Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Stellantis begint een beetje te huilen. Al jaren is duidelijk dat de ICE wereld moet veranderen. Na jaren van ontkennen en uitstellen wordt de aarde nu wel heet onder hun voeten.
De transitie naar EV zal voor veel gevestigde merken moeilijk worden. Ik denk dat VW net op tijd is ingestapt, maar vele andere merken lopen steeds verder achter. Tesla laat in elk geval zien dat een EV bouwen efficiënter kan dan het bouwen van een ICE.

Op naar een herverdeling van van het werk en de 4 dagenweek! Ik ben al 2 jaar early adopter.
 
Je zult toch maar je Tesla ingeruild hebben voor een Taycan…

 
Je zult toch maar je Tesla ingeruild hebben voor een Taycan…

Als het verhaal over Porsche waar is, houden ze de negatieve reputatie hoog om problemen voor financieel gewin onder het vloerkleed te vegen.
Heb het zelf meegemaakt met mijn 911. Helaas heb ik pas nadat de ellende was geschied er het nodige over gelezen op het Porsche forum.

Het IMS lager in de motor, dat door een ontwerpfout kapot gaat, was in delen door de motor gegaan. 65000 km op de teller, alle beurten bij de dealer gehad (want dan houdt de auto zijn waarde, ahum …).
Antwoord Porsche dealer: sorry meneer, kunnen we niets aan doen. Oplossing: we zullen u een iets lager uurtarief rekenen, maar er moet een nieuwe motor in (met hetzelfde probleem, maar dat zeggen ze niet).
Wat kost dat dan? Ik weet het antwoord niet exact meer, maar het was meer dan € 50.000. Ook de importeur gaf nul nada thuis.

Met hulp van forum lid @PaulusdB bij een firma terecht gekomen die de motor compleet en vakkundig heeft gereviseerd en het probleem heeft opgelost. Kostte nog steeds een vermogen, maar veel minder dan de opgave van Porsche.
Over dit probleem zijn in de USA met succes rechtszaken tegen Porsche gevoerd, maar tot op heden wordt het probleem door Porsche ontkend.

Dus ja, het verhaal over het batterij probleem is voor mij niet ongeloofwaardig. Het zit in de cultuur daar. Probeer dàt er maar eens uit te krijgen.
Kudos kudos kudos voor die klokkenluider die het probleem, ondanks de grote persoonlijke risico’s, vanwege de veiligheid van de bezitters aan de orde stelt!!
 
Last edited:
Doet me plots denken aan Nick Murray en zijn 911. Rond die tijd was ik zelf aan het kijken naar een 911 als mogelijke opvolger en ja, dan kijk je wel eens een Youtube filmpje over 911's om wat over de kleur, het leder en de velgen te mijmeren...


Blijkbaar heeft ie al 2 911's terug gebracht :eek:

In retrospect misschien een heel goed idee dat Tesla begin 2017 dat testrittenweekend organiseerde en ik m'n 911 niet vallen voor een voor de rest probleemloos eigenaarschap van een Model X 😅
 
  • Funny
Reactions: job-lek
Je zult toch maar je Tesla ingeruild hebben voor een Taycan…


Toch zijn er nog steeds die beweren dat het snelladen van LG-chem accu's door VAG laat zien dat ze Tesla ver vooruit zijn.

Dezelfde cellen die ook bij de Bolt problemen geven...
 

Als je ziet wat de legacy auto makers zeggen te gaan investeren en welke bizarre schulden dat ze al hebben is het de vraag of ze het gaan overleven.
Nu is de rente ongeveer nul maar als de rente met 4% stijgt maakt VAG verlies.
Maar hoe betrouwbaar zijn de getallen? Ze komen van 'Kryptoszene'. Vreemde bron.

Edit: blijkbaar wel vergelijkbare cijfers uit andere bronnen. Ik weet alleen niet of schulden in zijn internationale groep zo eenvoudig te interpreteren zijn.
 
Last edited:
Maar hoe betrouwbaar zijn de getallen? Ze komen van 'Kryptoszene'. Vreemde bron.

Edit: blijkbaar wel vergelijkbare cijfers uit andere bronnen. Ik weet alleen niet of schulden in zijn internationale groep zo eenvoudig te interpreteren zijn.

Nu is de schuld van VAG reeds 207 miljard.

Andere bronnen geven idd dezelfde getallen.
Deze lijken afkomstig uit de jaarrekeningen en kwartaalcijfers van de VAG groep zelf dus wat is daar moeilijk aan.
Overigens hebben ook ander legacy automakers dezelfde problemen.
 

Hier een vergelijk tussen de fabrikanten in USD.

De Duitse auto-industrie 570,2 miljard USD schuld dat is bijna net zoveel als de Belgische staat en veel meer dan de NL staat heeft.
 
Maar hoe betrouwbare zijn de getallen? Ze komen van 'Kryptoszene'. Vreemde bron.
1,5 jaar oude klikware site. Inderdaad, lekker betrouwbaar.

Heb niet het idee dat VW de hoofdprijs vraagt voor hun modellen (in tegenstelling tot Tesla).

ID4 = 40.000 (77 kWh voor 47.000)
Y = 63.000

Hierdoor zijn deze modellen voor veel mensen in de lease bereikbaar. En dat is goed om de massaproductie op te starten en de subsidies binnen te harken.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
1,5 jaar oude klikware site. Inderdaad, lekker betrouwbaar.

Heb niet het idee dat VW de hoofdprijs vraagt voor hun modellen (in tegenstelling tot Tesla).

ID4 = 40.000 (77 kWh voor 47.000)
Y = 63.000

Hierdoor zijn deze modellen voor veel mensen in de lease bereikbaar. En dat is goed om de massaproductie op te starten en de subsidies binnen te harken.
Eens, best wel wat prijsverschil als je de ID4 en Y met elkaar vergelijkt.
Tegelijkertijd moet je bij de ID4 nog wel aardig wat opties aanklikken om configuraties een klein beetje vergelijkbaar te krijgen waardoor je zo op 54k zit.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Je zult toch maar je Tesla ingeruild hebben voor een Taycan…

Nou ja, als het een classic model S was, dan had hij ook vast z’n derde accupack. :)
Anders gezegd: Het is een vak dat je met vallen en opstaan moet leren.
Tesla heeft ook zijn deel gehad en loopt een aantal jaar voor.
Wel dom van Porsche dat ze het aanbod van Tesla om kennis uit te wisselen niet hebben aangenomen.