Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag op de snelweg langs 2 Duitse Nio ET7's gereden. Imponerende auto's, groot en zagen er zeker niet verkeerd uit.

Nu nog wat mensen vinden die real life die auto eens goed gaan testen in Europa om te zien of het echt kan gaan concurreren met een Model S.

Ziet er zeker niet verkeerd uit! Inderdaad heel benieuwd naar hoe deze vergeleken met Tesla in EU rijdt en hoe het zich verhoudt met de FSD beta in de USA.

NB ik snap het 'vision only' van Tesla, maar dat wil niet zeggen dat andere oplossingen zoals deze niet hetzelfde of wellicht zelfs beter kunnen! Vision only lijkt mij deels dezelfde beperkingen als een mens te hebben en wellicht kunnen andere technieken hier echt toegevoegde waarde leveren.
 
Ziet er zeker niet verkeerd uit! Inderdaad heel benieuwd naar hoe deze vergeleken met Tesla in EU rijdt en hoe het zich verhoudt met de FSD beta in de USA.

NB ik snap het 'vision only' van Tesla, maar dat wil niet zeggen dat andere oplossingen zoals deze niet hetzelfde of wellicht zelfs beter kunnen! Vision only lijkt mij deels dezelfde beperkingen als een mens te hebben en wellicht kunnen andere technieken hier echt toegevoegde waarde leveren.
Wel even waarschuwen voor Nio AP. Uit interesse eens beginnen zoeken, maar er is enorm weinig info over te vinden. Ze hebben in verschillende modellen verschillende systemen. Origineel gebruiken ze systemen van MobilEye, erna hun eigen systeem. Bij sommige modellen zit LIDAR, bij andere weer niet. Bij dergelijke zaken heb ik altijd wat bedenkingen over de mate waarin die verschillende systemen effectief ondersteund gaan worden. De beperkte info die ik vond wijst er ook op dat 'AP' momenteel nog niet echt/beperkt werkt en features stelstelmatig vrijgegeven zullen worden.
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
  • Informative
Reactions: Maurice1
Best mooie auto, maar uit principe (als het even kan, lukt niet altijd..... heb ook een iphone en laat goedkoop spul produceren in china, omdat de EU leveranciers het daar ook vandaan halen): ik koop geen/lease chinese auto (dus ook geen polestar).

Land (net zo gestoord als Rusland) is me te gevaarlijk en geen zin ze te sponseren. En ja soms kost dat meer.....jammer, graag voor over.
 
Mijn Model 3 moet ik dus inleveren -was beetje naïef te denken dat ik die mee mocht nemen..-, maar die Model Y SR van 50k en een beetje komt als geroepen!
Nou, vandaag was het dan zover.. 'Mijn' Model 3 is ingenomen door de LM. Voorlopig moet ik even een benzine auto rijden, want ze hadden geen EV's of plug-in hybride's beschikbaar als voorloop. Waarschijnlijk een Mazda CX30. Ik weet nu al dat de rijervaring alleen maar gaat teleurstellen maar gelukkig rij ik niet zo veel. Maar... Goed nieuws, hopelijk: de LM van de nieuwe werkgever gaf aan dat ze flink wat Model Y SR's vooruit aan het bestellen zijn en dat die nog voor einde jaar geleverd gaan worden zo lijkt het. Mogelijk kunnen ze dus een 2022 kenteken aanbieden als ik na mijn proeftijd rond 1 december mag gaan bestellen. Ik probeer al eerder akkoord van mijn nieuwe werkgever te krijgen, want zo'n proeftijd hoeft natuurlijk niet zo lang te duren.. Wordt vervolgd.
 
De eerste tests van de EQS door Björn vorig jaar waren niet zo overtuigend, hoog gebruik, en range eigenlijk een beetje een tegenvallend tov wat er beloofd werd.
Hij heeft nu opnieuw de EQS 580 4matic getest, bij iets warmer weer, en komt nu uit op een range van 478 km bij 120 km/h, en dat bij 11°C. Aan 90 km/h worden dat er 639 km.
Het verschil met de vorige test is toch wel opmerkelijk : bij 4°C was dat toen 404 / 511 km. 20% verlies van range tussen 4°C en 11°C... Ik vind dat verschil wel heel erg groot, ik vermoed dat er nog wat dingen veranderd zijn bij Mercedes...
 
Vandaag op de snelweg langs 2 Duitse Nio ET7's gereden. Imponerende auto's, groot en zagen er zeker niet verkeerd uit.

Nu nog wat mensen vinden die real life die auto eens goed gaan testen in Europa om te zien of het echt kan gaan concurreren met een Model S.
Het NIO kantoor zit tegenover station Bijlmer ArenA. Staan zelfs twee ES8's op NL kenteken.
 
Vandaag op de snelweg langs 2 Duitse Nio ET7's gereden. Imponerende auto's, groot en zagen er zeker niet verkeerd uit.

Nu nog wat mensen vinden die real life die auto eens goed gaan testen in Europa om te zien of het echt kan gaan concurreren met een Model S.
Vandaag uitvoerig voorgesteld op Carmaniac. "Mobility as a Service" lijkt mij hier in ieder geval geen loze doos.
 
Last edited by a moderator:
Vandaag uitvoerig voorgesteld op Carmaniac. "Mobility as a Service" lijkt mij hier in ieder geval geen loze doos.
Als de tarieven volgens Autoweek inderdaad correct zijn, vind ik het aardig prijzig voor een nieuwkomer:

In eerste instantie gaat Nio zijn auto’s alleen aanbieden via een leaseconstructie, de Nio Subscription. De ET7 kost op die manier minimaal €1.299,77 per maand, de EL7 €1.369,89 en de ET5 €1.089,28
Ik begrijp dat dit prijzen zijn voor een looptijd van 3 jaar. Ook voor een mobility as a service concept is dat m.i. fors aan de prijs en ligt m.i. echt hoger dan de prijzen van Full operational lease van Tesla.
 
Alleen al die voice control unit met oogjes die naar je toe kan draaien en knikken vind ik echt briljant. Je hebt er niets aan, maar het is gewoon cool om te hebben. :D

Veel afgekeken (of geleend) van Tesla. Al met al toch wel indrukwekkend. Die batterij swap is top. Waarom altijd een grote batterij? 9 van de10 keer heb je niet zoveel capaciteit nodig en je swapt hem snel als je ver moet rijden. Concept klinkt goed.

Voor mij is dit nog te duur, maar straks met de goedkopere ET5, is het in ieder geval iets om naar te kijken. Mits er ook goede en langdurige ervaringen mee zijn. Dit is 1 van de eerste auto's waarvan ik zeg... mwoah... voor een EV is dit interessant. Dat heb ik bij Audi of BMW nog niet echt gehad.

Vandaag uitvoerig voorgesteld op Carmaniac. "Mobility as a Service" lijkt mij hier in ieder geval geen loze doos.
 
Als de tarieven volgens Autoweek inderdaad correct zijn, vind ik het aardig prijzig voor een nieuwkomer:

In eerste instantie gaat Nio zijn auto’s alleen aanbieden via een leaseconstructie, de Nio Subscription. De ET7 kost op die manier minimaal €1.299,77 per maand, de EL7 €1.369,89 en de ET5 €1.089,28
Ik begrijp dat dit prijzen zijn voor een looptijd van 3 jaar. Ook voor een mobility as a service concept is dat m.i. fors aan de prijs en ligt m.i. echt hoger dan de prijzen van Full operational lease van Tesla.
MaaS: Duur ja. Maar qua extra service bedoel ik niet alleen het flexibele abonnement model, maar ook dat je nooit naar een garage/ SeC moet (ze komen altijd naar je thuis/firma) en dat je bij een Battery-swap telkens een andere capaciteit kunt kiezen. Kies je voor 100kWh, betaal je meer. Er is dus een keuze.
 
Voorlopig moet ik even een benzine auto rijden, want ze hadden geen EV's of plug-in hybride's beschikbaar als voorloop. Waarschijnlijk een Mazda CX30.
Uiteindelijk is mijn voorloopauto een Totoya Corolla 1.6 Hybrid stationwagen geworden. Prima auto waar weinig over te zeggen valt. Ruim en comfortabel zij het een beetje Frans geveerd en rumoerig van binnen. Wat me echter niet tegenvalt is de zogenaamde Lane Tracing Assist: op de snelweg en rechte provinciale wegen werkt deze bijna net zo goed als de Autopilot op mijn voormalige Model 3. Het systeem zwabbert iets meer binnen de lijnen en gaat minder goed om met complexere situaties, maar op zich wel voorspelbaar daar waar Tesla soms verrast als het dan toch opeens misgaat. Wat beter is dan Autopilot is het feit dat het systeem niet iedere keer na een rijbaanwisseling weer aan hoeft te worden gezet -inclusief een irritant geluidje. Blij verrast met deze feature die ik pas na een week rijden ontdekte, omdat ik eerst de (actieve) cruise control nieten de praat kreeg.. Wat bleek: als de automaat in de B-stand staat om zodoende bij gas los te regenereren, werkt de cruise control niet.. Beetje slordig geprogrammeerd door Toyota als je het mij vraagt. Er zou tenminste een indicatie kunnen worden gegeven dat het systeem nu eenmaal zo werkt om welke reden dan ook. Maar goed, nu ik de LTA ontdekt heb merk ik ook dat Autopilot -naast comfortabeler, sportiever en zuiniger elektrisch rijden en de hele Tesla ervaring- de voornaamste feature qua rijervaring is die ik zou gaan missen op de drukke Nederlandse snelwegen en op lange vakantie ritten. Ik ben na de ontdekking een stuk positiever over de voorloopauto.
 
@NielsA Wat is nu de uitkomst van de vergelijking tussen Autopilot van Tesla en Lane Tracing Assist van Toyota? Je zegt dat het bijna net zo goed werkt maar dat het de voornaamste feature is die je zou gaan missen. Wat zou je gaan missen als je LTA moest blijven gebruiken ipv Autopilot?
Ik heb helaas geen eindredacteur in huis, want anders had die zin van me de review niet overleefd.. Wat ik bedoelde te zeggen is dat ik in de eerste week met de Toyota achteraf gezien vooral de Autopilot functionaliteit mistte. Toen ik eenmaal de LTA had ontdekt werd mijn rijervaring een stuk beter, en vond ik autoritjes minder vervelend. Ik kijk echter nog steeds uit naar het moment dat ik weer een Tesla rij. De Model Y RWD om precies te zijn.
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk