Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Qua volume misschien wel, hij heeft wel een gewichtstraf van 400 kilo tov de X 😅



Buitenmaten MX zijn groter. Bagage ruimte van de MX is ook groter.

Verder zal je met de EX90 een beperking gaan krijgen in wat je mee kunt nemen want boven de 3500kg totaal zal je een groot rijbewijs voor dat ding moeten hebben. 2818kg leeg is echt bizar veel.
 
Last edited:
Ik volg je helemaal in de beoogde doelstellingen van de wagen en ga zeker het filmpje even bekijken.

Het zijn gewoon erg hoge cijfers en ik blijf erg benieuwd naar de uiteindelijke cijfers voor ons zonovergoten landje. Als ik naar mijn (veel krachtigere) zonnepanelen kijk, zou ik er alvast niet al teveel op rekenen.
De zonnepanelen doen niet zoveel voor de range, de range is een gevolg van andere keuzes
Een 60kwh accu blijft 60kwh en met een wat beter stroomlijn (kan dat nog zoveel beter dan 0,21?) en
gewichtsbesparing (wat zou het gewicht worden?) zou het zowaar kunnen dat er een WLTP van 600km uitgeperst kan worden. (Bij welke snelheden?)
De Lightyear 0 weegt 1575 kg, door een aantal keuzes die ze gemaakt hebben. Lightyear heeft ook altijd gezegd dat die keuzes de auto niet specifiek duurder maken, en er een goedkopere versie van kon gemaakt worden.
De Cd van de wagen is 0.175 ivm een Model 3 is dat een verschil van 24%. Het gewicht is een gevolg van het gebruik van koolstofvezel, wat echt niet zo duur hoeft te zijn.
Verder zijn er de wielnaafmotoren, gewoon een beetje efficiënter en niet gewoon belachelijk veel vermogen in de wagen.
Er zal dan ook veelvuldig gebruik moeten worden gemaakt van lichte, dure materialen, denk ik?
Een koolstofvezel/kunststof koetswerk hoeft echt niet duurder te zijn dan een aluminium koets.
Het gewicht van wagens (zowel ICE als EV) is door de jaren heen hard gestegen en dit komt niet door zwaardere motoren (integendeel) maar eerder door allerlei veiligheidsfuncties en verstevigingen. voor EV‘s is dit uiteraard ook de batterij.

Ik ben benieuwd en hoop met je mee dat het uiteindelijke resultaat, bij doorsnee gebruik, de verwachtingen zal inlossen.

Tenslotte, Ik sta er een beetje anders in. Voor mij is het net die claim van 800km die belangrijk is. Niet omdat het echt belangrijk is (jij en ik weten beter) maar het zou eerder de behoefte naar een ICE volledig invalideren bij het grotere publiek, je weet wel, het grootste, onterechte struikelblok voor velen.
 
Vandaag in het FD:
CFC598E7-5486-4D84-B1BA-17A13C71C01C.jpeg


tegenstrijdige berichten:
”Duitse auto-industrie blijft achter”
vs
”Porsche verkocht vorig jaar meer auto’s dan ooit”
 
Last edited:
Ik denk wel dat Stellantis, ondanks hun tegenspartelingen, geluk heeft dat ze met enkele EV-platformen de modellen van Peugeot/Citroën/Fiat/Alfa/Jeep/Dodge kan elektrificeren. VW probeert het ook, maar Ford heeft niet die capaciteit en gaan het op korte termijn erg moeilijk krijgen in Europa.

De auto van het jaar in België is een EV. Een Jeep. Maar op een platform dat ook gedeeld wordt door andere compacte auto's van Stellantis.

 
Porsche Taycan minus 16%.
Tesla levert een luxe EV aan EV prijs.
Porsche levert een luxe EV aan Porsche prijs.

De Porsche is wellicht qua luxegevoel nog iets hoger, maar enkel door aspecten die eerder met gevoel en perceptie te maken hebben, dan met rijervaring. Dit verantwoordt geenszins het prijsverschil.
De technische kwaliteiten van Tesla (range, laden) halen ze niet.
Porsche vindt alleen nog een publiek dat bij hen blijft voor het imago. “Ik heb altijd al Porsche willen rijden en nu ik het mij kan permitteren doe ik het ook”.
Huidige generaties geven daar minder om en kijken meer naar value for money.
En bij een EV wordt in de eerste plaats naar range en laden gekeken. Zelfs al weten wij nu wel dat de fixatie daarop vaak te groot is, bij een eerste EV is het vooral dat wat telt.
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
Tesla levert een luxe EV aan EV prijs.
Porsche levert een luxe EV aan Porsche prijs.

De Porsche is wellicht qua luxegevoel nog iets hoger, maar enkel door aspecten die eerder met gevoel en perceptie te maken hebben, dan met rijervaring. Dit verantwoordt geenszins het prijsverschil.
De technische kwaliteiten van Tesla (range, laden) halen ze niet.
Porsche vindt alleen nog een publiek dat bij hen blijft voor het imago. “Ik heb altijd al Porsche willen rijden en nu ik het mij kan permitteren doe ik het ook”.
Huidige generaties geven daar minder om en kijken meer naar value for money.
En bij een EV wordt in de eerste plaats naar range en laden gekeken. Zelfs al weten wij nu wel dat de fixatie daarop vaak te groot is, bij een eerste EV is het vooral dat wat telt.

niet helemaal akkoord, als ik zou kijken voor een EV in de 100k euro range dan zou ik een Taycan kopen. Maat van mij heeft er eentje en is echt wel een ferme machine. Qua afwerking staat die echt wel nog een trapje hoger dan een model S en door het 800v platform laadt die gewoon supersnel. Tesla is volgens mij onklopbaar in de 45k tot 65k categorie (na de prijsaanpassingen) maar in de high end (mensen die 100k gaan uitgeven aan een EV)zijn er volgens mijn bescheiden mening betere opties dan een S of X
 
de Porsche optielijst is inderdaad eindeloos (end duur) maar voor 120k heb je toch een mooie Taycan in mijn opinie
Nou dat "heb je" valt nog maar te bezien. Tegenvallende productie en lange wachtlijst.

 
  • Like
Reactions: Phil V
Die wachtlijsten bij andere fabrikanten zijn dramatisch. Collega van me -jonge meid- wacht vele malen langer op een Peugeot 206 dan ik op een MY. En waarom kan Tesla wel gewoon binnen 6 maanden EV's leveren en moet je bij Hyundai langer dan een jaar wachten op een Ioniq 5. Heeft niets met ruwe materialen en aanvoerlogistiek te maken, maar volgens mij alleen met productie capaciteit van de fabrikanten zelf.