Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn MS 75D pack had al sinds de koop een slechte cell waarvan het voltage achterliep op de rest (uit te lezen via OBD-II). Na 3 jaar en 90k km stopte die cell ermee en kon het pack niet meer dan 25% geladen worden. Uiteraard heb ik onder garantie een nieuw pack gekregen.
 
Dat is een beetje het probleem. Je weet niet wat de toekomst gaat brengen, je weet niet wat voor constructiefouten na 10 jaar gaan opduiken. Bij de lancering van de Model S zei ook niemand "die accu gaat kapot want er komt water van de airco in".
Ik zeg niet dat ze kapot gaan, ik zeg dat je het niet weet.
Ik denk dat recentere wagens met veel km en duurzaamheidstests die verwachting aanneembaar maken.
Tesla spreekt zelfs van de 1000000 miles battery.
Ik denk zelfs dat mijn schatting nog conservatief is.
 
Ik denk dat recentere wagens met veel km en duurzaamheidstests die verwachting aanneembaar maken.
Tesla spreekt zelfs van de 1000000 miles battery.
Ik denk zelfs dat mijn schatting nog conservatief is.
Dat heeft dan ook meer te maken met verandering van samenstelling. Onze 'klassieke' NCA batterijen van Panasonic hebben een rating tot een 500.000km. LPF batterijen van CATL halen daarentegen een conservatieve levensduur van 1,5 miljoen kilometers, en een optimistisch bereik tot 3 miljoen kilometers.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Ik denk dat recentere wagens met veel km en duurzaamheidstests die verwachting aanneembaar maken.
Tesla spreekt zelfs van de 1000000 miles battery.
Ik denk zelfs dat mijn schatting nog conservatief is.
Mijn punt is: je weet niet welke constructiefouten erin zitten. Dat de accu theorietisch heel lang mee gaat geloof ik wel. Maar die Model S accu's die door water kapot gingen zouden theoretisch ook veel langer meegegaan zijn.
Dat soort dingen zie je pas op leeftijd. Model 3 is nu 6 jaar in productie en het ziet er goed uit. Volgens mij zijn er ook minder accuwissels als bij de Model S (zelfs als je in absolute aantallen kijkt), maar exacte cijfers heb ik er niet van.
 
Ik denk dat men in de marketing van voorspelde levensduur, uitgaat van de levensduur op celniveau (aantal cycli dat een cel kan ondergaan alvorens de capaciteit te veel verminderd is) en die verkeerdelijk extrapoleert naar een batterij-pack.
Maar daar spelen uiteraard bijkomende aspecten zoals onbalans vanwege kleine verschillen in capaciteit tussen de verschillende groepen in serie. En dan inderdaad de 'constructiefouten' of falende BMS.
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
In het verleden dacht ik (oa bij vw), die gaan het serieus aanpakken en nu denk ik: eerst zien dan geloven. Kortom kunnen ze een ev goede EV bouwen, ook nog verkopen en dan nog in aantallen voor goede prijs. Tot nu valt dat zwaar tegen (muv Tesla en paar chinezen).
Die goede prijs lukt de meeste Chinese merken eveneens niet. Die zetten de auto's tegen enorme verkiezen weg.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Adm and Michel_AH
De stemming onder de reaguurders is aardig bijgedraaid. Tesla-bashing was hier erg in de mode afgelopen jaren.
Opzich wel te begrijpen, men komt tot inkeer. Eerst tesla bashen en roepen nooit een Chinees. Men komt er nu toch achter dat de rest het hard te halen heeft en dat ze over een jaar of 10 toch elektrisch moeten gaan rijden. Dan maar een tesla ipv een Chinees?
 
  • Like
Reactions: prettig and TM3LR