Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Hier de marktaandelen voor Tesla per land. Was geen overzicht van:
LandTesla verkopen
NO21096
NL3687
ES4551
SE8924
DE52460
IT5033
CH7219
DK2634
IE1317
FI1143
UK35422
AT4762
PT2195
FR3631

Alleen in Zweden en Nederland was Tesla uit de gratie - daar waar de EV-markt het eerst op gang kwam. België stond niet in de lijst.

(Ja, tabellen kun je handmatig maken: Making a table with BBCode - als je zoekt op "bbcode table generator" kun je het laten genereren)
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
disclaimer: ik heb het artikel niet geschreven en de testritten niet gereden. ;-)

Dit zijn echt onzintesten. Zegt helemaal niks over zuinigheid maar alles over batterijcapaciteit. Zelfde als een test doen met welke benzineauto je het verste komt zonder de tankinhoud mee te nemen.

Er wordt een EQS met een batterij van 108 kWh vergeleken met een Kia E Soul met 64 kWh. En de Model Y met 75 kWh. Die kun je toch niet vergelijken met elkaar? Appels met peren.
 
Dit zijn echt onzintesten. Zegt helemaal niks over zuinigheid maar alles over batterijcapaciteit. Zelfde als een test doen met welke benzineauto je het verste komt zonder de tankinhoud mee te nemen.

Er wordt een EQS met een batterij van 108 kWh vergeleken met een Kia E Soul met 64 kWh. En de Model Y met 75 kWh. Die kun je toch niet vergelijken met elkaar? Appels met peren.

Ja maar hoho @fivari heeft de testen niet gedaan 😂
 
Dit zijn echt onzintesten. Zegt helemaal niks over zuinigheid maar alles over batterijcapaciteit. Zelfde als een test doen met welke benzineauto je het verste komt zonder de tankinhoud mee te nemen.

Er wordt een EQS met een batterij van 108 kWh vergeleken met een Kia E Soul met 64 kWh. En de Model Y met 75 kWh. Die kun je toch niet vergelijken met elkaar? Appels met peren.
In de basis geef ik je gelijk, maar de titel gaat over het grootste bereik, soort van Quote 500 idee krijg je dan en dan klopt de lijst blijkbaar wel, onafhankelijk van capaciteit.
 
Komt ie weer, de tabel. :) Bron: AutoReview

Gesorteerd op efficiëntie van 130 km/u tov 100km/u (laatste kolom).

Als iemand een mening heeft over dat je niet te hard moet rijden met een Tesla, dan heb ik een leuk feitje voor hen. Volgens 130 vs 100 km/u van dezelfde website heeft een Mercedes C 300 een efficiëntie van 130 vs 100 km/u van 63.8%. Dus alle EVs van het lijstje zijn minimaal zo efficiënt als die Mercedes. Is trouwens een hybride die 5,8l/100km kan op 100km/u (1l per 17,2km) en 7,9l/100km op 130km/u (1l per 12,6km). Meer info over de gebruikte auto: L-722-JV

AutoOpgegeven100 km/u130 km/u% bij 100 km/u
tov opgegeven
% bij 130 km/u
tov opgegeven
% bij 130 km/u
tov 100 km/u
Audi E-Tron GT44941634893%78%84%
Mercedes EQE59451140986%69%80%
BMW i452042933483%64%78%
Tesla Model 3 Long Range58044334076%59%77%
Polestar 2 Long Range Dual Motor47039530084%64%76%
Polestar 2 Standard Range Single Motor41537228290%68%76%
Porsche Taycan met Performance Battery Plus48439329181%60%74%
Skoda Enyaq iV53740329375%55%73%
Nissan Ariya52543030482%58%71%
Tesla Model Y Long Range50743730586%60%70%
Kia EV652840127676%52%69%
Audi Q4 E-Tron49339026879%54%69%
Kia e-Soul45241328391%63%69%
Ford Mustang Mach-E54046331486%58%68%
Mercedes EQS65153936383%56%67%
Volkswagen ID.551649033095%64%67%
Renault Megane E-Tech Electric42038925593%61%66%
Kia Niro EV46040526488%57%65%
MG ZS EV Long Range44037624085%55%64%
Hyundai Ioniq 543042427099%63%64%
Skoda Enyaq Coupé RS iV52347529991%57%63%

De 4de kolom kan van alles betekenen. Gezien het sowieso 50% van de rittijd kost om Amsterdam überhaupt uit of in te komen, had ik liever gezien dat ze door de stad rijden apart hadden meegenomen, en ook het verbruik van 50km/u (zonder stoplichten). Dan krijg je een beter idee hoe goed is de regeneratie van de diverse merken is. Mening: zouden ze niet bij de WLTP moeten meenemen, of apart moeten melden.
 
Dit zijn echt onzintesten. Zegt helemaal niks over zuinigheid maar alles over batterijcapaciteit. Zelfde als een test doen met welke benzineauto je het verste komt zonder de tankinhoud mee te nemen.

Er wordt een EQS met een batterij van 108 kWh vergeleken met een Kia E Soul met 64 kWh. En de Model Y met 75 kWh. Die kun je toch niet vergelijken met elkaar? Appels met peren.
Wel raar, als ik met mijn model 3 P vanuit mijn woonplaats naar Senlis rijd, kom ik met 7% aan bij 130km/u
Als ik diezelfde trip met een ID.5 doe (zo'n 300kg zwaarder) , zou ik er met ABBRP niet geraken

De gegevens voor de Tesla zijn redelijk correct want die trip heb ik zo'n 700+ keer gedaan. (verdeeld over LR en P welliswaar)

What's wrong?

Edit: Ah, bij de ID.5 was het 29° buiten en bij de LR een schamele 5°
 
Last edited:
Dit zijn echt onzintesten. Zegt helemaal niks over zuinigheid maar alles over batterijcapaciteit. Zelfde als een test doen met welke benzineauto je het verste komt zonder de tankinhoud mee te nemen.

Er wordt een EQS met een batterij van 108 kWh vergeleken met een Kia E Soul met 64 kWh. En de Model Y met 75 kWh. Die kun je toch niet vergelijken met elkaar? Appels met peren.
Tja, het gaat ook wel een beetje over de verhouding tussen opgegeven range en daadwerkelijke range.

Op zich wel leuke testen maar het probleem is dat de omstandigheden niet allemaal gelijk zijn. Het verschil in temperatuur heeft natuurlijk wel een serieuze impact op de range van een EV.
 
Nogmaals, sommige plaatsen alles wat negatief is.
Je wil alleen horen wat je graag hoort? Dan ben je even erg als de anti-EV-ers die blijven beweren dat je er niet mee op reis kan,
dat er geen stroom genoeg zal zijn, dat er geen grondstoffen genoeg zijn, dat de batterij na 5 jaar kapot is.
Ooit werd hier gezegd dat de markt altijd gelijk heeft.
 
Zoals een "willekeurig" iemand op Twitter zegt:

1672416954848.png


Dus laten we samen de feiten boven tafel te krijgen, zoals JanG007 had gedaan met het ontdekken van die 24° temperatuurverschil tussen 2 testen.
 
Dat is nou net het probleem van zo’n test. Als je niet weet hoe er is getest en onder welke omstandigheden, kun je nooit een eenduidige conclusie trekken.
Cijfers zeggen alleen iets als je weet hoe ze tot stand zijn gekomen.
Ik krijg de indruk dat ze wilden dat de Duitse merken bovenaan zouden eindigen. Dan is het heel makkelijk om te zorgen dat de rest slechter zou scoren.
 
Je wil alleen horen wat je graag hoort? Dan ben je even erg als de anti-EV-ers die blijven beweren dat je er niet mee op reis kan,
dat er geen stroom genoeg zal zijn, dat er geen grondstoffen genoeg zijn, dat de batterij na 5 jaar kapot is.
Ooit werd hier gezegd dat de markt altijd gelijk heeft.

god nee, laten we vooral eerlijk blijven en zeker ook de nadelen opnoemen, maar er zijn mensen die echt altijd negatief zij, en dat is gewoon vermoeiend.