Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Die wachtlijsten bij andere fabrikanten zijn dramatisch. Collega van me -jonge meid- wacht vele malen langer op een Peugeot 206 dan ik op een MY. En waarom kan Tesla wel gewoon binnen 6 maanden EV's leveren en moet je bij Hyundai langer dan een jaar wachten op een Ioniq 5. Heeft niets met ruwe materialen en aanvoerlogistiek te maken, maar volgens mij alleen met productie capaciteit van de fabrikanten zelf.
inderdaad. Gebeld verleden week naar lokale verdeler Hyundai. Vandaag bestellen ioniq 6 is levering in januari 2024 ten vroegste. Voor ioniq 5 is het nog erger, nu bestellen is levering zomer 2024.
 
  • Like
Reactions: NielsA
In de jaren dat Taycan en Model S beiden normaal beschikbaar waren verkocht Porsche ca 10.000 Taycans waar Tesla bleef steken op ca de helft, 5000 Model Sen per jaar.

8BC61BCE-BF3B-4058-BC21-DB599C0C4A4B.png


F71E3469-F802-49ED-978A-0620BE8787BC.png
 
Het lijkt erop dat "the establishment" het moeilijk gaat krijgen met enerzijds de prijs verlaging van Tesla maar anderzijds die opkomst van de chinezen die wel in staat lijken te zijn in de goedkopere segmenten voertuigen aan te bieden die een scherpe prijs kwaliteit kunnen bieden.

 
Het lijkt erop dat "the establishment" het moeilijk gaat krijgen met enerzijds de prijs verlaging van Tesla maar anderzijds die opkomst van de chinezen die wel in staat lijken te zijn in de goedkopere segmenten voertuigen aan te bieden die een scherpe prijs kwaliteit kunnen bieden.

inderdaad, die MG4 krijgt overal excellente reviews en aan die prijs is het een no-brainer als je aan het kijken bent voor iets in dat segment. Ik heb een iets grotere auto nodig dus recent een model y rwd besteld maar anders stond die bovenaan de lijst. De id 3 van deze wereld gaan het moeilijk krijgen. Ik zie enkel nog het luxe segment waar de traditionele kunnen meespelen (Taycan, EQS, ..).
 
Mijn overbuurman heeft een Taycan Turismo. Toen ik hem vroeg naar zijn keuze: had een S Plaid in reservering staan, maar volledige onzekerheid over moment van levering bracht hem op de keuze voor de Porsche. Weer een EV er bij in de straat 👍
Volgend jaar rond deze tijd moeten mijn vrouw en ik overstappen op een nieuwe auto. Sowieso worden het weer EV’s, en in geval van mijn vrouw een nieuwe 3 of een Y.
Ik kom met mijn auto amper buiten NL, en heb dus niet echt ruimte nodig. Ik kijk dan ook met belangstelling naar die MG4 als vervanger voor de eNiro.
 
  • Like
Reactions: ebullio
inderdaad. Gebeld verleden week naar lokale verdeler Hyundai. Vandaag bestellen ioniq 6 is levering in januari 2024 ten vroegste. Voor ioniq 5 is het nog erger, nu bestellen is levering zomer 2024.

Ik vraag mij daarbij af of het niet kunnen maken is wegens supply chain of gewoon een beperking in productie omdat men op iedere auto verlies maakt en niet te veel verlies wil maken en daarom gewoon weinig maakt.

Levertijden lijkt vooral een legacy auto ev's probleem te zijn.
 
  • Like
Reactions: BobbyKings