Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik vraag me af wat hun plan dan is.

Willen ze een startup die de code wel kan kraken dan overnemen eens het zover is?

Dat houdt namelijk wel risico's in, want dat wil zeggen dat ze het meeste moeten bieden tov de concurrentie die naar een vergelijkbare oplossing op zoek is, en ze de technologie snel in hun eigen auto's kunnen integreren.

Voorzichtig ingeschat staat ons de komende decennia de volgende dingen te gebeuren:
  • Level 3, 4 en 5 autonoom rijden wordt ontwikkeld
  • Taxi's en deelauto's kunnen rijden zonder chauffeur, prijs per km zakt drastisch
  • Gezinnen gaan het aantal auto's binnen het gezin afbouwen en terugvallen op zelfrijdende taxi's voor secundair vervoer (naar het werk, school) en misschien 1 auto binnen het gezin houden voor vakanties, uitstapjes, ...
  • Die eigen auto komt ook onder druk te staan want ook die auto vraagt een parkeerplaats, terwijl het goedkoper is om een abonnement op zelfrijdende taxi's te houden
  • Bedrijven gaan salariswagens ook herbekijken; zelfrijdende taxi's verzekeren werkgevers dat hun werknemers veilig onderweg zijn en niet meer in ongevallen betrokken raken, met aanzienlijke kostenbesparingen
Hoe kan Mercedes-Benz hun bread & butter (A, C, E-klasses) veilig stellen in dergelijk scenario?

Er is zeker een ruimte voor executive/premium zelfrijdende taxi's, maar die dingen moeten natuurlijk zelf rijden.

Gaat Mercedes-Benz dan gewoon wachten tot de technologie ontwikkeld wordt, en dan de technologie aankopen? Dat kan ook natuurlijk, niet alle first-movers zijn altijd beter af. Zo is het voor een legacy OEM vandaag makkelijker om een EV te lanceren dan 10 jaar geleden.
Ik waardeer jouw kijk op de nieuwe plannen van Mercedes maar ben ook benieuwd wat een realistische inschatting is voor de dingen die de komende jaren gaan gebeuren naast dit utopische lijstje voor de komende decennia.
 
Hoe kan Mercedes-Benz hun bread & butter (A, C, E-klasses) veilig stellen in dergelijk scenario?

Er is zeker een ruimte voor executive/premium zelfrijdende taxi's, maar die dingen moeten natuurlijk zelf rijden.

Gaat Mercedes-Benz dan gewoon wachten tot de technologie ontwikkeld wordt, en dan de technologie aankopen? Dat kan ook natuurlijk, niet alle first-movers zijn altijd beter af. Zo is het voor een legacy OEM vandaag makkelijker om een EV te lanceren dan 10 jaar geleden.
Er zijn voldoende technologiereuzen bezig met zelfrijdende wagens. Sony, Google, Apple,...
Ik vermoed dat Mercedes beslist heeft dat ze geen software bedrijf zijn, en dat ze hun wagentje gaan koppelen aan één van dat soort bedrijven. Dat is uiteindelijk ook de piste van het minste risico; want je kan ten allen tijde overschakelen naar de toeleverancier die technologisch het meest vooruitgang boekt.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Er zijn voldoende technologiereuzen bezig met zelfrijdende wagens. Sony, Google, Apple,...
Ik vermoed dat Mercedes beslist heeft dat ze geen software bedrijf zijn, en dat ze hun wagentje gaan koppelen aan één van dat soort bedrijven. Dat is uiteindelijk ook de piste van het minste risico; want je kan ten allen tijde overschakelen naar de toeleverancier die technologisch het meest vooruitgang boekt.
Dat is een plan, maar is een hardware-speler dan nog zo interessant als software de belangrijkste speler is? Hoe vergaat Nokia het tegenwoordig? Canon, Nikon, Kodak?

Ik bedoel maar, het was Waymo die voor Jaguar koos, en niet Jaguar dat Waymo koos.

iu
 
  • Like
Reactions: nico180
Ik waardeer jouw kijk op de nieuwe plannen van Mercedes maar ben ook benieuwd wat een realistische inschatting is voor de dingen die de komende jaren gaan gebeuren naast dit utopische lijstje voor de komende decennia.

Hij had het over de komende 'decennia', wat toch betekent enkele tientallen jaren. Als je kijkt naar de stand van de technologie anno 2000 vergeleken met die in 2020, dan denk ik dat we tegen 2040 een heel eind zullen komen.
 
  • Like
Reactions: Shadowfly
Al moet ik wel zeggen dat we de piek van technologische innovatie al ruim voorbij zijn denk ik ook dat de automotive indrusty er heel anders uit gaat zien dan nu. Met het gegeven dat technologische vooruitgang meestal voorkomt uit noodzaak en de huidige noodzaak milieu is kan men concluderen dat EV's de toekomst zijn.
De vraag die ik mijzelf wel 's stel is; Zijn zelfrijdende auto's een echt noodzaak of is het meer een bijproduct van de toekomstige mogelijkheden, een "nice to have", afgezien van de mooie bijkomstigheden zo als deel auto's en minder ongelukken e.d.
 
Al moet ik wel zeggen dat we de piek van technologische innovatie al ruim voorbij zijn denk ik ook dat de automotive indrusty er heel anders uit gaat zien dan nu. Met het gegeven dat technologische vooruitgang meestal voorkomt uit noodzaak en de huidige noodzaak milieu is kan men concluderen dat EV's de toekomst zijn.
De vraag die ik mijzelf wel 's stel is; Zijn zelfrijdende auto's een echt noodzaak of is het meer een bijproduct van de toekomstige mogelijkheden, een "nice to have", afgezien van de mooie bijkomstigheden zo als deel auto's en minder ongelukken e.d.

Reken maar dat zelfrijdende auto's een eigen behoefte gaan creëren. Hier een voorbeeld, weliswaar nog fossiel en geofenced, maar toch:
 
De vraag die ik mijzelf wel 's stel is; Zijn zelfrijdende auto's een echt noodzaak of is het meer een bijproduct van de toekomstige mogelijkheden, een "nice to have", afgezien van de mooie bijkomstigheden zo als deel auto's en minder ongelukken e.d.

Naast het ecologische plaatje is er ook de kosten/baten analyse voor de gebruiker. De wagen neemt een grote hap uit het maandelijkse budget. Indien dit kan verlaagd worden door het gebruik van autonoom rijdende taxi’s of een goed werkbaar systeem van deelauto’s, dan creëer je automatisch een markt. Niet enkel noodzaak, of “nice to have”, maar vooral de gewone werking van vraag en aanbod.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Er zijn voldoende technologiereuzen bezig met zelfrijdende wagens. Sony, Google, Apple,...
Ik vermoed dat Mercedes beslist heeft dat ze geen software bedrijf zijn, en dat ze hun wagentje gaan koppelen aan één van dat soort bedrijven. Dat is uiteindelijk ook de piste van het minste risico; want je kan ten allen tijde overschakelen naar de toeleverancier die technologisch het meest vooruitgang boekt.

Zou een bedrijf als Mercedes niet reeds een overeenkomst bereikt hebben met zo een bedrijf ? Ik kan mij niet inbeelden dat ze die R&D stopzetten, en dat ook bekend maken, zonder een alternatief achter de hand te hebben.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Persoonlijk zou ik nooit in een renault stappen :p -J/K

Een behoefte creëren is niet het zelfde als een noodzaak hebben om tot een bepaalde oplossing te komen, niet dat daarmee de innovatie komt te vervallen, in tegendeel. Ik ben echt puur op zoek naar de noodzaak.
Wat is dan een voordeel tov de huidige taxi's? (niet autonome dan wel) is dat alleen een kostenreductie waardoor mensen het sneller zullen gebruiken?
Bij de transport sector, dan wel groottransport zie ik de voordelen wel, al dan nog relatief in beperkte mate.

-disclaimer-
Ik ben niet tégen deze innovatie, ik vind het gewoon leuk om hier over na te denken en er over te discusseren :D
 
Een behoefte creëren is niet het zelfde als een noodzaak hebben om tot een bepaalde oplossing te komen, niet dat daarmee de innovatie komt te vervallen, in tegendeel. Ik ben echt puur op zoek naar de noodzaak.

De noodzaak is er; transport. Zowel voor het werk, als voor privé. Indien dit op een manier kan die goedkoper is, én voldoet aan de eisen (comfort/betrouwbaarheid) dan zal men de overstap maken. Voor mij is dit geen behoefte creëeren, maar een nieuwe manier om aan een bestaande behoefte/noodzaak te voldoen.

Ik, en ik vermoed velen op dit forum, beschouw mijn wagen als een noodzakelijk onderdeel voor mijn persoonlijke vrijheid. Daarnaast is er ook de fun factor waardoor we voor bepaalde merken kiezen, voor zover het budget het toelaat.

Maar de generaties die ons opvolgen hebben daar dikwijls een andere kijk op. Neem daarbij de combinatie van toenemende verstedelijking, beter openbaar vervoer, een goed systeem van -al dan niet autonoom rijdende- deelauto’s,... Dit zal de behoefte om privé een wagen te bezitten in de komende decennia doen afnemen. Ik ben echt benieuwd hoe de automobielsector er in de komende 20/30 jaar zal uitzien.
 
  • Like
Reactions: Shadowfly
Al moet ik wel zeggen dat we de piek van technologische innovatie al ruim voorbij zijn

In welk opzicht? Ik denk het niet. We gaan als een (starship) raket! Nog even de exponentiele groei naar general AI en dan gaan we hard! Ik ben 43, ga ik general AI nog meemaken? Overtuigd dat ik de landing op Mars zal meemaken maar hopelijk ook AI en dan veranderd heel de wereld in werkelijk zo'n tempo dat de afgelopen 100 jaar lijkt. Niemand kan zich een beeld vormen hoe de wereld er daarna uit zal zien.

Alle merken zetten volop in op automatiseren van transport met personen dan wel vracht. Het is zo'n essentieel onderdeel dat als je die slag mist je bedrijf gewoon kopje onder zal gaan. Musk begrijpt het met OpenAI, Tesla, FSD en SpaceX want dit is een total package dat zich op de lange termijn elkaar versterkt. Althans, dat is wat ik denk.
 
Het mag nu duidelijk zijn waar DaimlerBenz voor heeft gekozen: het interne project is geannuleerd, en ze gaan in zee met Waymo

Lijkt mij verstandig van Das Haus. Als consument van Daimler-Benz software (in onze B electric) ben ik niet uitgesproken enthousiast over deze afdeling. Waarom staan wel alle benzine- en waterstofstations in mijn navigatie, maar geen laadpalen? Waarom wordt de weergegeven maximale range gebaseerd op de vorige rit in plaats van op een herleidbaar verbruik? Enz.

Mechanisch maakt Daimler-Benz goede auto’s, maar de software is al jaren van een lachwekkende knulligheid. De enige Mercedes met de juiste software is de W123 (geen software).
 
De vraag die ik mijzelf wel 's stel is; Zijn zelfrijdende auto's een echt noodzaak

Wat is noodzaak? We leven nu ook.
Stel je eens de consequenties voor van zelf rijden. We hebben maar 10% van onze tijd een auto nodig: als de auto’s automatisch rijden, roepen we er 1 als we 1 nodig hebben. We kunnen het dus met zeker de helft minder wagens doen. Alle mooie pleintjes die nu door koning auto opgeëist worden als parkeerplaats, kunnen ‘leefpleintjes’ worden. De wagen waarmee we de stad in rijden, zet ons af en rijdt dan naar de volgende klant of parkeert buiten de stad. Alle verkeersremmers, verkeersborden, garages, politiecontroles, flitspalen, kunnen verdwijnen. Zo goed als geen ongevallen meer.
Natuurlijk houdt dit ook disruptie in van een economische tak, maar daar is de wereld op de lange termijn nog nooit slechter geworden.
 
Wat is noodzaak? We leven nu ook.
Stel je eens de consequenties voor van zelf rijden. We hebben maar 10% van onze tijd een auto nodig: als de auto’s automatisch rijden, roepen we er 1 als we 1 nodig hebben. We kunnen het dus met zeker de helft minder wagens doen. Alle mooie pleintjes die nu door koning auto opgeëist worden als parkeerplaats, kunnen ‘leefpleintjes’ worden. De wagen waarmee we de stad in rijden, zet ons af en rijdt dan naar de volgende klant of parkeert buiten de stad. Alle verkeersremmers, verkeersborden, garages, politiecontroles, flitspalen, kunnen verdwijnen. Zo goed als geen ongevallen meer.
Natuurlijk houdt dit ook disruptie in van een economische tak, maar daar is de wereld op de lange termijn nog nooit slechter geworden.

Zolang het een heilige koe is, duurt dat nog wel even. En "delen" doen mensen over het algemeen nu eenmaal niet graag.
 
Nou dat valt wel mee hoor. Er wordt een hele nieuwe generatie mee grootgebracht.

Ergernis over geparkeerde deelscooters: 'Dit kan toch niet de bedoeling zijn?' - RTV Noord
Ik heb er zelf al gebruik van gemaakt in Brussel, niks zo handig als een elektrische step die je voor €2 op straat oppikt, er 10' of 20' mee rijdt en dan gewoon achter laat. En als je daarna terug wil, staat dezelfde of een andere wel klaar. Daar laat ik vrolijk mijn Tesla ergens in een parkeergarage voor achter.

Ja, ik kan ook zelf zo een elektrische step kopen (in België mag het, in Nederland niet) maar een goeie kost geld, en moet je ergens achter laten en hopen dat ie niet gepikt of gevandaliseerd wordt. Geen van die zorgen met een deelstep.
 
In welk opzicht? Ik denk het niet. We gaan als een (starship) raket! Nog even de exponentiele groei naar general AI en dan gaan we hard! Ik ben 43, ga ik general AI nog meemaken? Overtuigd dat ik de landing op Mars zal meemaken maar hopelijk ook AI en dan veranderd heel de wereld in werkelijk zo'n tempo dat de afgelopen 100 jaar lijkt. Niemand kan zich een beeld vormen hoe de wereld er daarna uit zal zien.

Alle merken zetten volop in op automatiseren van transport met personen dan wel vracht. Het is zo'n essentieel onderdeel dat als je die slag mist je bedrijf gewoon kopje onder zal gaan. Musk begrijpt het met OpenAI, Tesla, FSD en SpaceX want dit is een total package dat zich op de lange termijn elkaar versterkt. Althans, dat is wat ik denk.

Het is geen kwestie van mening het is een kwestie van feiten. Technologische vooruitgang heeft een vlucht genomen in de afgelopen 15-20 jaar. Het is de rekensom van mate van innovate, stappen in technologische vooruitgang - >Tijd.
Waar je nu bijvoorbeeld langer zou doen om tot een bepaalde technologische ontwikkeling te komen in vergelijking met vroegah omdat vroegah de sprongen in innovatie makkelijk gemaakt konden worden vanwege het simpele feit dat er meer te verbeteren was en die verbeteringen relatief makkelijker te verwezenlijken waren.
Nu stranden we aan de top van die zelfde technologische ontwikkeling en is de techniek veelal uitontwikkeld en moeten we zoeken naar nieuwe dingen, echter deze zijn zodanig hoger in complexiteit dat het langer duurt om deze op een zodanig niveau te krijgen dat ze doorontwikkeld kunnen worden en dus kan je niet spreken van een piek, niet als de gene van afgelopen decennium.

Natuurlijk valt er altijd meer uit te vinden, het kost nu vanwege toegenomen complexiteit langer dan ooit.

Dat vind ik eigenlijk zo leuk aan Tesla; Die breekt die cyclus door de meeste gevestigde (automotive) order te negeren en gewoon te zeggen "we gaan voor een mooie EV die iedereen wil hebben, en met dat geld gaan we verder door ontwikkelen..." waar de gevestigde orde vooral uitkraamde dat er geen markt voor was en er geen aandacht aan besteedde, tot dat de dollars bij Tesla binnen rolde EN de wereld duidelijk maakte dat dinosap auto's niet meer welkom zijn in de toekomst
 
  • Like
Reactions: Maurice1
komt te vervallen, in tegendeel. Ik ben echt puur op zoek naar de noodzaak.

De noodzaak is, denk ik, op te maken uit meerdere factoren:
De gemiddelde mens vergrijst maar wil wel mobiel blijven. Daarbij hebben ubers en taxichauffeurs niet altijd de beste naam in de branch. Tevens is het aanhouden van een auto kostbaar aan het worden, zeker als je met pensioen bent en er weing gebruik van maakt. Als je dan een zelfrijdende auto kan reserveren voor de tijden dat jij mobiel wil zijn dan is de noodzaak geboren. Is het echt noodzakelijk, nee, maar dat was je mobiel ook niet zo'n 20 jaar geleden. Nu kan eigenlijk niemand meer zonder in deze maatschappij.