Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat ga ik missen en vooral ook wat niet als mijn volgende auto een ICE wordt?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik vind het altijd wel mooi om te lezen hoe hevig de discussie wordt gevoerd als het gaat over de efficientie van de reis in relatie tot het electrisch rijden. De bespaarde tijd waarmee iemand 1x per jaar op zomervakantie en 1x per jaar op de wintersport gaat(Is dat een beetje gemiddeld toch?), krijgt mytische proporties als het om de keuze bij aanschaf gaat. 11 maanden per jaar heb je een auto voor het woonwerk verkeer en huis -tuin-en-keuken ritjes. 1 maand(gemiddeld) per jaar voor verre vakantie ritten.

Auto's worden volgeduwd met meuk en dakkoffers, rijdend in files naar het zuiden voor 3 weken en naar de wintersport voor 1 week.
Waar SuC's hier regelmatig worden afgebrand als troosteloze plekken waar je niet dood gevonden zou willen worden, hoor ik niets over de rampspoed bij evenzo troosteloze benzinestations onderweg, waar gedurende de vakantiepieken het vakantievolk over elkaar heen krioelt.
ICE-ritten worden hier aanbeden vanwege de vakantie efficientie en goede stoplocaties waar partners blijkbaar helemaal blij van kunnen worden(ik heb de mijne nooit op blijheid bij duits/frans/italiaans tankstation kunnen betrappen, maar dat terzijde).
Ook het aantal uren dat je in een ICE achter elkaar moet kunnen rijden zonder te hoeven stoppen, lijkt in mijn ogen volstrekt irrelevant als de meerderheid van deze in de zelfde weken vertrekkende gezinnen, de achterbank heeft volgepropt met kinderen. Als ze nog jong zijn moet je stoppen om ze te voeden en te verschonen. Er is hiervoor geen 'ABRP met jonge kids". Je moet het maar zelf uitvogelen wanneer je moet stoppen terwijl je rekening houdt met de drukte onderweg, de brandstofvoorraad, de blaas van je partner en wanneer je partner vindt dat er omwille van de kinderen gestopt of juist doorgereden moet worden.

De grootste sneuneuzen vind ik nog diegenen die nu gaan roepen dat ze daarom 's nachts gaan rijden. Ha, niet 20 minuten langer aan een lader willen staan, maar wel de hele nacht skippen om zodoende "lekker door te kunnen rijden". Tof man.
Als de kinderen ouder worden zit je nog aan de schoolvakanties vast en zitten ze klem tegen de voorstoelen en roepen ze ook te pas en te onpas wanneer er gestopt moet worden om te plassen, maar vooral om te eten. En dit is zelden goed gerelateerd aan de tankinhoud.
Helemaal mooi wordt het wanneer je je realiseert dat de meest hevig reagerende voorstander van het ICE-mobiel-op-vakantie-omdat-ie-zo-efficient-is, eenmaal aangekomen in zijn tirolerdorp voor een week, zijn vrije tijd volledig te grabbel gooit aan alle wachttijden aldaar. Immense rijen voor de skiverhuur, liften en restaurants. Om het over de schaarse parkeerplaatsen maar niet te hebben. De 1,5 uur extra tijd is van levens belang op de reis er naar toe, want dat kost al snel een hele middag. Terwijl er verder de hele week een veelvoud van die 1,5 uur verkwanseld wordt!
Ik heb veel gereisd naar het zuiden, cq de wintersport en heb de drukte in de vakantie altijd als het grootste probleem gezien.
Meestal rij ik de zondagen, achter de drukte aan. Kost soms wat extra(als het huis van za-za geboekt is, is dat zonde, zeker als je ook een hotel overnachting boekt; soit, comfort is mij wat waard.

Reizen in de schoolvakanties zijn opzichzelf een probleem, veel meer dan het verschil of je dat met een Tesla of een Ice doet.
Meestal verkies ik tot nu toe mijn ICE voor de ritten naar de Alpen en het zuiden. Dat houdt verband met de slechte laadinfrastructuur en de soms superslechte wegen aldaar. Ik heb een zoon die aan wedstrijd snowboarden doet en kom dus zeer frequent in de Alpen. Ik merk dat hij graag mede omwille vanwege de geringere uitstoot met de Tesla gaat. Ook het rijden met de Tesla vindt hij meer ontspannen.
We zullen aan de extra laadtijd moeten wennen denk ik.
Wat wij denken over electrisch rijden en de toekomst ervan is niet relevant.
De conversie is reeds ingezet..
Sorry, wij en meerdere leden reizen vaker dan 1 keer per jaar over de Alpen of Pyreneeën. Klopt, voor een enkele keer zou het niet zo'n issue zijn. Maar dat is het wel. Zes tot zeven keer buiten corona. Hebben we wel recht van spreken toch?
 
Last edited:
Sorry, wij en meerdere leden reizen vaker dan 1 keer per jaar over de Alpen of Pyreneeën.
Hebben we wel recht van spreken toch?
Zeker. Maar het issue is niet Tesla, maar de foute keuze voor een S75D als je meerdere keren per jaar over de Alpen moet.
Bij aankoop kon je dat wellicht niet weten, maar verkeerde keuzes moeten zo snel mogelijk rechtgezet worden.

Het is niet alleen de kleinere range, maar ook het veel grotere effect van beperking van laadsnelheid ifv de SoC en door de veroudering van de batterij (beknotting).
Ook het feit dat je minder vrijheid hebt om de vorige of volgende SuC te kiezen of om toch een langere laadbeurt te nemen wanneer dat uit komt.
Ik ben gedurende een jaar maandelijks eens naar Liechtenstein gereden. Ik heb van elke rit genoten. En een 90D is nu ook weer geen laadsnelheid- en rangekampioen, als je die met de huidige generatie vergelijkt.

Volledig akkoord dus met:
Limbo's problemen zijn grotendeels opgelost met een M3/MY.
 
  • Like
Reactions: horta
Sorry, wij en meerdere leden reizen vaker dan 1 keer per jaar over de Alpen of Pyreneeën. Klopt, voor een enkele keer zou het niet zo'n issue zijn. Maar dat is het wel. Zes tot zeven keer buiten corona. Hebben we wel recht van spreken toch?
Wij zijn afgelopen zomer 3 keren naar Oostenrijk gereden. Jouw probleem is gerelateerd aan je 75D batterij, niet aan elektrisch rijden.

En ja, eerlijk waar is het elektrische aan mijn Tesla niet de killer feature, dat is de autopilot, maar ik zou nu wel passen voor een auto met autopilot maar verbrandingsmotor.

Tanken aan een tankstation is gewoon stom, zeker in Duitsland waar ik bij de meeste snelwegstations en ook bij de autohofen nabij Tesla superchargers wachtrijen zag staan omdat je in Duitsland niet aan de pomp rechtstreeks kan betalen maar je de shop binnen moet. En die mensen die getankt hadden, gingen vervolgens ook gewoon op de parking staan om het sanitair te gebruiken en wat te eten.
 
Zeker. Maar het issue is niet Tesla, maar de foute keuze voor een S75D als je meerdere keren per jaar over de Alpen moet.
Bij aankoop kon je dat wellicht niet weten, maar verkeerde keuzes moeten zo snel mogelijk rechtgezet worden.

Het is niet alleen de kleinere range, maar ook het veel grotere effect van beperking van laadsnelheid ifv de SoC en door de veroudering van de batterij (beknotting).
Ook het feit dat je minder vrijheid hebt om de vorige of volgende SuC te kiezen of om toch een langere laadbeurt te nemen wanneer dat uit komt.
Ik ben gedurende een jaar maandelijks eens naar Liechtenstein gereden. Ik heb van elke rit genoten. En een 90D is nu ook weer geen laadsnelheid- en rangekampioen, als je die met de huidige generatie vergelijkt.

Volledig akkoord dus met:
Haha. Een M3 is beter dan een MS maar:
  • Ik vind het geen mooie auto en ook te klein
  • Blijf gedonder houden met
    • Service
    • Degeneratie
    • Wel of niet beperken laadsnelheid op termijn
    • Is er voldoende ruimte om te laden tijdens hoogseizoen
    • Fors minder bereik in de winter
    • ...
De M3 of MY is nog niet uit mijn dikke hoofd maar ik ben eigenlijk gewoon toe aan rust voor en tijdens een roadtrip. Denk er ook aan, wat voor mij een nadeel is hoeft dat niet voor een ander te zijn
 
Sorry, wij en meerdere leden reizen vaker dan 1 keer per jaar over de Alpen of Pyreneeën. Klopt, voor een enkele keer zou het niet zo'n issue zijn. Maar dat is het wel. Zes tot zeven keer buiten corona. Hebben we wel recht van spreken toch?
Zeker, in jouw geval was mij dat bekend. Ik weet dat je een woning bezit in Italië.
Ik had eerder ook al aangegeven dat ik zelf ook veel vaker naar Italië reis en dat ik dat meestens met een ICE doe(beperkte laadinfrastructuur en zeer slechte wegen)
Ook zijn er weer mensen die soms 500 km voor hun werk rijden. Maar dit zijn allemaal de uitzonderingen op de grote groep automobilisten.
Mijn betoog is meer algemeen bedoeld. Een algemeen bezwaar bij de vakanties in relatie met een BEV en Tesla in het bijzonder, lijkt mij in de keuze voor voor een ICE wat overdreven.
In jouw geval vind ik het dapper dat je 5 jaar geleden wel al voor een Tesla gekozen hebt toen de laad mogelijkheden in Italië nog slechter waren....
 
  • Like
Reactions: Exiteer
Zeker, in jouw geval was mij dat bekend. Ik weet dat je een woning bezit in Italië.
Ik had eerder ook al aangegeven dat ik zelf ook veel vaker naar Italië reis en dat ik dat meestens met een ICE doe(beperkte laadinfrastructuur en zeer slechte wegen)
Ook zijn er weer mensen die soms 500 km voor hun werk rijden. Maar dit zijn allemaal de uitzonderingen op de grote groep automobilisten.
Mijn betoog is meer algemeen bedoeld. Een algemeen bezwaar bij de vakanties in relatie met een BEV en Tesla in het bijzonder, lijkt mij in de keuze voor voor een ICE wat overdreven.
In jouw geval vind ik het dapper dat je 5 jaar geleden wel al voor een Tesla gekozen hebt toen de laad mogelijkheden in Italië nog slechter waren....
In zijn signature staat : S75D, May 15th, 2018. ( nog lang geen 5 jaar )
 
Voor mij zou de X vooral zijn voor de langere ritten en als we samen ergens naartoe gaan. Zo was het met mijn Disco 3 ook tot ongeveer 200km enkele reis pakte ik de LR 90 en de langere stukken zeg Oostenrijk, Tsjechië Polen etc ging in met de D3.
Gisteren ben ik nog even op en neer geweest naar Oost Groningen en ja met 100 km/uur en een wat hogere zit kun je ook best veel van de omgeving zijn zonder AP. De SUC in Zuid Broek stond er zowel op de heenweg en terug wel verlaten bij maar de interne verlichting brande al wel.
Hoe ik persoonlijk over het laden op langere stukken ga denken zou ik nog niet weten. (als ik alleen rij) Nu rij ik meestal rond 4 uur weg dan ben ik namelijk voor de ochtend spits NL uit en eind ochtend spits door het Ruhr gebied. Daar ergens stop ik meestal voor een uurtje, even lekker slapen en dan weer door. Dan ben ik meestal ergens in de middag afhankelijk waar ik moet zijn op mijn werkplek.

We zullen zien hoe ik het ga ervaren maar ik begrijp Limbo en anderen die het laden op lange stukken als een probleem zien. Dat de Tesla eerder klaar is dan mijn sanitaire stop, dat geloof ik niet.
 
Dat de Tesla eerder klaar is dan mijn sanitaire stop, dat geloof ik niet.
  • Als je snel-snel een plasje wil doen, gaat je plasje sneller zijn dan het laden van de auto
  • Als je op je gemak een koffietje neemt, en een plasje, dan ga je zien dat je niet lang moet wachten
  • Met een Model X 90D of zelfs X 75D ga je wel vaker moeten laden dan met een recente Model X Long Range. Ik denk dat je toch eens www.abetterrouteplanner.com moet open doen om te kijken wat het verschil zou zijn tussen de verschillende uitvoeringen.
 
Zeker, in jouw geval was mij dat bekend. Ik weet dat je een woning bezit in Italië.
Ik had eerder ook al aangegeven dat ik zelf ook veel vaker naar Italië reis en dat ik dat meestens met een ICE doe(beperkte laadinfrastructuur en zeer slechte wegen)
Ook zijn er weer mensen die soms 500 km voor hun werk rijden. Maar dit zijn allemaal de uitzonderingen op de grote groep automobilisten.
Mijn betoog is meer algemeen bedoeld. Een algemeen bezwaar bij de vakanties in relatie met een BEV en Tesla in het bijzonder, lijkt mij in de keuze voor voor een ICE wat overdreven.
In jouw geval vind ik het dapper dat je 5 jaar geleden wel al voor een Tesla gekozen hebt toen de laad mogelijkheden in Italië nog slechter waren....
Is inderdaad 2 jaar geleden maar los daarvan, er is sinds die tijd in de Valdera 1 paal bijgekomen.
 
  • Informative
Reactions: Tuhhje
  • Als je snel-snel een plasje wil doen, gaat je plasje sneller zijn dan het laden van de auto
  • Als je op je gemak een koffietje neemt, en een plasje, dan ga je zien dat je niet lang moet wachten
  • Met een Model X 90D of zelfs X 75D ga je wel vaker moeten laden dan met een recente Model X Long Range. Ik denk dat je toch eens www.abetterrouteplanner.com moet open doen om te kijken wat het verschil zou zijn tussen de verschillende uitvoeringen.
Wachten zult ge. Maaar gelukkig draai je al een beetje bij!:p
 
Veel hangt af van welke Tesla je nu hebt. Heb je een 70, 75 of 85 dan snap ik de overstap wel.
Met mijn Model S85 uit 2013 ben ik ook wel klaar met de lange reizen. Enerzijds door de beperkte range. Anderzijds gaat het aan de suc nu te langzaam, je staat niet meer 20-30 min. aan de suc, maar 45-60 min. En dat is te lang. Zelfs (of zeker) met een jong gezin. Ook de files bij sommige suc's in de schoolvakanties zijn geen pretje.
Op zakelijke ritten door Europa, met name Duitsland, viel de S85 als ik eerlijk ben eigenlijk al door de mand. Het duurt 1,5u langer om in München te geraken, dan met de ICE. Met de huidige trage laadsnelheid zal dit bijna 3 uur langer zijn.

Maar daarnaast heb ik zakelijk een model 3P en dat is wat laden betreft een ander verhaal: 2,5x zo snel aan de suc en ruim 150 km meer range. "Het verhaal" voor de zakelijke rijder (en de kleine gezinnen) klopt weer: wat praktische inzetbaarheid betreft, wow-factor en financieel.

Gezien de ruimte, is de S onze privé gezinsauto is en die vind ik niet meer geschikt als vakantieauto. Langverhaal kort: omdat een Model X Long range als prive auto op dit moment (veel) te duur is, ben ik in de markt voor een "tussen-auto" als het ware, bijv. een XC90 T8 uit 2016. Om de komende periode te overbruggen. Wel de korte ritjes netjes stekkeren, op lange afstanden de brandstofmotor. Heb ik er nog een trekhaak bij ook, ook iets wat je mist bij een S.
 
  • Like
Reactions: RoaldH
Wachten zult ge. Maaar gelukkig draai je al een beetje bij!:p
Draaien naar wat?

Ik ga niet ontkennen dat de Tesla range guestimator erg optimistisch is, maar mij krijg je niet meer in een ICE en - zover ik kan zien bij de concurrentie - ook niet in iets anders dan een Tesla.

Jij vind de Model 3 te klein maar wil een Megane gaan rijden, en je andere argumenten zijn zorgen die je jezelf hebt aangepraat. En dit is nu al het 3e topic over dat jij ICE gaat rijden. Hoeveel ego kan iemand hebben?
 
  • Als je snel-snel een plasje wil doen, gaat je plasje sneller zijn dan het laden van de auto
  • Als je op je gemak een koffietje neemt, en een plasje, dan ga je zien dat je niet lang moet wachten
  • Met een Model X 90D of zelfs X 75D ga je wel vaker moeten laden dan met een recente Model X Long Range. Ik denk dat je toch eens www.abetterrouteplanner.com moet open doen om te kijken wat het verschil zou zijn tussen de verschillende uitvoeringen.

Tja het liefst heb ik ook een 100 of zelf long range maar of ik zoveel wil investeren in een auto? Mijn werkgever (ikzelf ) keurt een lease niet goed.
 
Draaien naar wat?

Ik ga niet ontkennen dat de Tesla range guestimator erg optimistisch is, maar mij krijg je niet meer in een ICE en - zover ik kan zien bij de concurrentie - ook niet in iets anders dan een Tesla.

Jij vind de Model 3 te klein maar wil een Megane gaan rijden, en je andere argumenten zijn zorgen die je jezelf hebt aangepraat. En dit is nu al het 3e topic over dat jij ICE gaat rijden. Hoeveel ego kan iemand hebben?
Dit topic gaat over wat ik wel en niet ga missen. Ik heb verder geen ego. En ik vind de 3 geen mooie auto maar los daarvan zijn er meer nadelen die ik nu ervaar maar ook blijf ervaren. Dat er meerdere leden zijn die er zo over denken blijkt ook wel weer, wellicht verklaart dat je ietwat zure reactie nu.
 
  • Like
Reactions: RoaldH
Met een MS 75 of X90 duurt een reis gewoon te lang.

ik was in oktober naar Oostenrijk, en toen was ik alleen al in totaal minimaal 20m extra tijd kwijt om steeds heen en weer naar een suc te rijden. Toen moest het laden nog beginnen.

Ok, ik heb om de 220km wel geladen, maar dat kwam omdat ik 160 gemiddeld reed.

dat had veel minder gekund, maar dan moest ik als een opa rijden. Dan was mijn energie bij het rijden ook weg.
 
Met een MS 75 of X90 duurt een reis gewoon te lang.

ik was in oktober naar Oostenrijk, en toen was ik alleen al in totaal minimaal 20m extra tijd kwijt om steeds heen en weer naar een suc te rijden. Toen moest het laden nog beginnen.

Ok, ik heb om de 220km wel geladen, maar dat kwam omdat ik 160 gemiddeld reed.

dat had veel minder gekund, maar dan moest ik als een opa rijden. Dan was mijn energie bij het rijden ook weg.

Ik heb deze reis ook een aantal keer gedaan maar totaal maar 20 minuten extra is echt knap.
Dat is het vermelden niet waard op een reis van ca. 10 uur. :)
 
Ik heb hem zelf niet verkocht aan de huidige eigenaar en weet ook niet wie dat is. Ik zou ook niet weten hoe ik de eigenaar zou moeten bereiken. Zelfs de naam van de auto is nog hetzelfde en de huidige eigenaar gebruikt de app ook niet denk ik.

Overigens wel handig als ik in Zuid Frankrijk een keer een auto nodig heb.
Gewoon iedere avond de kofferbak open doen of de frunk ontgrendelen. Meneer of mevrouw gaat dan echt wel actie ondernemen. Opladen tot 50% instellen zal ook tot het gewenste resultaat kunnen leiden.
 
Dit topic gaat over wat ik wel en niet ga missen. Ik heb verder geen ego. En ik vind de 3 geen mooie auto maar los daarvan zijn er meer nadelen die ik nu ervaar maar ook blijf ervaren. Dat er meerdere leden zijn die er zo over denken blijkt ook wel weer, wellicht verklaart dat je ietwat zure reactie nu.

Wat betreft de model 3 ben ik het met je eens. De hoofdreden waarom ik geen Tesla meer wil is dat de laadsnelheid zomaar aangepast werd. Dat is echt een stap te ver naar mijn mening.
 
  • Informative
Reactions: To3ornotto3?