Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb zelf ervaring in de automotive sector met de manier waarop chips geselecteerd worden en hoe er met de software stack omgegaan wordt. Risicobeheer is vaak een makkelijk excuus om het vertrouwde pad te blijven volgen, men blijft bij dezelfde leveranciers rondkijken die chips en bordjes aanbieden die automotive gecertifieerd zijn en ondersteuning hebben voor de bestaande software stack. Men wil zelf de moeite niet nemen om naar andere hardware te zoeken en die te laten certifiëren en dan zelf wat drivers te schrijven om dat allemaal compatibel te maken. Men heeft de kennis daarvoor niet in huis (soms wel), maar er is vooral geen durf en visie aanwezig om die stap te zetten.
Wat is je ervaring dan in de automotive sector?
Bij ons zit er een programmeur die van daar komt (die nog radio's en GPS'en heeft geprogrammeerd), eentje die enorm voor probeert te blijven op vlak van technologie.
En ik heb hem ook die vraag gesteld en hij vertelde mij toch iets anders dan jij me vertelt.
Het ligt echt allemaal niet zo simpel als even 'zelf wat drivers te schrijven om dat allemaal compatibel te maken' hoor.
Ik was vroeger ook van mening dat ze echt beter moeten kunnen, maar na zijn uitleg zijn mijn ogen toch wel geopend dat het niet allemaal zo simpel is.

Al is er wel verbetering mogelijk, maar het is zeker niet simpel.
En je merkt ook wel dat er verandering in komt, de gebruiker lijkt steeds meer een proefkonijn te zijn dan dat het op voorhand al volledig getest is.
 
@Xfrank ik wil graag weten hoe dit je bevalt. Kun je de ervaring delen met betrekking tot het laden onderweg?
Het laden met de (oude) MS gaat een stuk trager dan onze M3, maar de E-MTB gaat mee, vandaar de MS keuze. We plannen pas onderweg, ik heb ook niets van Laadpasjes. Heb 100% vertrouwen op SuC en DeC ;).
Bij ons begint de vakantie als we in de auto stappen, we zien wel wanneer we waar uitkomen.
Mijn eerste target is om zo dicht mogelijk bij de Spaanse grens te overnachten. Daarna hebben we nog twee rustige dagen. Het plan is om ergens op zondag aan te komen bij Dirk in Malaga. (zijn onthaal is 24/24 open heeft hij me verteld:))
 
837km een kleine 200km meer range dan de S plaid. Geen bluf van Lucid motors.

Niet gek als je er een groter pack in stopt :)

De truuk is hoe je dit doet en het goedkoop weet te houden.
 
Een EV met een bereik groter dan 400 a 500 km zeult 90% van de tijd een te grote batterij mee en de andere 10% is de winst op de totale reistijd marginaal.
En dat met negatieve invloed op prijs, gewicht en dus verbruik.
Daar ben ik het mee eens, maar vooral omdat ik het de laatste jaren zelf heb ondervonden. Het vervelende is dat bijna iedereen een auto lijkt te kopen voor die ene zomervakantie.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Een EV met een bereik groter dan 400 a 500 km zeult 90% van de tijd een te grote batterij mee en de andere 10% is de winst op de totale reistijd marginaal.
En dat met negatieve invloed op prijs, gewicht en dus verbruik.
Eens, als 2e auto hebben we een hybride, die daadwerkelijk 70 in range heeft. Met bijna 5.000 km gereden met een verbruik van 1 op 100 merk je inderdaad dat je met een vrij kleine batterij een heel eind komt in dagelijks gebruik. 100 km in een hybride en ik denk dat in Nederland 90% van de ritten elektrisch kan worden afgelegd.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik heb absoluut geen interesse om die auto in detail te analyseren. Dus video even aan 2x snelheid kijken.

Achterkant vind ik mooi, voorkant lelijk, maar totaal mooier dan de Hyundai IONIQ 5. Doet me een beetje denken aan de Jaguar I-Pace.

Interieur ziet er beter en consistenter uit dan de IONIQ 5, maar het blijft natuurlijk nog altijd een klassieke auto met kleine schermpjes, knoppen en een stuur.

Koffer en frunk zijn inderdaad wel erg klein.

Kijk, mooie poging en waarschijnlijk goedkoper dan een Model Y, maar Tesla blijft de maatstaf door de efficiëntie, ruimte en software integratie. Net zoals een BMW M4 een erg goeie GT is, maar geen 911.
 
Ik wacht wel op de review van Bjorn. Als je zowat elk ander merk ter vergelijking in de mond neemt (polestar 2, mach-e, enyac, id.4) maar geen gewag maakt van Tesla, nog steeds de referentie, dan heb ik hier niet veel aan persoonlijk. Heel fijn dat hij hem knap vindt qua looks en interieur maar dat is subjectief. Die laadcurve is voor mij het enige waar ik van zeg: “nice” …. Voor de rest lijkt mij het een goede auto en er zullen zeker gegadigde zijn…

Ik wacht op de i4 m50
 
Nadat carwow de EV6 de beste EV ter wereld noemde, is ook de Fully Charged Show uitzonderlijk positief voor deze wagen.
Auto heeft een iets grotere capaciteit dat zijn 'neefje', de IONIQ 5, is aerodynamischer vorm gegeven, heeft dezelfde waanzinnige laadcurve en wielbasis, en bovenop ook nog eens 7 jaar garantie (of 150 000 km)

Erg knap van KIA. Goed dat er steeds meer serieus aanbod komt. Uiteindelijk wordt alles elektrisch en dit is een hele mooie stap daarin. Hoop dat ze serieuze aantallen kunnen maken en leveren. Wel nog weer een zorgenkindje voor old auto.

Chapeau KIA!
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik wacht wel op de review van Bjorn. Als je zowat elk ander merk ter vergelijking in de mond neemt (polestar 2, mach-e, enyac, id.4) maar geen gewag maakt van Tesla, nog steeds de referentie, dan heb ik hier niet veel aan persoonlijk. Heel fijn dat hij hem knap vindt qua looks en interieur maar dat is subjectief. Die laadcurve is voor mij het enige waar ik van zeg: “nice” …. Voor de rest lijkt mij het een goede auto en er zullen zeker gegadigde zijn…

Ik wacht op de i4 m50
Bjorn heeft een tijdje terug al een eerste rijimpressie van de EV6 op Youtube gepost. Is nog wel een preproduktie model (zoals tot nu toe iedere review).

 
  • Like
Reactions: JanG007
Kijk, mooie poging en waarschijnlijk goedkoper dan een Model Y, maar Tesla blijft de maatstaf door de efficiëntie, ruimte en software integratie.
Even corrigeren; Tesla Model Y blijft de referentie wanneer je lucht wil vervoeren. Want de max payload van die wagen is zo belachelijk laag, dat je met vijf volwassenen mannen illegaal rondrijdt met de wagen. Benieuwd wat dat voor de 7-zitter gaat geven.
En zelfs Bjorn Nyland, die amper iets negatief zegt over Tesla, geeft aan dat de vering en demping van de Model Y gewoon tekort schiet.
Dus de maatstaf voor mensen die een ruime wagen willen en een goede rug hebben.