Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Kijk, ik vermoed dat hier veel mensen zijn die zaken doen. Is korting geven zo gek?
Vraag je voor een bestelling van 100 stuks eenzelfde prijs per stuk als voor een bestelling van 1 stuk? Een keer de administratieve kost voor 100 stuks , 1 keer de onderhandeling over de productspecificaties, 1 keer de afhandeling.
Geef je als verkoper van, pak hem beet, laadpalen, een korting aan elektricien zodat die nog een kleine marge kan genereren wanneer ze jouw product plaatsen?
Geef je aan forumbezoekers een korting wanneer ze in jouw e-shop kopen?
Korting geven voor inderdaad 1 order van 100 dezelfde producten kan ik volgen. Maar LM's bestellen zelden allemaal dezelfde auto's in 1 order.

Ik werkte vroeger voor een bedrijf dat op jaarbasis 70 auto's bestelde. Allemaal andere auto's, en er zijn ~220 werkdagen in een jaar, dus genoeg dagen dat er geen bestellingen rolden.

De kortingen waren er om de beslisser te overtuigen om voor het goedkoopste te kiezen, niet voor het betere product.

Ik ken ook genoeg contracten die op prijs beslecht werden, waarna er intern problemen waren qua rendabiliteit, en er profielen werden weggehaald of vervangen door goedkoper volk, en de service eigenlijk niet gehaald werd. Klassiek probleem bij outsourcing: klant blij want koopt erg goedkoop in, en na 3 jaren drama wil klant weg omdat de service ondermaats is. Rinse, repeat.

En blijkbaar heeft Tesla dat niet nodig, want ze hebben zover we weten nog nooit kortingen aangeboden (maar zag wel recent een vacature voor bid management raamcontracten op LinkedIn) en hun pipeline zat altijd voldoende gevuld om hun productie te draaien.

En dat is nu toch leuk, dat de prijsdaling die ze nu doen om hun pipeline in Q1 op te vullen voor iedereen toegankelijk is, in plaats van in achterkamertjes bij importeurs, leasemaatschappijen en dealers?

Ik bedoel maar, had jij geen vies gevoel toen de Audi dealer voor je wat zat te neppen op een telmachine voor je neus toen ie je prijs aan het uitrekenen was?

Kennis van me werd recent de toonzaal uitgelachen omdat zijn budget, wat voorheen voldoende was voor een Q4 e-tron, nu niet meer was.
 
Hertz koopt ook gewoon online bij Tesla zonder korting. Als je niet de volle mep betaald dan gaat deze naar een ander die dat wel doet.
Korting geven aan een LM is geboren uit armoede.
En Hertz doet dat natuurlijk omdat mensen een Tesla willen, niet een ander ding.

Ik kreeg afgelopen winter over de grote plas het aanbod om een Polestar 2 te kiezen; was nog de enige EV die ze hadden. Heb 'm laten staan.

Werd snel duidelijk: op de wegen reden er benzines, en Tesla's. Heb er maar 1 ID.4 en 1 Hyundai Ioniq gezien (ja, de originele Ioniq).
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Super belangrijk, waterpas zetten


25ED2201-D2F0-444C-BCBC-926613806A16.jpeg
 
Het cijfer voor Noorwegen bevat alle e-tron die ooit in Noorwegen verkocht werden. Idem voor de Tesla-modellen. Het betreft dus geen jaarlijkse cijfers zoals die 118k wel zijn.
De VW-groep in zijn geheel verkocht bijna 600k BEV's in 2022. goed voor net geen 7% van het totaal aantal auto's dat de groep verkocht. Wachttijden lopen aanzienlijk op dus lijkt het wel dat zij op korte termijn geen behoefte hebben om de prijzen te laten zakken.
 
Wachttijden lopen aanzienlijk op dus lijkt het wel dat zij op korte termijn geen behoefte hebben om de prijzen te laten zakken.
Wachttijden zijn al even lang, en verkopen zakken. Lijkt me dat er een kink in de kabel zit qua toeleveringen.

Maar misschien speelt er ook iets zoals bij Ford: elke verkochte Mustang Mach-E wordt aan verlies verkocht, dus hoe meer men produceert en kan leveren, hoe groter het verlies... 😬
 
Het cijfer voor Noorwegen bevat alle e-tron die ooit in Noorwegen verkocht werden. Idem voor de Tesla-modellen. Het betreft dus geen jaarlijkse cijfers zoals die 118k wel zijn

Ah, context, fijn.


De VW-groep in zijn geheel verkocht bijna 600k BEV's in 2022. goed voor net geen 7% van het totaal aantal auto's dat de groep verkocht.

En dat betekende een groei van 26% YoY voor de BEV’s. VAG als geheel liet een krimp zien van een kleine 9%.

Conclusie die ik hieruit trek is dat ze niet bij machte zijn om de productie van BEV’s überhaupt voldoende op te schalen om de dalende ICE verkopen op te vangen.

Wachttijden lopen aanzienlijk op


Mjah, zelfde conclusie helaas.
 
Wachttijden zijn al even lang, en verkopen zakken. Lijkt me dat er een kink in de kabel zit qua toeleveringen.

Maar misschien speelt er ook iets zoals bij Ford: elke verkochte Mustang Mach-E wordt aan verlies verkocht, dus hoe meer men produceert en kan leveren, hoe groter het verlies... 😬
Naast Tesla, die zeer goede winsten maakt op de EV's maakt alleen BYD een heel klein winstje op de EV's.
De rest van alle EV fabrikanten maakt de rest alleen maar enorme verliezen op de EV verkopen.
 
Audi vermeld hoeveel elektrische auto's ze geleverd hebben in 2022 op hun site.

Audi delivered 118,196 electric models to customers last year, which is 44.3 percent more than in 2021.

 
  • Like
Reactions: fivari
ik heb het dan ook over de verklaring voor de hoge leaseprijs van de M3.
De verklaring voor de relatief lage prijs voor de e-tron was het tegenovergestelde: erg hoge restwaarde, een korting op de catalogusprijs en zeer acceptabele onderhoudskosten.
Dat een LM een korting krijgt, vind ik eigenlijk normaal. Grote hoeveelheden vragen minder kosten. Je zakenpartners ook iets gunnen, motiveert hen. Wanneer vastgesteld wordt dat sommige LM niet enthousiast zijn om Tesla aan te bieden dat allicht de oorzaak.
.In die optiek zou de Model 3 nu dan een pak minder moeten kosten in de lease aangezien de restwaarde het even goed, zelfs beter, doet dan een E-tron. (prijswijziging voorlopig buiten beschouwing gelaten)

Het onderhoud (welk onderhoud?) minder kost dan een E-tron en het qua vervangwagen gebruik nogal lijkt mee te vallen. (Collega zit in maand 3, wachtende op z’n E-tron onderdeel)

Men heeft dan duidelijk gegokt en verloren want zowel de I-pace alsook de (fat) E-tron kan je niet meer bestellen met je m3 budget waar, in de lease, de m3 niet duurder is geworden maar de E-ton en I-pace duidelijk wel.
 
Dat een e-tron duurder is in de leasing is niet meer dan normaal. De situatie van eind 2018 is genormaliseerd omdat de onzekerheden rond de M3 zijn verdwenen.
Ik vermoed ook dat de kortingen op de audi ondertussen minder groot zijn omdat er in verhouding tot de productiecapaciteit voorlopig geen vraagprobleem is. Integendeel, de wachttijden zijn enorm.