Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Even corrigeren; Tesla Model Y blijft de referentie wanneer je lucht wil vervoeren. Want de max payload van die wagen is zo belachelijk laag, dat je met vijf volwassenen mannen illegaal rondrijdt met de wagen. Benieuwd wat dat voor de 7-zitter gaat geven.
En zelfs Bjorn Nyland, die amper iets negatief zegt over Tesla, geeft aan dat de vering en demping van de Model Y gewoon tekort schiet.
Dus de maatstaf voor mensen die een ruime wagen willen en een goede rug hebben.
Kan je ook iets zeggen over het toegelaten gewicht van de concurrentie? Ze zitten allemaal in dezelfde vijver te vissen, met vergelijkbare capaciteit aan batterijen en vergelijkbaar gewicht.

Nu, voor mij maakt dat allemaal weinig uit: de andere auto's zijn erg goeie elektrische auto's. Enkel de Tesla is een erg goeie smartphone op wielen. Ik koop tegenwoordig smartphones met grote schermen, goeie software en veel automatisatie, en wil dat ook van mijn auto en andere toestellen. Ik kan begrijpen dat andere mensen andere voorkeuren hebben, maar gezien de tanende populariteit van dumb phones en smartphones met toetsen weten we allemaal waar we naartoe gaan...
 
Kan je ook iets zeggen over het toegelaten gewicht van de concurrentie? Ze zitten allemaal in dezelfde vijver te vissen, met vergelijkbare capaciteit aan batterijen en vergelijkbaar gewicht.

Nu, voor mij maakt dat allemaal weinig uit: de andere auto's zijn erg goeie elektrische auto's. Enkel de Tesla is een erg goeie smartphone op wielen. Ik koop tegenwoordig smartphones met grote schermen, goeie software en veel automatisatie, en wil dat ook van mijn auto en andere toestellen. Ik kan begrijpen dat andere mensen andere voorkeuren hebben, maar gezien de tanende populariteit van dumb phones en smartphones met toetsen weten we allemaal waar we naartoe gaan...
ik zie in het Tesla app 4.0 topic waar dit naar toe gaat: naar afstandsbedieningen op smartphones die niet je ramen openen maar wel 294MB opslag nodig hebben
 
Last edited:
  • Like
Reactions: ramonneke
ik zie in het Tesla app 4.0 topic waar dit naar toe gaat: naar afstandsbedieningen op smartphones die niet je ramen openen naar wel 294MB opslag nodig hebben
In de VS kan je wel je ramen openen en sluiten. Weer ergens een Europese regel die niet toelaat dat je je auto manipuleert terwijl je er niet vlak bij staat, om te voorkomen dat er een kleuter zijn vingers tussen krijgt.

Mijn BMW kon dit ook niet af-fabriek. Met een externe module kon ik dat wel. Dezelfde module die ook toeliet om al rijdend het cabriodak te openen en te sluiten.
 
Kan je ook iets zeggen over het toegelaten gewicht van de concurrentie? Ze zitten allemaal in dezelfde vijver te vissen, met vergelijkbare capaciteit aan batterijen en vergelijkbaar gewicht.

Ik keek net even op EV-database.nl omdat ik wel benieuwd was.
Voor een Tesla MY LR staat daar massa rijklaar: 2.056kg, maximale massa 2.371 kg, dag geeft dus een laadvermogen van 315 kg. Dat is niet erg veel en op basis van die cijfers heeft Hippogrief wel een punt. Ik ken een koppel dat met zijn tweetjes al aardig in de buurt komt.
Ter vergelijking:
Voor de e-tron 55 is het laadvermogen 575 kg.
Voor de Q4 e-tron 515 kg.
 
Ik keek net even op EV-database.nl omdat ik wel benieuwd was.
Voor een Tesla MY LR staat daar massa rijklaar: 2.056kg, maximale massa 2.371 kg, dag geeft dus een laadvermogen van 315 kg. Dat is niet erg veel en op basis van die cijfers heeft Hippogrief wel een punt. Ik ken een koppel dat met zijn tweetjes al aardig in de buurt komt.
Ter vergelijking:
Voor de e-tron 55 is het laadvermogen 575 kg.
Voor de Q4 e-tron 515 kg.

massa rijklaar : 2056
Toegestane max massa : 2371
laadvermogen: 415

dat moet dan (massa rijklaar - 1 volwassene) + laadvermogen = toegestane max massa …. Dat is “nipt” met 4 volwassenen en bagage maar te doen, denk ik.

inderdaad, waat bepaalt eigenlijk de max toelaatbare massa?…(assen? Materialen?)

Q4 etron:
Massa Rijklaar2125 kg
Toegestane Max. Massa2640 kg
Laadvermogen Maximaal615 kg
 
Last edited:
Een 'sterkere' auto bouwen komt ongetwijfeld, al het overige gelijk, met extra gewicht of duurdere materialen.
Zou het kunnen dat Tesla ook daar de limieten opgezocht heeft, net als bij het vrijgeven van een groter deel van de bruto capaciteit van de batterij en de aërodynamica?
 
Kan je ook iets zeggen over het toegelaten gewicht van de concurrentie? Ze zitten allemaal in dezelfde vijver te vissen, met vergelijkbare capaciteit aan batterijen en vergelijkbaar gewicht.
Ja. dat kan ik, steeds met de grootste accu voor al deze wagens (bron : max payload van EV-database).
Dus die Max Payload is alleen problematisch bij de model Y en model 3, geen enkel ander model scoort even slecht

Skodia Enyaq : 601 kg​
VW ID.4 : 611 kg​
IONIQ 5 : 520 kg​
Kia EV6 : 480 kg​
i-Pace : 537 kg​
BMW i4 : 555 kg​
Q4 e-tron : 590 kg​
e-tron 630 kg​
mach-E : 569 kg​
iX3 : 540 kg​
ID.3 : 447 kg (voldoende reden voor VW om deze wagen initieel niet met 5 zetels te verkopen)​
Model 3 LR : 388 kg​
Model Y LR: 390 kg​
 
Ja. dat kan ik, steeds met de grootste accu voor al deze wagens (bron : max payload van EV-database).
Dus die Max Payload is alleen problematisch bij de model Y en model 3, geen enkel ander model scoort even slecht

Skodia Enyaq : 601 kg​
VW ID.4 : 611 kg​
IONIQ 5 : 520 kg​
Kia EV6 : 480 kg​
i-Pace : 537 kg​
BMW i4 : 555 kg​
Q4 e-tron : 590 kg​
e-tron 630 kg​
mach-E : 569 kg​
iX3 : 540 kg​
ID.3 : 447 kg (voldoende reden voor VW om deze wagen initieel niet met 5 zetels te verkopen)​
Model 3 LR : 388 kg​
Model Y LR: 390 kg​

Het is betrouwbaarder om de RDW te raadplegen voor het maximale laadvermogen.
Voorbeeld Tesla Model Y (kentekens kun je vaak vinden in Nederlandse reviews):
Tesla Model Y_gewichten.png


Laadvermogen van de Y is dus 415kg. Nog steeds niet veel in vergelijking met de concurrentie.

P.S.: ik heb voor de zekerheid nog enkele Model Y kentekens ingevoerd (met 19 inch en 20 inch wielen) en de RDW laat dezelfde gewichten zien voor al deze auto's.
 
Het is betrouwbaarder om de RDW te raadplegen voor het maximale laadvermogen.
Voorbeeld Tesla Model Y (kentekens kun je vaak vinden in Nederlandse reviews):
View attachment 714814

Laadvermogen van de Y is dus 415kg. Nog steeds niet veel in vergelijking met de concurrentie.

P.S.: ik heb voor de zekerheid nog enkele Model Y kentekens ingevoerd (met 19 inch en 20 inch wielen) en de RDW laat dezelfde gewichten zien voor al deze auto's.
Dit is wat op de technische data van Tesla weergegeven staat
Volgens mij is de payload = Max toegelaten massa - massa rijklaar + 65 kg (bestuurdersgewicht, reeds ingerekend in rijklaar gewicht). Je komt dan uit op 2371-2056+65 = 380 kg

Bij mijn Model 3 is het nog erger gesteld: 2232 - 1919 + 65 kg= 378 kg, wat ook op de sticker in de wagenals max payload is aangegeven.
 
@Hippogrief : In Nederland is altijd gezegd dat het verschil tussen ledig gewicht en rijklaar gewicht 100kg is: 75kg voor een bestuurder en een voor 90% gevulde tank. Dit laatst is natuurlijk niet van toepassing voor een BEV, maar wordt toch mee gerekend door de RDW. Mooie is dat dit dan theoretisch ook in MRB kosten kan schelen. :)
Als Tesla 65kg voor een bestuurder rekent, dan zou je inderdaad uitkomen op 380kg. Die 65kg heb ik trouwens nog nergens gelezen.

Overigens staat in de handleiding van de Model Y een laadvermogen opgegeven van 433kg.

1632815331095.png


Gelukkig is de opgegeven maximale toegestane massa volgens zowel de RDW en Tesla identiek. Anders zou daar ook nog onzekerheid zitten. Het daadwerkelijke laadvermogen kunnen we dan alleen bepalen door de lege auto op de weegbrug te zetten. Bjorn Nyland heeft 2060kg gemeten (inclusief zichzelf, zijn videoapparatuur en vast wat laadkabels e.d.).
 
  • Informative
Reactions: job-lek
@Hippogrief : In Nederland is altijd gezegd dat het verschil tussen ledig gewicht en rijklaar gewicht 100kg is: 75kg voor een bestuurder en een voor 90% gevulde tank. Dit laatst is natuurlijk niet van toepassing voor een BEV, maar wordt toch mee gerekend door de RDW. Mooie is dat dit dan theoretisch ook in MRB kosten kan schelen. :)
Als Tesla 65kg voor een bestuurder rekent, dan zou je inderdaad uitkomen op 380kg. Die 65kg heb ik trouwens nog nergens gelezen.

Overigens staat in de handleiding van de Model Y een laadvermogen opgegeven van 433kg.

View attachment 715275

Gelukkig is de opgegeven maximale toegestane massa volgens zowel de RDW en Tesla identiek. Anders zou daar ook nog onzekerheid zitten. Het daadwerkelijke laadvermogen kunnen we dan alleen bepalen door de lege auto op de weegbrug te zetten. Bjorn Nyland heeft 2060kg gemeten (inclusief zichzelf, zijn videoapparatuur en vast wat laadkabels e.d.).
Ik had één foutje gemaakt, het is inderdaad 75 kg voor de bestuurder. Maar jouw formule is ook fout : brandstoftank voor 90% gevuld, dus geen 100 kg
En wat je neerschrijft telt misschien in Nederland, maar mijn documenten zijn anders, de mening van de RDW is hier van geen tel.

De zelfklever in de deur en mijn papieren zijn duidelijk, ik mag 378 kg laden in de wagen, inclusief bestuurder, voor een vijfzitter. Terwijl het voertuig dat ik enkele maanden voordien testte nog 435 kg kon laden. Dat is een Tesla model 3, om duidelijk te zijn.
En het Duits conformiteitsattest dat in het filmpje hierboven te zien is, is ook duidelijk.