Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
China ligt toch in Azië 🤔



En wat de ‘derde wereld’ betreft, die hebben de mogelijkheid om direct stappen over te slaan.

Geen vast telefonie-netwerk maar direct naar GSM. Geen kabel voor internet maar direct naar Starlink.

Geen ICEV fase maar direct naar solar microgrids en BEV’s.

Alleen al vanwege de geografische ligging een absolute no-brainer.

Legacy auto die nog gezellig een paar decennia ICEV wil gaan dumpen in die regio’s moet absoluut tegengewerkt worden.
 
En wat de ‘derde wereld’ betreft, die hebben de mogelijkheid om direct stappen over te slaan.

Geen vast telefonie-netwerk maar direct naar GSM. Geen kabel voor internet maar direct naar Starlink.

Geen ICEV fase maar direct naar solar microgrids en BEV’s.

Alleen al vanwege de geografische ligging een absolute no-brainer.

Legacy auto die nog gezellig een paar decennia ICEV wil gaan dumpen in die regio’s moet absoluut tegengewerkt worden.
Je vergeet één ding, en dat is het gebrek aan geld om te investeren.

Een draadloos netwerk voor telefoon of internet is een echte no-brainer omdat je een pak koper en mannetjesuren uit spaart.

Maar vertel ze het maar in Afrika dat ze nu auto's van 30-60k mogen kopen ipv 5k voor die brikken die uit Europa gedumpt worden.
 
Je vergeet één ding, en dat is het gebrek aan geld om te investeren.

Een draadloos netwerk voor telefoon of internet is een echte no-brainer omdat je een pak koper en mannetjesuren uit spaart.

Maar vertel ze het maar in Afrika dat ze nu auto's van 30-60k mogen kopen ipv 5k voor die brikken die uit Europa gedumpt worden.

Mijn punt is dat het westen hierin zijn verantwoordelijkheid moet nemen en de de derde wereld niet als vuilnisbak en grabbelton mag gebruiken en er een een visie moet komen om ook die regio’s mee te krijgen in de transitie.

Overigens rij je voor 4.5K al elektrisch:

 
Je vergeet één ding, en dat is het gebrek aan geld om te investeren.

Een draadloos netwerk voor telefoon of internet is een echte no-brainer omdat je een pak koper en mannetjesuren uit spaart.

Maar vertel ze het maar in Afrika dat ze nu auto's van 30-60k mogen kopen ipv 5k voor die brikken die uit Europa gedumpt worden.
Duh, wat een top argument.
Ze kochten sowieso al geen nieuwe ICE dus zullen ze ook geen nieuwe EV kopen.
 
De realiteit is dat zelfs in België waar BEV sterk bevoordeeld wordt in de belangrijke markt van bedrijfswagens, het aandeel beperkt blijft;
Dat zal snel veranderen.
De laatste tijd kwam in in verschillende bedrijven waar natuurlijk -omdat ik Tesla rij- de car policy ter sprake kwam.
Full ICE is nagenoeg volledig verdwenen uit de car lists.
Hooguit nog wat hybrides, maar daarvoor geldt vaak een beperking op (privé-)kms.
 
  • Like
Reactions: JanG007
ik denk dat er bijna geen enkel zichzelf respecterend bedrijf nog een diesel/benzine op z’n keuze lijst heeft staan, maar goed.

ik sprak laatst met een een BMW verkoper en vroeg hem naar de BEV verkopen. Hij zei letterlijk dat enkele maanden terug er een enorme interesse naar EVs was en de laatste maand weer veelal hybrides aan de man werd gebracht.

Pittig detail, hij gaf toe dat een hybride zowat de domste keuze was om te kopen.

Tesla en vele andere EVs hebben ruimschoots bewezen dat een EV de behoeft volledig kan dekken, ook voor die twijfelaar die een hybride koopt omdat hij vreest niet meer in het zuiden van Frankrijk te geraken, 1x per jaar.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: djerro1234
Mijn punt is dat het westen hierin zijn verantwoordelijkheid moet nemen en de de derde wereld niet als vuilnisbak en grabbelton mag gebruiken en er een een visie moet komen om ook die regio’s mee te krijgen in de transitie.

Overigens rij je voor 4.5K al elektrisch:

Best grappig dat ik deze hier voorbij zie komen. Ik heb in Indonesië bij familie met zo een ding gereden. Echt wel een leuk karretje en daar hebben ze geen last van de winter dus de range is altijd acceptable. De wuling air.
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
Pittig detail, hij gaf toe dat een hybride zowat de domste keuze was om te kopen.

Tesla en vele andere EVs hebben ruimschoots bewezen dat een EV de behoeft volledig kan dekken, ook voor die twijfelaar die een hybride koopt omdat hij vreest niet meer in het zuiden van Frankrijk te geraken, 1x per jaar
Ik snap dat de gemiddelde verkoper bij BMW het liefste een 6 cilinder of M-model slijt. Maar deze modellen zijn door de BPM-regelgeving in Nederland gewoon onredelijk duur geworden.

Ik heb nog geen nadelen aan een hybride kunnen ontdekken. 75% rijdt ik elektrisch op zonnepanelen, 25% op benzine. 80% van de ritjes gaat de benzinemotor niet eens aan. 2,3L benzine per 100km, de rest is gratis stroom. Een enorme rekening van 30 euro per maand zorgt ervoor dat ik niet meer naar oplaadpunten hoef te zoeken of lange ritten rond de superchargers te plannen.

Eerst zag ik hybride als een tussenoplossing, voor twijfelaars. Maar het gebruik is zo gemakkelijk. Elke dag 100% vol laden en gewoon leeg rijden. En als je op benzine rijdt de remenergie weer opslaan om in de stad te gebruiken waardoor je best efficiënt kunt rijden. Het enorme koppel van de elektromotor heeft een hybride ook.

En dan heb ik nog de mogelijkheid om aan huis te laden. Ik kan me voorstellen dat mensen die in een flat of rijtjeshuis wonen zonder oprit niet heel gelukkig gaan worden van een BEV. Dan moet je door de wijk struinen naar een lege laadpaal of omrijden en een dure snellader gebruiken, 30 minuten wachten op het laadproces terwijl je bijna thuis bent. Geklooi dus.
 
64052.jpg


nuff said
200.gif
 
Ik heb nog geen nadelen aan een hybride kunnen ontdekken. 75% rijdt ik elektrisch op zonnepanelen, 25% op benzine. 80% van de ritjes gaat de benzinemotor niet eens aan. 2,3L benzine per 100km, de rest is gratis stroom. Een enorme rekening van 30 euro per maand zorgt ervoor dat ik niet meer naar oplaadpunten hoef te zoeken of lange ritten rond de superchargers te plannen.

Fijn voor jou dat je dit zo nauwgezet volgt en chapeau daarvoor. Ik heb twee collega's met plug-in hybrides. Eén die z'n BMW toch al enkele jaren heeft. De laadkabel zit nog in de originele plastiek. Ik zou eens willen weten van hoeveel plug-in rijders dat zo nog is.
 
Ik snap dat de gemiddelde verkoper bij BMW het liefste een 6 cilinder of M-model slijt. Maar deze modellen zijn door de BPM-regelgeving in Nederland gewoon onredelijk duur geworden.

Ik heb nog geen nadelen aan een hybride kunnen ontdekken. 75% rijdt ik elektrisch op zonnepanelen, 25% op benzine. 80% van de ritjes gaat de benzinemotor niet eens aan. 2,3L benzine per 100km, de rest is gratis stroom. Een enorme rekening van 30 euro per maand zorgt ervoor dat ik niet meer naar oplaadpunten hoef te zoeken of lange ritten rond de superchargers te plannen.

Eerst zag ik hybride als een tussenoplossing, voor twijfelaars. Maar het gebruik is zo gemakkelijk. Elke dag 100% vol laden en gewoon leeg rijden. En als je op benzine rijdt de remenergie weer opslaan om in de stad te gebruiken waardoor je best efficiënt kunt rijden. Het enorme koppel van de elektromotor heeft een hybride ook.

En dan heb ik nog de mogelijkheid om aan huis te laden. Ik kan me voorstellen dat mensen die in een flat of rijtjeshuis wonen zonder oprit niet heel gelukkig gaan worden van een BEV. Dan moet je door de wijk struinen naar een lege laadpaal of omrijden en een dure snellader gebruiken, 30 minuten wachten op het laadproces terwijl je bijna thuis bent. Geklooi dus.
En hoe zie je een plug in hybride dan voor mensen zonder eigen laadmogelijkheid?
Dat is dan helemaal fake, want die zal nooit geladen worden.

Ik vind plug in nog altijd een slechte tussenoplossing.

Mijn baas rijdt nu met een GLE 350de. Daar zit een 30 kWh batterij in die goed is voor hoop en al 70km.
Als hij een rit (woon-werk) doet van 70km via autostrade is er een verbruik van 20kWh stroom plus 3l diesel...
Nadat de batterij leeg is gaat het verbruik direct naar 9-10l diesel.

Efficientie van een russische tank. En dat wordt dan fiscaal als "groen aanzien". De VAA is amper 200€ per maand terwijd die van een Tesla Y al 170€ is...

Beste voorbeeld van greenwashing...
 
En hoe zie je een plug in hybride dan voor mensen zonder eigen laadmogelijkheid?
Dat is dan helemaal fake, want die zal nooit geladen worden.
Klopt. Nederland heeft een tijdje de 'metsubsidie foutlander' gehad. Vierkante hybride doos, 99% van de bestuurders kon de laadklep niet eens vinden. Rijdt je in een slecht rijdende jap met enorm hoog verbruik met 4% bijtelling. Gingen als warme broodjes over de toonbank.

Eigenlijk is de gemiddelde SUV killing voor het verbruik, denk dan mijn model X ook 1,5-2x meer stroom nodig had als een model 3.