Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Betwijfel of het soms ook niet gewoon vooroordelen zijn..ipv vergelijken. "Auto's" zijn voor heel veel mensen "status"...de sociale groep waar je bij hoort (of liever bij wilt horen)... hele volksstammen zijn op die manier van mening dat ze toch echt niet in een Amerikaanse auto kunnen gaan rijden...laat staan zo'n Tesla waarvan iedereen immers zegt dat hij zo slecht gebouwd is. En dan moet je telkens maar weer verdedigen...Nee, dan "mijn" Audi.. dat is pas een merk dat staat. Made in Germany... Voorsprong door techniek... Ik ben een Manager, dus rij ik in een Audi, BMW, V70. dit soort BS.... Niet exact de early adaptors...
"Tesla? Ah die plastieken auto..." heb ik al gehoord..
 
Wel valt het me op dat alle I-pace testers claimen dat de Jaguar lekkerder rijdt. Misschien dat Tesla in technisch opzicht dus toch nog ergens verder in verbeteren kan.

Zou wel zuur zijn als ze dat niet eens konden. Kijk, dan zijn ze echt wel op vertrouwd terrein, maar ze hebben te simpel gedacht over het in elkaar knutselen van een elektrische aandrijflijn. Daar lopen ze duidelijk jaren achter.
 
In ieder geval niet de 80 per dag zoals de Tesla Model 3. De leveringstijd gaat een kritische factor worden in de EV-industrie en daarin heeft Tesla een enorme voorsprong omdat ze de fabricage van de accu in eigen hand hebben. Kona en Niro in Nederland levertijd > 12 maanden. Pfff
 
Feitelijk zie je dat de vraag naar EV's zo groot is dat er niet tegenaan te produceren is. Als Kia en Hyundai twee keer zo veel zouden kunnen maken waren ze alsnog clean uitverkocht. Zijn natuurlijk nu ook wel de twee EV's die rond de 400km reële range bieden voor tussen de 40 en 45K. Dat doet geen ander merk ze op dit moment na, vooral de e-Niro is een echte gezinswagen met voldoende ruimte achterin. Pas als Tesla komt met de M3 SR kunnen ze in deze categorie meedoen en dan nog leggen ze het mogelijk af qua opties (check maar eens de top uitvoeringen van Kona en e-Niro).

De consument wil wel, maar de fabrikanten hebben de vraag compleet verkeerd ingeschat.
 
  • Like
Reactions: Karim DB
Wel valt het me op dat alle I-pace testers claimen dat de Jaguar lekkerder rijdt. Misschien dat Tesla in technisch opzicht dus toch nog ergens verder in verbeteren kan.
De wegligging van een Tesla Model S vind ik ook vrij dramatisch. Met all-wheel-drive en luchtvering is normaal gesproken een prima wegligging mogelijk, maar ik vond mijn 2011 Audi A4 diesel (voorwielaandrijving) veel beter op de weg liggen dan de Tesla. Dat Tesla hier ook wel degelijk stappen in heeft kunnen maken blijkt bij de Model 3, waarbij iedereen verrast was over de handling. De Model S is een hele fijne auto als je hem gebruikt als rustige cruiser, maar als je een beetje gaat stampen dan valt die heel snel door de mand.

Sinds ik de Model S heb ben ik rustiger gaan rijden. Lekker auto-pilot aan en cruisen maar. Hard rijden deed ik ook niet zozeer voor de tijdswinst, maar met 80km/u achter een vrachtwagen was gewoon dodelijk saai. Met AP is dat een stuk draaglijker. Wel vind ik het jammer, want af en toe een beetje gooi en smijtwerk op een achterafweggetje kon ik wel van genieten.

"Tesla? Ah die plastieken auto..." heb ik al gehoord..
Aan een premium Duitser zit net zoveel kunstof aan als een Tesla. Waar ik zelf ook een beetje huiverig over was is de keuze voor "vegan-leather" oftewel kunstleer. Als het op lange duur net zo mooi blijft als een goede leren stoel en het is duurzamer, dan ben ik voor. Maar het is natuurlijk heel makkelijk om het plastic stoelen te noemen als je het pessimistisch wil brengen.

Das mooi! Hoeveel kunnen ze er eigenlijk maken? En hoeveel willen ze er maken?
Typerend dat zo'n merk die informatie niet geeft.
Vrijwel geen enkele marketing-afdeling geeft graag verwachte verkoopaantallen. Als je die niet haalt, dan heb je het jaar er op meteen weer een negatief persmoment. Als je niets zegt, dan houd je de regie en kun je het brengen zo je wilt. In 2018 slechts 1000 EV's op kenteken gezet en in 2019 slechts 10.000? Dan kun je mooi roepen dat je verkoop vertienvoudigd is. Had je 20.000 als verwacht aangegeven, dan zak je totaal door het ijs.
 
In ieder geval niet de 80 per dag zoals de Tesla Model 3. De leveringstijd gaat een kritische factor worden in de EV-industrie en daarin heeft Tesla een enorme voorsprong omdat ze de fabricage van de accu in eigen hand hebben. Kona en Niro in Nederland levertijd > 12 maanden. Pfff

80? :rolleyes: Ze maken momenteel bijna 1000 Model 3's per dag. En dat gaat verder oplopen wanneer eind dit jaar de productie in China begint.
 
De wegligging van een Tesla Model S vind ik ook vrij dramatisch. Met all-wheel-drive en luchtvering is normaal gesproken een prima wegligging mogelijk, maar ik vond mijn 2011 Audi A4 diesel (voorwielaandrijving) veel beter op de weg liggen dan de Tesla. Dat Tesla hier ook wel degelijk stappen in heeft kunnen maken blijkt bij de Model 3, waarbij iedereen verrast was over de handling. De Model S is een hele fijne auto als je hem gebruikt als rustige cruiser, maar als je een beetje gaat stampen dan valt die heel snel door de mand.

Wat bedoel je precies met 'dramatisch' en 'door de mand vallen'? Wat een onzin zeg!

Ik heb de grenzen verkend van mijn S op het circuit van Zandvoort, op droog wegdek én in de stromende regen, en ik raakte onder de indruk van de bochtvastheid en -neutraliteit. Het liet bij mij een hele veilige indruk na. De grenzen van de S liggen in het normale verkeer vér weg.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Wat bedoel je precies met 'dramatisch' en 'door de mand vallen'? Wat een onzin zeg!
Jij mag het onzin vinden, maar ik kon een klaverblad met de Audi een stuk vlotter nemen dan met de Tesla. Met 200km/u op de Duitse autobahn bleef mijn Audi strak sturen, maar de Tesla spoort minder strak op die snelheid. Vorige week kreeg ik nog een zwieper op de snelweg met een windvlaag. Zelfs zo erg dat ik mijn stuur vastgreep en de AP eraf schoot. Met mijn Audi heb ik dit soort dingen nooit gehad.

Overigens is vergelijk op een circuit niet eerlijk. Ik heb met mijn motorfiets veel op Assen gereden en het asfalt is daar dermate veel stroever dat je alleen daarom al veel meer grip hebt. Hoe het in Zandvoort is weet ik niet, want daar heb ik nooit gereden.

Maar wellicht dat ik eens een keer de uitlijning van de Tesla moet laten controleren als het bij anderen wel helemaal top is. Die van mij spoort gewoon niet zo fijn als mijn vorige auto's. Niet dat ik het een groot probleem vind, want zoals eerder aangegeven vind ik de Tesla juist een fijner rustige cruiser. Echt doorrammen is killing voor je range.

Het valt mij ook op hoe de (niet zo Tesla-minded) autojournalisten nu ineens erg positief zijn over het weggedrag van de model 3. Bij de Model S was dat altijd een kritiekpunt.
 
  • Informative
Reactions: Sagitta013
Nog geen ervaring met de Model 3, maar ik vind de wegligging van mijn Model X wel top - misschien een beetje te weinig remvermogen - en ik kom van de sportieve lijn bij BMW (met geventileerde schijfremmen etc). Met de luchtvering is ie comfortabeler dan het ICE spul dat ik had, maar het voelt ook niet aan als een bus.
 
>180km/u is met een niet P versie niet lekker idd. Maar dat is een aerodynamisch punt dat op te lossen is door meer rake te geven. Dat kost echter ook meer drag en dat is weer killing voor je range. Iets wat met een ICE natuurlijk geen issue is.

Een S is extreem neutraal iets want de meeste automakers nastreven als ze een strak sturende auto willen maken.
In de auto's voor de massa maken ze een auto meestal een bak onderstuur zodat de auto over de voorwielen wegglijd als het iets te hard gaat. Daar heb je immers niet veel stuurmanskunsten voor nodig om dat de baas te blijven. Veel journalisten en automobilisten voelen zich bij zo'n auto een stuk veiliger.

Wat ik begreep van de reviews van de M3 is dat deze nog steeds zo neutraal is maar wat meer communiceert en dat zou de S wat mij betreft ook wat meer mogen doen. Maar goed, ook dat is een keuze want als hij minder communiceert cruised het wel weer lekkerder.
 
>180km/u is met een niet P versie niet lekker idd. Maar dat is een aerodynamisch punt dat op te lossen is door meer rake te geven. Dat kost echter ook meer drag en dat is weer killing voor je range. Iets wat met een ICE natuurlijk geen issue is.

Een S is extreem neutraal iets want de meeste automakers nastreven als ze een strak sturende auto willen maken.
In de auto's voor de massa maken ze een auto meestal een bak onderstuur zodat de auto over de voorwielen wegglijd als het iets te hard gaat. Daar heb je immers niet veel stuurmanskunsten voor nodig om dat de baas te blijven. Veel journalisten en automobilisten voelen zich bij zo'n auto een stuk veiliger.

Wat ik begreep van de reviews van de M3 is dat deze nog steeds zo neutraal is maar wat meer communiceert en dat zou de S wat mij betreft ook wat meer mogen doen. Maar goed, ook dat is een keuze want als hij minder communiceert cruised het wel weer lekkerder.

Een S is idd bakken onderstuur dat het saai is... ook met de AWD blijft het een "probleem" en met een P RWD is het al helemaal glijden op de voorwielen.

Rustig snelweg cruisen is wat een S moet doen idd, de remmen zijn trouwens ook te zwak om op circuit door te bollen.
 
Audi herhaalt de Quattro-stunt met de eTron :

Audi showcases e-tron SUV’s traction by conquering 85% gradient icy slope in impressive video

Veiligheid of fake ?
Op meerdere beelden is duidelijk een witte kabel onder de auto te zien ...

Ik gok op veiligheid ...

E05B7CAD-DAE9-4655-A674-A7D2488A5844.jpeg
 
Last edited: