Prijspariteit hoeft natuurlijk niet tussen een BMW en een Peugeot, maar zal een BMW rijder het slikken dat ie 10K meer moet betalen voor een nieuwe BMW i3 (koetswerk van een 3-serie), tov een al erg dure Model 3, terwijl de prestaties van die Model 3 beter zijn (grotere range, snellere 0-100, hogere topsnelheid)?
Ik zou verwachten dat een BMW i3 (koetswerk 3-serie) in lease versie met prestaties van een 318d zo een 15K goedkoper zou zijn dan een Tesla Model 3 SR+, maar aan die prijs verdient BMW er niks aan. En ik weet ook niet of een elektrische 318d wel verkocht kan worden aan 51K als men wel prijspariteit zou wensen.
Ter vergelijking, een 318d begint aan €36750, met 150pk en 8,4s 0-100. 10 jaar geleden absoluut geen slak. Je kan probleemloos een EV bouwen met identieke prestaties, maar niet voor 37K.
De 420i Gran Coupé, de benzineversie van de i4, start overigens aan €46400 voor 184pk en 0-100 7,9s. De i4 start aan €60800, en dan heb je de standaard lelijke velgen, zwarte uni-lak, stof interieur en basis cruise control.
De Model 3, met parelmoer witte lak, kost om en beide 10K
minder, en komt met adaptieve cruise control, lane keeping autosteer en wat BMW kent als een comfort pakket (automatisch open en sluiten van de sloten). En panoramadak etc etc.
Daarom dat ik zeg dat BMW kopers vooral uit liefde voor het merk kopen, en dus absoluut niet early adopters zijn. Da's OK als je als merk dat segment van de markt wil aanboren, maar het probleem met late majority en laggards is dat dat marktsegment verdwijnt. Zie ook: Blackberry, Nokia. Oh, en mensen die vroeger een Blackberry kochten waren absoluut early adopters toen.