Bjorn Nyland heeft gisteren de iX.3 aan de tand gevoeld.
Toch wel straf resultaat.
Ondanks het design van een baksteen (Cd 0.29) en de extra hoogte van het voertuig is het specifiek verbruik aanzienlijk lager dan dat van de EQC, i-Pace, XC40 recharge en e-tron 55. Het verschil bedraagt 10-30%. Verschil hoeft niet alleen in de efficiënte van de aandrijflijn (+ zuiver RWD) gezocht te worden, want de iX.3 is ook 200-300 kg lichter dan die concurrenten.
Het verbruik van de ID.4 (nochtans ook RWD, een EV platform en 300 kg lichter) is bij 90km/h vergelijkbaar, maar het verbruik van de iX.3 is bij 120 km/h lager dan dat van de ID.4, ondanks de betere aerodynamica van de ID.4.
Nog eigenaardiger... de iX.3 is ook zuiniger dan de Model X P90D, zowel bij 90 km/h als 120 km/h (en heeft dezelfde range ondanks een kleinere accu). Goed, dat is weer een vergelijking tussen een 4WD en een RWD voertuig, maar je zou toch verwachten dat het verschil in drag coëfficiënt dat verschil zou compenseren.
Conclusie lijkt dat BMW een bijzonder efficiënte elektrische aandrijflijn heeft ontwikkeld.