Phil_BE
Active Member
idd het spijtige is dat er weinig betaalbare bruikbare EV op de markt zijn momenteelDe tweedehands waarden van diesels schijnt sowieso behoorlijk onderuit te gaan de laatste tijd.
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
idd het spijtige is dat er weinig betaalbare bruikbare EV op de markt zijn momenteelDe tweedehands waarden van diesels schijnt sowieso behoorlijk onderuit te gaan de laatste tijd.
Vriend van mij en imker die in Duitsland woont, doet vorige week, nadat hij verplicht werd om het te doen de update op zijn Volkswagen Caddy Diesel, hij komt ons bezoeken en bij ons logeren donderdag. Vrijdagavond gaat zijn auto na een ritje van 160km op 2km van ons huis in veilige modus. Na veel rondbellen met ADAC, Volkswagen assistance wordt zijn auto getakeld en naar een VW dealer gesleept, NA nog meer rond bellen krijgt hij via een andere verzekering die hij nog had lopen een vervangwagen om naar huis te kunnen gaan 800km.
De persoon van de wegenwacht die zijn auto takelde zag dat het de EGR klep was die kapot was, als je googled is dat meestal het probleem na de update, daar begint het mee, daarna gaan de pakkingen aan de motor kapot, ....
het mooiste van alles, VW geeft voorlopig niet thuis echt een schrijnend verhaal, ADAC (de Duitse Touring / ANWB) kon ook niet helpen ...
Echt een grote schande dan doet Tesla toch wel merkbaar beter.
Ik ben een kleine roadtrip aan het maken door Europa, onder andere van de Noordkaap naar de "Zuidkaap" in Tarifa.Ok, duidelijk zo.
Het lijkt mij gewoon gebruiksvriendelijker om één systeem in te voeren, nu bestaat er toch ook maar één soort pomp voor fossiele brandstoffen. We staan nu pas aan het begin en nu al is het een kluwen van laadpassen, systemen, verschillende stekkers, etc...
Dit stimuleert de verkoop van Ev's niet en remt ze alleen maar af.
Ik verzilver 99,9 zeker mijn M3 reservatie maar zie ertegenop om de hele rimram van stekkers en dergelijke meer door te nemen om mijn auto thuis en onderweg van stroom te kunnen voorzien. Ik heb de tijd niet om dit allemaal ten gronde uit te pluizen en al zeker de goesting niet.
Als iedereen natuurlijk elkaar blijft tegenwerken wordt het nooit iets.
Hyundai Kona EV 64 kWh prijzen bekend: https://hyundai-pers.nl/hyundai-prijst-de-kona-electric/
Spoiler: vanaf € 39.195,-
De helft van de prijs van een i-Pace met een wat kleinere accu. Echt een fraaie auto voor dat geld.
...
Net als Tesla eerst de versie met de hoogste marge.
Mijn zoon rijdt een X75, daarvoor een Opel Ampera. Het 3.7 kW laadpunt daarvoor gebruikt ie nog steeds dagelijks.Mooie auto inderdaad!
Maar een 1 fase AC lader is voor de meeste Nederlanders wel erg ongemakkelijk (max 25A).
De helft van de prijs van een i-Pace met een wat kleinere accu. Echt een fraaie auto voor dat geld.
Kijk, dat is nu het aardige. Er komen modellen in verschillende segmenten, met verschillende kenmerken en verschillende prijzen. Zo moet het ook zijn wil de EV volwassen worden. Meer keuzemogelijkheden zal meer mensen naar de elektrische auto's trekken, minder ICE's, minder uitstoot en dat is tenslotte wat iedereen wil.Helaas ook de helft van de bagageruimte van een i-Pace, namelijk slechts 338 liter. De i-Pace heeft 656 liter.
Kijk, dat is nu het aardige. Er komen modellen in verschillende segmenten, met verschillende kenmerken en verschillende prijzen. Zo moet het ook zijn wil de EV volwassen worden. Meer keuzemogelijkheden zal meer mensen naar de elektrische auto's trekken, minder ICE's, minder uitstoot en dat is tenslotte wat iedereen wil.
Hyundai Kona EV 64 kWh prijzen bekend: Prijzen Hyundai KONA Electric zijn bekend
Spoiler: vanaf € 39.195,-
Meer mensen naar elektrische auto’s trekken die aanhangers trekken!Kijk, dat is nu het aardige. Er komen modellen in verschillende segmenten, met verschillende kenmerken en verschillende prijzen. Zo moet het ook zijn wil de EV volwassen worden. Meer keuzemogelijkheden zal meer mensen naar de elektrische auto's trekken, minder ICE's, minder uitstoot en dat is tenslotte wat iedereen wil.
Wederom een BEV voor de automobilist die thuis of op een vaste plaats kan laden en bij lange ritten geen tijdsdruk heeft.
Voorzien van een LI-PO accu volgens bovenstaande link, die als eigenschappen o.a een zeer hoge ontlaad c-rate heeft, hoger dan NMC en NCA, maar een laad c-rate ongeveer gelijk aan NMC en NCA. ( +/- 1,5)
Om daadwerkelijk competitief te kunnen zijn tegenover een ICE zou een laad c-rate van 6 tot 12 gewenst zijn.
Interessant blijft de vraag welke kopersgroep wordt aangetrokken. Dat kan, bij gebrek aan onderzoek, alleen de praktijk uitwijzen.
50k voor een auto betekent al snel een fors zakelijk gebruik. Voor privë te duur. En dan hebben ze net in de 20k een benzinevariant in de aanbieding, wat de. motivatie nog wat onder druk zet.
Ik hoop ook dat het goed komt maar het blijft altijd een gok.
Daarnaast is de langere termijn van belang, wat weer invloed heeft op waardevastheid en capaciteit om grote volumes te leveren.
Tenslotte gaan we spannende tijden tegemoet wat batterijen betreft.
Other Electric Car Makers Can't Compete With Tesla's Battery Tech