Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Nieuw op dit forum. MYLR in bestelling. M'n verleden ligt vooral bij Volvo en Lexus.

My take. Musk staat niet bepaald gekend als dom. Door nu zijn prijzen te doen dalen haalt hij kopers weg van andere EV's. Dit zijn kopers die de komende 5 jaar (10 jaar?) geen andere wagen meer nodig hebben. Dat haalt de broodnodige wind uit de zeilen voor de andere merken die het zo al moeilijk hebben met leveren en met verkoop en hoge prijzen hun R&D willen terugwinnen. Je moet als consument toch behoorlijk masochistisch zijn, of een Tesla-hater, of iemand die totaal niet kan omgaan met het online gebeuren (en dat zal vaak zijn), om nu nog pakweg een VW of Audi te kopen als je een Tesla kan kopen met betere features voor minder geld. Wie in godsnaam koopt een Megane E-tech of een ID3 voor 40k-50k als je een MYSR voor 48k op de oprit zet? Imho is Musk daarmee één generatie consumenten (met generatie bedoel ik dan "wie zijn auto nu moet vervangen") volledig uit de markt aan het halen. En dat zal desastreuze gevolgen hebben voor de anderen merken. In de eerste plaats hun dealersnet. Vervolgens zijn die merken met uitgedund dealersnet niet klaar om online te verkopen en te servicen. Hun klanten zijn niet bereid om 60 kilometer te rijden om een dealer te bezoeken of een onderhoud te laten uitvoeren. And so... down it goes.

De leasingbedrijven zullen nog wat tegenspurtelen en de klassieke merken ondersteunen omdat ze hun buying power anders aan het verliezen zijn. Maar verliezen gaan ze. Daar ben ik zeker van.

Als Musk zijn strategie doorzet kan hij nog eens minstens 10% dalen met zijn prijzen. De marge laat dit nog ruim toe. Mogelijks zal hij misschien eerst nog eens stijgen met de prijzen om te zorgen dat er geen uitstelgedrag komt bij de consument, om er dan er terug volop voor te gaan met een tweede prijsdaling. Introductie nieuwe batterijpakketten kan daarbij een justificaties zijn naar de buitenwereld. Just my 5 ct.

Als Tesla er ook nog in slaagt een betaalbare M2 op de markt te zetten die de jonge "relatief autohatende" generatie kan over de brug halen. Dan wordt het helemaal te gek. Maar ik vermoed dat ze hun pijlen zullen verschieten op die 2 mio wagens die ze dit jaar in de markt zullen brengen. De pipeline vullen, en de prijzen aanpassen zodat de fabrieken kunnen blijven draaien.

Als Tesla dan nog een eigen financieringsvehikel op de markt zet. Dat zit niet in de pipe. Maar ervaring heeft ie wel hiermee;

Wat betreft "de andere merken". Ik ben er behoorlijk wat gaan bezoeken de laatse maanden. Ik weet niet aan welke drugs de designers en decision makers van die merken zitten feitelijk. Maar er zijn eigenlijk geen wagens of zo goed als geen wagens die "iets los maken" bij mij. Het is allemaal druk design. "Form follows functionality" bestaat niet meer. Wel te vinden: led-lichtjes in het interieur. Heel veel screen-real-estate. Veel kleurtjes. Veel bling. Onoverzichtelijke gamma's. Ellenlange optielijsten die een instant shot van FOMO triggeren. Prijzen waarvan je gaat duizelen. And I'm looking at you MB.

Lexus België heeft zijn excellent loontrekkend dealersnet waar ik al 12 jaar klant was ondergebracht bij Toyota dealers. In mijn geval was dat een desastreuze beslissing. Niet gedocumenteerde onderhoudskosten die tot 750 euro oplopen. Een nieuwe wagen kopen is quasi onmogelijk. Twee keer offerte gevraagd voor een plug-in hybrid. Nooit ontvangen. Beloofde en geplande testit die niet doorgaat. Wat kan ik zeggen? Als de dealer niet achter zijn produkt staat, dan... eindigt het.

M'n MYLR tikt - nog steeds tot m'n eigen stomme verbazing - alle boxes af. Gebruiksgemak. En design. En prijs intussen ook. De weinige Tesla mensen van vlees en bloed die ik ontmoet heb, zijn top. Een vraag stellen is ze beantwoord krijgen.

Ik heb geen te hoge maar realistische verwachtingen over Tesla. Maar ze worden wel overtroffen tot nu. Maar the proof of the pudding is in eating the pudding. Ik zal mijn finale mening nog wel bijstellen / meedelen.

Welkom 😁

Dat is een eerste post om in te lijsten 💯
 
Ik kan alleen maar vaststellen dat Tesla nu zijn prijzen met heel wat % hebben doen dalen. Dus blijkbaar hadden ze toch moeite om zoveel wagens aan de man te brengen aan de huidige prijzen...
Q1 is altijd een zwak kwartaal. Niet toevallig dat het Belgische autosalon altijd in januari is.

Tesla heeft 2 nieuwe fabrieken die op tempo komen, en een uitbreiding in China. Die productiecapaciteit moet je niet laten liggen voor wat marge, als je je prijzen terug naar pre-corona-crisis kan laten brengen. En je haalt er een concurrentieel voordeel uit dat de concurrentie niet heeft.

Stel dat ze niks hadden gedaan en Q1 net zoals de andere Q1's weer minder was, dan stond iedereen weer in april te janken dat Tesla's groei weer slabakt...
 
  • Like
Reactions: JanG007
Wel hoor. Je kunt niet zomaar iedere willekeurige chip in iedere willekeurige applicatie mikken. Heel erg kortzichtig gedacht.
Er is een chiptekort naar oude chips die chipsfabrieken niet meer maken, en OEM's moeten in het huidige decennia gesleurd worden. En dat betekent dus hun elektrische zetels voor hun Mercedes B klasse opnieuw ontwerpen zodat ze werken met huidige chips ipv die van 15 jaar geleden.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Ik wacht nog steeds op de $35.000 model 3. 🍿
De $35000 Model 3 heeft bestaan. Maar dat was een prijs exclusief belasting, en inmiddels kom je daar qua inflatie niet meer aan.

Klagen dat je op een 35K model 3 wacht is zoals zeggen dat je wacht dat je terug je winkelkar kan vullen voor minder dan 5000 frank of 250 gulden.
 
Elektrisch, BEV dan, is de toekomst. Daar twijfelt hier niemand aan. Maar daar zijn we nog niet. Kan je de traditionele merken verwijten dat ze met de huidige realiteit rekening houden?
De verkoop van de traditionele automerken bestaat op dit moment en vermoedelijk nog jarenlang maar voor een klein deel uit BEV. Is dat een kwestie van aanbod of van marktvraag? We waren in november een week in Tunesië. Ik heb tussen de tienduizenden auto's (het is er lekker druk) 1 (één!) elektrische auto gezien: een Q4 e-tron.
De realiteit van heel wat markten vraagt nog heel veel ICE cars. In België stijgt het aandeel BEV van de nieuw ingeschreven voertuigen naar 9,2%, bijna uitsluitend te danken aan bedrijfswagens en dus de incentives (of verplichting) vanuit de overheid.
Wat de schaarste betreft: die beperkt zich niet tot halfgeleiders. Ik denk bv. aan de kabelbomen die lang niet beschikbaar waren. De schaarste komt de autobouwers trouwens niet slecht uit: ze stellen vast dat ze hun prijzen en marges kunnen optrekken en even winstgevend zijn met minder auto's.
Ik vind het zo vreemd dat jij zegt dat de transitie te hard gaat.

Volgens mij rij je toch al langer elektrisch dan ik?

Ik rij al 5,5 jaar elektrisch. Ik was zeker niet de eerste. Het laatste jaar kan je in Vlaanderen om de 20km een locatie met minimum 1 snellader +100kW vinden.

Wat is het überhaupt nog logisch dat er maar 5% van de verkochte auto's BEV's zijn in Vlaanderen?
 
Ze hebben wel de luxe om dit te kunnen, terwijl de concurrentie verlies maakt op hun EV’s
Die maken wel verlies. Maar er zijn EV merken die wel winst maken. Je mag niet vergeten dat Tesla minder dan we zelf denken bezig is met te kijken wat BMW / Audi / MB / VW doet. En naar de grootste autobouwer Toyota moeten ze al helemaal niet omkijken. Wat een luxe positie.

Dus ik denk dat Tesla veel meer bezig is met wat de Chinezen Geely, BYD en consoorten aan het doen zijn. En dat ze die golf aan aanbiedingen die nu en straks de Westerse wereld zullen overspoelen proberen voor te zijn.

Het verschil tussen een china gebouwde Tesla en pakweg een wagen uit de stal van Geely zal gewoon het ecosysteem zijn. En om een ecosysteem te hebben, heb je volumes nodig.

De inzet van Tesla is een "Apple" status te halen. Da's alles.
 
Een nieuwe wagen kopen is quasi onmogelijk. Twee keer offerte gevraagd voor een plug-in hybrid. Nooit ontvangen. Beloofde en geplande testit die niet doorgaat. Wat kan ik zeggen? Als de dealer niet achter zijn produkt staat, dan... eindigt het.
Zelfde ervaring toen ik in 2017 in de markt zat voor een nieuwe. Jaguar gaf niet thuis, Tesla wel. Ik gaf toen nog niet om elektrisch. BMW had niks meer wat me aansprak.
 
Ik vind het zo vreemd dat jij zegt dat de transitie te hard gaat.
Die stelling kan ik uit mijn eigen schrijfsel niet afleiden.
De realiteit is dat zelfs in België waar BEV sterk bevoordeeld wordt in de belangrijke markt van bedrijfswagens, het aandeel beperkt blijft;
dat voor veel particulieren een BEV aankopen, ten onrechte want TCO is minstens vergelijkbaar, als te duur wordt ervaren;
dat in grote delen van de wereld BEV omwille van prijs en andere elementen niet als een optie wordt gezien;
dat om die redenen de markt van ICE cars zeer groot blijft en dat het logisch is dat die markt door de klassieke automerken bediend wordt.
Ik rijd idd, privé, al elektrisch van december 2013. Mijn leasingwagen is pas elektrisch sinds 2019. Ik stel vast dat ik bijna niemand die zijn auto privé koopt, kan overtuigen voor elektrisch te kiezen en dat ik mijn medewerkers pas kan overtuigen wanneer het niet-elektrische alternatief, waarbij ik me baseer op de maandelijkse totale kost, echt beduidend minder biedt.
 
  • Like
Reactions: arri
Die stelling kan ik uit mijn eigen schrijfsel niet afleiden.
De realiteit is dat zelfs in België waar BEV sterk bevoordeeld wordt in de belangrijke markt van bedrijfswagens, het aandeel beperkt blijft;
dat voor veel particulieren een BEV aankopen, ten onrechte want TCO is minstens vergelijkbaar, als te duur wordt ervaren;
dat in grote delen van de wereld BEV omwille van prijs en andere elementen niet als een optie wordt gezien;
dat om die redenen de markt van ICE cars zeer groot blijft en dat het logisch is dat die markt door de klassieke automerken bediend wordt.
Ik rijd idd, privé, al elektrisch van december 2013. Mijn leasingwagen is pas elektrisch sinds 2019. Ik stel vast dat ik bijna niemand die zijn auto privé koopt, kan overtuigen voor elektrisch te kiezen en dat ik mijn medewerkers pas kan overtuigen wanneer het niet-elektrische alternatief, waarbij ik me baseer op de maandelijkse totale kost, echt beduidend minder biedt.
Dat is niet overal zo.


Dat is een grappig argument van iedereen die het allemaal nog niet zo snel ziet gebeuren.
Je kijkt naar een marginaal deel van de totale markt en beschouw dat dan als feit voor de gehele markt.
 
Belgische particulier heeft in Vlaanderen nauwelijks voordeel aan aankoop EV. Je moet toch wel even blijven rijden met je EV om break-even te geraken in het segment onder de 40K.

Maar dat verandert natuurlijk wanneer er op de 2dehands markt meer EV's beschikbaar komen, van bijvoorbeeld einde-lease.
 
Voor Belgie, tot 9 maanden in 2022 vond ik dan weer deze verdeling:
1675341860579.png
 
  • Like
Reactions: Phil V
Mocht de hele wereld een aandeel BEV hebben zoals België dan zouden we al een eind opschieten. Europa doet het al bij al prima.
Noord- en Zuid-Amerika, Afrika, Australië en het grootste deel van Azië daarentegen.
Maar dat is het 'm net... Europese merken hebben buiten Europa maar een fractie van de afzet, en Noord-Amerikaanse merken hebben buiten Noord-Amerika maar een fractie van de afzet. In Australië, Azië en Zuid-Amerika hebben ze hun eigen fabrieken en merken. Boeit mij momenteel niet zoveel dat VW in Brazilië nog oude technologie bouwt en verkoopt, maar waarom worden er überhaupt nog VW Golfjes geproduceerd naast de ID.3 in Duitsland?
 
  • Like
Reactions: JanG007 and RobsEV