Ik snap dat de gemiddelde verkoper bij BMW het liefste een 6 cilinder of M-model slijt. Maar deze modellen zijn door de BPM-regelgeving in Nederland gewoon onredelijk duur geworden.
Ik heb nog geen nadelen aan een hybride kunnen ontdekken. 75% rijdt ik elektrisch op zonnepanelen, 25% op benzine. 80% van de ritjes gaat de benzinemotor niet eens aan. 2,3L benzine per 100km, de rest is gratis stroom. Een enorme rekening van 30 euro per maand zorgt ervoor dat ik niet meer naar oplaadpunten hoef te zoeken of lange ritten rond de superchargers te plannen.
Eerst zag ik hybride als een tussenoplossing, voor twijfelaars. Maar het gebruik is zo gemakkelijk. Elke dag 100% vol laden en gewoon leeg rijden. En als je op benzine rijdt de remenergie weer opslaan om in de stad te gebruiken waardoor je best efficiënt kunt rijden. Het enorme koppel van de elektromotor heeft een hybride ook.
En dan heb ik nog de mogelijkheid om aan huis te laden. Ik kan me voorstellen dat mensen die in een flat of rijtjeshuis wonen zonder oprit niet heel gelukkig gaan worden van een BEV. Dan moet je door de wijk struinen naar een lege laadpaal of omrijden en een dure snellader gebruiken, 30 minuten wachten op het laadproces terwijl je bijna thuis bent. Geklooi dus.