Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn zoon rijdt sinds deze week een Kia EV6. Een jaar op moeten wachten. Wat een genot die TACC, niet na elke baanwisseling opnieuw activeren, geen hinderlijke piepjes en geen straf als het te vaak misgaat. Hier kan Elon nog wat van leren. Of de Kia mooi is is iets anders, dat is een kwestie van smaak.
EAP nemen, dan heb je daar geen last van. ;) En ja, dat kost 3.800 euro extra, maar ook dan nog heeft de Tesla de betere prijs/kwaliteitsverhouding. En geen Kim Kardashian kont (inmiddels heeft ook Kim K. die niet meer).
 
Mijn zoon rijdt sinds deze week een Kia EV6. Een jaar op moeten wachten. Wat een genot die TACC, niet na elke baanwisseling opnieuw activeren, geen hinderlijke piepjes en geen straf als het te vaak misgaat. Hier kan Elon nog wat van leren. Of de Kia mooi is is iets anders, dat is een kwestie van smaak.
Met EAP hoef je ook niet na een baanwissel AP/EAP opnieuw te activeren daar hoef je geen Kia voor te gaan rijden;)
Ik heb geen ervaring met Kia maar wel enkele keren in een VW ID gereden en ook op basis van terugkoppeling van collega’s die een Volvo/Polestar/Mustang rijden ben ik nog steeds van mening dat de beste EV ervaring voor watbetreft rijden, integratie van laden in de navigatie, one-pedal drive etc nog steeds Tesla ver vooruit is op de andere merken.
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
De EV6 laadt trouwens erg snel en dat tot een hoge SOC. Volgens mij is het zowat de snelst ladende EV van het moment samen met de ioniq 5 en 6.
Dat is op zich wel handig als de accu zo snel leeg is. ;)

Momenteel krijg ik klachten van mijn vrouw dat de auto te snel laadt. Nog sneller en je hebt niet eens meer tijd genoeg om Fast food in je mik te douwen. Moet je eerst laden en dan lunchen. Nee, totaal geen behoefte aan veel sneller laden. Dat is vooral iets waar mensen die nog geen BEV hebben mee zitten, dat het in 5 minuten moet kunnen (niet dat hun ICE dat in de praktijk vaak haalt...).
 
….Momenteel krijg ik klachten van mijn vrouw dat de auto te snel laadt. Nog sneller en je hebt niet eens meer tijd genoeg om Fast food in je mik te douwen. Moet je eerst laden en dan lunchen.…
Dit is nu net het probleem waar ICE rijders geen rekeng mee houden. De gemiddelde ICE rijder wil 5 minuten tanken, om dan vervolgens 20 minuten een broodje eten en plaspauze.
 
  • Helpful
Reactions: DuurzameHenk
Dat is op zich wel handig als de accu zo snel leeg is. ;)

Momenteel krijg ik klachten van mijn vrouw dat de auto te snel laadt. Nog sneller en je hebt niet eens meer tijd genoeg om Fast food in je mik te douwen.
Precies: die supersnel ladende Hyundai’s en Kia scoren helemaal niet zo goed in de 1000km test van Bjørn Nyland. Veel te inefficiënt.

Ik rij een MYRWD en kan ‘slechts’ maximaal 170kW snelladen. Onlangs heb ik Warschau-Den Haag in één keer gereden. 10:45 ‘s ochtends vertrokken en 00:45 aangekomen de volgende ochtend. In totaal dus 14 uur onderweg geweest en 1230km overbrugd. Uiteraard gaat dit ‘s winters wat trager, maar nu had ik aan de laadpauzes krap genoeg om comfortabel te reizen. Korter hadden ze niet moeten zijn. Sterker nog, voor de fastfood avondmaaltijd ben ik langer blijven zitten dan de auto nodig had om weer verder te reizen.
 
Dat nog veel sneller laden slechts marginaal winst oplevert, klopt.
Wat ik bijzonder vindt aan de EV6 is dat het laadvermogen lang zo hoog blijft. Bij ionity kijk ik altijd eens op de schermpjes en de EV6, ioniq 5 en 6 zijn zowat de enige die ook ver boven de 50% SOC laadvermogens halen van 150 kW en meer.
Dat maakt van onze e-tron ook een geschikte reiswagen: 150 kW tot 80% SOC en daarna langzaam afnemend tot 50kW bij 99%.
Op 30' laden we zo 65 a 70 kWh.
 
  • Like
Reactions: Enzo63
Dat nog veel sneller laden slechts marginaal winst oplevert, klopt.
Wat ik bijzonder vindt aan de EV6 is dat het laadvermogen lang zo hoog blijft. Bij ionity kijk ik altijd eens op de schermpjes en de EV6, ioniq 5 en 6 zijn zowat de enige die ook ver boven de 50% SOC laadvermogens halen van 150 kW en meer.
Dat maakt van onze e-tron ook een geschikte reiswagen: 150 kW tot 80% SOC en daarna langzaam afnemend tot 50kW bij 99%.
Op 30' laden we zo 65 a 70 kWh.

Wat mij betreft zegt een "laadvermogen/snelheid" in km per tijdseenheid veel meer.
Dan worden de verschillen tussen de verschillende EV's ook veel groter (en realistischer incl. verbruik....)
 
Ja, ik zag een review van de NIO ET5 Touring (qua vormgeving lijkt mij een heel aantrekkelijke auto) die nog 180 kW bij 70% SOC deed 😳
maar wel maar 435 km WLTP met een 75 kWh accu :eek: Een Model Y komt 100 km verder.

Maar er is door Tesla dus ook wel weer een stap te maken.

Volgens mij kiest Tesla momenteel primair voor efficiëntie. En dat is denk ik ook wel de juiste keuze. Ik heb liever dat ze een auto 8% meer efficiënt maken dan 12% sneller laten laden.
 
Mijn zoon rijdt sinds deze week een Kia EV6. Een jaar op moeten wachten. Wat een genot die TACC, niet na elke baanwisseling opnieuw activeren, geen hinderlijke piepjes en geen straf als het te vaak misgaat. Hier kan Elon nog wat van leren. Of de Kia mooi is is iets anders, dat is een kwestie van smaak.
I noticed this both on Kia Niro and Ioniq 5 when I test drove these. This was the one thing I want from these cars in my Tesla. And rain sensors, and USS. Ok, I draw the line here, and can skip the USS if they cost a lot.
 
  • Like
Reactions: Enzo63
Nǐ hǎo :)

Ja het is veeel beter om de Europese auto industrie de nek om te draaien met de Amerikaanse (en toch doen we dat op dit forum allemaal).

Er zijn, economisch gezien, 3 grootmachten op de wereld. US China & EU. Van die 3 is de EU de enige die geen single state grootmacht is, de andere twee zijn nog minder te vertrouwen. Voor mij is de US maar marginaal beter dan China.

Overigens zijn die 3 samen verantwoordelijk voor ongeveer de helft van de econmische waarde dus grootmacht ja, dominant, mwa, 1/6 van alle economische activiteit betekent dat 'de anderen' jou meer pijn kunnen doen dan andersom.

Maar misschien luister ik teveel podcasts van Maarten van Rossum.

Je hebt gelijk, de automotive in de EU heeft vreselijk zitten pitten en nog steeds willen ze niet echt 'om', is mijn indruk. Behalve VAG misschien, maar toen Diess tempo wilde maken moest hij de laan uit. Onbegrijpelijk. Porsche Taycan, veel betere rijdersauto weet ik uit ervaring, met vergelijkbare prestaties als een Plaid bestaat (nog) niet en als ie binnenkort wel te koop is dan verwacht ik dat je minimaal het dubbele zult moeten ophoesten, wellicht zelfs nog meer. Dan ga je richting de 300k... Huh?? Hoever trek je dan je principes door. Van het verschil kunnen we ook een mooie nieuwe productiemachine (Duits of Italiaans, haha) in de fabriek hierachter neerzetten.
 
Maand abo voor je auto.
Tesla heeft het. BMW wil het, opnieuw bekeken.

De vraag is: wordt die winst in productiekosten wel doorgespeeld aan de consument? Autojournalist Werner Budding weet het nog net niet. ‘Ik betwijfel of auto’s ook goedkoper worden voor de consument,’ zegt hij. ‘De auto-industrie speelt zelden voor Sinterklaas.’

Wel speelde Tesla met jaar jubileum voor Sinterklaas toen iedereen gratis kon supercharge.

 
Mijn zoon rijdt sinds deze week een Kia EV6. Een jaar op moeten wachten. Wat een genot die TACC, niet na elke baanwisseling opnieuw activeren, geen hinderlijke piepjes en geen straf als het te vaak misgaat. Hier kan Elon nog wat van leren. Of de Kia mooi is is iets anders, dat is een kwestie van smaak.
Ik heb zelf geen ervaring met EV6 maar TeslaBjorn geeft wel aan dat TACC niet toppie is, zie video. ps. is wel een jaar oud. M.a.w. kan goed opgelost zijn.

Wat betreft de Tesla baanwisseling: Ik laat de auto de baanwissel uitvoeren. Op de autowegen heb je helaas gelijk
De piepjes zijn al verholpen met "joe-mode" Volstaat voor mij.
Overigens heb ik nog nooit "straf" gehad, behalve de eerste keer dat ik nog niet bewust was dat je straf kon krijgen van je auto🤣
 
Ik heb zelf geen ervaring met EV6 maar TeslaBjorn geeft wel aan dat TACC niet toppie is, zie video. ps. is wel een jaar oud. M.a.w. kan goed opgelost zijn.

Wat betreft de Tesla baanwisseling: Ik laat de auto de baanwissel uitvoeren. Op de autowegen heb je helaas gelijk
De piepjes zijn al verholpen met "joe-mode" Volstaat voor mij.
Overigens heb ik nog nooit "straf" gehad, behalve de eerste keer dat ik nog niet bewust was dat je straf kon krijgen van je auto🤣
Nee, doet het goed nu.
EAP is geen optie, leaseauto en over twee jaar een nieuwe.
Piepjes uitzetten zou fijn zijn, even googlen.
Onderweg naar Italië krijg ik regelmatig straf. Helaas😃
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Wat mij betreft zegt een "laadvermogen/snelheid" in km per tijdseenheid veel meer.
Dan worden de verschillen tussen de verschillende EV's ook veel groter (en realistischer incl. verbruik....)
Ook dat zegt niet veel en hangt van de laadcurve af.
Een auto kan met hoge snelheid starten en op een erg lage snelheid eindigen. Als je het aantal km voor de eerste 10 minuten bekijkt kan dat voor die auto gunstig zijn, maar het aantal km per 30 minuten kan weer een stuk slechter zijn.
Als je als leek het aantal km per 10minuten extrapoleert naar 30 minuten kan de praktijk best wel eens teleurstellend zijn. Wil je appels met appels vergelijken dan moet je dus voor elk merk bv het aantal km per 10,20 en 30 minuten moeten opgeven.