

En dat vind ik dan weer een kul argument. Als we allemaal er zo in zouden staan, verandert er helemaal niets. Als iedereen een bijdrage levert aan minder uitstoot, ook al is dat maar klein, dan maken we samen al een aardige stap in de goede richting. Je hoeft daarvoor echt niet direct je hele leven om te gooien. Ik keur jouw gebruik richting vakantie met ICE niet af, ik zou in jouw situatie alleen een andere keuze maken.
 
Nog even over het tanken. Nogmaals wij rijden zelf enkel twee EVs dus het is niet dat ik niet overtuigd ben van EV rijden.
Je voelt toch dat je er flink moet aan trekken om laden vlotter te maken dan tanken. Een tankbeurt neemt nu al 20' in beslag en wordt opeens terug aan de kassa afgerekend; de auto koppelen en ontkoppelen is in 10" geflikt. Omrijden om een laadpaal te vinden of van de snelweg afrijden om een SUC te bereiken nemen geen tijd in beslag. De route wat langer maken omdat op de kortste route geen snellader te vinden is. De files die af en toe ontstaan aan de snelladers. Een lange reis die je voordien in 1 keer deed, wordt met een overnachting uitgevoerd. Dat wordt dan niet meegenomen in de berekening.
De laadbeurten vallen altijd samen met de sanitaire stops of de pauzes die je anders toch had genomen.
Het ultieme argument is het fitter aankomen op de bestemming: als al die pauzes eigenlijk toch gewilde stops zijn, waarom werden ze dan niet genomen toen jullie nog ICE reden? Het is niet omdat je niet moet tanken dat er geen pauze kan genomen worden.
Dat laden al bij al nog meevalt, onderschrijf ik volledig. Dat laden minder tijd in beslag zou nemen dan tanken is volgens mijn "een niet-objectieve perceptie"... die ik jullie van harte gun. Ikzelf geef dit ene punt van tanken/laden aan ICE. Het doet de balans heus niet overslaan maar komt de geloofwaardigheid ten goede.
 
En dat vind ik dan weer een kul argument. Als we allemaal er zo in zouden staan, verandert er helemaal niets. Als iedereen een bijdrage levert aan minder uitstoot, ook al is dat maar klein, dan maken we samen al een aardige stap in de goede richting. Je hoeft daarvoor echt niet direct je hele leven om te gooien. Ik keur jouw gebruik richting vakantie met ICE niet af, ik zou in jouw situatie alleen een andere keuze maken.
Als je even 'quote' selecteert voor je 'reply' selecteert, weten we op welke post je reageert? :)
 
  • Helpful
Reactions: nico180
jamaar als we het over niet-tesla's gaat, mekker je altijd over de gebrekkige laadmogelijkheden.
Niet in Duitsland en Nederland ;). Zolang je Frankrijk niet in moet of België niet moet doorkruisen ben je goed. En de infra en betrouwbaarheid is zeker nog niet op niveau van een gemiddelde Supercharger maar we benen langzaam bij.