Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
De volgende Tesla killer van VW: https://electrek.co/2017/03/02/vw-all-electric-i-d-concept/
Gepland 2020. En nu al een veel betere performance dan Model 3. Top?

Toch geven deze aankondigingen een déja vu gevoel.
Nu hebben de telecom markt en de automarkt niet heel veel met elkaar te maken. Maar in 2009 en 2010 heb ik ook regelmatig een iPhone-killer voorbij zien komen van Nokia, Ericsson, Blackberry, Motorola etc., wie kent ze niet. Nu heeft Apple natuurlijk maar 15% marktaandeel maar ze haalt iets van 95% van de totale winst uit de markt. En ook Apple zette als eerste een volledig eco-systeem op, hardware, developmenttool, datacentra en appstore.
Als je naar Tesla kijkt, auto, batterij, SuC's, eigen software, eigen data centra.
Ik hoop niet dat we over 5 jaar met zijn alle 100 miljard winst naar Fremont moeten gaan brengen zoals nu jaarlijks 50 miljard naar Cupertino.
Je moet het maar gedaan krijgen. zoveel mogelijk elementen overnemen van de model 3 en hem toch een pak lelijker maken.
En het is frappant hoe een simpel logo op de voorkant het geheel een wrang gevoel geeft, en ongeloofwaardig wordt.
 
Even berekend op de achterkant van een bierviltje:
OVer 5 jaar, dat is 2022;
In 2020 denk Tesla aan 1M auto's te verkopen, aan die rate zitten ze aan 2M in 2022.
Neem 80% Model 3, 20% Model S,X. MOdel 3 kost pakweg de helft van een S of X, dus gemiddeld zitten aan het equivalent van 1.2M S/X
Tegen eind dit jaar zijnde marges op de 3 hetzelfde als o de S en X, neem 25%.
Neem pakweg 80K euro als prijs voor de S/X, wat 20K netto marge oplevert per auto.
20K x 1.2M is 24 miljard.
Tesla Energy gaat sneller groeien dan Tesla Motors, met gelijkaardige marges, dus tegen 2022 zal dat wel meer opleveren dan auto's.
Neem nog wat extra voor de producten die nu nog op de tekentafel liggen, dan lijkt 100 miljard wel realistisch tegen 2022.

80K voor een Model S of X. De goedkoopste S in de VS kost 71.000 dollar. De goedkoopste in Nederland 87.000
Het prijsverschil tussen een 60D en een 90D is ca. 20.000 euro. Ik schat dat de kosten voor Tesla maximaal met (30 kWh * ca. 175 euro) ongeveer 5.000 euro stijgen. Dus de marge op een 90D zal fors meerr zijn dan die 25%.
 
80K voor een Model S of X. De goedkoopste S in de VS kost 71.000 dollar. De goedkoopste in Nederland 87.000
Het prijsverschil tussen een 60D en een 90D is ca. 20.000 euro. Ik schat dat de kosten voor Tesla maximaal met (30 kWh * ca. 175 euro) ongeveer 5.000 euro stijgen. Dus de marge op een 90D zal fors meerr zijn dan die 25%.

Nog meer denk ik. 90D heeft maar 10,8 kWh meer in de batterij (60 is 75 en 90 is 85,8).
 
IMG_0873.JPG
Hier een klein verslagje van mijn ervaring wat andere doen.
Afgelopen week heb ik een paar dagen van auto gewisseld en in een i8 mogen rijden. Met de i8 kun je theoretisch bijna 30km elektrisch rijden. Ik woon ca. 20km van mijn kantoor dus dat bleek net te doen. Als je elektrisch rijdt worden alleen de voorbanden (215) aangedreven. De topsnelheid bedraagt dan 123km/u. Gelukkig kon ik zowel thuis als op kantoor laden wat ik ook gedaan heb. Hij beschikt ook over een drie-cilinder motor die klinkt als een V8 AMG. Mooi maar niet echt BMW, de M-modellen hebben een meer metalig geluid. Het geluid is overigens nep want schijnt via de speakers te komen:eek:. Afwerking wast prachtig. Lekkere blingbling led-verlichting die je nog van kleur kunt veranderen ook. Blauw, rood en wit. Head-up display blijft geweldig, hoop echt dat Tesla hier dit jaar mee gaat komen. Meer dan 2 man en een heel klein beetje bagage past er niet is. En over hoe ik in en uit kon stappen zullen we het maar niet hebben. Nadeel was ook nog dat je sowieso al bekijks hebt met die wagen. En als je dan ook nog de vleugeldeuren opent staat iedereen te kijken wie eruit stapt, in mijn geval rolt:oops:. In de bochten merk je wel dat de wagen duidelijk lichter is dan de Tesla maar daarentegen mis je de directe response op t pedaal. Regen-remmen doet ook een beetje tot ca50%. Als je meer wil regenereren moet je op de rem trappen. Accupack is 5-6kW en mijn gemiddelde verbruik was 310wh/km. Laadklep zit net voor de voordeur waardoor ik thuis schuin vooruit moest parkeren ivm mijn HPWC met korte kabel. Op kantoor had ik voor het eerst profijt van de lange kabel die bij de Tesla altijd opgerold aan de muur blijft hangen. Telkens vergat ik de dop erop te doen en t klepje te sluiten waardoor ik regelmatig voor l.. reed. Tja een bestemming invoeren met draai/druk knop daar ben ik toch wel een beetje overheen. En wat een hoop knoppen weer. Mijn vrouw begreep al helemaal niet waarom iemand überhaupt zo'n auto zou willen kopen. De jeugd vond t dan wel weer cool:cool:. Al met al een leuke ervaring en blij dat ik m'n Tesla weer terug heb:).
IMG_0861.JPG
IMG_0867.JPG
IMG_0868.JPG
IMG_0870.JPG