Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
But that’s the problem with a lot of legacy automakers. They are selling EVs so as not to get fined due to the new emission standards and not to lose too many sales to Tesla. Not because that’s where the industry should be going.

Goede constatering in dit artikel :)
De nuancering die we ook niet mogen vergeten is dat die legacy bedrijven heel wat investeringen hebben gedaan in het verleden in hun ICEs en dat zijn investeringen voor meerdere jaren, die bovendien moeten (blijven) opbrengen zolang het kan…
Die legacy bedrijven hebben gewoon niet de mogelijkheid/middelen om van de ene op de andere dag al die investeringen volledig aan de kant te zetten en volledig in te zetten op elektrisch.

Dat is gewoon de realiteit. Ze zullen hetgeen doen om aan de regels te voldoen (die ze zelf wel zullen lobbyen), maar ook niet meer dan dat.
 
En hoe kies je dan je opties, kleur, versie etc?
Bij een BMW of Audi is dat een halve dag werk om door die optielijst te geraken.

In elk geval, bij ons is het proces: je gaat naar een dealer (of je belt ze op), en regelt een offerte voor de auto die je graag wil.
Die stuur ik naar HR en de LM, en dan komt er een maandprijs uit, en de melding: je zit boven/onder budget.
En dan kan je nog wat aanpassen etc tot je hebt wat je wil. Doe dat met een auto of 2-3, en die verkoper mag wel wat offertes schrijven.

Bij Tesla is het simpel: config maken, screenshot en klaar.
Proefrit kan je zelf regelen.
Idem bij ons, al kunnen we wel zelf het maandbedrag eerst simuleren via een online tool van de vlootbeheerder (om opties te configureren op de wagen). Dit is dezelfde tool als voor de finale keuze, en houdt reeds rekening met eventuele kortingen.

Maar bij die finale keuze moet je wel een offerte hebben van de dealer voor jouw uiteindelijke configuratie.
Zelfs voor tesla moest ik nog persoonlijk langs showroom rijden waarbij de sales ook maar gewoon een afdrukje maakt van hun website.

Nu goed, dankzij onze tool kunnen we wel doelgericht naar de dealer vertrekken en is er geen nood aan iteratie om het leasebedrag te optimaliseren.
 
Dat is gewoon de realiteit

Ik ken dat fenomeen als de ‘sunk cost fallacy’

 
Last edited:
Ik ken dat gedrag als de ‘sunk cost fallacy’


iet met Toyota ofzo, fanatieke beoefenaars van het principe ;-)

1709834038823.png
 
Idem bij ons, al kunnen we wel zelf het maandbedrag eerst simuleren via een online tool van de vlootbeheerder (om opties te configureren op de wagen). Dit is dezelfde tool als voor de finale keuze, en houdt reeds rekening met eventuele kortingen.

Maar bij die finale keuze moet je wel een offerte hebben van de dealer voor jouw uiteindelijke configuratie.
Zelfs voor tesla moest ik nog persoonlijk langs showroom rijden waarbij de sales ook maar gewoon een afdrukje maakt van hun website.

Nu goed, dankzij onze tool kunnen we wel doelgericht naar de dealer vertrekken en is er geen nood aan iteratie om het leasebedrag te optimaliseren.
Bij ons gaat het heel anders, je kiest de auto van je voorkeur in een portaal, kiest de opties daarbij en vervolgens wordt er aan 3 leasemaatschappijen een offerte gevraagd. De keuze ligt dan bij jou met welke in zee wordt gegaan. De dealer komt er niet aan te pas.
 
  • Like
Reactions: MikerG_MC
iet met Toyota ofzo, fanatieke beoefenaars van het principe ;-)
Toyota is misschien wel een uitzondering op de uitzondering…:p

Ik ken dat fenomeen als de ‘sunk cost fallacy’

En deels is dat correct. Maar stel: jij doet vandaag een investering X en morgen zegt de overheid: je mag die investering X niet meer gebruiken (waarde wordt 0) en je moet investeren in Y. Het merendeel van die bedrijven zal dan gewoon overkop gaan. Enerzijds kunnen ze geen geld verdienen op investering X en voor investering Y zijn er geen middelen. Bij legacy automerken gaat het niet over kleine investeringen over slechts enkele jaren hè.

Dat is niet omdat ze niet willen, en dat is een van de redenen dat bij de legacy het over het algemeen gewoon trager gaat.

De waarheid is natuurlijk niet zwart of wit, en uiteindelijk ligt de waarheid er ergens tussenin. Maar zomaar zeggen dat elke legacy morgen (of in enkele jaren) 100% kan overschakelen op enkel EV, dat is gewoon niet correct.
 
Zo werkte het in NL 10 jaar geleden ook (behalve dan dat persoonlijkheids dingetje). Nu is het in mijn ervaring zo dat je de keuze van de dealer aan de LM over moet laten. Gevolg is dat je die pas voor het eerst ziet bij aflevering……
Bij mijn vorige werkgever ging het nog een stap verder. Ze hadden zoveel auto’s in Europa rondrijden dat ze direct kortingsafspraken konden maken met de fabriek. De leasemaatschappij was alleen een doorgeefluik…… Nadeel was dat je maar uit één merk kon kiezen.
 
Toyota is misschien wel een uitzondering op de uitzondering…:p


En deels is dat correct. Maar stel: jij doet vandaag een investering X en morgen zegt de overheid: je mag die investering X niet meer gebruiken (waarde wordt 0) en je moet investeren in Y. Het merendeel van die bedrijven zal dan gewoon overkop gaan. Enerzijds kunnen ze geen geld verdienen op investering X en voor investering Y zijn er geen middelen. Bij legacy automerken gaat het niet over kleine investeringen over slechts enkele jaren hè.

Dat is niet omdat ze niet willen, en dat is een van de redenen dat bij de legacy het over het algemeen gewoon trager gaat.

De waarheid is natuurlijk niet zwart of wit, en uiteindelijk ligt de waarheid er ergens tussenin. Maar zomaar zeggen dat elke legacy morgen (of in enkele jaren) 100% kan overschakelen op enkel EV, dat is gewoon niet correct.
Dan nemen ze de klimaatcrisis niet serieus genoeg. De autobranche niet en de overheid ook niet.
 
  • Like
Reactions: PriOkkie
Rivian heeft net de R2 gepresenteerd. Het kleine broertje van de R1S. (beelden vanaf 14 minuten).
Ziet er imho echt tof uit. Met een vanafprijs van 45k dollars met 4wd en 300 mijl range geen verkeerde auto. Zit in het segment van de Model Y LR.

Duurt nog tot 2026 voordat ie uitgeleverd gaat worden (in de USA en Canada) Dat duurt dan best wel weer lang.
Europa volgt, maar zal ongetwijfeld nog 'n jaartje verder zijn.
 
  • Like
Reactions: Michel_AH
Rivian heeft net de R2 gepresenteerd. Het kleine broertje van de R1S. (beelden vanaf 14 minuten).
Ziet er imho echt tof uit. Met een vanafprijs van 45k dollars met 4wd en 300 mijl range geen verkeerde auto. Zit in het segment van de Model Y LR.

Duurt nog tot 2026 voordat ie uitgeleverd gaat worden (in de USA en Canada) Dat duurt dan best wel weer lang.
Europa volgt, maar zal ongetwijfeld nog 'n jaartje verder zijn.
Nice, ik juich dit toe en hoop dat het ze lukt, maar zoals we weten 'production is hard'
 
Dan nemen ze de klimaatcrisis niet serieus genoeg. De autobranche niet en de overheid ook niet.
Daar doe ik dan ook geen uitspraken over… Ik wou enkel enige nuance brengen in dit verhaal dat een bedrijf niet zomaar zijn activiteiten ineens kan omgooien.
In een transitie zijn er ook economische belangen, en naast de klimaatbelangen heeft een overheid er ook alle belang bij dat bedrijven niet overkop gaan.

Talmt de overheid, zeker en vast. Kunnen legacy autobedrijven sneller omschakelen naar full EV, ongetwijfeld.
 
Toyota is misschien wel een uitzondering op de uitzondering…:p


En deels is dat correct. Maar stel: jij doet vandaag een investering X en morgen zegt de overheid: je mag die investering X niet meer gebruiken (waarde wordt 0) en je moet investeren in Y. Het merendeel van die bedrijven zal dan gewoon overkop gaan. Enerzijds kunnen ze geen geld verdienen op investering X en voor investering Y zijn er geen middelen. Bij legacy automerken gaat het niet over kleine investeringen over slechts enkele jaren hè.

Dat is niet omdat ze niet willen, en dat is een van de redenen dat bij de legacy het over het algemeen gewoon trager gaat.

De waarheid is natuurlijk niet zwart of wit, en uiteindelijk ligt de waarheid er ergens tussenin. Maar zomaar zeggen dat elke legacy morgen (of in enkele jaren) 100% kan overschakelen op enkel EV, dat is gewoon niet correct.
Als je slim bent neem je je verlies en pas je je aan aan de nieuwe realiteit.

Probleem is dat veel loondienst CEO's bang zijn dat dit wordt gezien door de aandeelhouders als falen en dus verbergen ze dit.
Veel problemen met de sunk cost fallacy zie je er dan vaak pas ook uit vallen uit een onderneming als er of een nieuwe CEO/CFO komt of tijdens een reorganisatie.

Je ziet dit o.a. bij Herbert Diess. Toen hij dit probleem aangekaart had mocht hij het veld ruimen.
 
Daar doe ik dan ook geen uitspraken over… Ik wou enkel enige nuance brengen in dit verhaal dat een bedrijf niet zomaar zijn activiteiten ineens kan omgooien.
In een transitie zijn er ook economische belangen, en naast de klimaatbelangen heeft een overheid er ook alle belang bij dat bedrijven niet overkop gaan.

Talmt de overheid, zeker en vast. Kunnen legacy autobedrijven sneller omschakelen naar full EV, ongetwijfeld.
Je stelt het simpel voor, maar wat er tussenin nog gebeurt is een hoop gelobby, en dat is echt geen te onderschatten factor. Daar werkt een hele industrie inclusief vakbonden aan mee. Nu de verkoop van EV's niet meer de steilste curves volgt hoopt de hele duitse autoindustrie dat ze het nog jaren met PHEV kunnen gaan uitzingen... Ongetwijfeld om tijd te kopen, maar of dat zinvol is... Ondertussen lopen ze hun achterstand niet in...
 
Je stelt het simpel voor, maar wat er tussenin nog gebeurt is een hoop gelobby, en dat is echt geen te onderschatten factor. Daar werkt een hele industrie inclusief vakbonden aan mee. Nu de verkoop van EV's niet meer de steilste curves volgt hoopt de hele duitse autoindustrie dat ze het nog jaren met PHEV kunnen gaan uitzingen... Ongetwijfeld om tijd te kopen, maar of dat zinvol is... Ondertussen lopen ze hun achterstand niet in...
Ik denk dat de gevestigde orde er nog onvoldoende rekening mee houdt, dat ze nu nog een voordeel hebben vanuit hun historie (mensen zijn terughoudend om nieuwe merken (en Tesla valt daar ook nog altijd onder) te kopen), terwijl de huidige jeugd veel positiever aankijkt tegen merken als Tesla en niet snapt waarom Mercedes, BMW of Toyota een bepaald imago heeft.
 
  • Like
Reactions: To3ornotto3?
Voor mij en mijn medewerkers verloopt de keuze van een leasingwagen nog op de traditionele manier: bezoek aan showroom, testrit, offerte met de gewenste opties opgemaakt door die bezochte dealer die er rekening mee houdt dat we gerekend worden bij een relatief grote klant van de LM.
Die offerte wordt dan aan de LM doorgestuurd en die maakt, op basis van die offerte, een voorstel zakelijke lease.
De korting die de LM zo aangeboden krijgt door het automerk, vertaalt zich onmiddellijk in een lager maandelijks bedrag. Logisch want het verschil aankoop-verkoopprijs is kleiner en dus is de afschrijving kleiner.
En eigenlijk vind ik dat een logische manier van werken. Wanneer ik iemand 1000 stuks kan verkopen ga ik ook een lagere prijs vragen dan wanneer iemand 1 stuk koopt.
En deze procedure werd recent gevolgd bij Audi, Volkswagen, Skoda en MG. Voor Tesla was een offerte niet nodig, daarvan waren de prijzen bij de LM gekend. Bij de laatste offertevraag werd er voor een MY geen korting meer toegekend, in 2019 voor de M3 nog 10%.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Blackbelt
Voor mij en mijn medewerkers verloopt de keuze van een leasingwagen nog op de traditionele manier: bezoek aan showroom, testrit, offerte met de gewenste opties opgemaakt door die bezochte dealer die er rekening mee houdt dat we gerekend worden bij een relatief grote klant van de LM.
Die offerte wordt dan aan de LM doorgestuurd en die maakt, op basis van die offerte, een voorstel zakelijke lease.
De korting die de LM zo aangeboden krijgt door het automerk, vertaalt zich onmiddellijk in een lager maandelijks bedrag. Logisch want het verschil aankoop-verkoopprijs is kleiner en dus is de afschrijving kleiner.
De korting wordt of door de dealer betaald of door de importeur en dealer bij geen vrije dealerkeuze.
Dan mag je je auto 100km verderop gaan halen en de lokale dealer heeft direct de schurft aan je.
En eigenlijk vind ik dat een logische manier van werken. Wanneer ik iemand 1000 stuks kan verkopen ga ik ook een lagere prijs vragen dan wanneer iemand 1 stuk koopt.
Waarom? Er zit geen kostenvoordeel is wanneer je 1000x iets levert versus 1x iets levert.
Als je 1000 producten in één levering zou kunnen doen dan heeft dat wel een kosten voordeel.
Dat legacy auto er niet op die manier logisch over nadenkt, wil niet zeggen dat andere die wel hun verstand gebruiken dat ook moeten doen.
En deze procedure werd recent gevolgd bij Audi, Volkswagen, Skoda en MG.
De weten dan voor de sticker prijs hun producten onverkoopbaar zijn.
VAG geeft zelf tientallen procenten korting op auto's waarop ze toch duizenden euro's verlies maken.
De enige reden daarvoor is om aan de CO2 eisen van de vloot te kunnen voldoen.
Voor Tesla was een offerte niet nodig, daarvan waren de prijzen bij de LM gekend. Bij de laatste offertevraag werd er voor een MY geen korting meer toegekend, in 2019 voor de M3 nog 10%.
Ik heb nooit iemand gezien die zelfs maar 10% korting kreeg op een M3 ook niet in 2019.