Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Er zijn enkele cijfers in deze lijst die me echt wel verbazen.
  • De i-pace (800 wagens) doet het in Noorwegen blijkbaar nog erg goed. In Nederland krijgen ze die niet meer aan de straatstenen versleten (12 ).
  • Ik vind de verkoopscijfers van de Taycan ook hoog (944). Is toch een echt dure auto
  • Model S (272) valt in dit lijstje echt wel tegen. Nu zijn berlines wel een beetje uit de mode en wil iedereen een SUV, maar gezien de inherente kwaliteiten van de aandrijflijn van die wagen is dat toch erg laag.
 
Er moet iets zijn voor iedereen’s droomwagen ;):p

Ik denk dat crab mode door iedereen uitgeprobeert wordt, maar nog niet door 1 promille van de eigenaren ooit nodig is.

Het is een halo model. Mag dan wat meer kosten, en productie zal wel beperkt blijven.

Eronder komt dan wel de elektrische GMC Sierra/Chevy Silverado en de SUV-derivaten Cadillac Escalade/GMC Yukon/Chevy Suburban/Tahoe, ...
 
Hij zal geen oplossing bieden voor degenen die werkelijk iets willen vervoeren. Net zoals bij de bestaande Hummer zal het laadvermogen niet meer dan 200kg bedragen als je onder de 3500kg moet blijven. De actieradius daarentegen is door een héél dikke batterij overweldigend.
 
Electric car disaster: The owners are insane at the customer service

Schijnbaar is het in Zweden een ramp met de Polestar 2 en VW ID.3. Alle Polestars moeten terug geroepen worden voor een software update, maar er is geen service organisatie om dat allemaal te doen. En VW's rekenen op een centraal callcenter dat de aanvragen niet beheerd krijgt.
 
  • Like
Reactions: OttoR
sch

schijnbaar Wooter, schijnbaar

Het zou toch allemaal zo veel beter zijn bij de gevestigde merken? Ik zie er weinig van, zoals VW en Polestar bewijzen.

De Kona die ik lease voor een van mijn werknemers staat ook voortdurend in de garage vanwege problemen.

Nog best lastig, een goede elektrische auto bouwen.
 
Het zou toch allemaal zo veel beter zijn bij de gevestigde merken? Ik zie er weinig van, zoals VW en Polestar bewijzen.

De Kona die ik lease voor een van mijn werknemers staat ook voortdurend in de garage vanwege problemen.

Nog best lastig, een goede elektrische auto bouwen.

Ja maar die Polestar is wel bloedsnel hoor. (in z'n achteruit o_O).

 
Mercedes gooit de handdoek in de ring.
Hoe zou dat nou toch komen?

Mercedes gibt das autonome Fahren auf: „Wir können das Rennen nicht gewinnen“
Ik vraag me af wat hun plan dan is.

Willen ze een startup die de code wel kan kraken dan overnemen eens het zover is?

Dat houdt namelijk wel risico's in, want dat wil zeggen dat ze het meeste moeten bieden tov de concurrentie die naar een vergelijkbare oplossing op zoek is, en ze de technologie snel in hun eigen auto's kunnen integreren.

Voorzichtig ingeschat staat ons de komende decennia de volgende dingen te gebeuren:
  • Level 3, 4 en 5 autonoom rijden wordt ontwikkeld
  • Taxi's en deelauto's kunnen rijden zonder chauffeur, prijs per km zakt drastisch
  • Gezinnen gaan het aantal auto's binnen het gezin afbouwen en terugvallen op zelfrijdende taxi's voor secundair vervoer (naar het werk, school) en misschien 1 auto binnen het gezin houden voor vakanties, uitstapjes, ...
  • Die eigen auto komt ook onder druk te staan want ook die auto vraagt een parkeerplaats, terwijl het goedkoper is om een abonnement op zelfrijdende taxi's te houden
  • Bedrijven gaan salariswagens ook herbekijken; zelfrijdende taxi's verzekeren werkgevers dat hun werknemers veilig onderweg zijn en niet meer in ongevallen betrokken raken, met aanzienlijke kostenbesparingen
Hoe kan Mercedes-Benz hun bread & butter (A, C, E-klasses) veilig stellen in dergelijk scenario?

Er is zeker een ruimte voor executive/premium zelfrijdende taxi's, maar die dingen moeten natuurlijk zelf rijden.

Gaat Mercedes-Benz dan gewoon wachten tot de technologie ontwikkeld wordt, en dan de technologie aankopen? Dat kan ook natuurlijk, niet alle first-movers zijn altijd beter af. Zo is het voor een legacy OEM vandaag makkelijker om een EV te lanceren dan 10 jaar geleden.
 
  • Like
Reactions: nico180