Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat ga ik missen en vooral ook wat niet als mijn volgende auto een ICE wordt?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik rijd 1050 km naar Oostenrijk in 10,5 uur waarvan 1,5 uur laden.

Die reistijd haalt @Limbo2121 niet in de MS75. Met mijn P85 is de vuistregel naar Noord-Italie 100 km/h plus 30% laadtijd (exclusief file). Daarmee kost 1050 km een uur of 14 zuivere reistijd en inclusief file zo’n 15-16 uur.

Ik pakte vaak wat voorsprong op een normale reisdag door akelig vroeg te vertrekken. Sinds vorig voorjaar, na aanschaf van een inventory X, is de reistijd weer comfortabel dicht bij ICE-tijden.
 
Het soepele rijden van een EV ga je zeker missen. Het altijd beschikbaar zijn van koppel. Het enige wat ik soms mis is het geluid. Gelukkig mag ik af en toen in een Lambo rijden. Maar ook dat went en is op de snelweg net zo saai haha.
De model Y wordt wel echt op alle fronten de betere auto dan wat je nu hebt. Een megane niet, maar die kost de helft geef je aan. TCO kan daarin wel weer het verschil maken
 
  • Like
Reactions: Exiteer
Die reistijd haalt @Limbo2121 niet in de MS75. Met mijn P85 is de vuistregel naar Noord-Italie 100 km/h plus 30% laadtijd (exclusief file). Daarmee kost 1050 km een uur of 14 zuivere reistijd en inclusief file zo’n 15-16 uur.

Ik pakte vaak wat voorsprong op een normale reisdag door akelig vroeg te vertrekken. Sinds vorig voorjaar, na aanschaf van een inventory X, is de reistijd weer comfortabel dicht bij ICE-tijden.
Dat zijn getallen die vergelijkbaar zijn met mijn regelmatige trips naar Dordogne (1000 km). Sinds de beruchte update is het verschil tussen de S70d en de V60pih meer dan 3 uur.
 
Ik kan het verhaal van Limbo wel een beetje volgen. Zeker als je dikwijls grote buitenlandse afstanden moet afleggen.
Om op reis te gaan heeft een ICE idd voor mij ook nog altijd de voorkeur. 's Nachts vertrekken en zo snel mogelijk op de bestemming. Al die tussenstops zijn tijdverlies.
We hebben dan ook héééél lang getwijfeld tussen een Range Rover of een Tesla. Maar om je keuze laten af te hangen van die enkele keren per jaar.... hmm, nee. De M3P heeft me zo erg verrast en verrast me nog steeds dat we er zeker geen spijt van hebben.
 
Ik zie al die mensen schrijven dat je veel gaat missen maar dat hoeft helemaal niet. Mijn model S was de beste auto die ik ooit gehad heb. Ik heb hem in augustus verkocht en nog geen seconde gemist. Ik rij nu in een 10 jaar oude Peugeot en die brengt me ook overal met automaat en cruise control.

Ik kan ook gewoon weer naar de garage waar echte mensen werken die ook nog eens klantvriendelijk zijn. En tanken ben je ook zo weer aan gewend.
 
Stiekem fantaseer ik nog wel eens over de tijd dat ik 750 km op een tank diesel kon rijden, met een vrolijk pruttelende 6 cilinder onder de motorkap, met 170+ op de klok op de autobahn, waarbij de navigatie gewoon binnen 10 seconden de bestemming uitrekent en geen reboots van de mcu nodig zijn. Nokia times :)
 
  • Like
Reactions: Camelroel
Gelukkig zijn er hier toch nog bezoekers die gewoon een eerlijke mening durven delen. Ik had het gevoel dat er hier wel heel positief over Tesla gesproken moest worden.
Bij mij is de aanschaf van een X ook iets uitgesteld door weinig werk en geen koopje kunnen vinden.

Het onderweg moeten laden is wel een puntje om mijn vrouw enthousiast te maken naast dat ze Tesla geen mooie auto's vind. Dat laatste snap ik ook wel want ze vallen natuurlijk een beetje in het niet t.o.v. mijn vorige auto's
Een originele Camel Trophy Discovery en de opvolger een originele G4 Challenge Discovery 3. Een Tesla lijkt dan gewoon heel gewoon.

Volgens a better route planner (ik vind in 1 woord lastig lezen) kan ik met een X 75D niet eens op en neer naar mijn schoonmoeder en zelfs met een X 90 D niet op en neer naar mijn moeder. Niet eens rekening houdend met koud weer e.o. regen. Terwijl ik toch redelijk centraal in Nederland woon.
De 100 D's liggen nog te ver boven het budget wat ik er voor over zou hebben.
 
Ik heb me over al die jaren aangepast aan elektrisch rijden: mijn diesel deed 1000km als ik rustig reed, maar had relatief gezien nauwelijks vermogen. Dan voor benzine gegaan en dat was veel leuker, maar ik haalde er maar 400km mee als ik rustig reed. Dan een motorfiets gekocht en daar was 300km enkel mogelijk door rustig rijden. Nu is elektrisch nóg leuker, maar doorheen Duitsland is 290km het maximum (met de Model X), maar dat komt dus goed overeen met een paar strategische pauzes.

De Tesla komt overigens goed overeen met de noden van de passagiers. Met de diesel en benzine stond ik elke 300km toch stil voor een sanitaire stop, en dan moest ik 100km verder weer tanken; het liep gewoon niet synchroon. Nu loopt de nood om te laden vrij synchroon met de nood van de passagiers voor een stop :).
 
Ik heb me over al die jaren aangepast aan elektrisch rijden: mijn diesel deed 1000km als ik rustig reed, maar had relatief gezien nauwelijks vermogen. Dan voor benzine gegaan en dat was veel leuker, maar ik haalde er maar 400km mee als ik rustig reed. Dan een motorfiets gekocht en daar was 300km enkel mogelijk door rustig rijden. Nu is elektrisch nóg leuker, maar doorheen Duitsland is 290km het maximum (met de Model X), maar dat komt dus goed overeen met een paar strategische pauzes.

De Tesla komt overigens goed overeen met de noden van de passagiers. Met de diesel en benzine stond ik elke 300km toch stil voor een sanitaire stop, en dan moest ik 100km verder weer tanken; het liep gewoon niet synchroon. Nu loopt de nood om te laden vrij synchroon met de nood van de passagiers voor een stop :).
Sorry wooter. Ik mag je graag maar wij staan niet elke 300 km stil voor een stop, zelfs niet op mijn leeftijd. Het ligt voor iedereen anders. Je moet nu noodgedwongen elke 2,5 uur 3 kwartier zien om te krijgen. Dat is wat anders dan als je per se moet plassen even ergens bij een toilet te parkeren.
 
Ik heb me over al die jaren aangepast aan elektrisch rijden: mijn diesel deed 1000km als ik rustig reed, maar had relatief gezien nauwelijks vermogen. Dan voor benzine gegaan en dat was veel leuker, maar ik haalde er maar 400km mee als ik rustig reed. Dan een motorfiets gekocht en daar was 300km enkel mogelijk door rustig rijden. Nu is elektrisch nóg leuker, maar doorheen Duitsland is 290km het maximum (met de Model X), maar dat komt dus goed overeen met een paar strategische pauzes.

De Tesla komt overigens goed overeen met de noden van de passagiers. Met de diesel en benzine stond ik elke 300km toch stil voor een sanitaire stop, en dan moest ik 100km verder weer tanken; het liep gewoon niet synchroon. Nu loopt de nood om te laden vrij synchroon met de nood van de passagiers voor een stop :).

@wooter dat laatste vind ik een typische uitspraak van jouw. na 300 km pis-stop en 100km verder een pits-stop. Na 300 km kun je ook gewoon benzine of diesel tanken en dan kun je gewoon 300 km verder als dat jouw max afstand is.
 
verschil tussen de S70d en de V60pih meer dan 3 uur.
S70(D) en lange reizen lijkt mij een mismatch tussen verwachting en oplevering, die vooraf had moeten gekend zijn.
Zeker als de rit zelf (incl de laadtijd) geen deel uitmaakt van je genotservaring.
Je kan met de fiets naar Italië rijden, meer dan een week onderweg zijn en toch genieten. Allemaal te wijten aan wat men verwacht van een reis.
 
  • Love
Reactions: Lucas31
S70(D) en lange reizen lijkt mij een mismatch tussen verwachting en oplevering, die vooraf had moeten gekend zijn.
Zeker als de rit zelf (incl de laadtijd) geen deel uitmaakt van je genotservaring.
Je kan met de fiets naar Italië rijden, meer dan een week onderweg zijn en toch genieten. Allemaal te wijten aan wat men verwacht van een reis.
Wat was ook al weer die managementspreuk, ruim vóór die stip op de horizon, het gaat niet om de bestemming maar om de reis er naar toe? Bertus Aafjes ging te voet naar Rome.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Ik ben wel benieuwd wat er gaat gebeuren qua EV’s in Nederland. Zodra de bijtelling weer verder omhoog gaat zal Tesla weinig meer verkopen. En de andere merken beginnen nu toch wel aardige auto’s te leveren voor veel minder geld.

De enige auto die ik nog wel eens mis is de Toyota landcruiser voor de fun dingen zoals door modder ploegen.