Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Dat klinkt leuk, maar de waarheid is natuurlijk dat de benzine- en dieselversies moeiteloos 250 km/u halen en op een slechte dag toch nog een 0-100 van 6,4s kunnen.

Als het dan toch niet belangrijk is, waarom worden de diesel- en benzineversies begrenst op 250, en de elektrische op 210?

View attachment 653438
View attachment 653439

Ze hebben de lat voor ICE’s blijkbaar hoger liggen dan voor EV’s, waarschijnlijk omdat ze de specs van de ICE’s niet gaan halen met de EV’s.

Uiteindelijk gaat het helemaal nergens over want ook de specs voor de EV zijn op zich niet slecht en wanneer heb je de limieten echt nodig? Dit is meer een psychlochische grens dan een grens die je in de praktijk nodig hebt.
 
Hoe vaak denk jij dat die S-klasses aan 250km/u rondrijden?
Hoe vaak denk je dat ze sneller dan 210 gaan?

Vroeger met mijn benzine was 210 de onderkant... Ik zat meestal 230-240 te doen. 210 was als je moest vertragen voor trager verkeer.

Maar stel je dat je een Duitser bent die S-klasses koopt. Welke drijfveer heb je om voor een EQS te kiezen, als de S-klasse sneller kan, verder kan en sneller kan laden? Zeker als je de bui ziet hangen en het misschien je laatste benzine wordt... Het gaat er niet om wat je er dagdagelijks mee doet, maar wat je ermee ooit wil doen. Net om dezelfde redenen zijn er zoveel mensen die willen wachten op een EV met een range van 800km hoewel ze paar 60 km van en naar hun werk rijden.

En dit had eenvoudig opgelost kunnen worden: gewoon niet limiteren op 210, maar limiteren op 250 net zoals de Tesla's en de benzines/diesels. Tuurlijk dat niemand met zijn elektrische S lang 250 gaat rijden, maar het feit dat het topmodel aan 210 gaat zeggen das ist genug is gewoon al een erg vreemde marketingzet voor je topmodel.

Dat was het punt van Elon met z'n Tesla's: de elektrische versie moest beter zijn dan de benzine- en dieselversies om kopers te lokken. Het lukt niet als je je elektrische versie niet zo goed maakt als je benzine-versie.
 
Zo doet Porsche het overigens:

1618317057390.png

1618317070998.png

Ook niemand die het in zijn hoofd gaat halen om continu 260 te gaan planken met hun Taycan, maar het can. En het ding trekt een Panamera Turbo S eruit. Om nog te zwijgen over het feit dat er geen benzine- of dieselversie van de Taycan is, en de geplande Macan refresh ook volledig elektrisch gaat zijn. Als je gelooft dat elektrisch beter is, en de toekomst is, moet dat ook blijken uit je producten.
 
  • Like
Reactions: JanG007 and job-lek
Gisteren stond ik bij het verkeerslicht naast een Twike 3.
Dat van die 3 weet ik omdat ik het naderhand op internet opgezocht heb. ;)
Tot mijn verbazing ging hij er de snelweg mee op.
Ik zag dat op de zijkant staat dat hij er 85 km/u mee kan rijden; had ook een geel kenteken.
Het mag dus wel.

Hybride elektrisch, maar dan in combinatie met een benenmotor!
Had deze nog niet eerder gezien.

Twike.jpg
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: job-lek
Mijn buurman wacht op de uitlevering van zijn Enyaq. Na een proefrit in de ID4 viel die toch wel tegen en is gegaan voor de Skoda. Als ik de keuze had, zou ik ook eerder voor de Skoda gaan trouwens. Ziet er robuuster uit en budgetmerk is Skoda al jaren niet meer. Ze maken degelijke auto's, alleen niet te spannend, maar altijd goed.

En dan blijkt dat de Skoda - variant van de ID.4 gewoon op zowat alle vlakke beter te scoren dan de ID.4...
Enyaq heeft een ruimere koffer, een aanzienlijk betere Cd (gecombineerd met een iets lagere koets dus een beter rijbereik) en het interieur lijkt ook gewoon beter in mekaar te zitten. Hij krijgt wel ook standaard enkel bugs in de software mee


Moet VW het budgetmerk worden van de groep?
 
Beste Wouter; in deze klasse is een maximum snelheid ver boven de 200km/u echt niet belangrijk, en evenmin hoeft men de acceleratie van een Lamborghini te evenaren. Het is een super luxueuze sedan, geen sportwagen.
Het maximum laadvermogen kan een terechte opmerking zijn, maar hangt af van de volledige laadcurve. Ik zou een hoge gemiddelde laadcurve verkiezen, boven een heel hoge maar korte piek.
Men gaat ervan uit dat Mercedes een EQS AMG op de markt gaat brengen die wel 250 km/h haalt en nog wat sneller de sprint van 0-100 km/h doet. De 0-100 tijd die Wouter citeert is trouwens fout , de EQS 4WD doet 4.4 s over het spurtje, en is dus sneller dan de S 500.

En de laadcurve is behoorlijk vlak bij de EQS ( 160 kW bij een SOC van 50% en 110 kW hebt bij 80% SOC, niet mis dus)

En ja, op elektrisch vlak staat een Tesla model S voor. Maar Tesla heeft zelf ook nog een hele weg af te leggen om een stille EV te maken. Robert van FullyCharged heeft ook met de EQS mogen rijden. Halverwege het filmpje zie je waarom mensen met chauffeur een EQS zullen nemen in plaats van een Model S
 
Last edited:
Sandy Munro bekijkt de VW ID.4

1618341403906.png
Ontluisterend voor VW, naar mijn mening: :confused:
Onder de (motorkap=) frunc geen ruimte voor bagage, maar volgebouwd met allerlei te grote en zware onderdelen. Met zo'n hoge "neus" zou een grote bagageruimte-voor gemakkelijk kunnen.
Achter nog trommelremmen i.p.v. schijfremmen. Dat is techniek uit het verleden en een wat rare manier om kosten te besparen. Gelukkig remt een EV veel op de motor. Maar hiermee moet je niet op de Nurnbergring gaan racen (wat met een Tesla veel beter kan).
 
Ontluisterend voor VW, naar mijn mening: :confused:
Onder de (motorkap=) frunc geen ruimte voor bagage, maar volgebouwd met allerlei te grote en zware onderdelen. Met zo'n hoge "neus" zou een grote bagageruimte-voor gemakkelijk kunnen.
Achter nog trommelremmen i.p.v. schijfremmen. Dat is techniek uit het verleden en een wat rare manier om kosten te besparen. Gelukkig remt een EV veel op de motor. Maar hiermee moet je niet op de Nurnbergring gaan racen (wat met een Tesla veel beter kan).
Wel, dit bewijst dat die Munro biased is. Kijk eens naar de uitleg van de CEO van VW over het concept.
Bij Tesla zitten die onderdelen in het uitzonderlijk diep dashboard. VW heeft getracht het interieur zo groot mogelijk te maken, en de motorkap wat korter.
Je krijgt met de zetels plat volgens de test van Bjorn Nyland meer bagage in een VW ID.4 van 4.56 m lang dan in een model X 6-seater of een Model S, van allebei 5 meter lang.

Er is zeker één en ander mis aan het ontwerp van de VW ID.4, maar ik geef met plezier een frunk op indien ik er meer kofferruimte voor in de plaats krijg.
 
  • Like
Reactions: ERvee and job-lek
Wel, dit bewijst dat die Munro biased is. Kijk eens naar de uitleg van de CEO van VW over het concept.
Bij Tesla zitten die onderdelen in het uitzonderlijk diep dashboard. VW heeft getracht het interieur zo groot mogelijk te maken, en de motorkap wat korter.
Je krijgt met de zetels plat volgens de test van Bjorn Nyland meer bagage in een VW ID.4 van 4.56 m lang dan in een model X 6-seater of een Model S, van allebei 5 meter lang.

Er is zeker één en ander mis aan het ontwerp van de VW ID.4, maar ik geef met plezier een frunk op indien ik er meer kofferruimte voor in de plaats krijg.
Dat van die bagageruimte heeft meer te maken met het ontbreken van een aflopende daklijn in de ID.3 dan het niet voorzien van een frunk.

In het filmpje kan je overigens wel zien dat er wel ruimte is voor een (kleine) frunk. Maar er is gewoon geen moeite gedaan om de componenten wat meer compact te monteren. De verborgen hoogspanningsonderbreking, het ontbreken van een aanduiding op de zekeringkast, de dwarse steun boven de 12V positieve connector en de nogal gecompliceerde achterophanging en voorste ophanging lijken me ook valabele kritiek.

Het is allemaal meer van hetzelfde. Niets iteratief verbeterd.
 
de nogal gecompliceerde achterophanging en voorste ophanging lijken me ook valabele kritiek.

Het is allemaal meer van hetzelfde. Niets iteratief verbeterd.
Zou het misschien daarom zijn dat zelfs Tesla-Björn aangeeft dat de ID.3 en de ID.4 zoveel meer en beter veercomfort hebben dan de Model 3? Misschien niet iteratief verbeterd, maar ik heb nog nooit in een wagen gereden die zo'n slechte filtering en demping had als mijn Model 3 (vooral merkbaar op slechte wegen) .
Het is wat mij betreft het enigste punt waar hij écht onvoldoende scoort. Model 3 heeft nochtans ook dubbele draagarmen voorin en een multilink achterin, op geld is er dus niet gekeken, maar 't resultaat is echt onvoldoende.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Zou het misschien daarom zijn dat zelfs Tesla-Björn aangeeft dat de ID.3 en de ID.4 zoveel meer en beter veercomfort hebben dan de Model 3? Misschien niet iteratief verbeterd, maar ik heb nog nooit in een wagen gereden die zo'n slechte filtering en demping had als mijn Model 3 (vooral merkbaar op slechte wegen) .
Het is wat mij betreft het enigste punt waar hij écht onvoldoende scoort. Model 3 heeft nochtans ook dubbele draagarmen voorin en een multilink achterin, op geld is er dus niet gekeken, maar 't resultaat is echt onvoldoende.
Heeft niks met veercomfort te maken. De Model 3 is afgeveerd als een sportieve Duitse premium. Ik kan me voorstellen dat dat niet het comfort is wat je zoekt met een elektrische versie van een Golf of Tiguan.

Het gaat erover dat er vooraan een hoop staal zit dat voor Monroe teveel van het goede lijkt, en vanachter er een gesmeed stuk zit met een bocht, wat meer kost om te maken dan de geperste onderdelen van Tesla.
 
Heeft niks met veercomfort te maken. De Model 3 is afgeveerd als een sportieve Duitse premium.

De filtering van mijn Model 3 is totaal niet van hetzelfde niveau van dat van mijn twee vorige Duitse Premioems (BMW 5 en 4). Die waren ook hard afgeveerd maar nog comfortabel op slecht wegdek. Mijn 4 - serie was mét de adaptieve vering in sportstand nog comfortabeler dan de Model 3
Dat is het enige element waar die wagens echt veel beter scoorden. Ik moet lange stukken op slechte betonweg rijden, en de model 3 is dan echt onvoldoende
 
  • Like
Reactions: job-lek
Wel, dit bewijst dat die Munro biased is. Kijk eens naar de uitleg van de CEO van VW over het concept.
Bij Tesla zitten die onderdelen in het uitzonderlijk diep dashboard. VW heeft getracht het interieur zo groot mogelijk te maken, en de motorkap wat korter.
Je krijgt met de zetels plat volgens de test van Bjorn Nyland meer bagage in een VW ID.4 van 4.56 m lang dan in een model X 6-seater of een Model S, van allebei 5 meter lang.

Er is zeker één en ander mis aan het ontwerp van de VW ID.4, maar ik geef met plezier een frunk op indien ik er meer kofferruimte voor in de plaats krijg.
Ok, dan laten we de kinderen maar thuis als we op vakantie gaan, daar is de wifi ook beter, dus dat zullen ze niet erg vinden.
 
  • Funny
Reactions: job-lek and wooter
De filtering van mijn Model 3 is totaal niet van hetzelfde niveau van dat van mijn twee vorige Duitse Premioems (BMW 5 en 4). Die waren ook hard afgeveerd maar nog comfortabel op slecht wegdek. Mijn 4 - serie was mét de adaptieve vering in sportstand nog comfortabeler dan de Model 3
Dat is het enige element waar die wagens echt veel beter scoorden. Ik moet lange stukken op slechte betonweg rijden, en de model 3 is dan echt onvoldoende
Ik denk dat je de 5 niet kan vergelijken met een Model 3. De 4 daarentegen wel, maar je spreekt over een adaptieve vering, dus dat is ook weer moeilijk vergelijken. De reviews van de 4 en 3-serie vs de Model 3 in 2018 waren dat de 3 op z'n Duits was afgeveerd, maar een generatie achter liep op de 3- en 4-serie.

Mij stoort het overigens niet. In alle richtingen moet ik over betonwegen rijden, en ik ben al blij dat ze niet rammelen zoals onze BMW's 😅. En verder vind ik onze Model 3 Performance perfect afgeveerd voor wat het is.
 
  • Like
Reactions: job-lek