Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Range zegt mij niet zoveel. Vooral het verbruik is schrikbarend. Boven de 200 wh/km is bijna pre historisch
Probeer eens een EV zonder warmtepomp in de winter. Het verbruik dat er tijdens stilstand af gaat, kan bij weinig verbruik de helft verdwijnen. Dan komt ook nog de halve efficiëntie qua range.

Effectief een winterverbruik van 600 wh/km is iets wat je *vandaag* nog tegenkomt.

Ik moest weer laden na een week met slechts een retourtje Amsterdam-Leiden, en een ritje naar de bouwmarkt. Ik koop geen nieuwe auto die claimt een goede wh/km te hebben in de zomer, maar eentje die betrouwbaar is in de winter. In de zomer laad ik gratis onder de zonnepanelen, maar in de winter laad ik duur onder de windmolens. En het is daarom ook zo jammer dat er zo weinig aandacht is voor het kWh voor een rustig weekje in de winter - wie weet scoort Lexa dan beter van allemaal.
 
En het is daarom ook zo jammer dat er zo weinig aandacht is voor het kWh voor een rustig weekje in de winter
Is er niet wel aandacht voor? Alle merken gaan nu over tot een warmtepomp.
Die 600wh/km is omdat je heel korte afstanden doet. Opwarmen zonder warmtepomp neemt 6kW. Als je maar 15 minuten rijdt is dat 100% van de tijd.
4 ritten van 15 minuten, 7,5km kosten dan 6kWh aan verwarming, dan heb je 6000/30=200wh/km aan verwarming besteedt. Tel daarbij dat wegens de kou er sowieso al extra verbruik is (meer luchtweerstand, meer elektrische weerstand, geen regeneratie, achterruit en spiegelontwaseming…).
Beste is om op ritjes van 15 minuten de verwarming niet op te zetten.
Mijn MY verbruikt bij 0 graden en lange ritten 230 Wh/km, met verwarming.
 
2024-02-02_103133.jpg
 
Het Japanse merk stelt ook dat tien hybride auto's met een batterij van 8 kilowattuur het klimaat veel beter helpen dan één volledig elektrische luxeauto met een batterij van 80 kilowattuur.
Dat is leuk. Maar maak die dan ook. Het heeft wel heel erg lang geduurd voordat er meer dan alleen de Prius plugin werd aangeboden. Waar is de plugin Aygo? Corolla? Camry? Highlander?
 
  • Like
Reactions: job-lek
Dat is leuk. Maar maak die dan ook. Het heeft wel heel erg lang geduurd voordat er meer dan alleen de Prius plugin werd aangeboden. Waar is de plugin Aygo? Corolla? Camry? Highlander?
Ik kopieerde gewoon de meest belangrijke zinnen uit een artikel uit de economische krant De Tijd. De inhoud is dus voor hun rekening.
De zin spreekt van hybride auto's en niet van PHEV. De vermelde grootte van 8 kWh is dan weer net iets te groot voor een hybride. Maar aan de kleine kant voor een PHEV. Geen idee wat Toyota zelf bedoelt. Ze zijn ooit innovatief geweest met hun hybride auto's.
 
Ik kopieerde gewoon de meest belangrijke zinnen uit een artikel uit de economische krant De Tijd. De inhoud is dus voor hun rekening.
De zin spreekt van hybride auto's en niet van PHEV. De vermelde grootte van 8 kWh is dan weer net iets te groot voor een hybride. Maar aan de kleine kant voor een PHEV. Geen idee wat Toyota zelf bedoelt. Ze zijn ooit innovatief geweest met hun hybride auto's.
Nee, natuurlijk bedoel ik niet dat jij die moet gaan maken 😄

De Pruis en C-HR plugins hebben al 13 kWh en de RAV4 zelfs 18. Dan kun je zelfs al iets van snelladen gaan doen, 50 kW moet mogelijk zijn. Maar nee. 1 fase AC laden. Dus het is ook niet nuttig voor als je op reis bent, alleen voor je woon-werkverkeer.
Mijn vorige auto was een Prius. Briljante auto, maar twee problemen: te kleine accu (ik had de gewone hybride) en te weinig elektrisch (ook door de te kleine accu). Toyota is nooit verder geëvolueerd dan dat. Helaas.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Mjah zelfs daar wordt het lastig, zeker in het volgende decennium.

China is bezig met zeer grote investeringen in Afrika en Zuid-Amerika op het gebied van elektrische infrastructuur op basis van renewables, qua breedtegraad is het uiteraard zeer geschikt voor zonne-energie.

Goedkope Chinese EV’s wordt daar de norm over een jaar of tien.

Toevallig, Ethiopië maakt vandaag bekend de import van ICE te verbieden en een laadnetwerk te gaan bouwen.

 
  • Love
Reactions: job-lek and JanG007
Die bewering gaat in tegen alle artikels en posts die ik al gelezen heb over EV rijden in de kou.
En ook tegen mijn eigen ervaring.
Over nagedacht en mijn ervaring is als volgt:
- de eerste 50 km als de batterij koud is, is het verbruik veel hoger tijdens temperaturen van 5 graden en lager.
- Na de eerste 50km gaat het verbruik naar normaal zoals in de zomer al is ie iets hoger en afhankelijk van de rijsnelheid. bij 100 km/u merk ik inderdaad weinig verschil. Bij 120 zeker meer verschil.

Mijn conclusie: Jullie hebben beide een goed punt maar is afhankelijk van je uitgangspunt. Als bijvoorbeeld Devils son de auto uit een voorverwarmde garage meeneemt en dan een stukje gaat rijden en niet direct 120 km/u gaat kan zijn ervaring goed kloppen.