Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Je vergeet dat BYD in China enorm groot is, en BYD al heel lang elektrische voertuigen (bussen) levert. Het is niet voor niets dat Tesla inmiddels BYD batterijen gebruikt. Het is ook niet voor niets dat BYD voor alle in NL leverbare voertuigen BYD LFP blade batteries inzet.
 
Je vergeet dat BYD in China enorm groot is, en BYD al heel lang elektrische voertuigen (bussen) levert. Het is niet voor niets dat Tesla inmiddels BYD batterijen gebruikt. Het is ook niet voor niets dat BYD voor alle in NL leverbare voertuigen BYD LFP blade batteries inzet.
Dat zlijn leuke weetjes, maar gaan niet dieper in op de argumenten dat BYD geen aparte cijfers geeft over de verkoop van hun volledig elektrische voertuigen.
 
  • Like
Reactions: Blackbelt
De BYD bussen rijden inderdaad rond in Nederland. Nou ja, rijden... ze staan geloof ik meer stil dan dat ze rijden, door de enorme problemen. Enthousiasme voor die bussen is inmiddels niet meer erg groot hier in de regio.

(Maar afgezien daarvan, BYD is niet zomaar een partijtje, het is echt een grote speler)

Je vergeet dat BYD in China enorm groot is, en BYD al heel lang elektrische voertuigen (bussen) levert. Het is niet voor niets dat Tesla inmiddels BYD batterijen gebruikt. Het is ook niet voor niets dat BYD voor alle in NL leverbare voertuigen BYD LFP blade batteries inzet.
 
De BYD bussen rijden inderdaad rond in Nederland. Nou ja, rijden... ze staan geloof ik meer stil dan dat ze rijden, door de enorme problemen. Enthousiasme voor die bussen is inmiddels niet meer erg groot hier in de regio.

(Maar afgezien daarvan, BYD is niet zomaar een partijtje, het is echt een grote speler)
Schiphol heeft een aantal BYD bussen in bezit. De eerste versie was gewoon slecht volgens de chauffeur die ik sprak, maar de nieuwere versies zijn alweer een stuk betere kwaliteit. Daar was hij best positief over.
 
  • Like
Reactions: job-lek
BYD kwam zo'n 10 jaar geleden in Europa aan met de e5 taxi's. Die reden ook in Brussel rond. Die auto ontlokte EM toen een honende lach. Ik vermoed dat het lachen hem wat dat betreft wel vergaan is:
Tesla gebruikt inderdaad massaal BYD batterijen die voordelen hebben ten opzicht van wat ze zelf in allerhande joint ventures met Panasonic en andere producenten ontwikkeld hebben.
BYD heeft ondertussen heel wat modellen van klein tot groot die vlot afnemers vinden, niet alleen om de scherpe prijs.
Met de Seal heeft BYD op een aantal vlakken goed naar Tesla gekeken, zaken ongegeneerd overgenomen en een product neergezet dat op een aantal vlakken het voorbeeld overtreft.
 
BYD kwam zo'n 10 jaar geleden in Europa aan met de e5 taxi's. Die reden ook in Brussel rond. Die auto ontlokte EM toen een honende lach. Ik vermoed dat het lachen hem wat dat betreft wel vergaan is:
Tesla gebruikt inderdaad massaal BYD batterijen die voordelen hebben ten opzicht van wat ze zelf in allerhande joint ventures met Panasonic en andere producenten ontwikkeld hebben.
BYD heeft ondertussen heel wat modellen van klein tot groot die vlot afnemers vinden, niet alleen om de scherpe prijs.
Met de Seal heeft BYD op een aantal vlakken goed naar Tesla gekeken, zaken ongegeneerd overgenomen en een product neergezet dat op een aantal vlakken het voorbeeld overtreft.
Op welke vlakken overtreft de Seal dan Tesla?
 
En nog een Chinees.

Ondertussen is Tesla het enige westerse merk dat nog met de Chinese merken kan concurreren. Of mis ik iets?

 
  • Like
Reactions: horta and job-lek
Ik baseer me dan op vergelijkende reviews tussen de Seal en de M3 op Youtube waar beide auto's elkaar redelijk goed in evenwicht lijken te houden en op mijn persoonlijke appreciatie van de afwerking en het interieur.
De Seal is de comfortabelere wagen van de twee: stiller, zachter afgeveerd, betere afwerking, interieur met meer uitstraling en vooral betere en mooiere stoelen. Qua looks van buitenaf gaat de prijs voor mij ook naar de Seal ipv de M3, maar daarover zal men het hier wel niet eens zijn.
Technisch is de Seal grotendeels vergelijkbaar met ook daar een RWD-model en een AWD-versie.
Topsnelheid van de M3 ligt veel hoger, maar dat is niet echt een nuttige eigenschap.
De navigatie scoort dankzij Android Auto of Carplay in de Seal vergelijkbaar.
Het SUC-netwerk is bijna volledig opengesteld voor niet-Tesla dus ook dat argument vervalt.
M3 scoort wat beter op vlak van efficiëntie, maar de batterij in de Seal is wat groter waardoor de range vergelijkbaar is. Laadsnelheid is een moeilijke: het pieklaadvermogen van de M3 ligt veel hoger, maar een 10-80 laadtijd verschilt niet zoveel.
 
  • Like
Reactions: SandeepT
Ik baseer me dan op vergelijkende reviews tussen de Seal en de M3 op Youtube waar beide auto's elkaar redelijk goed in evenwicht lijken te houden en op mijn persoonlijke appreciatie van de afwerking en het interieur.
De Seal is de comfortabelere wagen van de twee: stiller, zachter afgeveerd, betere afwerking, interieur met meer uitstraling en vooral betere en mooiere stoelen. Qua looks van buitenaf gaat de prijs voor mij ook naar de Seal ipv de M3, maar daarover zal men het hier wel niet eens zijn.
Technisch is de Seal grotendeels vergelijkbaar met ook daar een RWD-model en een AWD-versie.
Topsnelheid van de M3 ligt veel hoger, maar dat is niet echt een nuttige eigenschap.
De navigatie scoort dankzij Android Auto of Carplay in de Seal vergelijkbaar.
Het SUC-netwerk is bijna volledig opengesteld voor niet-Tesla dus ook dat argument vervalt.
M3 scoort wat beter op vlak van efficiëntie, maar de batterij in de Seal is wat groter waardoor de range vergelijkbaar is. Laadsnelheid is een moeilijke: het pieklaadvermogen van de M3 ligt veel hoger, maar een 10-80 laadtijd verschilt niet zoveel.
Ik snap dat je wild wordt van Apple Car Play en/of Android Auto rijdende in iets Europees maar dat is toch echt van een ander niveau hoor ;)
(ik heb de 2 momenteel)

De Seal is inderdaad een leuke wagen en fijn (op het eerste zicht) afgewerkt hoewel ik op dat gebied, na in de Highland & de S te hebben gezeten ook niet zo hard meer onder de indruk was. (zeker niet over de stoelen die niet eens gekoeld waren :rolleyes:)

De frunk en koffer is wat kleiner en er is geen akoestisch glas rondom maar het grootste probleem zat hem voor mij in het niet bestaan (voorlopig) van one-pedal drive en het entertainment systeem.

Voor de rest zeker één van de beste aanbiedingen op dit moment naast een Model 3

En wat die batterijen betreft, worden die zo bij BYD van het schap gehaald of zijn ze specifiek voor Tesla vervaardigd?
 
Dat het SUC netwerk opengesteld, wil niet zeggen dat het hetzelfde werkt….. Blijf mij verbazen over de reviews, maar ook van collega’s met niet Tesla EV’s dat geclaimde laadsnelheden bijna nooit gehaald worden. Dat gaat juist bij Tesla bijna altijd wel goed.
Ik heb wat reviews gezien en gelezen van de seal. Ik vond het niet bepaald ‘next step’. Meer van wat ik al ken, maar wat zich nog niet bewezen heeft. Dus gaan de 2019 EV’s (Kia eNiro en M3 LR) vervangen worden door een M3 RWD en MY LR. Ik verhuis dan ook niet naar het BYD Seal forum. 😅
 
BYD kwam zo'n 10 jaar geleden in Europa aan met de e5 taxi's. Die reden ook in Brussel rond. Die auto ontlokte EM toen een honende lach. Ik vermoed dat het lachen hem wat dat betreft wel vergaan is:
Tesla gebruikt inderdaad massaal BYD batterijen die voordelen hebben ten opzicht van wat ze zelf in allerhande joint ventures met Panasonic en andere producenten ontwikkeld hebben.
BYD heeft ondertussen heel wat modellen van klein tot groot die vlot afnemers vinden, niet alleen om de scherpe prijs.
Met de Seal heeft BYD op een aantal vlakken goed naar Tesla gekeken, zaken ongegeneerd overgenomen en een product neergezet dat op een aantal vlakken het voorbeeld overtreft.
ik heb het idee dat jij altijd de kritische noot probeert te zijn, bovenstaande lijkt haast wel een stukje uit een reclamefolder van BYD :D
 
Waarom slagen EU constructeurs hier dan niet in 🤨….wat Xiaomi doet is inderdaad text book Tesla…
Omdat ze niet durven wat ze hebben helemaal achter zich te laten.

Xiaomi is een telefoonbouwer die nu een auto wil bouwen. Tesla bouwde niks en ging auto's bouwen. De rest, vooral de Duitse merken, hebben heel wat investeringen in fabrieken, installaties, machines en relaties met toeleveranciers opgebouwd in al die jaren die ze niet direct willen verlaten.

Daarom dat de meeste Europese EV's nog altijd met een middentunnel komen, op hetzelfde platform van hun benzine-varianten. En dat is deels ook omdat de investeringen van VW in een apart EV-platform zich nog niet vertalen in kostenreductie of winst.
 
Omdat ze niet durven wat ze hebben helemaal achter zich te laten.

Xiaomi is een telefoonbouwer die nu een auto wil bouwen. Tesla bouwde niks en ging auto's bouwen. De rest, vooral de Duitse merken, hebben heel wat investeringen in fabrieken, installaties, machines en relaties met toeleveranciers opgebouwd in al die jaren die ze niet direct willen verlaten.

Daarom dat de meeste Europese EV's nog altijd met een middentunnel komen, op hetzelfde platform van hun benzine-varianten. En dat is deels ook omdat de investeringen van VW in een apart EV-platform zich nog niet vertalen in kostenreductie of winst.
Klopt maar richt dan een nieuwe afdeling op onder het merk dat wat los staat van het huidige. Je kop in het zandsteken gaat ook niet helpen en ik vermoed dat zo’n gigacasting alle takken kan bedienen…
Maar goed als ik het zou weten, zat ik nu wss in een of andere board room 😅
 
Omdat ze niet durven wat ze hebben helemaal achter zich te laten.
teveel balast, idd. en blijvende koudwatervrees. Alleen, hoe langer het duurt voordat ze omschakelen , hoe meer ze verlamd zullen raken. Ik ben er dan ook van overtuigd dat sommigen het niet zullen halen of een nice speler zullen worden. Een schim van wat ze ooit geweest zijn. Niet dankzij, maar ondanks 'vorsprung durch Technik'
 
Onvoorstelbaar, die ID3 kost volgens het RDW ca 55k en heeft nog niet eens een warmtepomp?

Die Stellantis producten zijn gewoon omgebouwde ICE voertuigen, ook boven de 40k. Tenzij je een enorme Tesla hater bent ga je dit toch niet kopen jongens?
Mijn dochter mag haar eerste bedrijfswagen bestellen, een elektrische. Wat het wordt, weet ze nog niet met zekerheid, maar het zal in geen enkel geval een Tesla zijn.
3 jaar geleden was zij hier in het gezin de persoon die het meeste pro-Tesla was, nu wil ze er absoluut niet meer van weten. Dan rijdt ze liever verder in haar oude wagen.
Niet omdat ze mijn auto niet goed vind, gewoon omdat Elon Musk CEO is van dat bedrijf.

Dus neen, je hoeft Tesla niet te haten, het kan ook zijn dat je niets te maken wilt hebben met de CEO van het bedrijf an sich.