Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
@Blackbelt Als jouw vrouw dezelfde aantallen auto's bestelt dan krijgt ze ook die 25% korting wel hoor. Beetje simpel geredeneerd van je.
Ik vind dat altijd boerenbedrog.

Een Apple verdeler moet krabben om 9% te krijgen. Als je gaat inkopen bij IT groothandelaars zit je aan prijzen ex BTW boven wat je ze bij Coolblue kan kopen inclusief BTW. Maar tegelijk zie ik soms kortingen van 50% en meer voor bepaald IT materiaal...
 
Men schreeuwt al 10 jaar dat EV’s in waarde gaan dalen. Zoiden leasemaatschappijen dat dan niet ingecalculeerd hebben?
Trouwens, die inruilwaardes waren bij het afsluiten van het contract voor een 3 nog niet bekend. Vermoedelijk werd die dus voor de zekerheid heel laag ingeschat in de berekening.
Maar dan niet voor de e-tron en de i-Pace want ik kon een i-Pace van 100kEUR leasen voor de prijs van een model 3 van 62 kEUR.
Arval heeft dat zelf aangegeven toen er geïnformeerd werd over de hoge leasekosten (en ik dacht dat @fivari een soortgelijk antwoord heeft gekregen indertijd)
 
Last edited:
Ik voel me toch net iets minder genaaid bij Tesla.

Op een auto is 25% gewoon een gek getal en niet te verantwoorden door die aantallen.
Ooit van vaste kosten gehoord? Die zijn behoorlijk hoog bij productie van auto's (ontwikkeling, marketing, ) Ik heb ooit de productiekost gehoord van een Opel Astra gehoord, dat was belachelijk goedkoop tegenover de verkoopsprijs (en dan spreken we niet van 25% verschil).
 
Deze rijtest al voorbij gekomen hier?
Vooropgesteld, dure bak. Maar heel veel enthousiasme van de journalist, over rijgedrag, verbruik, range, rij hulp systeem.

in t segment van de model X lijkt me dit een mooi alternatief.

Tot je een noodstop moet maken met die zware bak. Auto is totaal gebuisd op de remtests van Bjorn, remafstand van om en bij de 50m, waar anderer EV's < 40 m nodig hebben
 
  • Informative
Reactions: ERvee
Maar dan niet voor de e-tron en de i-Pace want ik kon een i-Pace van 100kEUR leasen voor de prijs van een model 3 van 62 kEUR.
Arval heeft dat zelf aangegeven toen er geïnformeerd werd over de hoge leasekosten (en ik dacht dat @fivari een soortgelijk antwoord heeft gekregen indertijd)
Die i-pace stond idd aan 92K naast een Tesla Model 3 LR in 2019. Heb ik ook nooit gesnapt…
 
De verklaring die ik kreeg was enerzijds dat de restwaarde moeilijk in te schatten viel en daarom laag werd genomen.
Anderzijds lagen de onderhoudskosten erg hoog. Ik vermoed omdat de ervaring met MS uitgewezen had dat bij brokken door panne of ongeval de wachttijden op wisselstukken opliepen en daarmee de kosten voor een vervangwagen.
Maar alles wat je daar zegt, zorgt toch net voor een hoger lease bedrag?

Dat verklaart toch nooit waarom een auto die 30K duurder is evenveel zou kosten in de lease?

Trouwens, op dat moment zat een 530e met leuke opties a rato 60-65K rond de 1050euro/maand.
Wat dan weer beter strookte qua vergelijk tov de aanschafwaarde.

Dus waarom een I-pace van 92K kon geleased worden voor 950euro/maand, beats me.
 
ik heb het dan ook over de verklaring voor de hoge leaseprijs van de M3.
De verklaring voor de relatief lage prijs voor de e-tron was het tegenovergestelde: erg hoge restwaarde, een korting op de catalogusprijs en zeer acceptabele onderhoudskosten.
Dat een LM een korting krijgt, vind ik eigenlijk normaal. Grote hoeveelheden vragen minder kosten. Je zakenpartners ook iets gunnen, motiveert hen. Wanneer vastgesteld wordt dat sommige LM niet enthousiast zijn om Tesla aan te bieden dat allicht de oorzaak.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Hippogrief
Klassieke merken hebben een enorme gap tussen de catalogusprijs, en de prijzen die ze rekenen aan de leasemaatschappijen. Daar zit makkelijk 15-25% korting op.
Particulieren mogen blij zijn met 2.5% en een dode mus...
Het is wel de eerste keer dat ik in de bedrijfswagen cataloog zo een groot verschil zie binnen dezelfde klasse die werknemers kunnen kiezen. Vroeger zag je nooit een wagen van 47k euro en een wagen van 75k binnen dezelfde functieklasse als keuzemogelijkheid.
 
Het is wel de eerste keer dat ik in de bedrijfswagen cataloog zo een groot verschil zie binnen dezelfde klasse die werknemers kunnen kiezen. Vroeger zag je nooit een wagen van 47k euro en een wagen van 75k binnen dezelfde functieklasse als keuzemogelijkheid.
Onlangs ook gemerkt. ID4, Polestar, MB EQA, Volvo XC40.
En dan Mini SE en MB EQB.
Veel hangt natuurlijk af van de opties.
Deze laatste staan wat apart vermeld. Wellicht andere voorwaarden (opleg of compensatie).
 
ik heb het dan ook over de verklaring voor de hoge leaseprijs van de M3.
De verklaring voor de relatief lage prijs voor de e-tron was het tegenovergestelde: erg hoge restwaarde, een korting op de catalogusprijs en zeer acceptabele onderhoudskosten.
De waarheid blijkt natuurlijk omgekeerd, maar de restwaarde en de korting worden door VW geslikt.
Dat een LM een korting krijgt, vind ik eigenlijk normaal. Grote hoeveelheden vragen minder kosten. Je zakenpartners ook iets gunnen, motiveert hen. Wanneer vastgesteld wordt dat sommige LM niet enthousiast zijn om Tesla aan te bieden dat allicht de oorzaak.
Kan je ook de vraag stellen: heeft Tesla nood aan kortingen aan LM om hun verkopen te stimuleren?
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
De waarheid blijkt natuurlijk omgekeerd, maar de restwaarde en de korting worden door VW geslikt.
Precies een E-tron die met 35% korting aan een leasemaatschappij verkocht wordt omdat ze anders niet te verkopen zijn...
Kan je ook de vraag stellen: heeft Tesla nood aan kortingen aan LM om hun verkopen te stimuleren?
Hertz koopt ook gewoon online bij Tesla zonder korting. Als je niet de volle mep betaald dan gaat deze naar een ander die dat wel doet.
Korting geven aan een LM is geboren uit armoede.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
De waarheid blijkt natuurlijk omgekeerd, maar de restwaarde en de korting worden door VW geslikt.

Kan je ook de vraag stellen: heeft Tesla nood aan kortingen aan LM om hun verkopen te stimuleren?
Dat hele principe van kortingen is ook om de virtuele restwaarde op te krikken.

Als je een auto van 4 jaar oud die zogezegd 70k gekost heeft te koop zet voor 35k, dan heb je mogelijk klanten. Doe je dat met een auto van 50k, dan vinden mensen het verschil te klein...

Maar als je dus particulier je auto koopt, dan wordt je behoorlijk droog geschoren omdat je dus wel die hoge catalogusprijs gaat betalen.
Nu meer merken de dealer zowat buiten spel willen zetten verwacht ik dat dat meer gaat gebeuren.

Showrooms waar je auto's kan bekijken, vragen kan stellen, proefrit maken, en dan online bestellen.
En prijs=prijs ipv de koehandel met... daarvoor moet ik mijn baas even spreken, en dan terugkomen met de melding dat ze bijna ontslagen zijn en een prijs hebben die compleet gek ik en enkel geldig is tot je naar de deur stapt...
 
Kan je ook de vraag stellen: heeft Tesla nood aan kortingen aan LM om hun verkopen te stimuleren?
Evenveel nood dan om de prijzen plots met 20% te laten zakken om hun verkopen te stimuleren, vermoed ik. Het is een kwestie van productiecapaciteit en levertermijnen.

Kijk, ik vermoed dat hier veel mensen zijn die zaken doen. Is korting geven zo gek?
Vraag je voor een bestelling van 100 stuks eenzelfde prijs per stuk als voor een bestelling van 1 stuk? Een keer de administratieve kost voor 100 stuks , 1 keer de onderhandeling over de productspecificaties, 1 keer de afhandeling.
Geef je als verkoper van, pak hem beet, laadpalen, een korting aan elektricien zodat die nog een kleine marge kan genereren wanneer ze jouw product plaatsen?
Geef je aan forumbezoekers een korting wanneer ze in jouw e-shop kopen?
Precies een E-tron die met 35% korting aan een leasemaatschappij verkocht wordt omdat ze anders niet te verkopen zijn...
Ik keek even de totale verkopen na voor Noorwegen. Dat niet kunnen verkopen blijkt nog mee te vallen. Ik kom ze zelf ook erg vaak tegen bij de snelladers:
Audi E-tron: 28.233
MY: 25.857
M3: 38.924
MX: 14.247
MS: 21.548