Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Hij kwam er uiteindelijk wel maar het had wel wat voeten in de aarde meen ik te herinneren: kapotte laders, geen snelladers zijn kant van de snelweg, tegenvallend bereik bij hogere snelheden. Maar het is ook mijn ervaring met niet-SUC’s (en vooral in het buitenland -zelfs in Noorwegen): onbetrouwbaar. Als je dan ook nog een EV met slechte / onbetrouwbare range hebt, dan zit je niet ontspannen in je auto. Dat gezegd hebbende: de gemoedsrust van veel (nieuwe) EV rijders zou ook geholpen zijn met een vakantie in Noorwegen en de les dat je heeeel veeeel verder komt op een accu lading als je minder hard rijdt.
Wanneer was die rit van Mr EV? Vorige zomer hebben wij in de Model 3 SR+ 5000km door Frankrijk, Spanje en Italie gereden zonder bij een SuC te laden. Probleemloos en op de franse peage ook vaak sneller omdat je niet van de snelweg af hoeft.
 
  • Like
Reactions: Mars2020 and fivari
Ik werk sinds kort bij een bedrijf waarin er intern wat strubbelingen zijn want de car policy gaat op de schop: alles elektrisch, en da's niet allemaal even prettig want elektrisch kost in de lease nog altijd meer dan benzine of diesel, dus minder auto voor hetzelfde budget, en lange levertermijnen.

Tesla heeft deze week een Model Y als 'test' meegegeven, en enkele mensen zijn er mee gaan rijden.

Conclusie: degene die vorig jaar al een EV hadden gekozen, willen van hun Audi Q4 e-tron af, en degenen die dit jaar moeten kiezen, hebben hun keuze gemaakt.

Een mooi voorbeeld van de ingewikkeldheid van de configurator van de concurrentie: de Q4 e-tron eigenaar was vergeten om comfort access te selecteren in de configurator. Moet nu telkens op een knopje duwen om zijn auto open te krijgen of te sluiten.
 
Ik snap het probleem echt niet. Snelladers genoeg en sinds een jaar is er ook toegang tot het SUC-netwerk als back-up. Er is dus zelfs geen verschil meer qua beschikbare laadpalen.
Zelf rijd ik hoofdzakelijk op ionity en beperk ik me dus tot een fractie van de beschikbare laders. Verloopt zonder noemenswaardige problemen.
 
Ik snap het probleem echt niet. Snelladers genoeg en sinds een jaar is er ook toegang tot het SUC-netwerk als back-up. Er is dus zelfs geen verschil meer qua beschikbare laadpalen.
Zelf rijd ik hoofdzakelijk op ionity en beperk ik me dus tot een fractie van de beschikbare laders. Verloopt zonder noemenswaardige problemen.
SuC netwerk als backup is alleen 100% in NL en wellicht nog meer landen, maar in DE kan men bedrogen uitkomen als diegene die jij op het oog had toch ineens niet is opengesteld voor niet-Tesla's
 
Ik snap het probleem echt niet.
Zit vooral in de hoofden.
Bij mijn beslissing in 2016 was mijn besluit dat reizen geen punt was, omdat we ondertussen al jaren alleen met het vliegtuig reisden.
Sedertdien 18 trips gemaakt tussen 800 en 3600km.
SuC netwerk als backup is alleen 100% in NL en wellicht nog meer landen, maar in DE kan men bedrogen uitkomen als diegene die jij op het oog had toch ineens niet is opengesteld voor niet-Tesla's
Dit moet ik echt ontkennen. Wij reisden tot in Zwitserland, Liechtenstein, Piëmonte, Côte d’Azur, Schotland, Kroatië, Toscane. Enkel op SuCs.
Op locatie heel af en toe een openbare lader, nooit geforceerd. Altijd terwijl we toch moesten parkeren.
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
Zit vooral in de hoofden.
Bij mijn beslissing in 2016 was mijn besluit dat reizen geen punt was, omdat we ondertussen al jaren alleen met het vliegtuig reisden.
Sedertdien 18 trips gemaakt tussen 800 en 3600km.

Dit moet ik echt ontkennen. Wij reisden tot in Zwitserland, Liechtenstein, Piëmonte, Côte d’Azur, Schotland, Kroatië, Toscane. Enkel op SuCs.
Op locatie heel af en toe een openbare lader, nooit geforceerd. Altijd terwijl we toch moesten parkeren.
Ik weet niet wat je precies wilt ontkennen, maar er zijn in Duitsland toch echt superchargers die NIET opengesteld zijn voor niet-Tesla's. Want Fivari had het naar mijn idee over een niet-Telsa waar je overal kunt laden en het supercharger netwerk ook nog eens als backup kunt gebruiken.
 
Ik weet niet wat je precies wilt ontkennen, maar er zijn in Duitsland toch echt superchargers die NIET opengesteld zijn voor niet-Tesla's. Want Fivari had het naar mijn idee over een niet-Telsa waar je overal kunt laden en het supercharger netwerk ook nog eens als backup kunt gebruiken.
Ik had niet opgemerkt dat het over niet-tesla’s ging. Sorry.
 
  • Like
Reactions: Michel_AH
ik heb het dan ook over de verklaring voor de hoge leaseprijs van de M3.
De verklaring voor de relatief lage prijs voor de e-tron was het tegenovergestelde: erg hoge restwaarde, een korting op de catalogusprijs en zeer acceptabele onderhoudskosten.
Dat een LM een korting krijgt, vind ik eigenlijk normaal. Grote hoeveelheden vragen minder kosten. Je zakenpartners ook iets gunnen, motiveert hen. Wanneer vastgesteld wordt dat sommige LM niet enthousiast zijn om Tesla aan te bieden dat allicht de oorzaak.
Recent al van 2 verschillende bedrijven een company car list gezien waar zowel de EQB 7 seat met een 60000€ standaard (vanaf) prijs in dezelfde categorie staan als een Tesla M3. Een particulier wordt er dus dik opgelegd.
MY RWD staat een category hoger.
 
  • Like
Reactions: Blackbelt
Recent al van 2 verschillende bedrijven een company car list gezien waar zowel de EQB 7 seat met een 60000€ standaard (vanaf) prijs in dezelfde categorie staan als een Tesla M3. Een particulier wordt er dus dik opgelegd.
MY RWD staat een category hoger.
in het bedrijf waar ik momenteel werk staat een BMW ix3 (+70k euro) en Tesla Y SR in dezelfde lijst als keuze mogelijkheid. De Duitsers geven gewoon zeer goeie leasing voorwaarden om hun traditioneel sterke positie op de leasingmarkt te verdedigen.
 
in het bedrijf waar ik momenteel werk staat een BMW ix3 (+70k euro) en Tesla Y SR in dezelfde lijst als keuze mogelijkheid. De Duitsers geven gewoon zeer goeie leasing voorwaarden om hun traditioneel sterke positie op de leasingmarkt te verdedigen.
Verschil zit m dan in levertermijn en opties. De feedback die ik hoor is dat de Y completer en sneller te leveren is. De iX3 en andere modellen van legacy auto zijn dan weer klassieker, maar opletten met welke opties in het budget passen, minder kofferruimte en langere levertermijn.
 
Even een vraagje met betrekking tot andere merken.
is er een overzichtje te vinden van EV‘s waarbij de laadpoort net zoals bij de Tesla’s linksachter zit, of rechtsvoor?
Dat scheelt namelijk wat geklooi bij SuC locaties, waarbij de kabel wellicht net te kort is om bijvoorbeeld naar rechtsachter te gaan, waar de laadpoort bij VAG wagens zit.

Mijn teerbeminde gaat wellicht overstappen naar een EV met een wat ruimer bereik (Amersfoort-Dokkum met tegenwind in de winter is met een Zoe R110 nog best spannend).

Natuurlijk staat een M3 wel de eerste keuze op de lijst, maar die valt af als ze daar moeilijk uitkomt (slechte heup etc., daarom hebben we een X ipv een S toendertijd gekocht). Dus even kijken naar alternatieven ( de MY is daar eentje van)
 

Het uitdunnen van het gamma. How hard can it be? Elke bakker om de hoek weet dat je geen 30 soorten brood moet aanbieden om efficiënt te kunnen bakken en om winst te kunnen maken. Maar een miljardenbusiness autobouwer kan dit nu pas bedenken. Ongetwijfeld hebben ze er een dure consultancyfirma voor onder de arm moeten nemen om tot dit besluit te komen. /s
 
  • Funny
  • Like
Reactions: RobsEV and horta