Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Vergeet de conclusie niet (en de prijs):

"De i5 is een heerlijkheid voor iemand met een eigen oprit en een kantoor zonder parkeergarage. Zonder die privileges zou ik bij BMW toch voor iets kleiners kiezen. In BMW’s suv-gamma koop je beter dan de reusachtige iX de goedkopere iX3, die vorig jaar op zijn beurt in eigen huis werd gepasseerd door de iX1; compacter, betaalbaarder, vergelijkbare actieradius. En bij de sedans blijft de i4 het onontkoombare alternatief voor de i5. Vijf centimeter smaller lijkt niks, maar het scheelt al snel een ongewilde BMW-Corneille bij de QPark. Auto’s moeten krimpen en fors ook."

Prijs testauto 107.876,04 euro
Zeker. Maar het ging mij om positief geluid over autonoom rijden binnen de EU-regels, die op dit forum nog wel eens als zondebok worden aangehaald.
 
Vergeet de conclusie niet (en de prijs):

"De i5 is een heerlijkheid voor iemand met een eigen oprit en een kantoor zonder parkeergarage. Zonder die privileges zou ik bij BMW toch voor iets kleiners kiezen. In BMW’s suv-gamma koop je beter dan de reusachtige iX de goedkopere iX3, die vorig jaar op zijn beurt in eigen huis werd gepasseerd door de iX1; compacter, betaalbaarder, vergelijkbare actieradius. En bij de sedans blijft de i4 het onontkoombare alternatief voor de i5. Vijf centimeter smaller lijkt niks, maar het scheelt al snel een ongewilde BMW-Corneille bij de QPark. Auto’s moeten krimpen en fors ook."

Prijs testauto 107.876,04 euro
Nagel op de kop, de Y is meer dan breed genoeg.
Toen ik zag dat de i5 nog breder is, en ook langer dan 5m.... No-go.
 
Blijft idioot hoe we die herrie die ICE's maken blijven zien als iets 'goeds'. Ja ik vind een stoommachine ook uber cool maar wel iets van het verleden. Daar moeten we ook naartoe met de herrie van verbrandingsmotoren :)
Bij Toyota zijn ze hun mislukte gok op FCEV ipv BEV aan het goedpraten. Laten we nou wel zijn: de geur van uitlaatgassen heeft nooit iemand lekker gevonden en het geluid van een Toyota motor (op die 10 cilinder na dan) heeft ook nog niemand kippenvel van gekregen.

Echt, in de bergen mis ik nog wel eens de V10 hoor (geen Toyota... maar een van Lamborghini), maar veruit de meeste mensen rijden in een 4 in lijn of zelfs 3 in lijn en daarbij vergeleken is gewoon rust echt beter.
 
  • Like
Reactions: OttoR and Hbrink
Voor markten/segmenten waar een EV nog niet geschikt is vind ik het helemaal niet zo verkeerd dat ze ook nog de ICE proberen schoner te maken. Ben alleen benieuwd hoeveel winst er valt te behalen. Het artikel (achter de betaalmuur) schrijft o.a. "Toyoda declined to detail the new project" en een grote beweegreden is dat de EV adoptie lijkt te vertragen i.p.v. te versnellen (volgens Toyoda). Ook dat Hertz weer meer ICE in de vloot gaat opnemen wordt wederom aangehaald. Dat wordt dus een stokpaardje voor de EV-haters de komende maanden.

Verder vooral veel liefde voor ICE en waterstof van Toyoda (CEO van Toyota). Ook wordt aangegeven dat de GR-modellen (zeg maar de GTI van Toyota) zowel sportief en groen zijn. Nu klopt dat eerste zeer, maar het zijn gewone ICE motoren, zonder enige bijzondere technieken m.b.t. uitstoot.

Al met al dus vooral marketing/CEO geblaat en daar gaan we denk ik verder niets meer van horen...
 
Ik ben geen fan van de Chinezen maar aan ICE busjes heb ik pas echt een hekel. Farizon is in Duitsland aan het testen:





Wat meer informatie, Farizon is een merk van Geely en de ‘SuperVan’ is met Europa als doelmarkt ontwikkeld:

 
Last edited:
Ook dat Hertz weer meer ICE in de vloot gaat opnemen wordt wederom aangehaald. Dat wordt dus een stokpaardje voor de EV-haters de komende maanden.
De fout van Hertz is dat je daar mensen die nog nooit EV hadden gereden, een auto gaf die in het beste geval een Tesla was maar een paar componenten mistte (onze Model Y mistte een correcte adapter voor AC laden), en in het slechtste geval werd je op weg gezet met een niet-Tesla in een land waar de laadinfrastructuur echt achter loopt op Europa.

Je moet al echt een EV willen om met een goed gevoel een EV bij Hertz te huren, en zelfs ik was wel blij dat we een Model Y hadden, maar het gemis aan de juiste adapter en AC laders op wandelafstand was wel een dingetje.

Tel er dan ook nog bij dat de Tesla Superchargers in de buurt allemaal V2 150kW waren, stall sharing deden en met 8 stalls je in de buitenwijken van een miljoenenstad zoals Toronto altijd aan bijna volle superchargers aan kwam.

Ik heb vorige winter letterlijk een Polestar 2 geweigerd, ook omdat het alternatief een 8-zitter SUV was.
 
De TesTla van Lightyear stond op de algemene parkeerplaats dus ik heb eens de tijd genomen er een fototje van te maken.

IMG_20240115_161819_1.jpg
 
  • Like
Reactions: SparkyM3LR4WD