Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Laadcurvevergelijking van i4, EV6 en Model 3 LR (en ook de iX3).


EV6 speelt toch in een andere categorie, I4 (zonder coldgating) ook wel best OK. Vooral de snelheid waarmee die start is redelijk apart.
Ik vraag me toch af hoe die EV6 accu gaat degraderen op termijn...
Sneller laden dan Tesla = degradatie?
7 jaar bumper-tot-bumper-garantie zal overigens wel wat geruststelling geven t.o.v. een Tesla.
 
  • Like
Reactions: Fransosowitz
  • Like
Reactions: JanG007
Sneller laden dan Tesla = degradatie?
7 jaar bumper-tot-bumper-garantie zal overigens wel wat geruststelling geven t.o.v. een Tesla.
Het is te zeggen: 150K kilometer of 3 jaar + garantie pas onder 65% capaciteit dus ik weet het nog niet zo.
Ik ben benieuwd…

 
Het is te zeggen: 150K kilometer of 3 jaar + garantie pas onder 65% capaciteit dus ik weet het nog niet zo.
Ik ben benieuwd…

150.000 km of 7 jaar (ipv 3 jaar) lijkt me nog zeer ruim. Als je 20k rijdt per jaar kan je de auto na 5 jaar nog verkopen met twee jaar garantie. De garantie is ook veel uitgebreider dan Tesla en 65% (Kia) scheelt niet veel t.o.v. 70% (Tesla).
 
Laadcurvevergelijking van i4, EV6 en Model 3 LR (en ook de iX3).


EV6 speelt toch in een andere categorie, I4 (zonder coldgating) ook wel best OK. Vooral de snelheid waarmee die start is redelijk apart.
Ik vraag me toch af hoe die EV6 accu gaat degraderen op termijn...
Dit was in optimale condities zoals Bjorn op het einde uitlegt. Tijdens zijn range tests en geruchten uit de Noorse community komen andere geluiden naar boven. Coldgating, hoger verbruik etc maken dat het eigenlijk in praktijk niet veel uitmaakt.

Nu vooraleer de fanboy beschuldigingen komen: die EV6 gaat inderdaad wel als een speer 🏎🏎
 
150.000 km of 7 jaar (ipv 3 jaar) lijkt me nog zeer ruim. Als je 20k rijdt per jaar kan je de auto na 5 jaar nog verkopen met twee jaar garantie. De garantie is ook veel uitgebreider dan Tesla en 65% (Kia) scheelt niet veel t.o.v. 70% (Tesla).
Excuus, 7 jaar idd.

Het zal dus allemaal afhangen van het degradatie verloop. Ik weet niet of er veel batterijen vervangen worden mbt degradatie binnen de garantieperiode maar ik vermoed dat het er bitter weinig zijn. (Faulty packs)

Die getallen komen immers niet uit de lucht gevallen en zijn het resultaat van intensief testen en data + marge waarbij 70% bij Tesla en 65% bij Kia als grens wordt gehanteerd.

Anyway, het is wachten op TeslaBjorn om dit even te testen binnen een jaartje 😬
 
Is gewoon een kwestie van maximaliseren van marge binnen de beperkingen die het tekort aan chips veroorzaakt.
Als je het artikel leest gaat het wel degelijk om een herpositionering in de markt door een herschikking van het assortiment.
Maar goed ik lees ook maar een persartikel. Altijd voorzichtig te interpreteren, ook al is De Standaard geen HLN of AD.
 
"De degradatie hangt vooral af van hoe ermee om is gegaan. Een batterij die telkens helemaal wordt volgeladen en leeggereden, degradeert sneller dan een accu die altijd tussen de dertig en 70 procent is opgeladen. Chemisch gezien is een laadpercentage van 50 procent het beste. Verder houdt een accu niet van de kou of extreme hitte. Een auto die altijd warm binnen heeft gestaan, heeft doorgaans een betere accu dan een elektrische auto die in weer en wind buiten staat."

Een slecht accupakket bestaat niet, een slechte eigenaar van een EV wel

 
Dit was in optimale condities zoals Bjorn op het einde uitlegt. Tijdens zijn range tests en geruchten uit de Noorse community komen andere geluiden naar boven. Coldgating, hoger verbruik etc maken dat het eigenlijk in praktijk niet veel uitmaakt.

Nu vooraleer de fanboy beschuldigingen komen: die EV6 gaat inderdaad wel als een speer 🏎🏎

Coldgating schijnt inderdaad in de winter een probleem te zijn bij de EV6 en IONIQ 5: door onttrekken van de batterijwarmte voor het interieur + het ontbreken van pre-conditioning van de batterij voorafgaand aan het laden. Dit laatste wordt naar verluid ergens in de eerste helft van dit jaar opgeslot. Anno 2022 mag je ook wel verwachten dat dit soort functies in een BEV zitten, maar ok het gaat dus komen.
 
  • Like
Reactions: JanG007
"Nissan Motor stopt met de ontwikkeling van verbrandingsmotoren in Japan en China, volgens de Japanse krant Nikkei. Het bedrijf zou nog wel voor de VS blijven ontwikkelen en hybride motoren verder blijven ontwikkelen, ondanks de toegenomen focus op elektromotoren."

 
  • Like
Reactions: Maurice1