Ik vraag me af wat hun plan dan is.
Willen ze een startup die de code wel kan kraken dan overnemen eens het zover is?
Dat houdt namelijk wel risico's in, want dat wil zeggen dat ze het meeste moeten bieden tov de concurrentie die naar een vergelijkbare oplossing op zoek is, en ze de technologie snel in hun eigen auto's kunnen integreren.
Voorzichtig ingeschat staat ons de komende decennia de volgende dingen te gebeuren:
- Level 3, 4 en 5 autonoom rijden wordt ontwikkeld
- Taxi's en deelauto's kunnen rijden zonder chauffeur, prijs per km zakt drastisch
- Gezinnen gaan het aantal auto's binnen het gezin afbouwen en terugvallen op zelfrijdende taxi's voor secundair vervoer (naar het werk, school) en misschien 1 auto binnen het gezin houden voor vakanties, uitstapjes, ...
- Die eigen auto komt ook onder druk te staan want ook die auto vraagt een parkeerplaats, terwijl het goedkoper is om een abonnement op zelfrijdende taxi's te houden
- Bedrijven gaan salariswagens ook herbekijken; zelfrijdende taxi's verzekeren werkgevers dat hun werknemers veilig onderweg zijn en niet meer in ongevallen betrokken raken, met aanzienlijke kostenbesparingen
Hoe kan Mercedes-Benz hun bread & butter (A, C, E-klasses) veilig stellen in dergelijk scenario?
Er is zeker een ruimte voor executive/premium zelfrijdende taxi's, maar die dingen moeten natuurlijk zelf rijden.
Gaat Mercedes-Benz dan gewoon wachten tot de technologie ontwikkeld wordt, en dan de technologie aankopen? Dat kan ook natuurlijk, niet alle first-movers zijn altijd beter af. Zo is het voor een legacy OEM vandaag makkelijker om een EV te lanceren dan 10 jaar geleden.