Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Je vergist je, bij de batterij grootte van die auto's is 50 kWh prima om met een half uur laden gewoon thuis te komen. Er wordt veel te dramatisch gedaan over hoge laadsnelheden. Die heb je alleen nodig bij grote accu's.

De veel gemaakte denkfout is dat je een snellader niet gebruikt om 80% vol te komen, maar om thuis te komen. Dan is het helemaal geen issue.
 
Je vergist je, bij de batterij grootte van die auto's is 50 kWh prima om met een half uur laden gewoon thuis te komen. Er wordt veel te dramatisch gedaan over hoge laadsnelheden. Die heb je alleen nodig bij grote accu's.

De veel gemaakte denkfout is dat je een snellader niet gebruikt om 80% vol te komen, maar om thuis te komen. Dan is het helemaal geen issue.
Ik vergis me niet. Je maakt zelf een denkfout. 100kWh laadsnelheid is voor een wagen met een accupack van 50 kW even belangrijk als een laadsnelheid van 150 kWh voor een wagen met een accupack van 75kW.
De fout die jij maakt is dat je denkt dat een 208 en een Zoe kleine stadswagens zijn, en alleen dienen voor stadsverkeer. Dat is niet het geval. Sommige mensen rijden echter verder dan onder de kerktoren met bvb een Peugeot 208. Ik reed 25 jaar geleden 40 000 km per jaar met een CItroën Saxo.
 
  • Like
Reactions: wooter
Nee, dan maak ik niet de denkfout, die auto's zijn gepositioneerd als stadsauto's door de fabrikant. Dat jij er anders gebruik van maakt is een ander verhaal. Zoals je zelf al aangeeft 'sommige', dat maakt het een uitzondering in plaats van de norm.
 
Nee, dan maak ik niet de denkfout, die auto's zijn gepositioneerd als stadsauto's door de fabrikant. Dat jij er anders gebruik van maakt is een ander verhaal. Zoals je zelf al aangeeft 'sommige', dat maakt het een uitzondering in plaats van de norm.

Die auto's zijn niet gepositioneerd als stadswagens. Stadwagens = A - segment A-segment - Wikipedia, bijvoorbeeld een Renault Twingo of een VW-up
Corsa en Peugeot zijn B- Segment voertuigen, subcompacts of . B-segment - Wikipedia
En dit is dus de norm, met name ISO 3833-1977 Road vehicles – Types – Terms and definitions.
 
Waarschijnlijk worden ze, omdat een stuk duurder zijn dan een ICE, ook gekocht door mensen die qua budget anders een C segment gekocht hadden, en die hopen ook daarbij passend gebruik te kunnen hanteren. Of dat realistisch is is een tweede, maar behalve mensen die hem van de zaak krijgen of zelf flinke belastingvoordelen hebben, denk ik niet dat er erg veel mensen zijn die 40.000 euro uitgeven om in en om het dorp te rijden.
 
Je vergist je, bij de batterij grootte van die auto's is 50 kWh prima om met een half uur laden gewoon thuis te komen. Er wordt veel te dramatisch gedaan over hoge laadsnelheden. Die heb je alleen nodig bij grote accu's.

De veel gemaakte denkfout is dat je een snellader niet gebruikt om 80% vol te komen, maar om thuis te komen. Dan is het helemaal geen issue.

Precies.

Hoe vaak sta je met je e-208, corsa-e of zoe bij een snellader?

Ik vind het bv een goede zet dat Renault juist investeert in een snellere AC lader dan in een snellere DC lader.
Voor woon/werk en of stadstripjes heb je veel meer aan een snelle AC lader.

De laadpaal in je woonwijk of bij werk kunnen meestal 11kW aan, maar steeds vaker ook al 22kW.
Dan is het gewoon prettig dat je accu sneller vol geladen kan worden. Zeker bij korte stops.

Rijd je voornamelijk lange afstanden (veel snelweg) voor werk of je vindt vakantie ritjes belangrijk, kies dan een snelle DC lader.
Maar ik denk dat die mensen sowieso al een groter formaat auto rijden.
 
Precies.

Hoe vaak sta je met je e-208, corsa-e of zoe bij een snellader?

Ik vind het bv een goede zet dat Renault juist investeert in een snellere AC lader dan in een snellere DC lader.
Voor woon/werk en of stadstripjes heb je veel meer aan een snelle AC lader.

De laadpaal in je woonwijk of bij werk kunnen meestal 11kW aan, maar steeds vaker ook al 22kW.
Dan is het gewoon prettig dat je accu sneller vol geladen kan worden. Zeker bij korte stops.

Rijd je voornamelijk lange afstanden (veel snelweg) voor werk of je vindt vakantie ritjes belangrijk, kies dan een snelle DC lader.
Maar ik denk dat die mensen sowieso al een groter formaat auto rijden.
Toch jammer dat de m3 maar tot 11kWh AC kan laden, of is er een optie om te upgraden zoals de classic S.
 
Onze Zoe die we 2 de hands kochten met een jaar garantie staat in de garage voor een eerste onderhoud (sedert hij van ons is). Ze gingen ook zien waarom het laden vaak onderbreekt. Hij laadt aan onze TWC. Maar probleem doet zich ook voor aan publieke laders.
Ik werd gebeld dat de laadproblemen konden opgelost worden met een software update, maar dat software updates niet onder garantie vallen.
Met mijn Tesla mindset goed uit mijn krammen geschoten. Maar geen ontkomen aan.
Verkoopafdeling gebeld, die hebben de werkplaats gebeld en het wordt nu onder goodwill geregeld. Zal wel een dag later klaar zijn.
Illustreert hoe goed wij zitten bij Tesla met onze gratis updates. Maar ook wel goeie reactie van de verkoopafdeling.
 
Precies.

Hoe vaak sta je met je e-208, corsa-e of zoe bij een snellader?

Ik vind het bv een goede zet dat Renault juist investeert in een snellere AC lader dan in een snellere DC lader.
Voor woon/werk en of stadstripjes heb je veel meer aan een snelle AC lader.

De laadpaal in je woonwijk of bij werk kunnen meestal 11kW aan, maar steeds vaker ook al 22kW.
Dan is het gewoon prettig dat je accu sneller vol geladen kan worden. Zeker bij korte stops.

Rijd je voornamelijk lange afstanden (veel snelweg) voor werk of je vindt vakantie ritjes belangrijk, kies dan een snelle DC lader.
Maar ik denk dat die mensen sowieso al een groter formaat auto rijden.

Nogmaals, compacte wagens worden ook voor lange trajecten gebruikt (zoals op reis gaan).
Ik weet echt wel welke verplaatsingen wij maken. Het verschil tussen 11 en 22 kW is voor mij dan weer helemaal niet belangrijk, verplaatsingen < 30 km worden alleen bij slecht weer met de wagen gedaan.

Nee dat kost je 2,5 minuten vs 5 minuten.

2.5 minuten aan 50 kWh is 2,1kWh. Daar ga je geen 20 km ver mee rijden.
Om 50 km ver te geraken met een Zoe ga je toch 10 minuten moeten laden denk ik.
 
De Ai-Pace, Tay-canniezoveelalsbeloofd en
EQCompliancycar. Stuk voor stuk grocery cars.

Ik wacht met smacht op het "if you can't beat them, join them" moment. Hoe fijn zou een EV zijn met Tesla's software, accu en aandrijftechnologie gecombineerd met Porsche's kwaliteitsnivo v.w.b. afwerking, rijeigenschaplen/onderstel en interieur? Mag Tesla ook doen met de jongens en meisjes van Maseratti.
 
@Hippogrief

Dergelijke 'kleinere' auto's zullen door het efficientere rijgedrag (CW waarde, gewicht) sowieso sneller de kilometers bijladen dan de veel zwaardere Tesla's.
Dan lijkt 50kW 'weinig', maar als je incidenteel (vakanties) onderweg moet laden valt dit best wel mee. Misschien kwestie van je erop instellen.

Verder is mijn enige punt dat ik wilde maken, dat als je DC laden belangrijk vindt voor bv langere ritten, zoek dan gewoon een auto daar in voorziet.

Kijk, de zoe 50 haalt bv rond de 400km. Als je woonwerk verkeer verder is dan 150km enkele reis, dan is verhuizen misschien beter.
En 's avonds laadt je met 22kW veel sneller weer bij.

ik vind persoonlijk Renault slim bezig met juist de focus op AC laden ipv DC laden.
Ik baal af en toe zelf met m'n S dat ik max 11kW AC maar kan laden. Had heel graag 22kW willen hebben af en toe.

Ondanks m'n gratis SuC sta ik daar over het algemeen nooit (zonde van mijn tijd) en laadt eigenlijk altijd AC.
 
Nogmaals, compacte wagens worden ook voor lange trajecten gebruikt (zoals op reis gaan).
Ik weet echt wel welke verplaatsingen wij maken. Het verschil tussen 11 en 22 kW is voor mij dan weer helemaal niet belangrijk, verplaatsingen < 30 km worden alleen bij slecht weer met de wagen gedaan.



2.5 minuten aan 50 kWh is 2,1kWh. Daar ga je geen 20 km ver mee rijden.
Om 50 km ver te geraken met een Zoe ga je toch 10 minuten moeten laden denk ik.
Voor 50 kilometer heb je geen 8kWh nodig. Ik schreef 5 minuten vs 2,5 minuten respectievelijk voor 50 en 100kW. Wel goed lezen graag.
 
Last edited: