Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Ze quoten het hoofd onderzoek en ontwikkeling die schijnbaar vandaag een statement heeft gedaan dat ze doorbraak hebben in t vereenvoudigen van het productieproces.

Die range is natuurlijk niet nodig, maar t betekend ook kleiner/lichter bij dezelfde range. En ik dacht, minder gebruik van Lithium.

Natuurlijk, t is nog niet op de markt.
Maar ik sta niet negatief tegenover alternatieve accu vormen.
Maar Toyota riep dit in 2018 ofzo ook al en ze hebben in 2023 nog niet eens een fatsoenlijke EV, laat staan een battery met 1200 km bereik over een paar jaar. Ik zie het gewoon niet gebeuren bij Toyota.
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Maar Toyota riep dit in 2018 ofzo ook al en ze hebben in 2023 nog niet eens een fatsoenlijke EV, laat staan een battery met 1200 km bereik over een paar jaar. Ik zie het gewoon niet gebeuren bij Toyota.

Exact dit. En in 2028 produceert Tesla meer auto’s dan Toyota nu.

Misschien hebben ze m’n Cybertruck tegen die tijd ook wel uitgeleverd ;p

Two Weeks.

Nee serieus ik verwacht de aankondiging van de delivery event op de earnings call de negentiende.

Eerste leveringen einde Q3.
 
ach wat telt is dat elke fabrikant wel op een of andere manier zijn best doet om met betere batterijen e.d. op de proppen te komen.
Vandaag zijn de batterijen nog steeds duur ( > 100 euro / kwh) en dat maakt de aanschafprijs van een EV met goeie range en DC laadsnelheid hoog.
LFP is goed maar nog niet zaligmakend.
Natrium-ion goed voor goedkope wagens maar heeft ook zijn beperkingen.

Als elke EV fabrikant zijn ambities tegen 2030 weet waar te maken, gaan we een mooie elektrische toekomst tegemoet :)
 
100% SOH kan, als er een niet-meetbare buffer bij zit.
Als je een 75 kWh accu als een SR+ verkoopt dan heb je ook heel lang 100% SOH.
Dan zijn ze dus gewoon niet eerlijk zeg je.

Dat gevoel heb ik ook bij de 'verbeterde' Bz4x. Bjorn haalt ineens betere verbruikscijfers, maar als hij die dan gaat terugrekenen, dan klopt de batterijcapaciteit ineens niet meer, oftewel m.i. worden die cijfers ineens iets te rooskleurig weergegeven, want technisch hebben ze weinig tot niks gedaan.
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Bij 75.000 heeft mijn Kona nieuwe remblokjes gekregen (kan ik me helemaal niets bij voorstellen, want rem meestal elektrisch), iedere 15 k naar de dealer is echt onzin maar het is het nieuwe verdienmodel voor de dealer. Ik heb nog helemaal niets van batterij verlies gemerkt, maar inderdaad is er een buffer. Ook de Ioniq heeft geen verlies, zelfs niet van de buffer. Het is overigens een oud filmpje.
 
  • Like
Reactions: Nick-m
Dan zijn ze dus gewoon niet eerlijk zeg je.

Dat gevoel heb ik ook bij de 'verbeterde' Bz4x. Bjorn haalt ineens betere verbruikscijfers, maar als hij die dan gaat terugrekenen, dan klopt de batterijcapaciteit ineens niet meer, oftewel m.i. worden die cijfers ineens iets te rooskleurig weergegeven, want technisch hebben ze weinig tot niks gedaan.
Daarover verschillen we van mening: Tesla: laadt tot 90% om je batterij te sparen. De rest: Laadt gewoon tot 100% (want buffer). Wie is er nou eerlijk over de range?
 
Daarover verschillen we van mening: Tesla: laadt tot 90% om je batterij te sparen. De rest: Laadt gewoon tot 100% (want buffer). Wie is er nou eerlijk over de range?
Ik heb het niet over de range, maar over de SoH, als je maar blijft beweren dat ie 100% blijft terwijl dit volgens mij technisch niet kan omdat elke accu afneemt in capaciteit, dan hou je toch een beetje de klant voor de gek?

En Toyota beweert nu ineens dat ze de Bz4x zuiniger hebben gemaakt, maar of dat echt zo is, is dus een hele grote vraag.

Het filmpje is idd oud, maar jij bent nu al voor de 5e keer geweest dus?
 
Ik heb het niet over de range, maar over de SoH, als je maar blijft beweren dat ie 100% blijft terwijl dit volgens mij technisch niet kan omdat elke accu afneemt in capaciteit, dan hou je toch een beetje de klant voor de gek?

En Toyota beweert nu ineens dat ze de Bz4x zuiniger hebben gemaakt, maar of dat echt zo is, is dus een hele grote vraag.

Het filmpje is idd oud, maar jij bent nu al voor de 5e keer geweest dus?
Mijn punt is dat ook Tesla zich schuldig aan maakt aan het voor de gek houden. De degradatie van de batterij bij Hyundai/Kia valt dus heel, heel erg mee.

4e keer, maar dealer krijgt er niets meer voor. De leasemij stuurt me naar een low cost garage.
 
Mijn punt is dat ook Tesla zich schuldig aan maakt aan het voor de gek houden. De degradatie van de batterij bij Hyundai/Kia valt dus heel, heel erg mee.

4e keer, maar dealer krijgt er niets meer voor. De leasemij stuurt me naar een low cost garage.
Uhm, voor de gek houden lijkt me niet de juiste bewoording. Dankzij deze keuze kon ik mbv een Tesla in 1 dag 1.300 km afleggen naar Venetië. Er zijn weinig EV's waar je dat me kunt (en ook nog eens relaxed uitstapt dankzij AP/FSD en tussentijdse laadpauzes)
Ik ben erg blij dat ik 1-3 maal per jaar even naar 100% kan laden, daar is het ook voor bedoeld. (niet voor dagelijks gebruik)
 
Mijn punt is dat ook Tesla zich schuldig aan maakt aan het voor de gek houden

Tesla is daar toch helder in? Normaal gebruik tot 90% laden, voor trips is 100% prima. Staat letterlijk zo in de UI.

De degradatie van de batterij bij Hyundai/Kia valt dus heel, heel erg mee.

De degradatie bij auto’s met een topbuffer zie je pas als die topbuffer is weggedegradeerd.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
Tesla is daar toch helder in? Normaal gebruik tot 90% laden, voor trips is 100% prima. Staat letterlijk zo in de UI.



De degradatie bij auto’s met een topbuffer zie je pas als die topbuffer is weggedegradeerd.
Dat staat niet zo op de verkoop website... Daar wordt geadverteerd met een range die alleen haalbaar zou zijn met 100% lading. Voordat je de auto koopt ga je er van uit dat je gewoon 100% mag laden. Voordat je de auto koopt heb je geen toegang tot de UI...

En nee, die degradatie valt prima te zien met de juiste tooling. Er is bij de meeste auto's zelfs sprake van een top- en een bottom buffer. De laatste is ook bij Tesla aanwezig gezien de avonturen beneden de 0 km range.
 
Ik snap het nog niet helemaal, want de Tesla kan je prima tot 100% laden (niet -LFP) als je daarna ook maar gaat rijden.

Het gaat mij erom dat veel mensen met een Huyndai denken dat hun auto geen degeneratie heeft en veel beter is dan Tesla's die dat wel hebben.

Maar wellicht begrijpen we elkaar verkeerd.
 
Last edited:
Toch erg fijn een trekhaak, die miste ik wel erg op mijn Model s. Het effect op de range is op deze manier toch een heel stuk minder dan met een karretje.
20230701_205310.jpg
 
Last edited:
Ik snap het nog niet helemaal, want de Tesla kan je prima tot 100% laden (niet -LFP) als je daarna ook maar gaat rijden.

Het gaat mij erom dat veel mensen met een Huyndai denken dat hun auto geen degeneratie heeft en veel beter is dan Tesla's die dat wel hebben.

Maar wellicht begrijpen we elkaar verkeerd.
Ja, we begrijpen elkaar verkeerd. Ik ken niemand die denkt dat Hyundai/Kia geen degradatie heeft, ik verbaas me wel over hoe gering die degradatie is (net als veel tweakers met mij). In mijn optiek zijn er 2 leiders voor wat betreft EV's en batterijtechniek: Tesla en Hyundai/Kia.