Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Vriend van mij en imker die in Duitsland woont, doet vorige week, nadat hij verplicht werd om het te doen de update op zijn Volkswagen Caddy Diesel, hij komt ons bezoeken en bij ons logeren donderdag. Vrijdagavond gaat zijn auto na een ritje van 160km op 2km van ons huis in veilige modus. Na veel rondbellen met ADAC, Volkswagen assistance wordt zijn auto getakeld en naar een VW dealer gesleept, NA nog meer rond bellen krijgt hij via een andere verzekering die hij nog had lopen een vervangwagen om naar huis te kunnen gaan 800km.

De persoon van de wegenwacht die zijn auto takelde zag dat het de EGR klep was die kapot was, als je googled is dat meestal het probleem na de update, daar begint het mee, daarna gaan de pakkingen aan de motor kapot, ....


het mooiste van alles, VW geeft voorlopig niet thuis echt een schrijnend verhaal, ADAC (de Duitse Touring / ANWB) kon ook niet helpen ...

Echt een grote schande dan doet Tesla toch wel merkbaar beter.

De garantie voor wat betreft gevolgschade na het uitvoeren van de verplichte update is bij VAG echt bedroevend. Ik dacht dat die arrogantie alleen was toebedeeld aan de PON Holding, maar het is blijkbaar een VAG concern attitude.
Ze blijven bij VAG ontkennen dat de kapotte EGR klep een gevolg is van de update, terwijl het causale verband tussen de defecte EGR klep en de update keihard vaststaat (elke andere fabrikant zou al kapot gesue’d zijn, maar VAG heeft blijkbaar goeie lobbyisten in Brussel zitten). In het begin, een jaar of wat geleden, stonden die EGR kleppen in backorder, allemaal voor auto’s na de update. Ik heb na ontvangst van de dieselupdate een brief terug naar PON gestuurd of ze mijn auto wilde terugkopen. Geen reactie op gehad, wel nog een tweede brief dat ik verzocht werd de update uit te voeren. Auto maar aan een handelaar verkocht, zal nu wel ergens in Oost Europa als taxi rondrijden.
 
Ok, duidelijk zo.
Het lijkt mij gewoon gebruiksvriendelijker om één systeem in te voeren, nu bestaat er toch ook maar één soort pomp voor fossiele brandstoffen. We staan nu pas aan het begin en nu al is het een kluwen van laadpassen, systemen, verschillende stekkers, etc...
Dit stimuleert de verkoop van Ev's niet en remt ze alleen maar af.
Ik verzilver 99,9 zeker mijn M3 reservatie maar zie ertegenop om de hele rimram van stekkers en dergelijke meer door te nemen om mijn auto thuis en onderweg van stroom te kunnen voorzien. Ik heb de tijd niet om dit allemaal ten gronde uit te pluizen en al zeker de goesting niet.
Als iedereen natuurlijk elkaar blijft tegenwerken wordt het nooit iets.
Ik ben een kleine roadtrip aan het maken door Europa, onder andere van de Noordkaap naar de "Zuidkaap" in Tarifa.
Ik zal straks ruim 15000km hebben denk ik op 18 dagen. Op 1 keer na overal bij Tesla geladen (zie hieronder).

Tussen kerst en nieuw hadden we 14 landen op 5 dagen.
Overal bij Tesla geladen.

Nul pasjes gebruikt. Nul app's.
1 maal de standaard type2 kabel gebruikt, en dan nog enkel omdat ik liever aan 22kw wou laden dan aan een Tesla-lader van 17kw (aanvulling : begrensd door het hotel, de Tesla WallCharger kan ook tot 22kw.)

Dát is de realiteit. Bij Tesla.

ps @Hayden : dat haal je zelfs niet met een ICE. Daar mag je iedere keer een kaartje bovenhalen.
 
Last edited:
Zit er op papier niet slecht uit. Wel jammer dat je voor een stevig bedrag een 32A 1fase lader "kunt" kopen. Geen 3fase ondersteuning. Opvallend verder dat:

Oplaadtijd / Quick Charge (DC) (gekoppeld aan een 100 kW DC fast charger): Ongeveer 54 minuten voor 80 % lading (tot 100 % mogelijk)

=> een laadsessie van 0->80% gaat dus met een gemiddeld vermogen van 57kW aan een 100kW CCS DC snellader.

Dat is wel flink sneller dan bijvoorbeeld een Opel Ampera-e. Die zit op een zelfde laadsessie op een gemiddelde van ongeveer 36kW.

Nu wachten tot Bjorn naar Trondheim/Bodo dendert en we meer te weten komen over het energie-verbruik in de praktijk. Goed bruikbare auto. Stevige concurrent voor de Leaf (ondanks ander type auto) en de Opel Ampera-e was al geen geweldige propositie en kan nu eigenlijk helemaal inpakken.

Nu eens kijken hoeveel er per jaar kunnen worden gemaakt.
 
...
Net als Tesla eerst de versie met de hoogste marge.

Niet meer als normaal.

De opstart van eender welke lijn of nieuw product gaat altijd gepaard met kinderziektes.

Het product met de hogere toegevoegde waarde kan dan nog absorberen.
De toegevoegde waarde daalt dan wel; maar als men zou starten met het product met de lage toegevoegde waarde is er geen marge meer. Enkel nog verlies.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Mooie auto inderdaad!
Maar een 1 fase AC lader is voor de meeste Nederlanders wel erg ongemakkelijk (max 25A).
Mijn zoon rijdt een X75, daarvoor een Opel Ampera. Het 3.7 kW laadpunt daarvoor gebruikt ie nog steeds dagelijks.
Hij heeft helemaal geen behoefte aan een driefase laadstation.
Voor zijn dagelijkse woonwerk verkeer van Leiden naar Amsterdam is het blijkbaar prima te doen. Gaat ie verder van huis dan komt ie wel een SuC tegen.
Zo zullen er duizenden zijn die maar beperkte eisen hebben. Voor die mensen is een Ioniq, Kona en meer van dat soort auto's uitstekend bruikbaar.
 
Helaas ook de helft van de bagageruimte van een i-Pace, namelijk slechts 338 liter. De i-Pace heeft 656 liter.
Kijk, dat is nu het aardige. Er komen modellen in verschillende segmenten, met verschillende kenmerken en verschillende prijzen. Zo moet het ook zijn wil de EV volwassen worden. Meer keuzemogelijkheden zal meer mensen naar de elektrische auto's trekken, minder ICE's, minder uitstoot en dat is tenslotte wat iedereen wil.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Kijk, dat is nu het aardige. Er komen modellen in verschillende segmenten, met verschillende kenmerken en verschillende prijzen. Zo moet het ook zijn wil de EV volwassen worden. Meer keuzemogelijkheden zal meer mensen naar de elektrische auto's trekken, minder ICE's, minder uitstoot en dat is tenslotte wat iedereen wil.

Interessant blijft de vraag welke kopersgroep wordt aangetrokken. Dat kan, bij gebrek aan onderzoek, alleen de praktijk uitwijzen.
50k voor een auto betekent al snel een fors zakelijk gebruik. Voor privë te duur. En dan hebben ze net in de 20k een benzinevariant in de aanbieding, wat de. motivatie nog wat onder druk zet.
Ik hoop ook dat het goed komt maar het blijft altijd een gok.

Daarnaast is de langere termijn van belang, wat weer invloed heeft op waardevastheid en capaciteit om grote volumes te leveren.

Tenslotte gaan we spannende tijden tegemoet wat batterijen betreft.

Other Electric Car Makers Can't Compete With Tesla's Battery Tech
 
Hyundai Kona EV 64 kWh prijzen bekend: Prijzen Hyundai KONA Electric zijn bekend

Spoiler: vanaf € 39.195,-



Wederom een BEV voor de automobilist die thuis of op een vaste plaats kan laden en bij lange ritten geen tijdsdruk heeft.

Voorzien van een LI-PO accu volgens bovenstaande link, die als eigenschappen o.a een zeer hoge ontlaad c-rate heeft, hoger dan NMC en NCA, maar een laad c-rate ongeveer gelijk aan NMC en NCA. ( +/- 1,5)

Om daadwerkelijk competitief te kunnen zijn tegenover een ICE zou een laad c-rate van 6 tot 12 gewenst zijn.
 
Kijk, dat is nu het aardige. Er komen modellen in verschillende segmenten, met verschillende kenmerken en verschillende prijzen. Zo moet het ook zijn wil de EV volwassen worden. Meer keuzemogelijkheden zal meer mensen naar de elektrische auto's trekken, minder ICE's, minder uitstoot en dat is tenslotte wat iedereen wil.
Meer mensen naar elektrische auto’s trekken die aanhangers trekken!
 
Wederom een BEV voor de automobilist die thuis of op een vaste plaats kan laden en bij lange ritten geen tijdsdruk heeft.

Voorzien van een LI-PO accu volgens bovenstaande link, die als eigenschappen o.a een zeer hoge ontlaad c-rate heeft, hoger dan NMC en NCA, maar een laad c-rate ongeveer gelijk aan NMC en NCA. ( +/- 1,5)

Om daadwerkelijk competitief te kunnen zijn tegenover een ICE zou een laad c-rate van 6 tot 12 gewenst zijn.

Dat lost zich wel op doordat er steeds harder wordt gewerkt aan het thuis of op werk kunnen laden waar de c-rate niet relevant is en we bij de komende generatie auto's (zeg maar 2020) een batterijpack zullen zien van 200 kWh en een range van 800 tot 1000 km. Moet men dan eens onderweg laden gaat het van bijvoorbeeld 10 naar 40% (300 km erbij) met 240 Kw ofwel een kwartiertje. Veel sneller ben je aan de pomp met cyclussen van tanken, afrekenen, wc bezoek, ook weer niet. Ik geloof niet dat we ons daar teveel zorgen over hoeven te maken.
 
Interessant blijft de vraag welke kopersgroep wordt aangetrokken. Dat kan, bij gebrek aan onderzoek, alleen de praktijk uitwijzen.
50k voor een auto betekent al snel een fors zakelijk gebruik. Voor privë te duur. En dan hebben ze net in de 20k een benzinevariant in de aanbieding, wat de. motivatie nog wat onder druk zet.
Ik hoop ook dat het goed komt maar het blijft altijd een gok.

Daarnaast is de langere termijn van belang, wat weer invloed heeft op waardevastheid en capaciteit om grote volumes te leveren.

Tenslotte gaan we spannende tijden tegemoet wat batterijen betreft.

Other Electric Car Makers Can't Compete With Tesla's Battery Tech




Semi solid-state ( lithium metaal, de zogenaamde heilige graal weet je wel! ) met 450Wh/kg / 1200Wh/L ( doel voorbij 500Wh/kg / 1400Wh/L ), zie bijvoorbeeld:

SolidEnergy - The World's Lightest Rechargeable Cells

PDF met specs:

http://assets.solidenergysystems.com/wp-content/uploads/2017/09/08171937/Hermes_Spec_Sheet1.pdf

PDF met algemene tijdslijn info, een must read;

http://assets.solidenergysystems.com/wp-content/uploads/2017/08/24022118/SES_WhitePaper.pdf
 
Best een leuk bakkie die elektrische Kona.
Voor niet-zakelijk gebruik zou die met een mooie private lease regeling nog wel te slijten zijn aan de vooruitstrevende automobilist. Alhoewel de huidige Qashqai, (hoe heet dar KIA suv ding) en IX35 rijders er vaak een sleurhut achter hebben hangen. Nu eens afwachten welk merk er gaat volgen in dit SUV segment.