Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik kan alleen maar vaststellen dat Tesla nu zijn prijzen met heel wat % hebben doen dalen. Dus blijkbaar hadden ze toch moeite om zoveel wagens aan de man te brengen aan de huidige prijzen...
Weet ik niet. Het is wel zo dat marge per wagen blijkbaar niet zo belangrijk is voor analysten maar het aantal afgeleverde wagens des te meer. Wat doe je dan als je enorme marges hebt? Juist, die aantallen halen door de prijs te laten zakken en tegelijkertijd de Chinezen en vooral de Europeanen het vuur aan de schenen leggen.

Ik vind het een gekke redenering van je, precies of de rest van de industrie niet met dezelfde EVENTUELE vraag daling te maken zou hebben?

Old auto kan amper auto’s afleveren en vraagt goed door. Niet omdat de vraag groot is maar volgens mij puur omdat ze het aantal productie slots kunstmatig laag houden
 
Helemaal geen vreemde redenering. Waarom zou je, als je zonder enig moeite je volledige capaciteit aan een hoge prijs kan verkopen, een zo grote prijsdaling doorvoeren?
Voor een aantal klassieke merken geldt dan weer dat de productiecapaciteit beperkt is maar die capaciteit is wel somd meer dan een jaar volgeboekt. Ook voor de ICE lopen de wachttijden op en stijgen de prijzen. Niet de beperkte vraag is de reden maar de (kunstmatige?) schaarste, bv op vlak van halfgeleiders.
 
Helemaal geen vreemde redenering. Waarom zou je, als je zonder enig moeite je volledige capaciteit aan een hoge prijs kan verkopen, een zo grote prijsdaling doorvoeren?
Voor een aantal klassieke merken geldt dan weer dat de productiecapaciteit beperkt is maar die capaciteit is wel somd meer dan een jaar volgeboekt. Ook voor de ICE lopen de wachttijden op en stijgen de prijzen. Niet de beperkte vraag is de reden maar de (kunstmatige?) schaarste, bv op vlak van halfgeleiders.
Als je afgerekend wordt op aantallen en je de ruimte hebt, why not? Je capaciteit (kunstmatig?) verkleinen daar blijf je niet met wegkomen, zeker niet als de Chinezen met hele leuke en veel goedkopere dingen komen.

Maar goed, het heeft toch z’n effect of zou het bij de Chinezen toch een vraag probleem zijn en hebben enkel de Duitsers hun zaakjes op orde/zijn immuun voor de macro’s?

 
Last edited:
Niet de beperkte vraag is de reden maar de (kunstmatige?) schaarste, bv op vlak van halfgeleiders.


Er is geen chiptekort.





Er is een onvermogen en onwil om produktie op te schalen vanwege korte termijn winstmaximalisatie voor de aandeelhouders.

Bedrijfsbeleid is derhalve het lang mogelijk traineren van de transitie naar BEV’s en zo lang mogelijk ICEV’s blijven verkopen waar ze wél winst op maken.

Lange termijn visie -of überhaupt visie- ontbreekt volledig.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Maarten and wooter
Waarom zou je, als je zonder enig moeite je volledige capaciteit aan een hoge prijs kan verkopen, een zo grote prijsdaling doorvoeren?
Denk dat het meer met de stockprice te maken had. Als je ongeveer evenveel auto's verkoopt tegen een perfecte marge, met korte levertijd, lijkt het net dat de vraag (te) laag is. Tesla aandelen zijn enorm gezakt de laatste periode (3-4 mnd).

Nu staan ze er weer anders voor. Orderboeken zijn nu wel ramvol, welke Corona?, nieuwe fabrieken komen op stoom, koers schiet weer omhoog. Lijkt straks net dat ze de perfecte Q1 hebben gedraaid. Media staat vol met Tesla prijsoorlog. En na een maand koerswinst gaan de prijzen weer omhoog. De S/X kon je ook een periode krijgen voor rond de 80k.

Ik wacht nog steeds op de $35.000 model 3. 🍿
 
Wel hoor. Je kunt niet zomaar iedere willekeurige chip in iedere willekeurige applicatie mikken. Heel erg kortzichtig gedacht.
Dat is zo en volgens de Stellantis en Duitse CEO’s gaat dit nog tot eind 2023 duren en Skoda kondigde ze op 3 januari aan de productie weer stil te leggen.

Bij Volvo in Gent produceren ze nu 170K auto’s ipv 250K, uiteraard door het chip tekort.

De prijzen zijn echter ook serieus omhoog gegaan en men past dezelfde tactiek toe als Tesla 1-2 jaar geleden.

Echter twijfel ik zeer hard aan het feit dat dit te maken heeft met een vraag die ijzersterk is of dus eerder met het soms halveren van produktie slots die ook de dalende vraag te maskeert.

Niemand blijkt zich die vraag te stellen, enkel als Tesla z’n prijzen naar beneden haalt. Toch wat vreemd is in een globale economie, niet?

Punt is; die crisis duurt nu al enkele jaren en is blijkbaar nog niet weg.

Toch vreemd dat constructeurs en toeleveranciers geen aanstalten maken om idd zoals Tesla andere chips te gaan gebruiken. Men vraagt dus liever door ipv er iets aan te doen.

Of dit de goede strategie is, zal later blijken. Tot hiertoe ziet het eruit dat er nog vele mee gaan in die gedachte dus wie weet.
 
Of dit de goede strategie is, zal later blijken. Tot hiertoe ziet het eruit dat er nog vele mee gaan in die gedachte dus wie weet.
Verticale integratie is mooi, 'het snelle kunnen schakelen', maar de auto's (en dus ook de software) moeten wel 20 jaar mee gaan. Je moet je afvragen of al die diversiteit aan de achterkant niet een draak van een softwareproduct gaat opleveren, omdat je heel veel codebranches moet maken en die separaat bij moet bijhouden. Althans, dat is mijn gedachte er over.
 
  • Like
Reactions: horta
Nee, niet zomaar.

Daarvoor moet je een Agile organisatie zijn.


Dankjewel voor de voorzet 😉
Dat heeft helemaal NIETS met agile te maken, maar met de toevallige (!) beschikbaarheid van soortgelijke chips. Probeer maar eens een Raspberry Pi 4 te kopen voor de normale prijs van 50 euro. Die dingen zijn nu 300-400 euro vanwege tekort.
 
Dat heeft helemaal NIETS met agile te maken, maar met de toevallige (!) beschikbaarheid van soortgelijke chips. Probeer maar eens een Raspberry Pi 4 te kopen voor de normale prijs van 50 euro. Die dingen zijn nu 300-400 euro vanwege tekort.

Geen idee maar eerste aanbieding die ik kon vinden...
 
Elektrisch, BEV dan, is de toekomst. Daar twijfelt hier niemand aan. Maar daar zijn we nog niet. Kan je de traditionele merken verwijten dat ze met de huidige realiteit rekening houden?
De verkoop van de traditionele automerken bestaat op dit moment en vermoedelijk nog jarenlang maar voor een klein deel uit BEV. Is dat een kwestie van aanbod of van marktvraag? We waren in november een week in Tunesië. Ik heb tussen de tienduizenden auto's (het is er lekker druk) 1 (één!) elektrische auto gezien: een Q4 e-tron.
De realiteit van heel wat markten vraagt nog heel veel ICE cars. In België stijgt het aandeel BEV van de nieuw ingeschreven voertuigen naar 9,2%, bijna uitsluitend te danken aan bedrijfswagens en dus de incentives (of verplichting) vanuit de overheid.
Wat de schaarste betreft: die beperkt zich niet tot halfgeleiders. Ik denk bv. aan de kabelbomen die lang niet beschikbaar waren. De schaarste komt de autobouwers trouwens niet slecht uit: ze stellen vast dat ze hun prijzen en marges kunnen optrekken en even winstgevend zijn met minder auto's.
 
  • Like
Reactions: horta
Meh. De RWD kost iets meer dan 35K ex btw in Nederland.

Prijzen worden in de VS altijd ex belastingen gecommuniceerd omdat die per staat verschillen.
Alleen ik heb hem dat al meerdere keren uitgelegd maar feiten zijn niet belangrijk voor hem alleen zijn onderbuik verteld hem de waarheid.
Ergo verspeelde energie dus.
 
Nieuw op dit forum. MYLR in bestelling. M'n verleden ligt vooral bij Volvo en Lexus.

My take. Musk staat niet bepaald gekend als dom. Door nu zijn prijzen te doen dalen haalt hij kopers weg van andere EV's. Dit zijn kopers die de komende 5 jaar (10 jaar?) geen andere wagen meer nodig hebben. Dat haalt de broodnodige wind uit de zeilen voor de andere merken die het zo al moeilijk hebben met leveren en met verkoop en hoge prijzen hun R&D willen terugwinnen. Je moet als consument toch behoorlijk masochistisch zijn, of een Tesla-hater, of iemand die totaal niet kan omgaan met het online gebeuren (en dat zal vaak zijn), om nu nog pakweg een VW of Audi te kopen als je een Tesla kan kopen met betere features voor minder geld. Wie in godsnaam koopt een Megane E-tech of een ID3 voor 40k-50k als je een MYSR voor 48k op de oprit zet? Imho is Musk daarmee één generatie consumenten (met generatie bedoel ik dan "wie zijn auto nu moet vervangen") volledig uit de markt aan het halen. En dat zal desastreuze gevolgen hebben voor de anderen merken. In de eerste plaats hun dealersnet. Vervolgens zijn die merken met uitgedund dealersnet niet klaar om online te verkopen en te servicen. Hun klanten zijn niet bereid om 60 kilometer te rijden om een dealer te bezoeken of een onderhoud te laten uitvoeren. And so... down it goes.

De leasingbedrijven zullen nog wat tegenspurtelen en de klassieke merken ondersteunen omdat ze hun buying power anders aan het verliezen zijn. Maar verliezen gaan ze. Daar ben ik zeker van.

Als Musk zijn strategie doorzet kan hij nog eens minstens 10% dalen met zijn prijzen. De marge laat dit nog ruim toe. Mogelijks zal hij misschien eerst nog eens stijgen met de prijzen om te zorgen dat er geen uitstelgedrag komt bij de consument, om er dan er terug volop voor te gaan met een tweede prijsdaling. Introductie nieuwe batterijpakketten kan daarbij een justificaties zijn naar de buitenwereld. Just my 5 ct.

Als Tesla er ook nog in slaagt een betaalbare M2 op de markt te zetten die de jonge "relatief autohatende" generatie kan over de brug halen. Dan wordt het helemaal te gek. Maar ik vermoed dat ze hun pijlen zullen verschieten op die 2 mio wagens die ze dit jaar in de markt zullen brengen. De pipeline vullen, en de prijzen aanpassen zodat de fabrieken kunnen blijven draaien.

Als Tesla dan nog een eigen financieringsvehikel op de markt zet. Dat zit niet in de pipe. Maar ervaring heeft ie wel hiermee;

Wat betreft "de andere merken". Ik ben er behoorlijk wat gaan bezoeken de laatse maanden. Ik weet niet aan welke drugs de designers en decision makers van die merken zitten feitelijk. Maar er zijn eigenlijk geen wagens of zo goed als geen wagens die "iets los maken" bij mij. Het is allemaal druk design. "Form follows functionality" bestaat niet meer. Wel te vinden: led-lichtjes in het interieur. Heel veel screen-real-estate. Veel kleurtjes. Veel bling. Onoverzichtelijke gamma's. Ellenlange optielijsten die een instant shot van FOMO triggeren. Prijzen waarvan je gaat duizelen. And I'm looking at you MB.

Lexus België heeft zijn excellent loontrekkend dealersnet waar ik al 12 jaar klant was ondergebracht bij Toyota dealers. In mijn geval was dat een desastreuze beslissing. Niet gedocumenteerde onderhoudskosten die tot 750 euro oplopen. Een nieuwe wagen kopen is quasi onmogelijk. Twee keer offerte gevraagd voor een plug-in hybrid. Nooit ontvangen. Beloofde en geplande testit die niet doorgaat. Wat kan ik zeggen? Als de dealer niet achter zijn produkt staat, dan... eindigt het.

M'n MYLR tikt - nog steeds tot m'n eigen stomme verbazing - alle boxes af. Gebruiksgemak. En design. En prijs intussen ook. De weinige Tesla mensen van vlees en bloed die ik ontmoet heb, zijn top. Een vraag stellen is ze beantwoord krijgen.

Ik heb geen te hoge maar realistische verwachtingen over Tesla. Maar ze worden wel overtroffen tot nu. Maar the proof of the pudding is in eating the pudding. Ik zal mijn finale mening nog wel bijstellen / meedelen.
 
Last edited: