Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Ja, we begrijpen elkaar verkeerd. Ik ken niemand die denkt dat Hyundai/Kia geen degradatie heeft, ik verbaas me wel over hoe gering die degradatie is (net als veel tweakers met mij). In mijn optiek zijn er 2 leiders voor wat betreft EV's en batterijtechniek: Tesla en Hyundai/Kia.
Maar kijk dan toch nog even naar dat filmpje rond .8:50. De monteur beweert dat er geen degradatie is, zelfs niet na 2 jaar. Dus jij kent ze niet, maar als een monteur dit al beweert.......

En ja, hij zegt, ik heb nog geen auto gezien onder de 100%, maar daarmee impliceer je dat er geen degradatie is.
 
Nog even over de solid state battery. Er wordt hier beweerd dat deze ontwikkeling weinig bijbrengt.
Het zou toch enkele problemen van de huidige generatie batterijen uit de wereld helpen. Ik denk bv. aan:
  • Het maakt het mogelijk om extreem snel te laden, over een nog groter deel van de laadcurve.
  • Koeling van de batterij wordt minder cruciaal.
  • Het gevaar voor thermal runaway en het bijhorende brandgevaar vermindert. Dat laatste is ook al het geval met de LFP batterijen die ook Tesla betrekt van bij CATL en BYD.
  • Het batterijpack wordt lichter bij dezelfde capaciteit of levert meer capaciteit bij hetzelfde gewicht.
  • De grondstoffen zijn minder schaars en ecologischer
 
Maar kijk dan toch nog even naar dat filmpje rond .8:50. De monteur beweert dat er geen degradatie is, zelfs niet na 2 jaar. Dus jij kent ze niet, maar als een monteur dit al beweert.......

En ja, hij zegt, ik heb nog geen auto gezien onder de 100%, maar daarmee impliceer je dat er geen degradatie is.
Nee, want hij kijkt naar wat het schermpje aangeeft. Niet naar de SoH. Monteurs die EV's goed kennen waren toen nog heel zeldzaam (net als nu ben ik bang)
 
  • Informative
Reactions: Michel_AH
ja het laden zelf wordt dan een beperking (kabel... ), maar als de batterij zelf theoretisch 800 kw aankan, dan zal van 0 naar 100% aan 250 kw ook wel lukken en dat zou de laadtijd tov vandaag toch ongeveer halveren (schatting zonder bierviltje)
 
ja het laden zelf wordt dan een beperking (kabel... ), maar als de batterij zelf theoretisch 800 kw aankan, dan zal van 0 naar 100% aan 250 kw ook wel lukken en dat zou de laadtijd tov vandaag toch ongeveer halveren (schatting zonder bierviltje)
200kWh/250kW = 4/5 uur = 48 minuten als ie dat tot het einde volhoudt. Ofwel bullshit zonder bierviltje maar met basic hoofdrekenen.

PS: Journalisten zijn meestel ook alpha's....
 
Nog even over de solid state battery. Er wordt hier beweerd dat deze ontwikkeling weinig bijbrengt

Ik denk dat je mijn opmerkingen bedoeld. Ik zal nog iets preciezer zijn: ik denk inderdaad dat Solid State weinig gaat toevoegen aan het zo snel mogelijk elektrificeren van transport, daarvoor is de huidige batterij technologie afdoende.

Dit vanuit de gedachte ‘never let perfect get in the way of good’. Zoals ik al eerder zei, wat nú moet gebeuren is het gigantisch opschalen van de huidige produktie van batterijen en de huidige tech evolutionair verbeteren.

Om het in de context van de transitie te zien, in 2028 zal 80% van de nieuw verkochte auto’s in China electrisch zijn. In 2030 in Europa en in 2032 Noord-Amerika.
 
Last edited:
Ik zou er geen probleem mee hebben als Tesla een buffer zou voorzien om zo telkens tot 100% te kunnen laden en de degradatie mee op te vangen. Nu mogen we maar tot 90% en hebben er nog degradatie bovenop.
Je baseert je stelling op aannames.
Ten eerste:
Ook bij 100% als getoond in en beperkt tot in de Tesla battery management software zit de celspanning nog ruim onder de maximale "potential difference".


Ten tweede:
Je mag tot 100% opladen; maar er wordt aangeraden dan niet lang de batterij op dat percentage te laten staan. Gaat dan zonder verdere gevolgen.

Ten derde:
Ja batterijen degraderen. Dat komt onder andere door de groet van "dendrieten", een soort micro-kristallen (of beter gezegd nano-kristalken) die nano-korstsluitingen maken. Gebeurt heeeeel langzaam over tijd. Bij alle Li-ion cells

En als bonus:
Geloof niet wat in de pers staat. Geschreven door papegaaien die door clicks en adverteerders zonder fact checking moeten produceren.
Google is your friend.


Edit:
So much for journalists:
 
Last edited:
200kWh/250kW = 4/5 uur = 48 minuten als ie dat tot het einde volhoudt. Ofwel bullshit zonder bierviltje maar met basic hoofdrekenen.

PS: Journalisten zijn meestel ook alpha's....

Jep. dus op een kwartier heb je wel 62,5 kwh geladen, genoeg voor 350 km. met mijn tesla heb je daar ongeveer een half uur voor nodig (enfin met een 3 LR lukt dat, met mijn Y RWD gaat dat niet). En als je thuis met volle 200kwh batterij vertrekt hoef je helemaal niet te laden...
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Al die posts over het non-issue ‘degradatie’.
Heeft er op die 10 jaar al iemand een wagen gehad die onbruikbaar wordt door degradatie?
Batterijen worden onbruikbaar omdat ze kapot gaan. Niet door degradatie.
Mijn MS had na 6 jaar en 200000km minder dan 10% degradatie en de degradatiecurve werd alsmaar vlakker. Ondertussen heb ik het BMS zo zien evolueren dat met de huidige generatie wagens de degradatie nog minder moet zijn. Range is van zo veel zaken afhankelijk dat je die 10% eigenlijk zo goed als niet merkt. Als er tegenwind is ben je meer kwijt. Als een SuC niet op de juiste plaats ligt ook. En dan nog is het maar een issue als je meer dan 400km moet doen. Voor de meesten van ons is dit enkel het geval op reis. Zoek een leuke bezigheid aan de SuC en vergeet dat je aan het laden bent.
 
Als een batterij stuk gaat, wat is dan de oorzaak?
Vaak is het toch een van de groepen in serie die zwaar uit balans geraakt of die zichzelf ontlaadt. Dat is dan toch een vorm van extreme degradatie.
Het geleidelijk verliezen van capaciteit is inderdaad zelden de oorzaak van een batterijvervanging.
 
Als een batterij stuk gaat, wat is dan de oorzaak?
Vaak is het toch een van de groepen in serie die zwaar uit balans geraakt of die zichzelf ontlaadt. Dat is dan toch een vorm van extreme degradatie.
Het geleidelijk verliezen van capaciteit is inderdaad zelden de oorzaak van een batterijvervanging.
We mogen verwachten dat dat met de huidige batterijen (zonder waterinsijpeling), pas na honderdduizenden km gebeurt.
Of dat nu na 600000km of na 580000 km gebeurt, op de meeste mensenlevens zal dat niet veel verschil uitmaken. Met 1 batterijwissel en 20000km per jaar, rij je dan 60 of 58 jaar. En als het wel een significant verschil uitmaakt, dan doe je zo veel km dat de batterijkost niet opweegt tov de energiekost die je dan hebt. Dan doe je die km omdat je er een verdienmodel mee hebt. Niet voor je plezier.
 
ik dacht dat het probleem met de oude model S batterijen is, dat ze kapot kunnen gaan door waterinsijpeling van de airco? da's dus leeftijdsgerelateerd en niks met aantal laadcycli o.i.d.
Ik wist niet dat dat de belangrijkste oorzaak was.
Vermoedelijk condensatie op de afgekoelde delen van de batterij. Tenzij het pack hermetisch is afgedicht, hetgeen lastig is omdat de thermische uitzetting voor over- en obderdruk zorgt, is dat onvermijdelijk.