Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Je kan natuurlijk ook gewoon zeggen: inderdaad, ik heb me vergist.
Toevallig vandaag een iX en een X5 boven op mekaar gezien op een transporter. Nee, ik heb me niet vergist :).

1644687497249.png


Nu, in de praktijk zal het niet veel schelen. Allebei 5-zitters.
 
Last edited:
Ik geloof er zelf helemaal niets van dat een Tesla zo'n slalombeweging maakt in gewone Autopilot.
Bij dit soort videos weet je nooit of de auto op AP reed of dat de bestuurder zelf ingreep.
Bij mij heeft AP overigens wel eens razendsnel ingegrepen toen een vrachtwagen spontaan mijn baan op kwam en zich in de voorkant van de auto wilde boren. Nog voordat ikzelf kon ingrijpen had AP al een correctie uitgevoerd.
 
Bij dit soort videos weet je nooit of de auto op AP reed of dat de bestuurder zelf ingreep.
Bij mij heeft AP overigens wel eens razendsnel ingegrepen toen een vrachtwagen spontaan mijn baan op kwam en zich in de voorkant van de auto wilde boren. Nog voordat ikzelf kon ingrijpen had AP al een correctie uitgevoerd.
Wat voor correctie? Ik geloof in plots remmen en een beperkte laterale beweging (vooral tot de rand van de rijstrook). Voor al de rest ben ik sceptisch.
 
Typisch Toyota averechts:
  • 150kW FWD of 2x80kW AWD (~200pk)
  • 71,4kWh of 72,8kWh batterij, lijkt op pouch cells
  • laadflap op z'n E-tron's, max 6,6kW AC laden, 150kW op DC
  • Een panorama sunroof met een nodeloze balk in het midden
Een mooie Toyota voor Toyota rijders.
Ik heb Toyota nooit mooi gevonden en dat wordt met dit model wel bevestigd.
De film toont wel aan dat Toyota nog wat ontwikkeling moet doorgaan t.a.v. het laden.
 
  • Funny
Reactions: horta

Typisch Toyota averechts:
  • 150kW FWD of 2x80kW AWD (~200pk)
  • 71,4kWh of 72,8kWh batterij, lijkt op pouch cells
  • laadflap op z'n E-tron's, max 6,6kW AC laden, 150kW op DC
  • Een panorama sunroof met een nodeloze balk in het midden
Een mooie Toyota voor Toyota rijders.
Ik heb Toyota nooit mooi gevonden en dat wordt met dit model wel bevestigd.
De film toont wel aan dat Toyota nog wat ontwikkeling moet doorgaan t.a.v. het laden.
Toyota garandeert dan ook nog 90% van de accucapaciteit na 10 jaar, zolang de eigenaar de 'onderhoudsintervallen' heeft gerespecteerd.
Dan vind ik 150 kW en 0-80% in < 30 min echt wel meer dan OK. Die 6.6 kW op AC vind ik wel een misser.
 
Toyota garandeert dan ook nog 90% van de accucapaciteit na 10 jaar, zolang de eigenaar de 'onderhoudsintervallen' heeft gerespecteerd.
Dan vind ik 150 kW en 0-80% in < 30 min echt wel meer dan OK
Je weet sowieso hoe ze dat fixxen: van die 80kWh mag je maar 60kWh gebruiken, zodat er genoeg marge en cellen over is om dat 10 jaar lang vol te houden.

Het is zoals 10 jaar lang slaatjes en boterhammen met kaas eten. Ja, het gaat lang mee en is goedkoop, maar wordt je er écht gelukkig van? En heb je nu het gevoel met 8 jaar garantie dat je bij Tesla bedrogen wordt?

Bovenal is 150kW/6kW vooral cijfers waar je in 2017 al amper aansluiting vond met de rest van de markt. Maar in 2022?
 
  • Like
Reactions: SpaceWagon
Je weet sowieso hoe ze dat fixxen: van die 80kWh mag je maar 60kWh gebruiken, zodat er genoeg marge en cellen over is om dat 10 jaar lang vol te houden.
Neen dat weet ik niet. Jij gaat daarvan uit, ik niet.
Mijn vrouw werkt als R&D ingenieur in de automobielsector, en Toyota is voor alle technologie gewoon veel conservatiever dan alle concurrenten. Daarom zie je innovaties ook pas jaren later in een Toyota, niets mag de betrouwbaarheid in gevaar brengen. Eerst moet je bewijzen dat je ontwerp geen impact heeft op de betrouwbaarheid van de wagen. Voor het eerste product waaraan mijn vrouw heeft meegewerkt, heeft Toyota er 7 jaar langer over gedaan om dat nieuwe product goed te keuren, terwijl Mercedes dat dus 7 jaar eerder, inclusief kinderziekten, op de nieuwe S-klasse had geïntroduceerd.
Toyota is dus gewoon een anti-Tesla. Wat zij doen met hun accu, weet ik niet, en jij ook niet. Ik zie ze in ieder geval geen risico's nemen en daarna beslissen om de laadcurve dicht te knijpen omdat de initiële laadcurve te agressief was en de accu's teveel degraderen.
Het is zoals 10 jaar lang slaatjes en boterhammen met kaas eten. Ja, het gaat lang mee en is goedkoop, maar wordt je er écht gelukkig van? En heb je nu het gevoel met 8 jaar garantie dat je bij Tesla bedrogen wordt?
Er zijn mensen die daar perfect gelukkig mee zijn, omdat het hen extra zekerheid geeft over de economische levensduur van hun wagen. Niet iedereen least zijn auto en hoeft zich niets aan te trekken of die auto nog bruikbaar is na 7 jaar.

Ik zou deze wagen nooit overwegen, maar wat jij saai noemt is gewoon een gebrek aan respect naar mensen die gewoon wat minder financiële mogelijkheden hebben dan ons.

En mijn ervaringen bij Tesla zijn met dienst-na-verkoop zijn slechter dan wat ik ooit in het verleden heb ervaren.
 
  • Like
Reactions: OttoR
maar wat jij saai noemt is gewoon een gebrek aan respect naar mensen die gewoon wat minder financiële mogelijkheden hebben dan ons.
Er is nog niks bekend over de prijs van dit ding, maar als je goedkoop wil, bestaat er al een elektrische Dacia.

Verder heb ik niks gezegd over respect en minder financiële mogelijkheden. In sé is het een erg conservatieve auto, wat gek is want van buiten lijkt het op een Dame Edna bril qua onnodige flanken en hoeken. Een Toyota is in sé ook niet goedkoop, maar wordt wel in de markt gepresenteerd als betrouwbaar en gemaakt voor vele jaren, maar het beperkt aantal Toyota eigenaars dat ik ken werkt ofwel zélf bij Toyota, ofwel is teleurgesteld van de betrouwbaarheid van het dieselblok dat ze kozen.

Zelf nog met een Toyota Yaris huurwagen gereden, en sja, vier wielen, een stuur, verwarming, stoffen zetels en harde plastic. Oh, en de snelheidsmeter centraal in het dashboard, pakweg 10 jaar voor de Model 3 met het centrale scherm waar niemand aan kan wennen ;)
 
  • Like
Reactions: SpaceWagon
Toyota garandeert dan ook nog 90% van de accucapaciteit na 10 jaar, zolang de eigenaar de 'onderhoudsintervallen' heeft gerespecteerd.
Dan vind ik 150 kW en 0-80% in < 30 min echt wel meer dan OK. Die 6.6 kW op AC vind ik wel een misser.
De 150 kW is nog te overzien als de laadcurve verder goed is. 6,6kW op AC is echt niet meer van deze tijd, dat is nog uit het begintijdperk van de EV’s. Ik snap niet dat een fabrikant dat nog op de markt wil/durft te zetten. Misschien dat je tegen meerprijs wel 11 kW hebt, maar dat is dan weer een gemiste kans om een basis behoefte als optie aan te bieden.
 
Er is nog niks bekend over de prijs van dit ding, maar als je goedkoop wil, bestaat er al een elektrische Dacia.
Nochtans staat die gewoon op de website van Toyota, dus neen, hier heb je het ook fout.

Een Toyota is in sé ook niet goedkoop, maar wordt wel in de markt gepresenteerd als betrouwbaar en gemaakt voor vele jaren, maar het beperkt aantal Toyota eigenaars dat ik ken werkt ofwel zélf bij Toyota, ofwel is teleurgesteld van de betrouwbaarheid van het dieselblok dat ze kozen.

Ik kijk liever naar onafhankelijke statistieken dan naar jouw beperkt aantal Toyota eigenaars. En wat zegt Consumer reports?

Of the top ten most reliable automakers, eight are headquartered in Asia, with Lexus, Mazda, and Toyota in the top three spots respectively. Historically, Lexus and Toyota have regularly been at the top of CR’s brand rankings for reliability.
 
  • Like
Reactions: fivari
Nochtans staat die gewoon op de website van Toyota, dus neen, hier heb je het ook fout.
Zooo, een Toyota van 50K! Ja, dat is inderdaad voor de minder gegoeden 😂

Ik kijk liever naar onafhankelijke statistieken dan naar jouw beperkt aantal Toyota eigenaars. En wat zegt Consumer reports?

Of the top ten most reliable automakers, eight are headquartered in Asia, with Lexus, Mazda, and Toyota in the top three spots respectively. Historically, Lexus and Toyota have regularly been at the top of CR’s brand rankings for reliability.
Ik ken het riedeltje ook. Daarom ook dat ik zo verbaasd was om iemand tegen te komen die teleurgesteld was in zijn Toyota. En verder valt me vaak op dat de verf op de bumpers van een Toyota niet zo goed houdt.

Maar goed, CR zegt dat Tesla voor een paar weken lang minder veilig was zonder radar, en de Belgische evenknie Test Aankoop beweert dat je met een EV 2 dagen onderweg bent wat met een benzine een daguitstap naar de Ardennen is.

Bovenal, een Toyota verdedigen op een Tesla forum? 🤷‍♂️
 
Zooo, een Toyota van 50K! Ja, dat is inderdaad voor de minder gegoeden 😂
Lijkt me redelijk competitief gezien de accugrootte, en het gaat niet over de investering, wel over die garantie en die geruststelling >10 jaar.
Ik ken het riedeltje ook. Daarom ook dat ik zo verbaasd was om iemand tegen te komen die teleurgesteld was in zijn Toyota. En verder valt me vaak op dat de verf op de bumpers van een Toyota niet zo goed houdt.
confirmation bias / halo-effect
Bovenal, een Toyota verdedigen op een Tesla forum? 🤷‍♂️
Ik zit hier niets te verdedigen. Ik corrigeer gewoon wat jij neerpent.
Geen haar op mijn hoofd denkt eraan een Toyota te kopen.