Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Nee hoor, het ligt aan onze bubbel. Wij zien alles wat ook maar iets met EVs negatief in het nieuws komt meteen als een aanval op EVs. Dat schip is nieuws omdat als het zou kapseizen en zinken dat het een gevaar zal vormen voor de Wadden, niet omdat er 25 EVs aan boord staan.
Dat het brandende schip nieuws is omdat het kan kapseizen daar ben ik het wel mee eens, maar waarom heeft de media dan buiten de reportages rondom het schip ineens veel extra reportages over het gevaar van brandende EV’s?
Natuurlijk is er een gevaar wat we niet moet onderkennen, maar de verhouding over de nieuwsgeving schip vs EV is niet helemaal in balans.
Maar ja in komkommertijd is alles nieuws.
 
  • Like
Reactions: JanG007
We kennen allemaal Bjørn Nyland wel. Hij heeft een 1000 km challenge gedaan met een bus. Spoiler: je kunt beter met een 8,5 meter bus op vakantie gaan dan met je 24 kWh Nissan Leaf.
En sta je daar te laden bij Ionity, staat er een vrachtwagen naast je. o_O


In Nederland hebben alle elektrische bussen een stroomafnemer. Is natuurlijk makkelijk want je drukt op een knopje en je laadt op. Maar is dit wel zo handig? Krijg je daar hogere laadsnelheden mee en moeten ze niet ook gewoon CCS combo gaan gebruiken? Ik kan me wel mogelijkheden indenken dat je zo'n laadpaal dan ook voor gewone auto's kunt gebruiken en voor de bus een eigen kabel met prioriteit hebt.
 
  • Like
Reactions: Nick-m and LaurensH
In Nederland hebben alle elektrische bussen een stroomafnemer. Is natuurlijk makkelijk want je drukt op een knopje en je laadt op. Maar is dit wel zo handig? Krijg je daar hogere laadsnelheden mee en moeten ze niet ook gewoon CCS combo gaan gebruiken? Ik kan me wel mogelijkheden indenken dat je zo'n laadpaal dan ook voor gewone auto's kunt gebruiken en voor de bus een eigen kabel met prioriteit hebt.
Die pantografen op bussen worden gebruikt om doorheen de dag tijdens rustpauzes van een kwartiertje te laden, omdat de batterijen niet van die grootte zijn dat ze een hele dag kunnen rijden op 1 acculading.

Ja, met CCS2 zou het wel goedkoper zijn, maar moet die chauffeur wel telkens weer in- en uitstappen, en misschien iets meer vandalismegevoelig?
 
Bedoel je BEV bussen? Of een ander type elektrische bus?

Ik bedoel elektrische bussen in het OV.

StadsbusArriva9745.jpg
 
We kennen allemaal Bjørn Nyland wel. Hij heeft een 1000 km challenge gedaan met een bus. Spoiler: je kunt beter met een 8,5 meter bus op vakantie gaan dan met je 24 kWh Nissan Leaf.
En sta je daar te laden bij Ionity, staat er een vrachtwagen naast je. o_O


In Nederland hebben alle elektrische bussen een stroomafnemer. Is natuurlijk makkelijk want je drukt op een knopje en je laadt op. Maar is dit wel zo handig? Krijg je daar hogere laadsnelheden mee en moeten ze niet ook gewoon CCS combo gaan gebruiken? Ik kan me wel mogelijkheden indenken dat je zo'n laadpaal dan ook voor gewone auto's kunt gebruiken en voor de bus een eigen kabel met prioriteit hebt.
IMG_6101.jpeg



Dit is de remise van Utrecht langs het Amsterdam Rijn kanaal. Ik dacht 400kW max.

Geweldige XL dubbelgelede bussen dit. Een zegen voor de stadsbewoners en stadsfietsers 😁
 
Nee hoor, het ligt aan onze bubbel. Wij zien alles wat ook maar iets met EVs negatief in het nieuws komt meteen als een aanval op EVs. Dat schip is nieuws omdat als het zou kapseizen en zinken dat het een gevaar zal vormen voor de Wadden, niet omdat er 25 EVs aan boord staan.


Haha oké ik dacht dat de media vooral appelleert aan de onderbuik om maar zoveel mogelijk clicks te genereren maar dan heb ik het dus mis 😁
 
Nee dat was het niet. Het was de kapitein van het schip. In dit geval geen onderbuik maar waarschijnlijk verkeerde beoordeling door kapitein. Audiofragment: scheepsbrand begon in elektrische auto, kapitein vroeg om evacuatie
Dit was de noordzeeloods niet de kapitein. Deze heeft normaal gesproken niets van doen met de lading, hij zal zijn info van een van de bemanningsleden hebben gehad. Dat zal op dat moment wel wat chaotisch zijn geweest, barst ook van de fouten in de pers met allemaal zelfbenoemde nautisch experts. Zoals bijvoorbeeld niet weten wat je exact aan boord hebt bij vertrek, dan gaat een kapitein echt niet varen hij (of eigenlijk de eerste stuurman) wil de stabiliteit exact uitrekenen zeker met dit soort schepen van belang.
 
Afgelopen zaterdag eens een proefrit gedaan in een Renault Megane E-Tech. (Teerbeminde vindt de range van de ZOE wat aan de krappe kant als ze naar het noorden moet crossen). Teerbeminde had de test van de Renault door Bjørn Nyland al gezien, was daar ook redelijk enthousiast over, naast het feit dat ze het een leuke wagen vindt om te zien (behalve de beschikbare kleuren, die zijn saaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaai, hopelijk komen ze nog met wat vrolijkere kleuren, anders zie ik een wrap-job aankomen)

Oké, auto met een “volle tank” mee en een deel van haar route (richting Friesland) in de korte variant mee gereden.
Wat mij opviel.. Hij is stil.. Stiller dan mijn MX, waarbij het windgeruis, volgens Tesla “binnen spec” (wat dat ook mag betekenen), nadrukkelijk aanwezig is. De interface op het grote scherm en de knopjes op het stuur vragen nog wat gewenning, maar na een paar minuutjes was de majesteit er wel aan gewend geraakt.
Het verbruik viel mij (en hare majesteit) niet tegen. Op een ritje van 52,4 km is er 50km range verbruikt, waarbij er gereden is zoals de majesteit in de MX rijdt, op de snelweg 5km boven toegestane snelheid en vlot door het verkeer (niet slipstreamen).

Daarnaast zit de laadpoort aan de “goeie” kant voor als je bij een Tesla SuC wilt laden, rechtsvoor (dat is kruislings gespiegeld als waar die van Tesla zit), prima voor lange ritten dus. Stoelen zitten ook goed, alhoewel ik (1,83mtr lang) de zitting van de bijrijdersstoel iets aan de korte kant vond, maar dat kan aan de instelling (hoogte, rugleuning etc) liggen, waar ik nog niet helemaal uit kwam. Laadruimte.. Tsja, zelfs in de MX is het soms even passen en meten als mijn teerbeminde de hele verzameling aan reistassen meeneemt, dus dat is geen vergelijking, maar de achterbank kan worden omgeklapt en de afdekbodem van de kofferbak kan eruit, waardoor je iets meer diepte hebt.

Denk dat deze een goeie vervanger is voor de ZOE (door Bjørn liefkozend “Fat ZOE” genoemd). Wellicht op termijn ook voor de MX.
 
RobsEV, voor een bedrijf dat vecht voor zijn overleving, vallen de winstcijfers nog vrij goed mee. Ter vergelijking TSLA maakt in Q2 een winst van afgerond 2,5 miljard euro:
De Japanse autobouwer Toyota behaalde vorig kwartaal een operationele winst van 1.100 miljard yen (7 miljard euro), dat was een stuk meer dan verwacht (880 miljard yen). Voor het volledige boekjaar behoudt Toyota wil de jaarprognose van 3.000 miljard yen operationele winst.
Post-corona genieten de autobouwers van een robuuste vraag en van de mogelijkheid om de prijzen op te trekken. Toyota maakte en verkocht in juni een recordaantal auto's.
Op de beurs van Tokio sloot Toyota 2,5 procent hoger af op 2.445,5 yen, een recordkoers.
 
RobsEV, voor een bedrijf dat vecht voor zijn overleving, vallen de winstcijfers nog vrij goed mee. Ter vergelijking TSLA maakt in Q2 een winst van afgerond 2,5 miljard euro:
De Japanse autobouwer Toyota behaalde vorig kwartaal een operationele winst van 1.100 miljard yen (7 miljard euro), dat was een stuk meer dan verwacht (880 miljard yen). Voor het volledige boekjaar behoudt Toyota wil de jaarprognose van 3.000 miljard yen operationele winst.
Post-corona genieten de autobouwers van een robuuste vraag en van de mogelijkheid om de prijzen op te trekken. Toyota maakte en verkocht in juni een recordaantal auto's.
Op de beurs van Tokio sloot Toyota 2,5 procent hoger af op 2.445,5 yen, een recordkoers.
Ze kijken zelf waarschijnlijk wel iets verder dan de komende paar kwartalen. ;)
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Het gaat ook niet over het overleven van Toyota zelf, maar dat ze in China (de grootste EV markt) problemen hebben
Japanese automaker Toyota has announced plans to finally strengthen the pace of electrification as it seeks to “survive” in the Chinese car market, now the world’s biggest EV market.
Dit is natuurlijk een veeg teken voor de overige markten. Met de EU waar een verbod op de verbrandingsmotor aan zit te komen zou Toyota hier ook een probleem hebben. Want ze hebben gewoon heel erg weinig BEVs. Ze (of iig de CEO) geloofden er niet in.